English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
دوشنبه ٠٤ مرداد ١٤٠٠
رژیم صهیونیستی هنر اسلامی را به نام خود ثبت می‌کند
رژیم صهیونیستی هنر اسلامی را به نام خود ثبت می‌کند تاریخ ثبت : 1400/02/07
طبقه بندي : ,,
عنوان : رژیم صهیونیستی هنر اسلامی را به نام خود ثبت می‌کند
نويسنده : <#f:1014/>
تهيه و تدوين : <#f:1015/>
مترجم : <#f:1016/>
منبع : روزنامه «الاخبار» لبنان
ارسالی : رایزنی فرهنگی ایران در لبنان
كشور : <#f:1018/>
زبان اصلي : <#f:1019/>
تاريخ ورود اطلاعات : <#f:1020/>
خلاصه مقاله : <#f:1067/>
متن : <#f:1066/>
:

 

رژیم صهیونیستی هنر اسلامی را به نام خود ثبت می‌کند

 

گزارشی از دست کاری در آثار باستانی فلسطین:

روان عز الدین  14/4/2021 روزنامه الاخبار

داستان از زمانی آغاز می شود که موزه صهیونیستی هنرهای اسلامی«أل آیه مئیر » در بیت المقدس، از مزایده 190 قطعه از آثار اسلامی در مزایده"ساذ بیز" لندن خبر داد. پس از آن مؤسسه قطری "مجموعة آل ثانی" باعث لغو این مزایده شد. و بیشتر پوشش رسانه ای این خبر، بیانگر این بود که کشور قطر باعث نجات این مجموعه از آثار اسلامی شده است تا در معرض فروش قرار نگیرند. این توافقنامه رسانه ای شد چنان که گویی این آثار باستانی به موزه صهیونیستی بیت المقدس باز خواهد گشت ، موزه ای که همچنان مالکیت این آثار باستانی را به ناحق در اختیار دارد.

صدها سالِ حذف شده از این گونه مقاطع تاریخی اسلامی وجود دارد. و تنها به ذکر تاریخ آنها بسنده شده به ویژه دوره هایی بین قرن هفتم و تا نوزدهم میلادی. به دور از این تاریخ ها، مسیر رسیدن این آثار پنهان شده به موزه صهیونیستی هنری های اسلامی «أل آیه مئیر» در قدس، نا مشخص است. این مجموعه آثار در کنار آثار دیگر باستانی است که در موزه های صهیونیستی نگهداری می شود به ویژه آثاری که مربوط به حوزه جغرافیای عربی باز می گردد. با این تفاوت که اطلاعات مهم درباره این آثار از هویت تاریخی آن حذف شده است. و میراث منطقه با عملیات حفاری جهت استخراج آثار باستانی توسط صهیونیست ها و پیش از آنها توسط استعمار انگلیس در داخل خاک فلسطین سلب شده است و نیز کشورهای عربی که جنگ آنها نیز در استخراج این آثار و به غارت بردن و فروش آنها در بازار سیاه نقش داشتند.

تصویری از عملیات اکتشاف در فلسطین از سوی "صندوق انگلیسی اکتشاف فلسطین" در سال 1925م، سربازی انگلیسی را به همراه یک جوان فلسطین می بینیم.

در ماههای اخیر بحث و گفتگو پس از اعلام مزایده موزه صهیونیستی جهت فروش 190 قطعه از آثار هنرهای اسلامی فلسطین در مزایده لندن بالا گرفت، و بارها این مزایده به دلیل فشار دانشگاهیان و فعالان صهیونیستی به تعویق افتاد. اما کسی از لغو این مزایده مطلع نشد مگر پس از اعلام رسمی مؤسسه "مجموعه آل ثانی" در قطر و وزارت فرهنگ رژیم صهیونیستی و مرکز مزایده "ساذ بیز" لندن. مؤسسه مجموعه هنری آل ثانی ماه گذشته تأمین نیازهای مالی موزه صهیونیستی بیت المقدس را برای ده سال را بر عهده گرفته است و در ازای آن یکی از آثار هنری ایرانی که کوزه نقره ای متعلق به قرن یازدهم میلادی است را به عنوان امانت جهت نمایش در هتل "دو لامارین" در پاریس درخواست کرده است. و قرار است در پائیز 2021 این هتل افتتاح گردد. همچنین این مؤسسه قطری قرار است خسارت ناشی از لغو این مزاید را نیز به مرکز "ساذبیز" لندن، پرداخت کند.

رسانه ها چنان به خبر این توافق قطر با صهیونیست ها پرداخته اند که گویی این آثار به موزه خود بازگشت و از دست صهیونیست ها نیز باز پس گرفته شده است. دیگر خبری از شعار این موزه مبنی بر تقریب بین دو فرهنگ یهودی و اسلامی و دو ملت عرب و صهیونیست نیست. و تصمیم اخیر مبنی بر فروش این قطعه از سوی موزه کمتر از شعارهای پوسیده فوق الذکر نیز نمی باشد.و علت این اقدام را تضمینی برای تأمین نیازهای مالی فعالیت های چند سال آینده این موزه عنوان کرده اند. در حالی که این موزه بودجه خود را از وزارت اوقاف رژیم صهیونیستی دریافت می کند. منابع مختلف و از آن جمله "ندیم شیبان" مدیر این موزه اعلام نموده اند که تصمیم بر فروش این قطعه حداقل از دو سال پیش گرفته شده بود، یعنر این موزه از درگیری مردم به کرونا و بسته شدن مؤسسات سوء استفاده کرده بود تا این خبر را در چنین وقتی اعلام کند.

موزه صهیونیستی (با بنیانگذار آن Vera Salomons ، دختر ثروتمند کلکسیونر ساعت و دانشمند انگلیسی دیوید سالومونز) و مرکز  "Sotheby's" علاوه بر یکی از خانواده های رسمی حاکم در قطر ، سه رکن اصلی قدرت های سیاسی، هنری و استعماری را تشکیل می دهند که اولین موزه های هنری در قرن هشتم و نوزدهم  در اروپا بر اساس آنها ساخته شده است. عناصر و نیروهایی برای سوء استفاده استبدادی دولتها از فرهنگ به منظور تحمیل سیطره اجتماعی بر شهروندان، به عنوان پیش زمینه کاوش و عملیات غارت در سرزمینهای غصب شده، آمده اند. موزه های اروپا، به ویژه موزه های قومی ، شاهد زنده دوره های استعمار گذشته است. اکنون این موزه ها در تلاش هستند و به لطف فشارهای مردمی برای تغییر در روش های نمایش آثار در حال رقابت هستند ، در حالی که این موزه ها دیگر نمی توانند بازگرداندن برخی از آثار خود به کشورهای مبدا را با توجه به خواسته های دولت های آن کشورها نادیده بگیرند. از سوی دیگر، واقعیت های ناخوشایند فلسطین نمایان می شود.

موزه های صهیونیستی در سرزمین اشغالی گواه استعمار مداوم و کنونی است. بیشتر موزه ها با تکیه بر سرقت آثار باستانی فلسطین تأسیس شده اند و کشورهایی عربی مانند سوریه ، مصر و عراق و آنها را به بهانه حفظ میراث منطقه و بدون مدرک و سند به نمایش گذاشتند. آخرین نوع از این نمایشگاه ها،نمایشگاه "آثار گمشده" در "موزه سرزمین کتاب مقدس" در بیت المقدس اشغالی در سال 2019 بود. این نمایشگاه شامل یافته های باستان شناسی از سوریه ، عراق و فلسطین بود که موزه در متن روایت های کتاب مقدس پیش بینی شده قرار داده است. در ازای پنهان کردن اطلاعات اساسی در مورد آنها. مخالفان این نمایشگاه ، از اسرائیلی ها قبل از اعراب ، موزه را متهم کردند که این آثار باستانی را از سارقان و بازار سیاه برای آثار باستانی را در طی پنجاه سال بدست آورده است. یافته های باستان شناسی از سوریه ، عراق و فلسطین ، که توسط موزه صهیونیستی در متن برخی از روایت های حذف شده تورات قرار داده شده است که اطلاعات مهم از آنها حذف و این موارد جایگزین شده اند.صهیونیست ها پیش از عرب ها نسبت به این نمایشگاه اعتراض کردند. مبنی بر این که این آثار از بازار سیاه و از سرقت کنندگان این آثار در طول مدت پنجاه سال جمع آوری و در نمایشگاه عرضه شده اند.

چه نمایشگاه آثار این سه کشور و چه حذف سرنوشت مزایده، هر دو، نوعی ربودن آثار باستانی اسلامی به شمار می رود. اگر چه این مجموعه از چنگال کلکسیونرهای ثروتمند نجات یافت، اما همچنان در متن داستان های صهیونیستی و استعماری آنها اسیر است و موزه با استفاده ابزاری از آنها در نمایش دادنشان قصد بزرگنمایی گفتگوی میان یهودیت و اسلام را دنبال می کند. همچنین با اعلام فروش این مجموعه ارزشمند، از سوی موزه، حریم شکنی کرده اند و دزدی را علنی کرده اند. حتی این موزه مخالفت وزارت فرهنگ رژیم صهیونیستی و قانون موزه های این رژیم را نیز نادیده گرفت.چرا که در قانون آمده است که در صورت فروش هر اثر باستانی باید جایگزینی برای آن خریداری شود. (البته همین قانون باعث شده که بسیاری از این آثار فروش و به غارت روند). و بنا بر نوشته روزنامه هنر رژیم صهیونیستی، چنین اقدامی را موزه هنر اسلامی رژیم صهیونیستی انجام نداده است. و این موزه از نقص موجود در قانون موزه ها سوء استفاده کرده و در این قانون آمده که درآمد حاصل از فروش این گونه آثار را موزه بنا بر مصلحت خود می تواند از آن استفاده کند.

از سوی دیگر ندیم شیبان مدیر موزه صهیونیستی بارها خبر از برگزاری این مزایده را در رسانه های بین المللی و پایگاه خبری خود اعلام کرده بود. این موزه هیچ توضیحاتی نیز در کنار نمایش هر قطعه از آثار مختلف در موزه ارائه نداده و از میان موزه های دیگر رژیم صهیونیستی "ندیم شیبان" تنها مدیر فلسطینی است که از سال 2014م به این سمت منصوب شده است.
سایت این موزه به جای این که توضیحات مفصلی از محتویات این موزه ارائه کند، تنها به تعداد قطعات نمایش داده شده و منشأ اصلی این قطعات و برخی از اطلاعات فنی اکتفا کرده است.

 مجموعه (190 قطعه ای)که قرار بود در مزایده لندن فروخته شود یکی از چهار هزار قطعه آثار باستانی است که این موزه از زمان تأسیس خود در سال 1974م تاکنون در این مکان جمع آوری و به نمایش در آمده اند.

این آثار باستانی ساخت کشورهای مصر، عراق، ایران، هند، ترکیه و...می باشند. که می توانند به صورت ناتمامی از سیر تاریخی هنر اسلامی خبر دهند. البته این موزه، خود را به عنوان بزرگ ترین موزه خاورمیانه معرفی کرده است. البته همچنان این پرسش درباره زمان رها شدن این موزه ها از زیر چتر استعمار باقی می ماند. و البته درباره فلسطین نیز این پرسش مطرح است. در مقابل اعتراض برخی از صهیونیست ها نسبت به فروش این مجموعه، شاهد سکوت کشورهای عربی نسبت به این اقدام بوده ایم. چرا که ثروت و گنجینه های این منطقه به غارت رفته اما عرب ها ساکت مانده اند. اما عرب ها پس از توافق قطر، خواستند نشان دهند که بار دیگر این آثار در دست رژیم صهیونیستی و مؤسسات فرهنگی آن قرار گرفته و به آنها بازگردانده شده است.

باستان شناسی ... و اشغال زمین

 تحقیق در مورد رابطه بین موزه و اشغالگران، ناگزیر ما را به کاوش های اسرائیل و به سرقت رفتن این آثار باستانی فلسطین از دهه های گذشته می رساند. موزه ها در حقیقت ویترینی درخشان هستند که اماکن تاریخی و باستانی را که بر اثر کاوش ها و حفاری ها در فلسطین اشغالی از بین رفته اند را نشان می دهند. بلکه بیش از آن را نشان می دهند، نابودی برنامه ریزی شده اماکن تاریخی فلسطین که بیش از 35 هزار مکان تاریخی از غارها، معابد و ..(بنا به آمار ارائه شده از سوی انگلیس ها در دهه سی قرن گذشته میلادی) را شامل می شود.

یک سوم این آثار در کرانه غربی قرار گرفته اند که در زمان ساخت دیوار سیمانی صهیونیست ها میان خود با کرانه غربی از بین رفته اند.نابودی این آثار تنها یکی از مجموعه عملیات تخریب میراث فلسطین از سوی این رژیم به شمار می رود که توسط ارتش این رژیم در انتفاضه سال 2000 رخ داد. به ویژه ساختمان های تاریخی شهرهای نابلس و الخلیل. در سال 1948م دشمن صهیونیستی اداره آثارباستانی و موزه های رژیم صهیونیستی را تأسیس کرد که مسئولیت بخش آثار تاریخی استعمار انگلیس را در فلسطین بر عهده گرفته بود. و پس از آن، نگهبانان و افسران بر تمامی آثار تاریخی کشور فلسطین گماشته شدند. و این گونه بود که ارتش این رژیم با سیطره نظامی و خونریزی مسئولیت آثار تاریخی فلسطین را پس از روز نکبت در تاریخ 1967م بر عهده گرفت. و از آن زمان حاکمان رژیم صهیونیستی قانون آثار تاریخی در بیت المقدس را وضع کردند. و در آن، به اداره آثار تاریخی و باستانی این رژیم اجازه حفاری و جستجو در داخل شهر قدیمی قدس و محیط اطراف آن را داده است. و همین امر و به بهانه ساخت و ساز، باعث توسعه حفاری ها و به غارت بردن آثار اسلامی و عربی قدس، گردید. و تاکنون سازمان یونسکو نیز نتوانسته مانع این حفاری های برنامه ریزی شده، بشود. توافقنامه اسلو نیز از این قوانین حمایت کرده و به اشغالگران اجازه تصرف در هفت هزار مکان تاریخی در کرانه غربی را داده است. این مقدمه ای برای تجاوز و تجاوز به خاک فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی بوده است. که قبل از آن از سوی استعمارگران و دانشگاههای غربی به غارت رفته بود. در سال 1908م دانشگاههای هاروارد و پنسیلوانیا عملیات حفاری و جستجو در خاک فلسطین را آغاز کردند. و دوربین ها از همان زمان این رویداد را به تصویر کشیدند. تا یتوانند از نگاه دینی تندروهای یهودی تاریخ این سرزمین را بررسی کنند. هزینه این عملیات حفاری از سوی یکی از سرمایه داران بزرگ یهودی"جاکوب هنری شیف" بانکدار معروف وال استریت، تأمین شده بود. و در تغییر نگاه باستان شناسان به فلسطین نقش مهمی ایفا کرد. او با حفاری در فلسطین، باستان شناسی توراتی را بنیان گذاری کرد تا بتواند حقانیت یهود نسبت به مالکیت بر سرزمین  فلسطین را بر اساس متون دینی اثبات کند.

انتهای پیام/ص

: <#f:3905/>
تعداد نمایش : 222 <<بازگشت

 

گزارش تصويري
  • برگزاری «محفل شعر امام رضا(ع)» در راولپندی پاکستان
    رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد به مناسبت دهه کرامت، همایشی با عنوان «محفل شعر امام رضا(ع)» در خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی پاکستان برگزار کرد.

  • بازدید رایزن فرهنگی کشورمان از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد
    حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد بازدید کرد.

  • تکاپوی مسلمانان جهان در روزهای پایانی رمضان + عکس
    تصاویر منتشر شده از روزهای ماه رمضان و تکاپوی مردم روزه‌دار نشان می‌دهد که شور و حال روزه‌داران سراسر جهان با روزهای اول ماه رمضان چندان تفاوتی نکرده است.

  • عکس ماه رمضان در جهان از قاب دوربین + گزارش تصویری
    با وجود اینکه کرونا باعث شده که بسیاری از رفتارهای اجتماعی انسان‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد اما مسلمانان جهان به مانند سال گذشته و البته با استفاده از تجربه روزه‌داری در شرایط کرونا، اعمال و مناسک ماه رمضان را انجام می‌دهند.

  • رونمايي از فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در لبنان
    از سوي رايزني فرهنگي ايران در لبنان، فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در «باغ زيتون» رونمايي شد.