روایت گزارشکر شبکه تلویزیونی «فرهنگ» روسیه از نمایشگاه «دلنگاره»؛
تأملی در نقش دین، انسان در جهان، غزل و عشق در آثار حسن روح الامینی
گزارشگر شبکه تلویزیونی «فرهنگ» روسیه ضمن تهیه گزارشی از نمایشگاه «دلنگاره» برگرفته از آثار حسن روح الامینی میگوید: مینیاتورهای غنایی و صحنههای نبرد با تأملی در نقش دین، انسان در جهان، غزل و عشق در سه تالار موزه هنرهای شرقی قابل ارائه به علاقهمندان است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شبکه تلویزیونی «فرهنگ» روسیه گزارشی از نمایشگاه نقاشی با عنوان «دلنگاره» برگرفته از آثار حسن روح الامینی با محوریت اهل بیت(ع) که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، ارائه کرد. این نمایشگاه تا 6 فروردینماه سال 1402 در موزه دولتی هنرهای شرقی دایر خواهد بود.
آلیا شریفولینا با نقاش ایرانی در این نمایشگاه دیدار کرد. گزارشگر: این تابلو امام علی(ع) را به تصویر میکشد، سیاستمدار مسلمان که در تمام رویدادهای مهم تاریخ اولیه اسلام شرکت داشته است. در اینجا چهره او پوشیده شده اما واقعیت این است که او بسیار به نیازمندان توجه داشت و کمک میکرد و شبها هدایایی به درب خانههایشان میآورد.
مینیاتورهای غنایی و صحنههای بزرگ نبرد - تاریخ دین اسلام بر بومهای نقاشی حسن روحالامین نقش بستهاند. به عنوان مثال، این اثر «نبرد برای آب» که برای اولین بار در معرض دید عموم قرار میگیرد، به وقایع غم انگیز کربلا در سال 680 اختصاص دارد که نقطه عطفی در تاریخ اسلام به شمار میرود.
حسن روح الامین در این باره میگوید: صورتش طوری پوشانده است که کسی او را نشناسد. من این نمایشگاه را «دلنگاره» نامیدم، که البته تصادفی نبود. من تمام تجربه غمانگیز و در عین حال درخشان مذهبی را در بومهایم درک میکنم و به تصویر میکشم. همه اینها از دل بیرون میآیند. نقطه عطفی در زندگی من اتفاق افتاد وقتی شش ساله بودم، سپس شروع به مطالعه متون مقدس کردم و متوجه شدم که باید این را به نحوی در نوشتههایم و آثارم جای دهم.
در بخش دیگر این گزارش، آمده است: حسن روح الامین در رشته نقاشی هنرستان هنرهای زیبای تهران تحصیل کرد. او یک هنرمند شناخته شده ایرانی است که آثارش در بلژیک، فرانسه، آلمان به نمایش گذاشته شده است. اما در روسیه تازه نام روح الامین کشف میشود. در اولین نمایشگاه او در اینجا، آثاری که در سه سال گذشته خلق کرده، نمایش داده میشود. این آثار به نحوی سنت هنری ایرانی و هنر آکادمیک اروپایی را ترکیب میکنند. به عنوان مثال، بسیاری از کارشناسان در آثار روحالامین نه تنها زیباییشناسی مینیاتورهای ایرانی، بلکه تکنیکهای وامگرفته از نقاشی باروک را نیز مییابند.
«ایلیا زاینسف» معاون رئیس موزه هنرهای ملل شرق میگوید: ما تا حدی در معرض خطر ارائه چنین نقاشی به مخاطب روسی هستیم، عمدتاً به این دلیل که او از موضوعاتی استفاده میکند که هنوز برای بینندگان ما شناخته شده نیستند. چرا؟ ما به نقاشی اروپایی عادت داریم که عمدتاً صحنههایی از کتاب مقدس در آن وجود دارند.
وی میافزاید: واژگان هنری دیگر، تصاویر دیگر، طرحهای دیگر. بنابراین، ما سعی کردیم توضیحات لازم را برای هر تصویر، به صورت دقیق ارائه کنیم تا مشخص شود که باید به چه چیزی توجه شود.
گزارشگر: مینیاتورهای غنایی و صحنههای نبرد با تأملی در نقش دین، انسان در جهان، غزل و عشق در سه تالار موزه هنرهای شرقی قابل ارائه به علاقهمندان است. علاوه بر 14 نقاشی، میتوانید 18 طرح روح الامین را نیز در این نمایشگاه مشاهده کنید؛ دهها چهره، کاراکتر، جزئیاتی که وی سالهاست در حال جمعآوری است.
گزارشگر: آثار روح الامین یک فرم هنری جداگانه است، او نقاشیهایش را در تابلوهایی در مقیاس بزرگ ترجیح میدهد که بتواند بیننده را جذب کند، غرق کند و او را در بوم نقاشیهایش سهیم گرداند.
بنابر اعلام این خبر، این گزارش خبری از طریق آدرس اینترنتی https://smotrim.ru/amp/article/3190496 قابل دسترس علاقهمندان است.
انتهای پیام/
نظر خود را بنویسید.