منو اصلی
اخبار > برگزاری وبینار فرآیند جابجایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از بناهای فیزیکی به فضای مجازی


  چاپ        ارسال به دوست

در آلمان برگزار شد؛

برگزاری وبینار فرآیند جابجایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از بناهای فیزیکی به فضای مجازی

وبینار «فرآیند جابجایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از بناهای فیزیکی به فضای مجازی» با حضور اساتید و محققانی ازکشورهای ایران، مراکش، عربستان، اندونزی، آلمان، هلند، فرانسه و انگلیس به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در برلین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در جریان وبینار «فرآیند جابجایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از بناهای فیزیکی به فضای مجازی» که به همت خانه ایران و با مشارکت "دانشگاه علوم کاربردی آلمان" برگزار شد، اساتید و محققانی از کشورهای ایران، مراکش، عربستان، اندونزی، آلمان، هلند، فرانسه و انگلیس  به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون آخرین تحقیقات و بررسی های بعمل آمده در حوزه "تعاملات فرهنگی و هنری در فضاهای مجازی" پرداختند.

در این وبینار حمید محمدی رایزن فرهنگی کشورمان در برلین، طی سخنانی ضمن تشکر از اساتید شرکت کننده در وبینار، در خصوص موضوع وبینار گفت: بحران کرونا تغییرات گسترده ای در شیوه زندگی مردم ایجاد کرد. این تغییرات عمدتا اجباری بود و نه اختیاری. تعلیق و یا تعطیلی فعالیتهای فرهنگی، هنری و آموزشی و انتقال تدریجی آن از فضای واقعی به فضای مجازی یکی از مهمترین این تغییرات به شمار می رود.

گرچه با بهبود شرایط در دنیا، مجددا برخی از فعالیتهای فرهنگی هنری و آموزشی به تدریج به فضای واقعی باز می گردد اما واقعیت این است که بسیاری ترجیح می دهند همچنان حضور در فضای مجازی را ادامه دهند. بنابراین دنیای امروز و فردای ما در حوزه فرهنگ و هنر و آموزش با دنیای دیروز قطعا متفاوت خواهد بود.

محمدی در ادامه سخنان خود افزود:بطور قطع برنامه های مجازی نسبت به برنامه های فیزیکی معایب و محاسنی دارد که بطور خیلی خلاصه، به آن اشاره می کنم. در فضای مجازی شما محدودیت جغرافیا ندارید. مخاطبین شما از هر جای دنیا می توانند در برنامه شما حضور داشته باشند. برنامه ها در فضای مجازی صرفا محدود به زمان اجرای برنامه نیست و علاقمندان در هر زمان دلخواه می توانند از آن استفاده کنند. اینگونه برنامه ها صرفه جویی اقتصادی بسیار دارد. رایزن فرهنگی کشورمان درادامه سخنان خود تاکید کرد:دیگر لازم نیست در فکر تامین هزینه های اقامت و چذیرایی و حمل و نقل بود. در وقت اساتید و مخاطبین هم بسیار صرفه جویی می شود زیرا مجبور نیستند زمانی را برای آمد و شد تلف کنند. برای اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی بزرگ نیاز به سالن و مکان خاصی برای تجمع نیست.

وی در ادامه سخنانش اظهارداشت: اما معایب فضای مجازی و برنامه های آنلاین. هر چقدر هم که ارتباط در این برنامه ها صمیمانه باشد اما بازهم از امتیازات یک ارتباط رو در رو بی بهره است. هیچگاه فرصت حاشیه ای برای ارتباط شرکت کنندگان با یکدیگر و آشنایی و همکاری بعدی شکل نمی گیرد. حس و روح پیام سخنران و استاد به خوبی به مخاطبین منتقل نمی شود. در  برنامه های فرهنگی و  آموزشی مجازی مفاهیم بصورت کامل منتقل نمی‌شود. اشکالات فنی به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته، مثل کندی سرعت و کم بودن پهنای باند اینترنت باعث می شود که ارتباط قطع مکررا و یا کیفیت صدا و تصویر بسیار پایین باشد و در نتیجه ارتباط به درستی برقرار نشود و  پیام ناقص یا بریده منتقل شود. 


محمدی در پایان سخنانش گفت:برخی از افراد حتی در اروپا، مایل نیستند که در برنامه های آنلاین تصویرشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. برخی از صاحب نظران معتقدند در دوران پسا کرونا  بهترین روش آموزشی، آموزش ترکیبی است که آمیخته‌ای از روش‌های الکترونیکی و آموزش‌های سنتی است.

مهمترین نکات مطرح شده توسط اساتید شرکت کننده دروبینار:

- با توجه به اینکه فرهنگ یک موضوع  مستقل و منفرد  نمی باشد؛ پس نبایستی به این موضوع به صورت جداگانه از سایر موضوعات نگاه کرد. در این خصوص مدلی است که به مدل هفت ستونه پایداری در دنیا معروف است که می توانند بر یکدیگر و موضوع فرهنگ تاثیرگذار باشند و باعث ایجاد پایداری فرهنگی شوند:

1)   ستون اقتصادی

2)   ستون اجتماعی

3)   ستون محیط زیستی

4)   ستون فرهنگی

5)   ستون آموزشی

6)   ستون فناوری

7)   ستون سیاسی

بر اساس این مدل هفت ستونه پایداری، اقتصاد، اجتماع، محیط زیست، فناوری، آموزش، فرهنگ و سیاست می توانند بر یکدیگر تاثیرگذار باشند.

- شاخص‌های زیادی در موضوع فرهنگ تأثیرگذار است که پایه ها و زیرساختهای یک فرهنگ می باشند. نکته‌ای که شاید کمتر به آن توجه شده است، بحث ناپیدای فرهنگ است که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد؛ زیرا هنگامی که از بخش ناپیدای فرهنگ همانند: باورها، بایدها و نبایدها، دلایل شادی و غم، دین و مذهب، چرایی یک موضوع و اعتقادات، صحبت می‌گردد، این موضوعات خیلی قابل مشاهده، ملموس و قابل درک نیستند و  بر اساس مدل فرهنگ مانند یک کوه یخی شناور در دریا می باشد. بنابراین فرهنگ را می توان به دو دسته کلی (بر اساس کوه یخ فرهنگ) طبقه بندی کرد: بخش غیر قابل مشاهده فرهنگ  و بخش قابل مشاهده و محسوس فرهنگ.

- بررسی تطبیقی سیاست‌گذاری‌های کشورهای مختلف خصوصا پیشرفته و موفق در این حوزه و سپس تحلیل و بررسی آنها این امکان را فراهم می‌سازد تا با بهره گیری از این نوع سیاست گذاری رهیافتی بیابیم تا بعد از بومی سازی آن بر اساس شرایط مختلف کشور ایران، از آنها بعنوان راهکار برای دستگاه‌های مرتبط داخلی کشور ایران استفاده شود.

- ما در قرن بیست‌ویک زندگی می کنیم که تحت‌تأثیر سه انقلاب است که معروف به D3 می باشد.

1)   تمرکززدایی

2)   دیجیتال‌سازی

3)   کربن‌زدایی

توجه به سه انقلابی (D3) که قرن بیست و یکم را تحت تاثیر قرار داده هست، یعنی در کنار تمرکززدایی، در طرح جامع، توجه به دو انقلاب دیگر، یعنی دیجیتالی شدن و توجه به کربن زدایی هم باید در نظر گرفته شود.

- بر اساس نظریه موج پنجم؛ نه فقط در ایران، بلکه در کل دنیا، نباید از سه انقلابی که قرن بیست‌ویکم را تحت‌تأثیر قرار داده است غافل بشویم. به هیچ وجه نباید به موضوع فرهنگ به‌عنوان یک موضوع جداگانه، منفرد و مستقل نگاه کرد. مثلا در کشور آلمان، سازمانی به نامِ وزارت فرهنگ وجود ندارد و مسوولیت این موضوع به عهده شورایی بوده و وظیفۀ سیاست‌گذاری و اجرای آن بصورت میان سازمانی توزیع می گردد، و دستگاههای مختلف بخشهایی از این وظیفه را به عهده دارند، زیراکه این نکته از اهمیت بسیار بالایی یرخوردار می باشد و در واقع همان انقلاب اول یا تمرکز زدایی  میباشد.

- همه ما بر این امر واقف هستیم که بحث اپیدمی ویروس کرونا چگونه به بخش‌های مختلف اقتصادی در کشورهای دنیا آسیب زده است. همۀ این بخش‌های اقتصادی، به نوعی از  زیرساختها و یا بسترهای فرهنگی و هنری برخوردار بوده اند!.

- دیجیتال‌سازی نقش بسیار مهم و شاید یکی از مهمترین عناصر در فرایند جابجایی فعالیت های فرهنگی و هنری از بناهای فیزیکی به فضای مجازی است. اهمیت این نکته در این است که در سیاست‌گذاری‌ها فرایند جابجایی فعالیت های فرهنگی و هنری از بناهای فیزیکی به فضای مجازی در کشورهای پیشرفته و موفق بر اساس بهره گیری از حوزه دیجیتال‌سازی تحقق می پذیرد.

- پیرامون سه موضوع رنسانس، روشنگری و اصلاحات می توان اذعان داشت که هر فرد می تواند به عنوان یک بازیگر مستقل و انتقادی عمل کند، اما در حوزه فرهنگ و هنر رویکرد غالباً «تقلیدی» است، که از واقعیت های روز برگرفته می شود و به نوعی کپی برداری می شود.

- نقطه عطف این موضوع اصولاً در زمان بروز ایده‌های انقلابی بین سال‌های 1850 تا 1930میلادی رخ می دهد. افرادی مانند فروید نشان دادند که ناخودآگاه تأثیر زیادی بر رفتار به اصطلاح خودآگاه و عقلانی دارد. انیشتین با نظریه نسبیت مفاهیم واقعیت را حتی بیشتر مورد سوال قرار داد. در نتیجه، مردم علاقه خود را از واقع گرایی عینی به شیوه ای که افراد به طور ذهنی واقعیت را تجربه می کنند، معطوف کردند. امپرسیونیسم اولین نمونه آن بود.

- در عصر جاری "ارتباط متقابل" به دلیل فناوری، اینترنت و شبکه جهانی وب به گونه ای همگانی شده است که نه تنها "ما" به یکدیگر متصل شده‌ایم، بلکه این اتصال به صورت جهانی است و "ما" بصورت 24/7/365 نظاره گر دستیارهای دیجیتال شخصی خود هستیم.


-  جامعه مانند موجود زنده ای دائما رو به دگرگونی و تحول است که مسیر حرکت خود را به سمت و سوی تکامل و پویایی می­پیماید. دگرگونی و تحول از خصایص بارز و انکارناپذیر جامعه است و در این میان عناصر و عواملی وجود دارند که مرتب شرایط و زمینه این دگرگونی­ها را به­طور مساعد  فراهم می­سازند.

- وسایل ارتباط ­جمعی امروزه یکی از مفاهیم اصلی در عرصه­ های فرهنگی و رسانه­ای در یک جامعه اطلاعاتی است. ما وارد دوران انفجار اطلاعات شده­ایم و دیگر نمی­توان جلوی نفوذ و گسترش اطلاعات را سد کرد و یا به کنترل درآورد. با جهانی شدن، همه مرزها درنوردیده شده و فاصله زمانی و مکانی از میان رفته است.

- گسترش فناوری­های نوین ارتباطاتی منجر به­چند وضعیت جدید شده است: اول آنکه به­لحاظ زمانی، جوامع و افراد به­ رغم وجود مسافت بسیار، در وضعیت همزمانی قرار می­گیرند. وضعیتی که منجر به همبودی افراد در سطح جهانی گردیده است. دوم آنکه از لحاظ مکانی، با گسترش ارتباطات نرم­افزاری نوین، نقش مکان و فاصله­های مکانی کم­رنگ می­گردد.

- یکی از مهم­ترین وجوه تأثیر­گذار بر فرایند جهانی شدن، ظهور شبکه‏های اطلاعاتی و ارتباطی است که در زمانی کوتاه، حجم وسیعی از اطلاعات را منتقل می­کند و امکان ارتباط بین افراد در اقصی نقاط دنیا و دسترسی به اطلاعات روزآمد را فراهم می­نماید.

- ارتباطات نوین، نوع جدیدی از ارتباطات مجازی را که خالی از روح حاکم بر روابط واقعی اجتماعی است به وجود آورده است. در چنین شرایطی فضای مجازی شکل می­گیرد و فرهنگ­ها همه از طریق واسطـه های الکتـرونیکی منتقـل می­شوند و مفاهیـم زمان و مکـان معانی تازه­ای پیدا می­کنند. فواصل زمانی و مکانی عملاً از میان برداشته می­شوند و انتقال اطلاعات، داده­ها و سرمایه­ها و امکان ارتباط همزمان میان افراد در نقاط مختلف به­وجود می­آید.

- امروزه شبکه­­های اجتماعی سکان­دار اقیانوس پرتلاطم اینترنت­ اند. شبکه‌هایی که مبتنی بر فناوری وب فعالیت داشته و با اجتماع­گرایی مجازی نقش اساسی­ای را در معادلات رسانه­ای جهان بازی می­کنند.

- در جامعه هنری، هنرمند همواره با خلق آثار خود پیام خاص و ویژه ای را دنبال می کند. اما سایرین ممکن است این «قطعه هنری» را متفاوت تفسیر کند، ببیند و یا درک کند و تا حدودی معنای مورد نظر هنرمند را تغییر دهد.

- در جهان و عصر کنونی گسترش ارتباطات، ما شاهد فزونی تعداد پیروان کانال های اجتماعی هستیم. این گستره جهانی باعث می گردد که توده‌ها بتوانند احساسات رسانه‌ای را به سمت و سوی مورد نظر خود سوق دهند و بر روند کار آنان در جوامع تاثیر گذار باشند.

- اینفلوئنسرها، میزبانان رسانه های محبوب هستند. ستاره های رسانه و یا اثرگذاران می توانند تأثیر قابل توجهی بر هنر و فرهنگ جوامع داشته باشند. این تاثیرات می تواند بسته به اینکه چگونه آن را می بینند، درک می کنند یا هضم می کنند، هنگام اشتراک گذاری با "میلیون ها" دنبال کننده خود در پلتفرم های رسانه های اجتماعی توزیع و در نهایت تاثیر گذار باشد.

- در گذشته معاملات هنری منحصراً توسط گالری های بزرگ و کوچک انجام می‌شد. فروش آنلاین یک واقعیت جدید است. در سال 2019، فروش آثار هنری آنلاین تقریباً 4.82 میلیارد دلار آمریکا بوده است که نسبت به سال قبل چهار درصد افزایش داشت. در سرتاسر جهان، پیش‌بینی می‌شود که ارزش تخمینی بازار هنر آنلاین تا سال 2024 در مجموع به 9.32 میلیارد دلار برسد.

 

اکنون بازار هنر دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض

 در مرکز توجه قرار بسیار قرار گرفته است.  علاوه بر این، آنها به جریان اصلی در فرهنگ و هنر جوامع تبدیل می شوند و حتی مراکز بزرگ و معروف حراج نیز متاثر از آن هستند. به طور مثال می توان به اثر هنری "هر روز، پنجهزار روز اول"[5]  اثر هنرمند معروف "بیپل" [6] اشاره نمود که  رکوردی را برای یک اثر هنری دیجیتال در فروش کریستی  به ثبت رساند. این اثر هنری در یک حراج آنلاین به قیمت 69.3 میلیون دلار فروخته شد!

- هنر دیجیتال یک کار یا عمل هنری است که از فناوری دیجیتال به عنوان بخشی از فرآیند خلاقیت استفاده می کند. از دهه 1960، نام های مختلفی برای توصیف این فرآیند استفاده شده است، از جمله هنر کامپیوتر و هنر چند رسانه ای. هنر دیجیتال به خودی خود تحت عنوان بزرگتر هنر رسانه های جدید قرار می گیرد.

- هنرهای زیبا چیست؟ به طور معمول، جنبش هنرهای زیبا در طول اعصار هم از نظر فکری و هم از نظر زیبایی شناختی به یکدیگر واکنش نشان داده اند. با معرفی هنر مفهومی و نظریه پست مدرن، عملاً هر چیزی را می توان هنر نامید. به طور کلی، هنرهای زیبا نشان دهنده کاوش در شرایط انسانی و تلاش برای تجربه درک عمیق تر از زندگی است.

- پیشرفت دیجیتالی در بسیاری از بخش های فرهنگی عربستان سعودی و جامعه این کشور مشهود است. این حرکت با بروز اپیدمی ویروس کرونا و فرهنگ دیجیتالی شدن شتاب دو چندان گرفت و بر اهمیت آن در جامعه عربستان سعودی تاکید شد.

- همه گیری ویروس کووید-19 انگیزه بسیاری از انجمن ها، نمایشگاه ها و مراکز هنری در عربستان سعودی را در اجرای برنامه های خود در فضای مجازی تقویت کرد. در نتیجه شبکه های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، توییتر و فیسبوک تقویت گردید و استفاده از فناوری های دیجیتال به عنوان بستری برای نمایش آثار هنری موضوع اصلی در بخش هنرهای تجسمی گردید و نمایشگاههای مجازی متعددی برپا گردید که از نظر جغرافیایی مخاطب گسترده تر ی را به خود جذب نمود.

ویدئوی این برنامه در لینک زیر از کانال یوتیوب رایزنی فرهنگی ایران در برلین قابل دسترسی است:

منبع خبر:

https://www.youtube.com/watch?v=Q225n6GRTMY

انتهای پیام/م


٠٨:٣٧ - جمعه ١٢ آذر ١٤٠٠    /    شماره : ٧٧٧١٢٥    /    تعداد نمایش : ٣٣٣



خروج