logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/01/15 - 08:04
  • 744
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

بررسی «فلسفه عبادت در کلام اقبال» در دهلی‌نو

موضوع «فلسفه عبادت در کلام اقبال» با حضور اندیشمندان ایرانی و هندی در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با ماه مبارک رمضان و به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، نشست ادبی با عنوان «فلسفه عبادت در کلام اقبال» برگزار شد.

در این نشست، محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو، تقی عابدی، نویسنده ادبی، پروفسور اخلاق آهن، رئیس گروه فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو، پروفسور عراق رضا زیدی، رئیس پیشین گروه فارسی دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه، کلیم اصغر، استاد گروه فارسی دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه، شمیم الحق صدیقی، استاد پیشین گروه فارسی دانشکده ذاکر حسین پیرامون فلسفه عبادت در نگاه اقبال سخنرانی کردند.

ربانی در سخنان خود، علامه اقبال را یکی از بزرگ ترین شاعران پارسی سرای شبه قاره خواند و با بیان ویژگی‌های او گفت: علامه اقبال همانند نیما یوشیج، مبدع و موجد سبک جدیدی در شعر فارسی بود.

رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو با تأکید بر این که علامه اقبال یکی از برجسته ترین چهره‌های تأثیرگذار جریان روشنفکری اسلامی در قرن اخیر است که برخلاف روشنفکران اسلامی دیگر که بعد از دوره رنسانس اروپا  تحت تأثیر پیشرفت‌های غربی و فلسفه غربی قرار گرفتند، توانست با بهره گیری از مزایای فلسفه غربی، ابعاد جدیدی را به فلسفه اسلامی اضافه کند.

ربانی افزود: علامه اقبال معتقد بود که دستاوردها و پیشرفت‌های غرب علیرغم اهمیت و تأثیر آن  پاسخگوی نیازهای معرفتی بشر نیست و دانش غربی باید با معرفت شرقی در آمیخته شود تا بتواند نیازهای معرفتی بشری را برآورده سازد.

رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو علامه اقبال را موجد تصوف نوین اسلامی خواند و افزود: در دوره صفویه که تصوف محدود به خانقاه ها و منزوی بود، علامه اقبال تصوف را با موضوعات اجتماعی و فعالیت‌های مردمی ربط داد.

وی فلسفه خودی را نکته کانونی فلسفه علامه اقبال قلمداد کرد و افزود: بازگشت به شرق اسلامی و معرفتی و عالم شهود؛ از عقلانیت صرف غربی یکی از ویژگی‌های مهم علامه اقبال است که وی همیشه به بازگشت به سوی خودی تاکید می‌کند.

پروفسور اخلاق آهن، تفکر در نظام کاینات را اصل هدف عبادت خواند و افزود: علامه اقبال حرکت و پویش را اصل اساسی برای پیشرفت می‌داند و اگر امروز کسی شبیه دیروز باشد او  زنده نیست.

عشق و ارادت علامه اقبال به امام علی(ع) و امام حسین(ع) 

پروفسور عراق رضا زیدی، اشعار علامه اقبال را متأثر از قرآن دانست و گفت: علاقه اقبال به شخصیت امام علی(ع) و امام حسین(ع) ارادت ویژه‌ای داشت که انسان نباید در مقابل ظالم سر سجود فرود آورد.

سخنران ویژه نشست، عابدی مقیم کانادا بود که در  سخنرانی خود با موضوع فلسفه عبادت در کلام اقبال  با اشاره به این نکته که علم بدون عمل و عمل بدون اخلاص و اخلاص بدون یقین؛ هیچ معنا و مفهومی ندارد، گفت: فلسفه عبادت، لب لباب شعر اقبال  و لااله الا الله محور و مرکز کلام اقبال است.

وی ادامه داد: علامه تأکید می‌کند که اگر مردم بر محوریت لا اله الا الله گردهم آیند، دیگر نیازی نیست که از دیگران بترسند و بلکه می‌توانند آزادنه زندگی کنند.

عابدی خاطرنشان کرد: اگر انسان در پیشگاه خداوندی سر سجود فروآورد، دیگر نیازی نیست که در مقابل دیگران سجده کند.

در بخش پایانی برنامه، به چهار تن از برندگان مسابقه خطاطی و فارغ التحصیلان اولین دوره خطاطی در رایزنی فرهنگی کشورمان جوایزی به رسم یادبود و گواهینامه‌ اهداء شد.

رونمایی از کتاب مقالات حالی به تصحیح تقی عابدی بخش دیگر این نشست بود.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved