logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/10/17 - 16:55
  • 443
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها تأکید کرد:

ضرورت جلوگیری از افراطی‌گری‌ها و عوامل برهم زننده صلح و آرامش در جهان

ضیایی گفت: در جهان امروز دیگر نمی‌توان «در خود و برای خود» زیست، بلکه رهبران ادیان موظفند به چگونگی امکان همزیستی سنت‌های دینی و ارتقاء وضعیت رفتارهای دینی بیاندیشند تا از این طریق از افراطی‌گری‌ها و عوامل برهم زننده صلح و آرامش در جهان جلوگیری شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با ایام میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و سال نو میلادی، کنفرانس «همگرایی ادیان الهی برای رسیدن به جهانی امن» به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور و با مشارکت کلیساهای پیشاور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مستند هفت قسمتی «وطنم» با موضوع زندگی زرتشتیان، ارامنه، آشوریان و یهودیان و معرفی اقوام کرد، بلوچ و ترکمن پخش و متن سخنرانی علی‌اکبر ضیایی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان انگلیسی برای حضار قرائت شد.

حفظ صلح و امنیت در جهان ضروری است

ضیایی در متن ارسالی خود به این کنفرانس، اظهار داشت: امروزه برخلاف گذشته که در سیستم جهانی، دین از عوامل محوری قدرت کنار گذاشته شده بود، در روابط بین‌الملل دوباره نقش محوری و دو چندان پیدا کرده است.

وی افزود: تجربه سده‌های اخیر نشان داده است، علم به تنهایی نمی‌تواند تمامی گره‌های جامعه بشری را باز کند و بشریت همواره نیازمند تکیه بر ارزش‌ها و قدرت معنوی و الهی است. مسئله‌ عدالت، صلح، مقابله با خشونت و افراطی گرایی، نفی ظلم و حقوق بشر و حتی جایگاه فردی و اجتماعی زنان از طریق عقل و علم انسانی به تنهایی قابل دستیابی نیست؛ فجیع‌ترین پدیده‌های جهانی نظیر جنگ جهانی اول و دوم، گسترش فقر در قاره ثروتمند آفریقا، استفاده از سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی، نسل‌کشی‌ها در بخش‌های مختلف جهان، استفاده از انسان در آزمایشات پزشکی و ... در دنیایی صورت گرفت که بشر دین را کنار گذاشته بود.

ضیایی تأکید کرد: اما شرایط در عصر جدید کاملا متفاوت است. اتفاقات خاورمیانه، انقلاب اسلامی ایران، ظهور داعش، پیدایش گروه‌های جهادی مسیحی و ... نشان از بازگشت دین به عرصه اجتماعی و سیاسی زندگی بشر دارد. بعضی این دوره را دوره «انتقام خدا» نامیده‌اند.

وی ادامه داد: قطعا آنچه در حال حاضر بسیار ضروری است، ایجاد تعامل و همکاری دینی بین همه سنت‌ها با هدف ادامه همزیستی بین سنت‌های دینی گوناگون و متعاقبا حفظ صلح و امنیت در جهان است.

ضیایی تصریح کرد: امنیت‏ به معناى آرامش، آسودگى، ایمنى است. در فرهنگ سیاسى، مهمترین عنصرى که براى امنیت منظور مى‏کنند «فقدان تهدید» است. هیچ مکتب و نظام حقوقى نمى‏تواند خود را نسبت ‏به مساله امنیت، فارغ و بى‏طرف بداند، زیرا عامل مهمى جهت رشد و توسعه فرهنگى، علمى، اقتصادى و سیاسى است.

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها افزود: امنیت در همه ابعاد فردى، اجتماعى، سیاسى، فرهنگى، اقتصادى، قضایى و ... نیاز ضرورى فرد و جامعه است. با فراگیر شدن باورهای دینی، موج بازیابی هویتی ملت‌ها و ادیان و مذاهب رشد خواهد کرد که ممکن است در فرآیند همزیستی ادیان و اقوام گوناگون خلل ایجاد کند. در نتیجه، موضوع چگونگی امکان همزیستی سنت‌های دینی اهمیتی دو چندان خواهد یافت؛ زیرا در جهان امروز دیگر نمی‌توان «در خود و برای خود» زیست، بلکه رهبران ادیان موظفند به چگونگی امکان همزیستی سنت‌های دینی و ارتقاء وضعیت رفتارهای دینی بیاندیشند تا از این طریق از افراطی‌گری‌ها و عوامل برهم زننده صلح و آرامش در جهان جلوگیری شود.

وی در عین حال، مطرح کرد: از طریق حفظ و ادامه این همزیستی است که می‌توان در برابر جنگ معنوی و اخلاقی قدرت‌ها علیه ملت‌ها که پدیده‌ای در حال توسعه است، ایستاد و امنیت روانی جامعه را تضمین کرد. همچنین، مسائلی نظیر اصرار دولت‌ها بر تقابل با ارکان خانواده از طریق رفتارهای منحط اخلاقی را با ترویج همزیستی میان ادیان و مذاهب می‌توان خنثی کرد.

ضیایی بیان کرد: همگرایی،‌ هم‌افزایی و همکاری میان ادیان و مذاهب از بهترین راهکارها برای حفظ امنیت فیزیکی و روانی در جوامع بوده و راه حل این هم‌افزایی اجماع ادیان حول گفتمانی مشترک و همه پسند است.

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد گفتمانی با محوریت عدالت و صلح بسیار راهگشاست، زیرا این دو المان دو گوهر مفقوده‌ای است که بشر همواره به دنبال آن بوده است. از طریق آموزش و تعلیم از سطوح ابتدایی تا سطوح بالای آکادمیک در رشته‌های مختلف ادیان، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و... آموزش‌های بینا رشته‌ای می‌توان زمینه را برای همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان و احقاق عدالت و صلح فراهم کرد که در نظم جدید جهانی پس ازکرونا بسیار تأثیرگذار خواهد بود که در آن ارزش بشر تنها به میزان تولید پول نیست.

وحدت و برقراری صلح و همگرایی در جوامع بشری از دیدگاه قرآن کریم

مهران اسکندریان، رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور اظهار داشت: دلیل آمدن تمامی برگزیدگان الهی، سعادت و خوشبختی همه انسان‌ها بوده و همه پیامبران الهی در ادوار مختلف تاریخ درصدد ابلاغ این رسالت الهی بواسطه آموزه‌های دینی خود پیام‌ آور راه سعادت و بهروزی برای بشریت بوده‌اند و به تبع آن هدف ادیان الهی، تحقق حق آزادی، صلح و امنیت و برپایی عدالت در جهان بوده که بایستی از این امکان در ترمیم آسیب‌ها، مشکلات و التیام جنبه‌های منفی نظیر محرومیت، قحطی، گرسنگی، افراط‌گری و مقابله با بلاهای طبیعی به درستی بهره جست.

وی اظهار داشت: از آنجاییکه تمام مذاهب توحیدی معتقد به قوانین عام و خاص در جهان آفرینش بوده و در بسیاری از موارد از آنها به سنت‌های الهی تعبیر شده و یکی از مهمترین آنها عمل و عکس العمل و جاودانگی و ماندگاری اثر اعمال و رفتار است، در تسری این بقا برای هویت، ذات و روح پدیده‌ها، این باور به صورت اعتقاد به معاد، حیات پس از مرگ و رستاخیز تجلی یافته است.

اسکندریان افزود: چنین ویژگی‌های ماهوی و ذاتی در ادیان، محتوا، کارکرد و ساختار آنها را به شدت به یکدیگر شبیه ساخته و تنها چیزی که می‌تواند توهم اختلاف و افتراق بین مذاهب و نتیجتاً در بین پیروان ادیان ایجاد و تشدید کند، تنوع‌های شکلی و فرمی و نمادین آنهاست که اساس ذهنیت تفاوت و تمایز را تشکیل می‌دهد بنابراین ماهیت واحد دین را می‌توان دست کم یکی از عوامل ادراک تقارن و نهایتاً همگرایی ادیان برای رسیدن به جهانی امن دانست.

رئیس خانه فرهنگ کشورمان در پیشاور به تشریح موضوع وحدت و برقراری صلح و همگرایی در جوامع بشری از دیدگاه قرآن کریم پرداخت و افزود: هدف از برگزاری این کنفرانس رسیدن به هم زیستی مسالمت‌آمیز، امنیت و صلح در جامعه بشری بوده که البته "صلح عادلانه" تنها در صورتی میسر می‌شود که نه مظلومی باشد و نه ظالم.

سیده نورین فاطمه، استاد ارشد بخش فلسفه دانشگاه پیشاور با تأکید بر همبستگی پیروان ادیان الهی در جامعه جهانی گفت: این چنین کنفرانسی در خصوص صلح و امنیت فردی و مذهبی ادیان توحیدی و الهی با توجه به شرایط منطقه بسیار ضروری بوده و مسیحیان و ادیان دیگر در کنار مسلمانان در کشور پاکستان به صورت مسالمت آمیز زندگی می‌کنند.

وی گفت: خداوند باری تعالی اختلاف و تنوع را دوست داشته، همان طور که تمام جهان و همه مخلوقات پر از تنوع و اختلاف است. خداوند بزرگ این توان را داشت همه را بدون اختلاف، یکسان در خلقت خود شامل کند، همان طور از میان رفتن اختلافات عقیدتى و فکرى بشر و تبدیل امت‌ها به امتى واحد، در مشیت الهى امرى ممکن بوده و این مطلب در قرآن نیز ذکر شده است. اما خواست خداوند متعال در مخلوقاتش، تنوع و اختلاف بوده که سبب پیشرفت، کنجکاوی و تدبر شود، نه جنگ و کشتار، لذا پیروان تمام ادیان با آگاهی از یکدیگر می‌توانند در این راه سعی و تلاش کرده و پیروان خود را به همگرایی ادیان برای رسیدن به جهانی امن دعوت کنند.

پندت شام لال، رهبر هندوان ایالت خیبرپختونخوا با اشاره بر مشترکات ادیان اظهار داشت: در قرآن کریم مهمترین کلام مشترک ادیان، توحید و دوری از شرک بوده و در آیین هندو، خدای برهما نیز به معنای اللّه است.

وی اظهار داشت: تلاش‌های خانه فرهنگ ایران برای نزدیکی و تحقق همگرایی ادیان بر کسی پوشیده نبوده و دستاوردهای این تلاش‌ها را به زودی با همزیستی مسالمت‌آمیز در بین تمام پیروان ادیان در ایالت خیبرپختونخوا شاهد خواهیم بود.

شهرزاد مراد، کشیش کلیسای پروتستان پیشاور ضمن قدردانی از رئیس خانه فرهنگ ایران در پیشاور و ابراز خرسندی از پخش کلیپ مبنی بر آزادی ادیان مختلف در کشور جمهوری اسلامی ایران گفت: همزیستی جوامع مختلف قومی، نژادی و دینی از مهم‌ترین موضوعات‌ امروز جوامع بشری بوده و با تماشای این کلیپ شرکت کنندگان به خوبی از آزادی تمام ادیان و مذاهب موجود در جمهوری اسلامی ایران آشنا شده و بایستی آزادی و امنیت این کشور اسلامی را الگوی خود قرار دهیم.

فخرالاسلام، رئیس مرکز مطالعات پاکستان در دانشگاه پیشاور با تأکید بر موضوع امنیت و صلح برای تمام جامعه بشری مطرح کرد: تمام انسان‌ها در مقابل ادیان و مذاهب دو گزینه داشته و راه سومی را عقلا و تمام ادیان بالاجماع قبول ندارد. نخستین راه اختیار و قبول کردن دین دیگران بوده و راه دوم احترام گذاشتن به دین و باروهای آنان است. سومین راه که تمام عقلا، عاشقان به مخلوق خدا و پیروان تمام ادیان آن را نفی کرده و از آن بیزاری جسته، راه جنگ و کشتن انسانها به دلیل قبول نداشتن دین و یا باورهای خاص آنان است.

وی ادامه داد: منظور از برداشتن اختلافات و داشتن همگرایی ادیان، یکی شدن تمام ادیان یا عدم کثرت ادیان نبوده، زیرا اختلاف و تنوع، پسند یا ناپسند، تفاوت در تفکر و خواسته‌ها یک امر طبیعی بوده و کثرت ادیان نیز یکی از زیبایی ها و وجاهت آفریده ها و پدیده های خدای بزرگ است.

فخرالاسلام بیان کرد: تمام ادیان الهی اهداف فراوان مشترکی داشته که یکی از آن مشترکات در کنار خداپرستی، انسان مداری است. اعتدال در انسان مداری تمام بشر را به هم دیگر نزدیک کرده و سبب شرافت و کرامت تمام انسان‌ها خواهد شد.

مولانا راحت حسین، سناتور اسبق حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان(ف)، با تأکید بر زمینه سازی برای همگرایی میان ادیان و مذاهب مختلف اظهار داشت: اینگونه کنفرانس‌ها سبب کاهش کوتاه اندیشی و از بین بردن درگیری‌های مذهبی و در نتیجه ارتقای صلح و امنیت جهانی می‌شود.

لزوم نهادینه کردن تعلیمات دینی در جامعه 

علامه عابد حسین شاکری، امام جمعه و جماعت و معاون حوزه علمیه شهید عارف حسینی پیشاور با تأکید بر نهادینه کردن تعلیمات دینی در جامعه اظهار داشت: سیاست و دولت مرسوم در تمام کشورهای جهان به دور از تعلیمات ادیان خود بوده و این بزرگترین علت در بروز ناهنجاری های جامعه بشری است.

وی تصریح کرد: گروه‌هایی که امروز با نام دینداری و اسلام انفجارها را انجام داده و انسان‌های بی گناه را سر می‌برند، هیچ ارتباطی با دین صلح و سلامتی اسلام نداشته و تمام مذاهب اسلامی از آنان بیزاری می‌جویند.

شاکری گفت: دین اسلام به تمام اولاد آدم احترام گذاشته و در قرآن نیز به این اشاره شده است. خداوند متعال در کتاب مقدس خود که بر آخرین پیامبر(ص) و برای هدایت تمام انسانها فرستاده است، اکراه و اجبار در دین را نفی فرموده و محبوب ترین پیامبر(ص)، خود و مسلمانان را از بحث و جدل بازداشته و حکم به دعوت با حکمت و اندرز نیکو و با بهترین شیوه به سوی پروردگار داده است.

در ادامه این مراسم، رخشنده ناز، قاضی برجسته و بازرس ویژه حقوق بانوان دولت خیبرپختونخوا تأکید کرد: مشکلات بشر امروز ناشی از یک‌ جانبه‌گرایی و زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات بشری توسط مستکبرین جهانی بوده و این مشکل حل نخواهد شد، مگر اینکه ابرقدرت‌ها به ارزش های بشری احترام بگذارند.

مولانا مقصود احمد سلفی، رئیس جماعت اهل حدیث ایالت خیبرپختونخوا اظهار داشت: در سیره پیامبر اکرم(ص) و احادیث هیچ اشاره‌ای به جنگ و خونریزی، خشونت، تجاوز و غارت اموال پیروان ادیان دیگر نشده و در تمام آموزه‌ها و دستورات ایشان، رعایت اخلاق نیکو، احترام به حقوق دیگران، برقراری صلح و امنیت و کسب رضایت عمومی تأکید شده است.

وی تصریح کرد: باید دست‌های پشت پرده این گروه‌های افراطی را به جهانیان معرفی و پیام حقیقی دین اسلام که همانا برقراری صلح و امنیت است را به آنان ابلاغ کرد.

وزیرزاده، معاون ویژه سروزیر در امور اقلیت‌های دینی ایالت خیبرپختونخوا اذعان کرد: ویدیوی ارایه شده نشانگر فرهنگ و تمدن افتخارآمیز و آزادی تمام ادیان در جمهوری اسلامی ایران است و مردم پاکستان به داشتن همسایه‌ای چون ایران افتخار کرده و در حوزه‌های مختلف از جمله آزادی ادیان در این کشور، الگوی تمام کشورهای اسلامی است.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved