logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/04/04 - 09:21
  • 362
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

تبیین جایگاه اقتصاد فرهنگ و ظرفیت‌های تعاملی ایران در عرصه بین‌الملل

جایگاه اقتصاد فرهنگ و ظرفیت‌های تعاملی ایران در عرصه بین‌الملل با حضور کارشناسان، هنرمندان و اهالی فرهنگ در نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به منظور بررسی ظرفیت‌های تعاملی جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصاد فرهنگ در عرصه بین‌الملل، نشست هم‌اندیشی با حضور رئیس و کارشناسان نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی در محل این نمایندگی، برگزار شد.

بختیاری با مروری بر اقتصاد فرهنگ، اهمیت و ضرورت آن گفت: با توجه به سرمایه ارزشمند فرهنگی، تاریخی و تمدنی که در اختیار داریم ورود به عرصه فرهنگ ضروری است.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی افزود: تاریخ و فرهنگ ما بسیار غنی و کم نظیر است، اما از آنجا که در بسیاری از حوزه‌ها قواعد بازی جای دیگری نوشته شده، ما برای رسیدن به اهدافمان باید بیشتر تلاش کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مأموریت‌های مهم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، توسعه بازار صنایع فرهنگی در خارج از کشور است که قطعا با اهتمام به آن شاهد رشد و توسعه اقتصاد فرهنگ خواهیم بود، لذا در صدد آن هستیم که با هم افزایی فعالین این حوزه، اعم از خصوصی و دولتی به این مهم دست یابیم.

اسدی، فعال حوزه صنایع خلاق و سخنگوی گروه تحقیقاتی نیز در سخنانی، فعالیت‌های این گروه در حوزه صنایع خلاق و اقتصاد فرهنگ را تشریح کرد و توضیح داد: با توجه به رونق اقتصاد خلاق به عنوان رویکردی نوین در عرصه اقتصاد، صنعت و فرهنگ که در تلاش است با ایجاد پیوند و تعامل میان این حوزه‌ها، ارزش اقتصادی و فرهنگی محصولات خلاق را به عنوان تولیدات ارزشمند در عصر حاضر نشان دهد، شاهد آن هستیم که در کنار شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در مراکز علمی و دانشگاهی کشور، بخش دیگری از شرکت‌ها که عمدتا در صنایع خلاق، فرهنگی و خدمات نوین و مبتنی بر فضای دیجیتال فعال هستند و ماهیت رشدشان بر مبنای خلاقیت، نوآوری و ارایه مدل‌های نوین کسب و کار است در زیست‌بوم نوآوری ظهور کرده و مراحل رشد با شتاب پشت سر می‌گذارند.

وی با تعریف و طبقه بندی صنایع خلاق با رویکرد آنکتاد، آمادگی این گروه تحقیقاتی برای همکاری در تدوین طرح اقتصاد فرهنگ را اعلام کرد.

در نشستی دیگر، موضوع اقتصاد فرهنگ و ظرفیت‌های تعاملی در عرصه بین‌الملل با حضور کارشناسان نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی و اساتید دانشگاه و فعالین فرهنگی در محل این نمایندگی بررسی شد.

بختیاری در سخنانی، فعال کردن حوزه اقتصاد فرهنگ را به عنوان یک نیاز و همسو با جامعه جهانی امری ضروری و اجتناب ناپذیر دانست و افزود: حوزه صنایع فرهنگی دو کارکرد دارد؛ یکی ایجاد قدرت معنوی فرهنگی که با صدور فرهنگ و عناصر فرهنگی بدست می‌آید، دیگری جنبه اقتصادی و کسب درآمد از حوزه فرهنگ است.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز به عنوان متولی دیپلماسی فرهنگی بین‌المللی کشور در این حوزه مأموریت خود را دارد که این نمایندگی نیز در همین راستا فعال شده و علت آن وجود توانمندیها و سرمایه‌های بی بدیلی است که در این خطه وجود دارد.

وی به اجرای رویداد «از ایران» اشاره کرد و گفت: این طرح شامل متقاضیانی می‌شود که در داخل کشور دارای محصول و ایده‌ای هستند، اما به دلیل شناخت ناکافی از قوانین بین‌الملل و مقرارت داخلی کشورهای دریافت کننده موفق به عرضه محصول خود نشدند.

بختیاری تأکید کرد: در اجرای این طرح، پنج محور قرآن و ‌تبلیغات دینی، رسانه، صوت و تصویر، هنر و صنایع خلاق، آموزش، علم و فناوری و  صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است.

خانم خرازی، استاد دانشگاه و رئیس انجمن هنرهای تجسمی خراسان رضوی نیز در این نشست، مطرح کرد: ظرفیت‌های زیادی در خراسان و به ویژه مشهد وجود دارد ولی مشکلی که در تولید برخی از آثار فرهنگی وجود دارد، بی هدفی و کاربردی نکردن آن با توجه به نیاز مخاطب و بازار هدف است.

وی ادامه داد: رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور می‌توانند کمک بسیاری به هنرمندان در این زمینه کنند. آن‌ها می‌توانند ذائقه و نیاز مخاطبان خود را برای هنرمندان داخل کشور بفرستند تا بر اساس آن محصولات هنری تولید شود.

در ادامه، رضا لطفی، استاد دانشگاه فردوسی تأکید کرد: ما باید یک تغییر ذهنی داشته باشیم. باید با هم راهبرد را درست تبیین کنیم و لایه‌های بعدی کسانی که در عرصه عمل مشغول فعالیت هستند، راهکنش‌های (تاکتیک) آن را به ما نشان دهند.

وی اضافه کرد: در زمینه صنایع خلاق فرهنگی، استارتاپ های خوبی در مشهد فعالیت می‌کنند. ما می‌توانیم با توجه به راهبرد و مأموریتی که دارید، مدل کسب و کار مورد نظر شما را طراحی کنیم. بر اساس آن مدل، جزئیاتی مانند این که به چه هنرهایی اولویت بدهیم و چه باید بکنیم مشخص خواهد شد.

همچنین، محمدرضا لطفی، از اساتید دانشگاه اظهار داشت: لازم است از برخی موازی کاری‌ها پرهیز شود. پیشنهاد می‌کنم جلسه‌ای با میراث ترتیب دهیم تا نقطه نظراتمان را به یکدیگر نزدیک کنیم.

مهدی زابل عباسی، استاد دانشگاه، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل مؤسسه عکاسان خراسان رضوی به بیان نکاتی پیرامون تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از توان نخبگان در تمامی عرصه‌ها پرداخت.

انتهای پیام/ص

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved