معرفی بخشی از منابع و سرفصلهای آموزشی رشته های ایران شناسی و زبان فارسی دانشگاه¬های روسیه
بررسی تاریخچه رشته ایران شناسی در مجامع علمی و دانشگاهی کشور روسیه نشان می دهد سرزمین ایران چه از نظر سیر تاریخی و سیاسی و چه از نظر ادبی و هنری در محافل علمی و سیاسی این کشور جایگاه ویژه¬ای را به خود اختصاص داده است.
مقدمه
انستیتوهای شرقشناسی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۳۰ قرن بیستم میلادی شروع به آموزش ایرانشناسان کردند. پیش از آن، در قلمرو امپراتوری روسیه و در آغاز تاسیس اتحاد جماهیر شوروی، نوعی سیستم تحصیلات تکمیلی وجود داشت که در آن کشورهای شرقی مسلماننشین را با زبانهای اصلی جهان اسلام مانند: عربی، فارسی و ترکی،…به صورت تخصصی مورد بررسی قرار میداد. بدین ترتیب نیمه دوم قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ را میتوان آغاز ایرانشناسی در روسیه نامید. اولویت برخی از دانشمندان روسی در قرن نوزدهم مطالعات زبانشناسی قومیتهای ایران(جمهوریهای آسیای میانه/ مرکزی، ایران، افغانستان و تا حدودی هند) بود که باعث شد بنیانگذار بسیاری از رشتههای ایرانشناسی مطالعات شرقی باشند.
شکلگیری رسمی مطالعات ایرانشناسی به عنوان یک رشته مستقل در انستیتوی شرق شناسی در سال ۱۹۳۰ صورت گرفت. دفتر ایرانشناسی از سال ۱۹۳۵ انجمن ایرانیستها را تشکیل داد و سومین کنگره بین المللی هنر و باستانشناسی ایران در همان سال در لنینگراد برگزار شد. بزرگترین مراکز ایرانشناسی در روسیه، سنپیتربورگ، مسکو، کازان، ادسا، آستراخان، داغستان، آلتای، ولادی قفقاز، ساراتف و چلیابینسک، یکاترینبورگ، نیژنی نوگراد است. در حال حاضر نزدیک به ۲۰ انستیتوی شرقشناسی و مرکز ایرانشناسی در روسیه مشغول بهکار است که هر کدام از آنها مفاد درسی و برنامههای آموزش خاص خود را دنبال میکنند. در این گزارش سعی شدهاست تصویری روشن از منابع آموزشی و محتوای درسی رشته ایرانشناسی و زبان فارسی ارائه شود. در ادامه مراکز اصلی ایرانشناسی در فدراسیون روسیه و منابع آموزشی خاص هر مرکز معرفی می شود.
۱. دانشگاه سنتپترزبورگ:[۱]
انستیتوی شرقشناسی در نوامبر ۱۸۱۸ در موزه آسیا آکادمی سلطنتی علوم در سنتپترزبورگ تاسیس شد. در آن زمان، موزه آسیا دارای مجموعه بزرگی از نسخههای خطی به زبانهای مختلف شرقی، کتابهایی در مورد تاریخ و فرهنگ شرق بود. از سال ۱۸۱۹ تدریس زبان فارسی در این دانشگاه آغاز شد. پس از سال ۱۹۱۷، وظایف کاملاً جدیدی و در مقیاس بزرگتر برای شرقشناسی در شوروی تعیین شد. تحقیقات بنیادی در شاخههای مختلف علوم شرقی قرار بود ایجاد ارتباط با کشورهای شرق را به منظور تقویت اقتدار شوروی جوان در این کشورها و ترویج عقاید سوسیالیستی تسهیل کند. پس از جنگ جهانی دوم، اوضاع تغییر یافت. این تغییر در صحنه بین الملل و شرایط جدید سیاسی داخلی، وظایف گسترده و جدیدی را برای شرقشناسی شوروی بهمراه داشت. از ژوئن ۱۹۵۰ و طبق تصمیم شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، انیستیتوی شرقشناسی از لنینگراد (سنت پیترزبورگ) به مسکو منتقل شد. تصمیم بر این شد که نسخههای خطی و همچنین کتابخانه اصلی به عنوان شعبهای از انستیتوی شرقشناسی آکادمی علوم در لنینگراد باقی بماند. طبق ارزیابیهای رسمی، انستیتوهای شرقشناسی دانشگاههای اتحاد جماهیر شوروی در حدود دهه ۳۰ قرن بیستم شروع به آموزش و تربیت ایرانشناسان کردند.
بخش آموزشی ادبیات و زبان فارسی تقریباً دویست سال قدمت دارد، از سال ۱۸۱۸رشته آموزشی این گروه ایرانشناسی کلاسیک است که اساس آن مطالعه زبانهای ایرانی، ادبیات فرهنگ معنوی و تاریخ مردم ایرانی زبان (فارس، تاجیک، افغان ها، کردها، بلوچها، اوسیها (اوستیایی) و ...) است. پایه بنیاد علمی ایرانشناسی سنتهای مکتوب مردم ایران است که به دو هزار و پانصد سال پیش باز میگردد. زبان اصلی مورد تدریس در این گروه آموزشی فارسی است اما زبانهای پشتو و عربی هم به عنوان زبان کمکی تدریس میشوند.
دروس اصلی تدریس شده در این گرایش:
- فارسی میانه (پهلوی)
- زبان اوستا
- پارسی باستان
- شعر نو ایران
- شعر تصوفی فارسی
- ادبیات کلاسیک افغانستان
- دستور زبان نظری و تاریخی زبان فارسی
- تاریخ ایران و افغانستان
- تاریخ ادبیات فارسی
- مقدمه ای بر زبانشناسی ایران
- نسخ خطی اسلامی
۲. آکادمی علوم روسیه[۲]
انستیتوی شرقشناسی مسکو: در سال ۱۹۲۰ انستیتوی زبانهای زنده شرقی در مسکو و لنینگراد افتتاح شد. اصلیترین گرایش ایرانشناسی این مرکز بررسی مشکلات تاریخ معاصر ایران بود از جمله؛ تحولات اقتصادی – اجتماعی، انقلاب ایران در سالهای ۱۹۰۵-۱۹۱۱، جنبش آزادیبخش ملی، سرنگونی سلسله قاجار که بیش از یک قرن بر ایران حکومت میکرد و روی کار آمدن رضا شاه پهلوی.
در سال ۲۰۲۰، بخش ایرانشناسی انستیتوی شرقشناسی آکادمی علوم روسیه، که گل سرسبد ایرانشناسی روسیه نامیده میشود، وارد هفتادمین سالگرد تأسیس خود میشود. انستیتو با سرمایه لازارفهای تاجر که از فارس آمده بود، ابتدا به صورت مدرسه بعداً موسسه آموزش عالی در مسکو (از سال ۱۹۱۷-۱۸۱۵) تشکیل شد. آنها در روسیه، اولین کارخانههای ابریشم بافی با استفاده از مواد اولیه با کیفیت ایرانی را تأسیس کردند و ضمن حفظ روابط خود با ایران، نه تنها در توسعه روابط تجاری و ایجاد صنعت در روسیه، بلکه در امر آموزش نیز سهیم بودند. در سال ۱۸۱۸، همزمان با تاسیس موزه آسیا در سنت پترزبورگ، به لطف لازارفها و به دلیل اینکه همپیمانان اصلی روسیه در شرق در آن زمان امپراتوری عثمانی و ایران بودند، اولین موسسه آموزشی در مسکو برای آموزش مترجمان زبانهای فارسی و ترکی ایجاد شد. پس از انقلاب اکتبر، تحقیقات علمی گستردهای در انیستیتوی شرقشناسی آکادمی علوم سنت پیترزبورگ انجام گرفت. همه موسسات مطالعاتی شوروی درگیر مطالعات کشورهای شرق بودند، زیرا حدود سال ۱۹۱۹ مشخص شد که به انقلابهای کارگری در کشورهای غربی امیدی نیست در نتیجه هم و غم خود را بر احتمال وقوع انقلابی شبیه انقلاب اکتبر در شرق گذاشتند. بی دلیل نبود که در دهههای ۱۹۲۰و۱۹۳۰ ایرانشناسان زیادی وجود داشتند که یا از ایران آمده بودند، یا با ایران ارتباط داشتند یا در ایران کار میکردند. ایرانشناسی در دهههای ۱۹۲۰و۱۹۳۰ یکی از پیشرفتهترین حوزهها نه تنها در شرقشناسی، بلکه به طور کلی مطالعات منطقهای بود[۳]. در سال ۱۹۵۰، انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم به پایتخت، مسکو- منتقل شد و سال ۱۹۵۶ انستیتوی شرقشناسی مسکو تاسیس شد. سال ۱۹۵۷ این انستیتو کتاب مرجعی درباره ایران منتشر کرد مرحله جدیدی از پیشرفت ایرانشناسی آغاز شد. در لنینگراد، آنها بیشتر با مطالعه منابع مختلف، ادبیات زبانهای باستان، حتی برخی از زبانهای محلی ایرانی سر و کار داشتند و مطالعات کردی در آن پیشرفت خیلی خوبی داشت. در مسکو، به عنوان پایتخت کشور، توجه بیشتری به مشکلات معاصر شد. شرقشناسان این آکادمی در گروه اندیشههای فلسفی و سیاسی شرق آموزش میبینند.
۳. دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو[۴]:
انستیتوی روابط بینالملل/ گروه زبانهای هند و ایرانی و آفریقایی: آموزش زبانهای هندی و ایرانی از سال ۱۹۵۴ در این دانشگاه آغاز شد، زمانی که انستیتوی شرقشناسی مسکو تعطیل شد گروه زبانهای هندی، خاور نزدیک و خاورمیانه این انستیتو تقریباً به طور کامل به MGIMO منتقل شدند سال ۱۹۹۵، دپارتمان ایرانی گروه زبانهای خاورمیانه و خاور نزدیک (فارسی، پشتو و دری) بخشی از گروه زبانهای هندی شد و به عنوان زبانهای هند و ایرانی شناخته شد.
کتابهای کلیفسوا به مدت ۲۰ سال است منبع مورد استفاده دانشجویان هستند:
- «کتاب درسی فارسی برای سال اول» (۱۹۶۶، چاپ دوم ۱۹۸۴)
- «کتاب درسی فارسی برای سال دوم» (۱۹۶۶)
- «کتاب درسی ترجمه سیاسی برای سال سوم» (۱۹۸۲)
- «کتاب درسی ترجمه سیاسی برای سال چهارم» (۱۹۸۳)
- «اسناد دیپلماتیک. کتاب درسی برای سال ۵-۴» (۱۹۸۴)
- سری فرهنگ لغت آموزشی («فرهنگ لغت فارسی-روسی» و «فرهنگ لغت روسی-فارسی»)
کتب درسی محاوره گ. و آرسانیس، متخصص در زمینه زبان گفتاری- گویش تهران برای تدریس به کار میروند. این کتابها بر اساس داستانهای نویسندگان ایرانی، تحت عنوان «قصه ها و حکایتها به زبان فارسی» (۱۹۸۳) و کتاب درسی «لهجه تهرانی» (۱۹۸۴) تدوین شده اند.
از سال ۱۹۸۲ تا به امروز، استاد گلادکوا النا لوونا زبان فارسی را در این دانشکده تدریس می کند. او نویسنده تعدادی از کتابهای درسی و کمک آموزشی، از جمله «کتاب درسی زبان فارسی (مطالعات زبانشناسی) (چاپ اول - ۱۹۹۹، چاپ دوم - ۲۰۰۰)» و «کتاب درسی ترجمه متون اجتماعی-سیاسی» (۲۰۰۳) است.
۴. مدرسه عالی اقتصاد[۵]
انستیتو خاورشناسی کلاسیک و باستان[۶]( افتتاح ۲۰۰۹) گرایش شرق شناسی و آفریقا در دوره ۵ ساله تحصیلی «زبان و ادبیات ایران» واحدها و دورههای «پایه» را به شرح زیر ارائه می دهد:
- درس «آشنایی با مطالعات شرقی» در سال اول برگزار می شود. بخش اول شامل آشنایی دانشجویان با جغرافیای سیاسی و اقتصادی، مردم شناسی، ساختار اجتماعی و سیاسی، فرهنگ و دین منطقه است. بخش دوم این دوره آموزشی در مورد درک مطالعات ایران به عنوان مجموعهای از علوم انسانی مرتبط با ایران و ایرانی زبانان است. دانشجویان باید با تاریخچه مطالعات «ایران بزرگ» در کشورهای مختلف آشنا و از شکلگیری رشتههای ایرانشناسی و وضعیت فعلی پژوهشها مطلع شوند.
- واحد درسی «تاریخ ایران» به مدت سه سال، از سال اول تا سوم تدریس میشود. در چارچوب برنامه آموزشی «زبان و ادبیات ایران»، تاریخ نه تنها منطقهای که کشور کنونی ایران در آن قرار دارد، بلکه در مورد مناطق همسایه نیز مطالعه میشود که در دورهای از تاریخ، وحدت فرهنگی یا سیاسی با ایران داشتند: از آن جمله؛ خاورمیانه، قفقاز، ماوراء قفقاز، آسیای میانه، افغانستان و شمال غربی هند.
- درس «تاریخچه تمدنهای شرق» مطالعه کلی درباره باستان و تاریخچه آسیا و آفریقا است. بررسی دورههای تاریخی، اجتماعی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی کشورهای آسیا از جمله ایران.
واحدها و دروس «الزامی» به شرح زیر است:
زبان فارسی زبان اصلی شرقی برای دانشجویان گرایش «شرق شناسی و آفریقا» (طبق برنامه «زبان و ادبیات ایران») است. این واحد درسی در تمام پنج سال تحصیل تدریس میشود.
واحد درسی «زبان فارسی کلاسیک»: در سال دوم و سوم تحصیل تدریس میشود (موضوعاتی که تدریس میشوند)
- مقولات دستوری/ مقدمه مبانی علوم سنتی عروض و قافیه شعر فارسی. منابع درسی:
ü دستور زبان فارسی: تاریخ و وضعیت مطالعه آن. Windfuhr [۷](۱۹۷۹)
ü کتاب درسی زبان فارسی: برای سال اول. تالیف ایوانف، اکبری پور (۲۰۱۶)
ü کتاب درسی آشنایی با معانی گرامری: معانی دستوری و سیستمهای گرامری زبانهای جهان، و. پلونگیان
ü حکمرانی اولیه مغولها در قرن سیزدهم، رنسانس فارسی. جورج لین(۲۰۰۳)
واحد درسی «زبان فارسی معاصر» : سال دوم تدریس میشود. شامل یک دوره مطالعات زبانی و منطقهای، بررسی جنبههای مختلف تاریخ و فرهنگ ایران در زبان فارسی است. در چارچوب این واحد درسی دوره ترجمه سیاسی- اجتماعی نیز برای دانشجویان درنظر گرفته شدهاست: دانشجویان واژگان اجتماعی- سیاسی و مهارتهای ترجمه همزمان را یاد میگیرند و همچنین در مورد موضوعات مرتبط با ایران مدرن صحبت میکنند (موضوعاتی که تدریس میشوند).
- کشورشناسی، پزشکی در ایران، دین، شخصیتهای مشهور، گرامر، مجموعه متون برای مکالمه (در فرودگاه، نمایشگاه و...)
منابع درسی:
ü س. یوسف، ح. ترابی (۲۰۱۵). فارسی مقدماتی، کتاب کار دستور زبان: پارک میلتون.
ü کتاب درسی زبان فارسی: تالیف ایوانف، اکبری پور۲۰۱۶)
ü س. آبراهامز: فارسی مدرن (۲۰۰۵).
ü آ. رفیعی: فارسی محاوره (۲۰۱۵).
واحد درسی «تاریخ ادبیات فارسی» : در سالهای دوم و سوم تحصیل تدریس می شود در مرحله اول، دانشجو کاملا با ادبیات باستانی و ادبیات اوایل قرون وسطای ایران و دوره قبل از اسلام آشنا میشود. هدف کلی این دوره، رویکرد تاریخ ادبیات به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ فرهنگ است که بر اساس مفاد درسی مربوط به نمایشهای اسطورهای و مذهبی دورهی مورد مطالعه، فرهنگ سیاسی، هنر و معماری بررسی میشود. مرحله دوم شامل مطالعه ادبیات فارسی قرون وسطا و همچنین ادبیات فارسی دوران مدرن و معاصر است که برای دانشجویان مسلط بر زبان و آشنا با آثار ادبی- اصل و ترجمه آثار- ارائه میشود. دانشجویان با در نظر گرفتن ویژگیهای فرهنگی- تاریخی و دورهای که اثر به آن تعلق دارد، آثار ادبیات فارسی را تجزیه و تحلیل میکنند.
- ادبیات ایران باستان (اوستا به عنوان قدیمیترین بنای ادبیات و ایدئولوژی ایرانیها. کتیبههای خط میخی هخامنشی. کتیبه بیستون به عنوان متن اصلی ادبیات خطی فارسی: متن و رمزگشایی. مانیفست کوروش کبیر.)
- ادبیات فارسی میانه زرتشتی. (زبان اشکانی ارشاکیدها و ساسانیان اولیه. اطلاعات مربوط به آثار ادبی ایرانیان در دوره اشکانی. «کتاب اردشیر بابکان» به عنوان داستانهای تاریخی. «رساله یوشت فریان و اخت» به عنوان نمونهای از یک افسانه و ادبیات چیستانی. «افسانه پسر زریر یا یادگار زریران» [۸] به عنوان یک حماسه قهرمانانه. «اندرز خسرو کواتان» [۹] به عنوان نمونهای از ادبیات درباری. «کتب پادشاهان» به عنوان متن تاریخی در اواخر دوره ساسانیان.)
- فتح ایران توسط مسلمانان در قرن ۷ و دوره اولیه ادبیات نوین فارسی (قرن ۹-۷). اشعار عربی قبل از اسلام و اوایل اسلام؛ ادبیات عرب در ایران.
- ادبیات «مذهبی» فارسی میانه. ترجمههای فارسی میانه اوستا.
- «دینکرد» به عنوان مجموعهای از دادههای مربوط به عقیده، مبانی دینی و اخلاقی زرتشت. «بندهشن» به عنوان مجموعهای از افسانههای کیهانشناسی، سنن و اسطورههای مذهبی. اندرزهای مذهبی: «داوریهای روح ذهن» متون زرتشتی. ادبیات مانوی.
- شکلگیری کانون ادبیات کلاسیک در عصر سامانیان؛ خلاقیت رودکی «پدر شاعران فارسی» (حدود ۸۶۰ – ۹۴۱)
- دانشمندان – دائرهالمعارفان آسیای میانه: فارابی، ابوعلی سینا، بیرونی. رودکی (حدود ۸۶۰ - ۹۴۱) و شاعران پیرو سبک وی. قصیده و غزلیات رودکی. شعرهای حماسی رودکی. ابو منصور دقیقی – ادامهدهنده ژانر حماسی. مدیحه سرایی و هجو شهید بلخی. شعر و موسیقی: آواز و دکلمه. مسئله ارتباط بین شعر درخشان قرن دهم با آهنگهای محلی ایران و شعر پیش از اسلام در پهلوی
- فردوسی (دوران، زندگی، کار) و حماسه وی «شاهنامه»
- شکلگیری نثر: «قابوس نامه» کیکاووس بن وشمگیر، «چهار مقاله» نظامی عروضی سمرقندی.
- شکلگیری ایدئولوژی تصوف و رشد شعر صوفی (قرون۱۳-۱۱): نخستین شاعران صوفی: شاعران رباعیات؛ ابوسعید میهنی (ابوالخیر)، بابا کوهی؛ شاعران بزرگ تصوف: انصاری، سنایی، عطار.
- نوشتههای تعلیمی و شرححالنویسی صوفیانه: «کشف المحجوب» علی بن عثمان هجویری قرن یازدهم، «تذکره الاولیا» عطار قرن دوازدهم، «گلشن راز» شبستری قرن چهاردهم.
- قصیده فارسی و مدیحهسرایی دربار غزنویه: عنصری، فرخی، منوچهری.
- منظومه عاشقانه: «وامق و عذرا» و «سرخ بت و خنگ بت» عنصری، «ویس و رامین» گرگانی، «ورقه و گلشاه» عیوقی.
- سبکهای ادبی منطقهای (بر اساس محدوده جغرافیایی) مکتب اصفهانی: جمالالدین اصفهانی، کمالالدین اسماعیل. مکتب آذربایجانی: قطران تبریزی. حلقه ادبی شروان قرن دوازدهم در آثار خاقانی.
- «خمسه» نظامی.
- سبک نثر نزدیک به ادبیات: داستانها، تواریخ، رسالههای علمی؛ آثار تاریخی و رسالههای علمی در زمینه نجوم و جبر، داروشناسی و گیاه شناسی، تصوف و هنر شعر؛ بحث در مورد تعلق آنها به ادبیات.
- استراتژیهای روایی و اولین رساله فارسی در زمینه شعر و تدوین هنجارها و قواعد شعر فارسی. شمس قیس رازی و «المعجم فی معاییر اشعار العجم»
- غنای سعدی.
- مبانی سعدی. آثار سعدی - «بوستان» و «گلستان» به عنوان متون اساسی اخلاق فارسی
- جلالالدین رومی: زندگینامه. آثار اصلی: «دیوان شمس تبریزی»، شعر «مثنوی معنوی» و جایگاه آن در تاریخ تصوف و ادبیات فارسی، مولوی در ادبیات و فرهنگ ترکیه.
- اوج ادبیات فارسی زبان در قرنهای ۱۶-۱۳ در هندوستان مسلماننشین است: «خمسه» امیرخسرو دهلوی
- شاعران حلقه حافظ: تکامل غزل. اوج پیشرفت سبک در آثار حافظ. مشکلات پژوهش. تفسیر صوفیانه و مذهبی غزلها. فال حافظ، نسخههای عامیانه غزلهای وی. حافظ در اروپا. تاریخچه ترجمه اشعار وی.
- سبک کوچک حماسه: «ساقینامه[۱۰]»، ده فصل
- حلقه ادبی شیراز: حافظ، خواجوی کرمانی، ابواسحاق اطمعه[۱۱] و دیگران. طنز و هزل عبید زاکانی. نقش زاکانی در پیشرفت نثر ادبی.
- سنت نظیره[۱۲] و نقش آن در پیشرفت روند ادبی
- ادبیات سدههای پانزدهم – شانزدهم: سبک ادبی دوران تیموریان، عبدالرحمن جامی (دوران، زندگی، آثار). ادبیات آسیای میانه در دوره خاندان شیبانیه. ادبیات اوایل دوره صفویه. گلچین شاعران قرن های شانزدهم - هفدهم.
- ادبیات نیمه دوم قرن شانزدهم – هجدهم: حلقه ادبی شاه عباس اول در آغاز قرون شانزدهم و هفدهم، ادبیات هند مسلمان در قرون شانزدهم و هفدهم، قرن هجدهم در ادبیات ایران: بحران اقتصادی و سیاسی در کشور، پایان سنتهای ادبیات «فاخر»، داستانهای مردمی، شکل گیری تعزیه، مکتب «بازگشت ادبی».
- ادبیات ایران در سدههای ۱۸ تا ۱۹: گسترش استعمار و رقابت قدرتهای بزرگ، احیای ادبیات دربار در زمان قاجارها، ادامهدهندگان مکتب بازگشت ادبی. ادبیات نیمه دوم قرن نوزدهم: جنبشهای مذهبی و اجتماعی، روشنفکری، توسعه روزنامهنگاری، تأثیر ادبی اروپا. ادبیات دوره انقلاب مشروطه ۱۹۰۵–۱۹۱۱، دوره جنگ جهانی اول.
- بررسی ادبیات فارسی در روسیه: مستشرقان و مقامات غربی و روسی در ایران. ترجمه آثار ادبیات فارسی به روسی. مطالعه ادبیات فارسی در روسیه.
منابع درسی:
ü مقدمه ای بر دین ایران باستان: قرائتهایی از کتیبههای اوستا و هخامنشی، ویرایش ویلیام مالاندرا(۱۹۸۳)
ü حکمرانی اولیه مغولها در قرن سیزدهم، رنسانس فارسی. جورج لین(۲۰۰۳)
ü ۲۴ مقاله درباره ادبیات فارسی، فرهنگ و دین، ویرایش شده توسط فرانکلین لوئیس و سونیل شارما (۲۰۱۰)
واحد درسی «تاریخ زبان فارسی» : در سال چهارم تدریس می شود و شامل مطالعه زبانهای فارسی باستان و فارسی میانه است. بخش اول آشنایی با کتابت (نوشتن خط میخی)، آواشناسی، دستور زبان و واژگان فارسی باستان - یکی از زبانهای باستانی هند و اروپایی و همچنین توسعه مهارتهای اولیه تحلیل گرامری و خواندن متون فارسی باستان. بخش دوم «زبان فارسی میانه» آشنایی دانشجویان با ساختارهای زبانی فارسی میانه سدههای سوم تا هشتم است که زبان رسمی ساسانیان (۶۵۱-۲۲۴) و زبان رسمی دین زرتشت بود.
واحد درسی «نثر معاصر فارسی» به دانشجویان سال پنجم آموزش داده می شود و شامل یک مطالعه فشرده و عمیق از ادبیات فارسی معاصر (قرنهای۲۱-۲۰) همچنین آشنایی با آثار ادبی مهاجران ایرانی است که به فارسی یا انگلیسی نوشته شدهاند.
دوره «متون اصلی ادبیات کلاسیک فارسی» در سالهای چهارم و پنجم تدریس میشود و شامل مطالعه متون اصلی نثر و نظم ادبیات کلاسیک فارسی، هستند (عطار نیشابوری و نظامی گنجوی، «اشعار مخزن الاسرار» اثر جلال الدین رومی، «گلستان» و «بوستان» سعدی، غزلیات حافظ شیرازی)
دوره «مقدمه ای بر زبانشناسی» در سال اول تدریس است و هدف آن آشنایی دانشجویان با چارچوب اصلی علوم زبانی، درک زبان به عنوان یک سیستم چند سطحی و ابزار اصلی برای توصیف آن است. توجه ویژهای به مباحث مربوط به زبان شناسی عمومی که با مشخصات زبانهای شرقی مورد مطالعه و همچنین مباحث مربوط به طبقه بندی شجرهشناسی زبانی همراه است.
واحد درسی «سیستمهای مذهبی ایران» : در سال دوم تحصیل تدریس میشود و شامل ادیان ایران در دوران باستان، قرون وسطی و در دوران مدرن است. (موضوعاتی که تدریس میشوند)
- زرتشت و آموزههای او/ اوستا/ آیین و دستور زرتشت/ تاریخ زرتشت از هخامنشیان تا ساسانیان/ مسیحیت در ایران. مسیحیت فارسی- آشوری/ یادگارهای تاریخی مسیحی به زبانهای ایرانی (مثل: نسخههای فارسی زبور، اناجیل اربعه، متن نسطور سال ۱۳۷۴. بناهای مسیحیان سغدی، فعالیتهای مبلغین کاتولیک یسوعی در اوایل قرن هفدهم، ژروم خاویر و اقتباس هایش از کتاب عهد جدید و ادله-نویسیهایش) و دین مسیحیت در عصر کنونی/ زندگی و آموزههای مانی، ظهور و گسترش مانویت/ تعصبات اسلامی/ اهل سنت و تشیع/ اسلامیشدن ایران و واکنش به آن. پیامبران کاریزماتیک/ انشعاب جریان شیعی در اسلام. اسماعیلیه/ جنبش ریاضت مسلمانان. ظهور تصوف. / تصوف در ایران. فرم ها، نهادها و شیوه ها/ بابیسم و بهائیت.
منابع درسی:
ü پیدایش ادیان بابی بهائی در شیراز و فارس تالیف حبیب الله افنان و آهنگران ربانی(۲۰۰۸)
ü ویلیامز، شعله زرتشتیان: کاوش در مورد دین، تاریخ و سنت: س. استوارت، آ. هینتز (۲۰۱۶)
ü روح زرتشت. ماوای نوین (۲۰۱۱)
ü آشنایی با اسلام: ۱۲ درس (سخنرانی) برای دوره ارشد، ژورافسکی (۲۰۱۹)
ü اسلام در ایران در سدههای ۷ تا ۱۵: سری سخنرانی، پتروشفسکی، بیلیایوا (۲۰۰۷)
ü تاریخ فلسفه عرب - مسلمان: گلچین، ا. اسمیرنوا (۲۰۱۳)
ü کتاب درسی و کارگاهی «مطالعات مذهبی» برای دوره کارشناسی تالیف راخمانین
ü تاریخ فلسفه اسلامی: آ. کوربن، آ. کوزنتسوا (۲۰۱۰)
دوره «قرآن به عنوان متن اصلی فرهنگ دینی» در سال پنجم تدریس می شود و برای دانشجویان ایرانشناسی با دانش نسبتاً بالا از دستور زبان عربی کلاسیک است.
دوره «فرهنگ و هنر مادّی ایران» : در سال چهارم تدریس میشود. هدف آن آشنایی دانشجویان با تاریخچه ترقی انواع اصلی هنر ایران باستان و قرون وسطایی و نیز زمینه گسترش فرهنگ فارسی (معماری، نقاشی، موسیقی، هنر و صنایع دستی) و آشنایی با هنر ایران مدرن (نقاشی، سینما، موسیقی، هنر و صنایع دستی) و ارائه واقعیتهای زندگی در ایران در دوره های مختلف تاریخی آن است.
واحد درسی «تاریخ منطقه ای» به مدت سه سال، از سال اول تا سوم در چهارچوب برنامه آموزشی «ایرانشناسی» تدریس می شود. (موضوعاتی که تدریس میشوند)
- سرزمینهای ایران در سده های ۷ - ۱۸ به عنوان یک موضوع پژوهشی.
- ملت ایرانی زبان (ایرانیان، ایرانی- آریاییها، هند-ایرانیها و آریاییها) و سرزمین آنها در آستانه فتح اعراب و مسلمانان. شبه جزیره عربستان در آستانه ظهور اسلام، ادغام قبایل عرب و تولد خلافت.
- فتح ایران و آسیای مرکزی توسط اعراب. الحاق ایران به عنوان بخشی از خلافت.
- فروپاشی قدرت واحد مسلمان: پیشینه، دوره، اهمیت آن برای ایران و آسیای میانه.
- سلسلههای ترک در شرق خلافت سابق: قراخانیان و غزنویان.
- ایران و آسیای میانه در آستانه هزاره دوم.
- گسترش سلجوقیه: دوره و نتایج. فروپاشی دولت سلجوقی.
- اسماعیلیه و جایگاه آن در زندگی معنوی و سیاسی ایران. نظریه های امامت.
- حمله مغولها به آسیای مرکزی و غربی: تحولات اصلی و تبعات مهم آن.
منابع درسی آشنایی با اسلام:
ü ۱۲ درس (سخنرانی) برای دوره ارشد، ژورافسکی (۲۰۱۹)
ü اسلام در ایران در سدههای ۷ تا ۱۵: سری سخنرانی، پتروشفسکی، بیلیایوا (۲۰۰۷)
ü مطالعات اسلامی: کولییف و مورتازین (۲۰۰۸)
ü تاریخ شرق، جلد دوم: واسیلییف (۲۰۰۳)
ü دنیای اسلام: تاریخ، جامعه، فرهنگ: مجموعه مقالات کنفرانس علمی اسلامشناسی گرداوری شده توسط آلکسیف(۲۰۰۷)
۵. دانشگاه دولتی علوم انسانی مسکو[۱۳]
انستیتوی فرهنگ شرق و باستان/ گروه تاریخ و فلسفه آسیای جنوبی و مرکزی: در این دانشگاه گرایش «شرق شناسی و مطالعات آفریقا» را میتوان در «انستیتوی فرهنگهای شرقی و باستان» و دانشکده «تاریخ، علوم سیاسی و حقوق» انتخاب کرد.
دانشکده «تاریخ، علوم سیاسی و حقوق» برنامه درسی برای پنج گرایش ارائه میدهد:
عربشناسی، چینشناسی، ایرانشناسی، ترک شناسی و ژاپنشناسی.
«انستیتوی فرهنگهای شرقی و باستان» دارای سه بخش است که در آن زبانهای شرقی آموزش داده می شود:
۱. گروه تاریخ و فلسفه شرق باستان (عربی و فارسی)؛
۲. گروه تاریخ و فلسفه آسیای جنوبی و مرکزی (زبانهای سانسکریت، هندی، اردو، فارسی، تامیلی، مغولی، تبتی، ترکی و قزاقی)؛
۳. گروه تاریخ و فلسفه خاور دور (چینی، ژاپنی، کرهای، ویتنامی و لائو- تایلندی).
- رشته زبانهای شرقی (دوره مقدماتی) : برای دانشجویان سال اول گرایش شرقشناسی و آفریقا IVKA))، فارسی زبان اصلی شرقی برای دانشجویان بخش «زبان و ادبیات آسیا و آفریقا» زبان و ادبیات ایرانی است. هدف اصلی این دوره، آموزش معیارهای اصولی تلفظ زبان فارسی معاصر، معرفی ویژگیهای اصلی نوشتار عربی - فارسی واژگان و دستور زبان فارسی نوین، آموزش مهارتهای گفتاری فارسی به صورت شفاهی و نوشتاری، بررسی دورههای تاریخ ادبیات فارسی (ادبیات باستانی، ادبیات مدرن و معاصر، ادبیات قرون وسطایی)، آشنایی با مفاهیم اساسی نظری در نقد ادبیات جهان و نقد ادبی ایران است.
گروه زبان و ادبیات ایران:
لیست موضوعات ارائه شده در دوره لیسانس چهار ساله
دوره عمومی (علوم انسانی، اجتماعی و اقتصادی) :
الف: واحدهای اصلی و الزامی: اقتصاد و فلسفه
ب: واحدهای متغیر و انتخابی:
- درآمدی بر زبانشناسی کشورهای آسیا و آفریقا
- درآمدی بر ادبیات کشورهای آسیا و آفریقا
- تاریخچه ادبیات جهان: در بخش مربوط به ایران این موضوعات بررسی میشود: ادبیات ایران در دوران پیش از اسلام (باستان و اوایل قرون وسطی) و نقش آن در شکلگیری ادبیات کلاسیک. ویژگیهای سبک شناختی در توسعه ادبیات ایران پیش از اسلام. اوستا به عنوان یک کتاب مقدس و به عنوان یک بنای یادبود ادبی. ادبیات پهلوی و ژانرهای آن. شکلگیری ادبیات عرب و ایرانی پس از فتح اعراب، نقش شاعران عرب با ملیت ایرانی. نقش ترجمهها از فارسی میانه در شکلگیری نثر عربی. ساختار ژانری شعر کلاسیک عربی و دگرگونی آن در ادبیات فارسی. ادبیات به زبان فارسی نو. رودکی و همعصرانش. مرحله اولیه شکلگیری قصیده. حماسه نویسنده ملی ایران - «شاهنامه» فردوسی. مضامین اصلی، طرحها و قهرمانان در «شاهنامه» اسطورهای و تاریخی/ شعر در دربارهای ایران، قرون میانی (قرون ۱۲-۱۱)/ کارکردهای اصلی شعر دربار/ جایگاه شاعر در دربار و مفهوم «مکتب شعری» / رونق سبک قصیده مدحآمیز در آثار انوری و خاقانی/ شکل گیری شعرهای کلاسیک ایرانی.
دوره تخصصی :
۱) زبان فارسی/ مقدماتی
۲) درآمدی بر شرق شناسی
۳) تاریخچه زبان فارسی که به دو بخش زبان و ادبیات باستانی، معاصر و قرون وسطای فارسی تقسیم میشود.
در بخش زبان و ادبیات باستانی به موارد زیر میپردازد:
دورههای تاریخی زبان و ادبیات فارسی، بررسی کتاب اوستا، دست نوشتههای هخامنشیان، ادبیات ایران در زمان حمله اسکندر مقدونی، ترجمه های اوستا و کتب مذهبی- پهلوی، موسیقیدانان و خوانندگان عصر ساسانیان.
در بخش زبان و ادبیات معاصر به موارد زیر میپردازد:
ادبیات ایران در قرن ۱۸ (عصر بازگشت) / ادبیات ایران در قرن ۱۹-۱۸ (عصر گسترش استعمار) / ادبیات ایران در نیمه دوم قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰/ زندگی ادبی در تهران و استانها در سالهای ۳۰ و ۴۰/ ادبیات در ایران بعد از کودتای ۱۹۵۳/ ادبیات ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹.
در بخش زبان و ادبیات قرون وسطا به موارد زیر میپردازد:
الف) فتح ایران توسط مسلمانان در قرن هفتم و دوره ابتدایی ادبیات فارسی جدید (قرون ۹-۷)/ شکل گیری ادبیات کلاسیک در عصر سامانیان و اثر «پدر شاعران پارسی» رودکی (حدود ۸۶۰ - ۹۴۱)/ فردوسی (دوران، زندگی، اثر) و حماسه قهرمانانه او «شاهنامه» / شکل گیری ایدئولوژی تصوف و گسترش شعر تصوف (قرون ۱۲-۱۱)/ پیدایش و شکلگیری سبک قصیده مدحآمیز در دربار غزنویان/ عصر سلجوقیان (قرون ۱۲-۱۱) رباعیات فلسفی، تعلیمات درباری و صوفیانه/ مکاتب شعری منطقهای: خلاقیت شاعران مکتب اصفهان و آذربایجان/ گسترش شعر حماسی و «خمسه» نظامی/ ژانرهای نثر و ادبیات. ب) ادبیات دوره حکمرانی مغول بر آسیای میانه و ایران (قرن ۱۳)/ شکوفایی زبان و ادبیات فارسی در هند مسلمان در قرون ۱۴-۱۳/ ادبیات دوره پس از مغول (قرن ۱۴)/ غزل کلاسیک و آثار شمسالدین محمد حافظ/ قرن ۱۵ پایان دوره کلاسیک ادبیات فارسی/ دوره پس از کلاسیک: ادبیات در اوایل صفویه (قرن شانزدهم) / حلقه ادبی شاه عباس اول در انتهای قرن ۱۶ و ابتدای قرن ۱۷/ قرن هجدهم در ادبیات ایران صفویه: بحران «کلاسیکگرایی».
۴) تاریخ اسلام
۵) جغرافیای طبیعی و اقتصادی ایران: منابع طبیعی/ گیاهان ایران/ جانوران ایران/ تقسیم ارضی و اداری ایران/ بخش مرکزی کشور/ شرق و شمال شرق ایران / غرب و جنوب ایران.
۶) تاریخ ایران:
الف) تاریخ قرون وسطای ایران: امپراتوری ساسانی/ فتح ایران توسط اعراب/ ایران تحت حکومت بنی امیه/ خلافت عباسی/ ظهور سلسلههای مستقل محلی/ ایران تحت حکومت سلجوقیها/ حمله مغول/ ایلخانیان/ امپراتوری صفوی
ب) تاریخ نوین ایران: نادرشاه و افشاریه/ کریم خان زند و مبارزه با قاجارها/ ایران تحت حاکمیت قاجارها/ روابط روسیه و ایران/ جنبش بابیه/ بهائیان اعطای امتیاز به کشورهای غربی/ انقلاب مشروطه در ایران/ ایران در «بازی بزرگ»
ج) تاریخ معاصر ایران: جنبش جنگل/ به قدرت رسیدن رضاخان/ اصلاحات رضا شاه در جنگ جهانی دوم/ بحران سال ۱۹۵۳ و محمد مصدق/ «انقلاب سفید» و اصلاحات محمدرضا پهلوی/ انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹/ جنگ ایران و عراق/ موقعیت ایران در جهان مدرن.
۷) دستور زبان نظری زبان فارسی. آواشناسی نظری زبان فارسی.
۶. دانشگاه فدرال کازان[۱۴]
از سال ۲۰۰۱ فعالیتش را شروع کرد. سه موضوع کلی را مورد بررسی قرار میدهند:
۱. ایرانشناسی به عنوان یک رشته علمی؛
۲. شکل گیری مطالعات ایرانشناسی روسیه مطالعات ایرانی در امپراتوری روسیه؛
۳. ایرانشناسی در اتحاد جماهیر شوروی (۱۹۱۸-۱۹۹۲) و در فدراسیون روسیه (۱۹۹۲-۲۰۱۰).
وظایف اصلی مرکز ایرانشناسی این دانشگاه عبارتند از:
- آموزش زبان فارسی طبق برنامههای مصوب، استفاده از برنامه های چندرسانه ای، منابع اینترنتی و غیره؛
- آموزش و تربیت استادان زبان فارسی برای مدارس ابتدایی، متوسطه و عالی؛
- آموزش زبان فارسی در دورههایی با سطوح متفاوت و برای مخاطبان مختلف؛
- توسعه همکاری با سازمانهای آموزشی جمهوری اسلامی ایران.
منابع درسی :
ü تاریخ جدید کشورهای آسیا و آفریقا. سدههای ۱۹-۱۶[منبع الکترونیکی] [۱۵]
ü کتاب درسی فرهنگ و هنر جهان. ای. تلستیکاوا
ü کتاب درسی تاریخ جهان با ویراستاری گ. پالیاک
۷. آکادمی علوم جمهوری تاتارستان[۱۶]
انستیتوی تاریخ شهابالدین مرجانی: سازمانی غیر انتفاعی که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد. زمینههای مهم فعالیتهای این مرکز انجام فعالیتهای تحقیقاتی و مشاورهای در زمینههای تاریخ، فرهنگ، مردمشناسی، فلسفه و سایر زمینههای مربوط به مطالعات ایران است.
۸. انستیتوی روابط بین الملل و مطالعات منطقهای سیبری[۱۷]
مرکز مطالعات ایران و زبان فارسی (سال ۲۰۰۲ افتتاح شد) : برنامه درسی انستیتوی شرقشناسی تربیت دیپلماتها، مدیران، تحلیلگران سیاسی و مشاوران حرفهای برای عرصههای گوناگون است. برنامه درسی دانشکده شامل آموزش ۲ زبان خارجی از سال اول تحصیل است: چینی، ژاپنی، فارسی - به عنوان زبان اول و انگلیسی به عنوان زبان دوم. مواردی که در این انستیتو مورد مطالعه قرار میگیرند: قومشناسی، تاریخ، فرهنگ، اقتصاد، اوضاع سیاسی اجتماعی منطقه و کشور مورد مطالعه، روابط بین الملل در منطقه، سیاست خارجی کشورهای مورد مطالعه، علوم سیاسی، ژئوپلیتیک، تاریخ و تئوری روابط بین الملل و دیپلماسی، جامعه بین المللی و حقوق خصوصی، روابط بین الملل مدرن، سیاست خارجی فدراسیون روسیه، اقتصاد جهانی و روابط اقتصادی بین المللی، سیاست جهانی، دیپلماسی و فعالیت کنسولی، امنیت ملی و بین المللی، خدمات دولتی و شهری و ... است.
۹. دانشگاه دولتی ساراتف[۱۸]
مرکز مطالعات شرقی دانشگاه دولتی ساراتف (اکتبر ۲۰۰۳ افتتاح شد) : در دانشکده جامعهشناسی تأسیس شد. در چارچوب این مرکز، دانشجویان به صورت اختیاری زبان فارسی را آموخته و با تاریخ و فرهنگ شرق آشنا میشوند. از ۳۰ ژوئن ۲۰۱۶، مرکز علمی - آموزشی «شرقشناسی و ایرانشناسی» تأسیس شد. از ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹ این مرکز با دستور رئیس دانشگاه به «مطالعات خاورمیانه» تغییر نام داد.
۱۰. دانشگاه دولتی آستراخان[۱۹]
مرکز ایرانشناسی، زبان و ادبیات فارسی در گروه زبانهای شرقی سال ۲۰۰۹ تاسیس شد. گرایش غالب گروه زبانهای شرقی دانشکده زبانهای خارجی این دانشگاه آموزش زبان فارسی است. آموزش زبان فارسی برای دانشجویان در رشته «ترجمه و مطالعات ترجمه» انجام میشود. یکی از فعالیتهای اصلی مرکز رواج زبان فارسی و فرهنگ ایرانی در منطقه آستراخان است. این دانشگاه توافقنامه همکاری با دانشگاههای گیلان و مازندران امضا کرده است و اساتید ایرانی برای تدریس، شرکت در کنفرانسها و انتشار مقالات در ژورنال های علمی به این دانشگاه میآیند.
۱۱. موزه آرمیتاژ. بخش ایران شناسی.
بزرگترین ایران شناسان روسیه و جهان تجربه کار و تحقیق در موزه ارمیتاژ را دارند. موضوع تحقیق آنها مجموعههای منحصر به فرد هنر ایران است که توسط موزه جمع آوری شده است. بهترین مجموعه نقره ساسانی پس از مطالعات اسمیرنف، اربلی، ترور، لوکانین، مارشاک به مرجعی برای کسانی که به بررسی روایات باستانی و قرون وسطایی شرق میپردازد، تبدیل شده است.
۱۲. دانشگاه دولتی داغستان[۲۰]
مرکز ایرانشناسی در انستیتوی شرق شناسی (۲۰۰۴ افتتاح شد) : در حال حاضر، گروه زبانشناسی ایرانی و ترکی مرکز آموزش ترکشناسی و ایران شناسی در قفقاز شمالی است. متخصصان برجسته دروسی مانند تاریخ زبان فارسی، تاریخ ایران در دورههای مختلف، جغرافیای ایران، فرهنگ ایران، باستان شناسی و ... را به دانشجویان تدریس می کنند.
دیگر دانشگاه های و مراکز مطالعاتی ایرانشناسی:
دانشگاه دولتی زبانشناسی مسکو[۲۱] با گرایش «ترجمه و مطالعات ترجمه» زبان فارسی؛
دانشگاه دولتی استیای شمالی[۲۲]با مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی؛
دانشگاه سینرژی[۲۳]موسسه آموزش عالی غیردولتی که مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی دارد؛
دانشگاه دوستی ملل روسیه[۲۴] که در آن دانشجویان تمام رشته ها میتوانند زبان فارسی را به عنوان زبان خارجی اختیاری انتخاب کنند؛
انستیتوی کشورهای شرق[۲۵] در آن زبان فارسی در کنار دیگر زبان های شرقی تدریس میشوند؛
دانشگاه فدرال اورال. یکاترینبورگ[۲۶]مرکز ایرانشناسی و زبان فارسی دارد که در اکتبر ۲۰۱۶ افتتاح شد.
جمع بندی:
بررسی تاریخچه رشته ایرانشناسی در مجامع علمی و دانشگاهی کشور روسیه نشان میدهد سرزمین ایران چه از نظر سیر تاریخی و سیاسی و چه از نظر ادبی و هنری در محافل علمی و سیاسی این کشور جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. جزئیات تاریخی، جغرافیای سیاسی، مردم شناسی، زبان شناسی، تاریخ ادبیات، فرهنگ، هنر و موسیقی ایران در قالب رشته ایرانشناسی و زبان فارسی در نزدیک به ۲۰ مرکز دانشگاهی و علمی کشور روسیه به صورت گسترده و دقیق مورد مطالعه قرار میگیرد. در مقام مقایسه میتوان گفت به میزان زیادی پژوهش در ادبیات و ریشههای زبان روسی و مطالعات روسیه در سیستم دانشگاهی و پژوهشی ایران مهجور مانده است تا آن جا که رشته اسلاوشناسی جایی در نظام آموزشعالی کشورمان ندارد. همچنین به وضوح کمبود پژوهشگرانی که علاوه بر اشراف به زبان روسی با تاریخ سیاسی- اجتماعی و فرهنگ حوزه روسیه آشنا باشند و استادان اسلاوشناس در مراکز علمی کشورمان محسوس است. مفاد درسی ارائه شده در رشته ایرانشناسی میتواند الگوی متقابل خوبی برای رشتههای مطالعات منطقهای و مطالعات روسیه در ایران باشد. همانطور که در این پژوهش آمده است مراکز ایرانشناسی و انستیتوهای شرق شناسی در روسیه برنامه درسی و اهداف خاص خود را در منابع متعدد دنبال میکنند و استادان این رشتهها منابع آموزشی متفاوتی را تدریس میکنند که بعضی تالیف پژوهشگران ایرانشناس روس و برخی نیز ترجمه کتب معتبر خارجی است. تصویر ایران در هر یک از منابع ذکر شده میتواند موضوع پژوهش جداگانهای را به خود اختصاص دهد.
منابع:
۱. Dagestan State University.Available at: http://dgu.ru/
۲. http://ivka.rsuh.ru/article.html?id=۲۶۳۲۵۰۵
۳. http://www.orientalstudies.ru/rus/index.php?option=com_content&task=view& id=۴۱۱&Itemid=۹۴
۴. http://www.plccr.ru/material
۵. https://mgimo.ru/languages/teaching/shkola-persidskogo.php
۶. https://mgimo.ru/study/faculty/mo/kindo/docs/iranskie-yazyki/
۷. https://parstoday.com/ru/news/russia-i۱۰۶۷۳۲
۸. https://www.hse.ru/ba/iran/courses/۲۹۶۷۹۶۳۹۰.html
۹. https://www.hse.ru/ba/iran/courses/۲۹۶۸۰۴۵۲۱.html
۱۰. https://www.hse.ru/ba/iran/courses/۲۹۶۸۰۹۷۴۵.html
۱۱. https://www.hse.ru/ba/iran/structure
۱۲. https://www.studentlibrary.ru/book/ISBN۵۶۹۱۰۱۲۳۸.html
۱۳. https://www.studentlibrary.ru/book/ISBN۵۶۹۱۰۱۳۶۶۱.html
۱۴. Institute for Oriental and Classical Studies. Available at: https://www.degruyter.com/view/title/۵۸۷۳
۱۵. Kazan Federal University. Available at: https://kpfu.ru/
۱۶. Moscow State Institute of International Relations. Available at: https://mgimo.ru/
۱۷. Moscow State Linguistic University. Available at: https://www.linguanet.ru/
۱۸. North Ossetian State University after K. L. Khetagurov .Available at: http://www.nosu.ru/
۱۹. Oriental University Available at: http://www.orun.ru/
۲۰. Peoples' Friendship University of Russia Available at: http://www.rudn.ru/about
۲۱. Russian Academy of Sciences. Available at: http://www.ras.ru/
۲۲. Russian State University for the Humanities.Available at: https://www.rsuh.ru/
۲۳. Saratov State University. Available at: https://www.sgu.ru/
۲۴. Siberian Institute of International Relations and Regional Studies.Available at: http://simor.ru/
۲۵. Tatarestan Academy of Sciences. Available at: http://www.antat.ru/ru/
۲۶. University "Synergy".Available at: https://synergy.ru/
۲۷. University of St. Petersburg. Available at: https://spbu.ru/
۲۸. Ural Federal University.Available at: https://urfu.ru/ru/
[۱] University of St. Petersburg
[۲] Russian Academy of Sciences
[۴] Moscow State Institute of International Relations
[۵] Higher School of Economics
[۶] Institute for Oriental and Classical Studies
[۸] «Предание о сыне Зарера»
[۹] «Хосров, сын Кавада и паж»
[۱۰] نوعی شعر مثنوی در بحر متقارب [مثمن مقصور یا محذوف] است [وزن و گویش حماسی دارد]
[۱۱] Бусхак
[۱۲] Традиция назира
[۱۳] Russian State University for the Humanities
[۱۴] Kazan Federal University
[۱۶] Tatarestan Academy of Sciences
[۱۷] Siberian Institute of International Relations and Regional Studies
[۱۸] Saratov State University
[۱۹] Astrakhan State University.
[۲۰] Dagestan State University
[۲۱] Moscow State Linguistic University
[۲۲] North Ossetian State University after K. L. Khetagurov
[۲۳] University "Synergy"
[۲۴] Peoples' Friendship University of Russia
[۲۵] Oriental University
[۲۶] Ural Federal University
نظر خود را بنویسید.