logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/04 - 13:55
  • 751
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

سخنرانی هنرمند ایرانی در بلگراد با موضوع هنر اسلامی

هاشمی در سخنان خود هنر را بابی از ابواب معرفت دانست. وی هنر قدسی را آن بخش از فعالیت‏ها و خلاقیت ‏هایی معرفی کرد که بی‏واسطه با رمزها و مناسک دینی و معنوی مرتبط بوده و با مجموعه حیات سنتی پیوند خورده است

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،سیده بنت‏ الهدی هاشمی از ایرانیان مقیم صربستان در آمفی ‏تئاتر بزرگ «خانه جوانان بلگراد»، به ارایه سخنرانی با موضوع مشخصه ‏های معرفتی هنر اسلامی، به زبان صربی، پرداخت که مورد استقبال تعداد زیادی از دانشجویان و پژوهشگران حوزه مطالعات اسلامی و زبان و ادبیات عرب قرار گرفت. خانم هاشمی مقطع دکترای زبان‏شناسی را در دانشگاه بلگراد به پایان رسانده و عنوان سخنرانی وی «هنر و معرفت اسلامی: اشراق جان و عقل» بوده است. این جلسه سخنرانی از سوی «مرکز فرهنگی عربی» شهر بلگراد برگزار گردید و همزمان، نمایشگاهی از آثار خانم هاشمی در حوزه ‏ی تذهیب در معرض دید حضار قرار گرفت.

هاشمی در سخنان خود هنر را بابی از ابواب معرفت دانست. وی هنر قدسی را آن بخش از فعالیت‏ها و خلاقیت ‏هایی معرفی کرد که بی‏واسطه با رمزها و مناسک دینی و معنوی مرتبط بوده و با مجموعه حیات سنتی پیوند خورده است. بانوی هنرمند ایرانی اضافه کرد که هنر مدعی رسالت دینی، ناگزیر بر پایه مبانی همان دین بنا شده است. وی در ادامه تشریح کرد که، بر پایه‏ی تعالیم قرآنی، هنرمند مسلمان عالم را منحصر در ماده نمی‏داند، بلکه با در نظر گرفتن رابطه طولی عوالم و اسم و نشانه بودن عالم برای خداوند، تمام زیبایی‏های موجود در طبیعت را حکایت‏گر زیبایی الهی می‏داند، آن هم به صورت تکوینی و حقیقی. دکتر هاشمی نتیجه گرفت که هنرمند مسلمان، در حقیقت، در صدد نشان دادن جمال الاهی در آثار خویش است.

پژوهشگر ایرانی مقیم بلگراد در بخش دوم از سخنان خود به تبیین روش‏های معماری اسلامی پرداخت که منجر به خلق و استمرار حیات مسجد به عنوان یکی از شاخصه ‏های بلاد اسلامی می‏شود و آن روش‏ها عبارت است از: انواع کاشی‏کاری من‏جمله کاشی معرق (در تزیین گنبد و مناره‏ها و سردر ایوان‏ها)، گچ‏بری (در نمای داخلی فضا)، کنده‏کاری بر روی سنگ (بر روی ستون‏ها و یا پایه‏ی دیوارها)، معرق و منبت بر روی چوب (در ساخت منبر و بعضاً پنجره‏ها)، آجرکاری به روش دقیق هندسی (در بدنه گنبد و طاق‏ها)، کتیبه ‏نویسی با بهره ‏گیری از انواع خطوط نسخ و ثلث و کوفی و... (در حاشیه گنبدها و سردرها)، نگاره‏های اسلیمی (برای تزیین سطوح خارجی گنبدها و مناره‏ها و سردر ایوان‏ها) و همچنین هنر تذهیب و نگارگری نسخه‏های خطی، جلدسازی، خطاطی و... که مرتبط با کتب قرآن و ادعیه می‏باشد.

 

 

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved