سخنرانی حجت الاسلام ایمانی پور دردوازدهمین اجلاس کمیته دائمی اطلاع رسانی و امور فرهنگی(سنگال)
گرچه اصطلاح "اسلام فوبیا " واژه ای جدید در فرهنگ سیاسی معاصر بشمار می رود، اما تفکرات ضد اسلامی و ضد دینی با نوعی جنگ روانی به نام دین هراسی در طول تاریخ وجود داشته است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حجت الاسلام ایمانی پور که به منظور شرکت در دوازدهمین اجلاس کمیته دائمی اطلاع رسانی و امور فرهنگی وابسته به سازمان همکاری های اسلامی در شهر داکار سنگال حضور دارد در سخنرانی خود با موضوع "اسلام هراسی در دنیای معاصر" بیان داشت:
اسلام دینی است که اساس آن از «سلم» به معنای صلح با درون انسان و زندگی مسالمت آمیز با برون انسان، یعنی مخلوقات خداوند تبارک و تعالی، گرفته شده است. نه تنها دین اسلام، بلکه سایر ادیان نیز دعوت خود را بر محور صلح و همزیستی مسالمت آمیز با دیگران بنا نهاده اند و نزاع های تاریخی عموماً ریشه در اهداف سیاسی حاکمان وقت داشته و موحدان و مؤمنان به عالم قدسی با یکدیگر نزاعی نداشته و همواره میان آنان گفتگو و مناظره در سطح نخبگانی در جهت همزیستی و درک متقابل صورت می گرفته است.
وی اظهار کرد :گرچه اصطلاح "اسلام فوبیا " واژه ای جدید در فرهنگ سیاسی معاصر بشمار می رود، اما تفکرات ضد اسلامی و ضد دینی با نوعی جنگ روانی به نام دین هراسی در طول تاریخ وجود داشته است. در ورای این اصطلاحات، نظامهای سیاسی سلطه گرفرصت می یافتند برای ایجاد نفاق و ستیز با همزیستی مؤمنانه، به جنگهای دینی و مذهبی برای رسیدن به اهداف خود، دامن بزنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور در ادامه اظهار کرد،اسلام هراسی جدید به معنای ایجاد ذهنیتی منفی و مخرب نسبت به اسلام در میان مردم جهان است که پس از حملات القاعده در 11 سپتامبر توسط آمریکا و جریانهای صهیونیستی جهانی در صدر تبلیغات رسانه ای علیه اسلام و مسلمانان قرار گرفت و هم اکنون نیز توسط برخی از گروههای سیاسی و جریانات رسانه ای وابسته به آنان تبلیغ می گردد.
حجت الاسلام ایمانی پور با بیان اینکه بر اساس دکترین "اسلام هراسی نوین" ، چنین القاء می شود که تعالیم اسلامی با خشونت و افراط گرایی و تروریسم ارتباط مستقیم دارد گفت : اسلام بزرگترین چالش در برابر ارزشهای لیبرال دمکراسی غرب بشمار می آید. این نگاه افراطی به اسلام، تفکیکی میان "اسلام واقعی" که برگرفته از تعالیم حیات بخش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بوده و شعار «الاسلام هو السلم» را رهبری می نماید و میان "افراط گرایی خشونت طلب" گروههایی چون القاعده و داعش، قائل نیست.در این دکترین ساختگی، حتی دفاع مشروع مسلمانان فلسطین در مقابل خشونتهای صهیونیسم اشغالگر به افراط گرایی دینی نسبت داده می شود و آن دفاع حق طلبانه را از مصادیق جنگ طلبی مسلمانان در رسانه های تبلیغی وابسته به صهیونیسم جهانی تبلیغ می نماید.
وی تصریح کرد ،اگر بخواهیم ریشه این اصطلاح نوظهور را در تاریخ جستجو کنیم، می توانیم به جریانهای ضد اسلامی پس از سقوط اندلس به دست صلیبی ها در اسپانیای آن دوران اشاره نماییم. امتداد آن جریان ضد اسلامی، اکنون در رسانه های غربی به شکل "اسلام هراسی معاصر" ظهور و بروز می یابد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر این که مهمترین دلایل قدرتهای استکباری برای بهره گیری از رویکرد "اسلام هراسی" ، قدرت یافتن مسلمانان در چند دهه اخیر، خصوصا پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی قدس سره است گفت : اگر چه گفتمان انقلاب اسلامی ایران تحت تأثیر قرآن کریم و روایات معتبر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام برای استقلال فکری و مادی مسلمانان از سلطه استعمارگران بوده و هیچگاه اهداف سلطه جویانه نداشته است بلکه زیست مسالمت آمیز با دیگر ملل جهان از هر مذهب و دینی را ترویج نموده است، اما از آنجا که استقلال مادی و معنوی مسلمانان به معنی پایان استعمار نوین شناخته می شد. "اسلام هراسی" به ابزارمناسبی در دست استعمارگران نوین برای مقابله با رشد اسلام خواهی ، در آمد.
وی دومین دلیل ترویج جریان اسلام هراسی را بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی دانست و گفت ، بیداری اسلامی در میان جوانان پرشور مسلمان برای رهایی از حکومتهای استبدادی تحت سلطه آمریکا و صهیونیسم خطری جدی برای غارتگران منابع مادی و معنوی مسلمانان بشمار می آمد . از آنجا که تغییر حکومت های مستبد منطقه ، با نقشه آمریکا و اسرائیل غاصب برای غرب آسیا و شمال آفریقا سازگاری نداشت ، تلاش شد موجی از اسلام هراسی برای مقابله با این تغییرات سیاسی و فرهنگی در جهان اسلام ایجاد شود تا از این طریق بتوانند این روند رو به رشد را مورد هدف قرار دهند و منافع خود در کشورهای اسلامی را حفظ نمایند.
ایمانیپور افزود ،سومین دلیل ترویج جریان اسلام هراسی، ارتباط مستقیمی با روند رو به رشد جریان مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا دارد و جبهه مقاومت درعراق، لبنان و سوریه توانسته بود سدّی محکم و استوار در مقابل نفوذ خزنده صهیونیسم تحت عنوان پیمان ابراهیم و تطبیع و مانند آنها ایجاد نماید. جبهه مستحکم مقاومت در کشورهایی ایجاد شده بود که زمانی با مقاومت اندک و ناچیز اسلامی شناخته می شد و هیچگاه این تصور نبود که چنین مقاومت های کوچکی بتوانند جبهه ای منظم و قوی در مقابل صهیونیسم در منطقه ایجاد نماید و شکست داعش در سوریه و عراق و دیگر مناطق جهان را با دلاوریهای سردارانی چون شهید قاسم سلیمانی رقم بزند.وی ادامه داد دشمنان اسلام که از این جبهه شکست فاحشی خورده بودند هم اکنون بر طبلهای اسلام هراسی می کوبند و تعالیم رهایی بخش اسلام را به عنوان خشونت طلبی و تروریسم معرفی می نمایند.
وی با اظهار این که از دیگر دلایل اسلام هراسی، مهاجرت مسلمانان به کشورهای اروپایی و تشکیل جوامعی متمایز در این کشورها در کنار عواملی همچون گرایش غیر مسلمانان به اسلام و رشد جمعیت بیشتر مسلمانان به نسبت سایر سکنه این جوامع بوده است ،گفت:بر اساس پارهای از گزارشها در سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۱۵ میلیون مسلمان در اروپا سکونت داشتهاند که براساس برخی برآوردهااین رقم در سال ۲۰۴۰ میلادی به ۵۰ میلیون نفر خواهد رسید.
وی باور پذیر شدن شکل گیری "تمدن نوین اسلامی" در آینده ای نزدیک را دیگر دلایل ترویج اسلام هراسی دانست و بیان داشت سالها چنین تبلیغ می کردند که تمدن اسلامی را تنها در صفحات تاریخ می توان جستجو کرد و اسلام هرگز نمی تواند تمدن ساز برای نسل کنونی بشر باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور اظهار کردمطالبات نخبگان مسلمان برای تحقق تمدنی نوین از یک سو و پیشرفت های کشورهای اسلامی منجمله جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف علمی و فناوریهای جدید چون انرژی هسته ای، نانوتکنولوژی، فناوریهای سایبری و هوش مصنوعی، پزشکی، دفاعی و سایر رشته های علمی ، از سوی دیگر ، نشان داد که مسلمانان با اعتماد به نفس و اتکا به قدرت لایزال الهی و تعالیم حیاتبخش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت ایشان علیهم السلام می توانند گامهای استواری در جهت تکوین تمدن نوین اسلامی بردارند و به همین علت است که امام خامنه ای دام ظله رهبر انقلاب اسلامی ایران همه متفکران جهان اسلام را برای ورود به عرصه تمدن نوین اسلامی فراخواند و اصول و مبانی چنین تمدنی را بر اساس تجارب مسلمانان در گذشته و حال به خوبی تبیین نمود.
وی اظهار کرد، طراحان اصلی جریان اسلام هراسی به موازات ایجاد هراس از اسلام به حربه های دیگر نیز متوسل می شوند. ایجاد قرائت های جعلی از اسلام که برخی از آن به "اسلام رومیا" یعنی "اسلام غربی" تعبیر می کنند، به دنبال تبلیغ نوعی از اسلام است که کاملا فردی بوده و کاری به اجتماع و احوالات دیگر مسلمانان ندارد. در این میان، برخی از روشنفکران دینی در جهان اسلام به یاری "اسلام هراسان" شتافته و به تبلیغ اومانیسم دینی، سکولاریسم دینی، و لیبرالیسم دینی پرداختند تا بدین طریق بتواند بخش مهمی از شریعت اسلامی که موضوع اصلی آنها قضاوت در محاکم شرعی، حکومت اسلامی، اوقاف و حقوق بین الملل اسلامی بود را مورد انکار قرار دهند، غافل از آنکه این بخشهای مهم اعتقادی و فقهی و سیاسی غیر قابل انفکاک از شریعت اسلامی می باشند و انکار آنها مساوی با انکار دین است .بدون تردید مسلمان واقعی در عصر کنونی نمی تواند نسبت به آینده سیاسی جهان اسلام بی تفاوت باشد و زمام سیاسی کشورهای اسلامی و سرنوشت مسلمانان در جهان کنونی را به جریان الحاد و یا دین تحریف شده بر اساس ارزشهای غربی بسپارد.
حجت الاسلام ایمانی پور در پایان ، پیدایش "اسلام هراسی" در عصر کنونی را با هویت یافتن مسلمانان در جهان ، مرتبط دانست و گفت: بی شک اگر مسلمانان به هویت دینی خود دست نمی یافتند و از ریشه های فکری و اعتقادی خود بیگانه می ماندند هرگز چنین جریانی در مقابل اسلام شکل نمی گرفت.
ایشان تصریح کرد یکی از راهکارهای مهم مقابله با اسلام هراسی در جوامع غربی، تکیه نمودن جوانان به منابع اصیل دینی همچون قرآن و روایات معتبر اسلامی است. تنها در این صورت است که جوانان می توانند در مقابل امواج سهمگین "اسلام هراسی" مقاومت نمایند و تحت تأثیر رسانه های اسلام ستیز قرار نگیرند. البته استکبار جهانی با فهم این موضوع ، در پرده ی دیگری از عملیات اسلام هراسانه خود و در یک اقدام سیستماتیک، تلاش می کند که با دامن زدن به فتنه ی " قرآن سوزی" ، تقدس این کتاب انسان ساز را در منظر جهانیان کم فروغ نماید. غافل از آنکه معارف قرآن سوزاندنی نیست و خداوند حافظ کلام خود خواهد بود
حجت الاسلام ایمانی پور در پایان به چند نکته کوتاه درخصوص مسئله اصلی و محوری جهان اسلام یعنی فلسطین اشاره کرد و گفت:
نخست آنکه، رسانه ، امروز به کارزار حق و باطل مبدل گشته است. آنچه هژمونی رسانه ای غرب به جهان مخابره می کنند با واقعیت های میدانی متفاوت است. تروریسم رسانه ای غرب تلاش می کند که جای حق و باطل را در اقکار عمومی تغییر دهد. این رسانه ها، "واکنش" و شاید بهتر است بگوییم " اقدام پیشگیرانه" ی مردم شجاع و ستمدیده ای که 75 سال پیش از خانه خود بیرون رانده شده اند و دو سال متوالی است که تحت شدیدترین تحریم ها قرار گرفته اند را "تروریسم" می خوانند و کشتار بی رحمانه ی کودکان و زنان بی پناه توسط رژیم کودک کش صهیونیستی را "دفاع از خود" می نامند. افکار عمومی جهان شاهد بودند که رژیم اشغالگر قدس برای انحراف اذهان و مظلوم نمایی ساختگی، دروغ بزرگ "سر بریدن 40 کودک بدست مجاهدین فلسطینی" را منتشر می کند . ولی با گذشت یکی دو روز رسانه های مختلف بدلیل نبود شواهد، ناگزیر آن را تکذیب می کنند.
نکته دوم مربوط به نقض آشکار قوانین بین المللی و حقوق بشر درغزه است. امروز مردم فلسطین از آب ، برق، غذا و دارو محروم شده اند و وسایل ارتباطی شان از کار افتاده است و زنان و کودکان در معرض بمباران کور و بی هدف بمب افکن های این رژیم هستند . تمامی این موارد از مصادیق جنایات جنگی و تضییع حقوق بشر است. و متاسفانه مجامع جهانی از کنار آن بسادگی گذر می کنند و در بهترین حالت صرفا ابراز تاسف می کنند.
نکته سوم مربوط به عدم تعادل در رفتار رسانه های جهان اسلام است. این رسانه ها می بایست در کنار پرداختن به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی اولا این واقعیت را مخابره کنند که بمباران کردن و کشتن ده ها کودک در روز، نشانه ی ضعف است نه قدرت ثانیا ازپرداختن به بزرگی پیروزی گروه های مقاومت در شکستن حصرغزه ، نباید غفلت نمایند.
بنا بر اعلام این خبر حجتالاسلام ایمانی پور نماینده ی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داد تا جایزه جهانی رسانه با موضوع فلسطین از طریق دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی پیگیری شود .
نظر خود را بنویسید.