
عباس خامهیار، معاون توسعه روابط فرهنگي و بينالمللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در جریان بازديد از غرفه اين سازمان در سي و دومين نمايشگاه كتاب تهران در گفتوگو با خبرنگار این سازمان گفت: در حال حاضر ما از نظر بينالمللي در شرایط ویژهاي هستیم كه این شرایط ویژه هم تبعات بسیاری دربردارد. آنچه که مهم است جنگ روانی است که علیه ما اتفاق ميافتد. فکر میکنم با این محاصره اقتصادی و تحریمها دشمن متوجه پيوست جنگ روانی است. در جنگ رواني همه چيز از جلمه فرهنگ و فعاليت ها و توليدات فرهنگي تحت الشعاع قرار میگیرد.
وي افزود: این نمایشگاه در این شرایط و با این حضور که کاملا مشهود است، علیرغم شرایط سخت اقتصادی غافلگیر کننده بوده است. این نشان دهنده عمق فرهنگي و تمدنی ملت ماست و من فکر میکنم بسیاری از آحاد ملت ما کتاب را به عنوان یار همیشگی و دیرینه خود میدانند حتی به كتاب اندازه به اندازه نان خود هم قرار ميدهند.
خامهيار ادامه داد: تا امروز آنچه که دیده شد و فعالیتهایی که در این حیطه به انجام رسيد در مجموع بسیار امیدوارکننده بوده است و امیدواریم با گذشت از شرایط فعلی جایگاه فرهنگی خود را بیش از گذشته ارتقا دهیم. رابطه رایزنیها و مدیرهای فرهنگی ما به خصوص در حوزه نشر و مشارکت در فعالیتهای نمایشگاههای بینالمللی در کشورهای مختلف قابل توجه بوده است.
معاون توسعه روابط فرهنگي و بينالمللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اشاره به مذاكرات با مسئولان نمایشگاه كتاب تهران، عنوان كرد: برای ارتقا بخشی به تعامل در حوزه تبادل کتاب در نمایشگاهها در کشورهای مختلف داشتیم که تصمیمات خوبی گرفته شد و قرار شد که پيگيري هاي لازم در اين زمينه انجام شود. علیرغم فشارهای تبلیغاتی و فضای سنگین و ایران هراسی و شیعه هراسی و آنچه که امروز به عنوان فرهنگهراسی مطرح است، ما ظرفیت های بزرگی در خارج داریم.
وي اضافه كرد: به عنوان يك کارشناس میدانی بايد بگويم که این ظرفیت ها شاید در چهار دهه بعد از انقلاب اسلامي كم سابقه باشد. از این رو ما بايد بتوانیم ظرفیتها را مدیریت کنیم و از ظرفیتهای بومی و داخلی استفاده کنیم و در معرفی اندیشههای تابناک انقلاب اسلامی و ابعاد تمدنی ایران بزرگ بتوانیم موفق شویم این نکته اساسی است. چنین فضاهایی در داخل این امکان را برای ما به وجود می آورد.خارجي هايي که با آنها در غرفه های بین الملل صحبت داشتم از آنچه که در ایران دیده اند و نمایشگاه بوده است شگفت زده شدهاند و این نشان دهنده بعد تبلیغاتی خارجی ها بر علیه ماست.
خامهيار خاطرنشان كرد: البته زمینه های این کار در مناطق مختلف و کشورهای مختلف در مناسبتهای گوناگون متفاوت است ما بايد برنامه را به گونه ای تنظیم کنیم که با شرایط جغرافیایی و تاریخی و نوع همبستگی کشورها با کشور ما همخوانی داشته باشد. فکر میکنم اگر این موضوع را در نظر بگیریم برآیند این همکاری ها را در حوزه نشر فیلم و موسیقی داشته باشیم و آن را بتوان در جاهای مختلف گسترش دهیم.
انتهای پیام/ص
|