English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
پنج شنبه ٠٣ تير ١٤٠٠


  چاپ        ارسال به دوست

رییس مرکز اهل البیت مادرید:

اندیشه امام خمینی(ره) همه جهان را تغییر داد

عبدالغنی المعمار در مراسم بزرگداشت سی و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در مرکز اهل البیت مادرید گفت: اندیشه امام خمینی(ره) همه جهان را تغییر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم بزرگداشت سی و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با موضوع «امام خمینی(ره) و ظلم ستیزی» با حضور جمعی از ایرانیان مقیم، اسپانیایی‌های علاقه‌مند به انقلاب اسلامی و شرکت‌کنندگانی از کشورهای اسلامی از جمله عراق و افغانستان در مرکز اهل البیت مادرید برگزار شد.

ظلم از منظر قرآن

محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا در سخنانی، به تشریح معنای ظلم از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: علت انتخاب موضوع ظلم ستیزی در مراسم امسال آن است که حضرت امام(ره) فرهنگ ظلم ستیزی را در جهان احیاء کرد. آنچه از مفهوم ظلم در اذهان عمومی متبادر می‌شود ظلم اجتماعی است یعنی به کسی ستم کردن یا حقوق مردم را ضایع کردن در حالیکه در قرآن کریم ظلم بر سه قسم است.

احمدی سپس، به ارائه تعریفی از ظلم که منطبق بر تعالیم قرآنی است، پرداخت و بیان کرد: معنی ظلم رعایت نکردن جایگاه اموریا قرار گرفتن چیزی در غیر جایگاه خودش (وضع الشیئ فی غیر موضعه) است و این در مقابل مفهوم عدل به معنای قرار گرفتن چیزی در جای خودش قرار دارد. با در نظر گرفتن این معنا ما با سه نوع ظلم مواجه خواهیم بود.

رایزن فرهنگی کشورمان در اسپانیا «ظلم اعتقادی» را اولین نوع از ظلم برشمرد و تصریح کرد: ظلم اعتقادی یعنی رعایت نکردن جایگاه امور در اعتقادات است. واقعیت آن است که در نظام هستی خداوندی به نام خالق وجود دارد، لذا اگر اعتقاد به توحید نباشد به منزله آن است که اعتقاد به امور غیر واقعی شده است و ستم و ظلمی به اعتقادات خودمان کرده ایم. بر همین اساس قرآن می‌فرماید: «ان الشرک لظلم عظیم». شرک قطعا ستمی بزرگ است.

احمدی به دومین قسم از اقسام ظلم با عنوان «ظلم فردی» اشاره کرد و گفت: وقتی انسان جایگاه واقعی امور را در مورد خودش رعایت نکند، مرتکب ظلم شده است. کسی که کاری می‌کند و به واسطه آن کار به جسم و روحش لطمه می‌زند در حق خودش ستم کرده است. آنان که گناه می‌کنند در واقع ظلم به خودشان کرده‌اند چون خلاف فطرت خود عمل کرده‌اند.

وی سپس، به داستان آدم و حوا اشاره کرد و بیان کرد: وقتی آدم و حوا از میوه درخت ممنوعه خوردند و از بهشت بیرون رانده شدند، توبه و عذرخواهی کردند و گفتند «ربنا ظلمنا انفسنا» پروردگارا ما به خودمان ستم کردیم.

احمدی در ادامه به بیان سومین نوع ظلم با عنوان «ظلم اجتماعی» پرداخت و افزود: ظلم اجتماعی همان ستم و ظلمی است که به جامعه و به ملت‌ها می‌شود که سمبل آن استکبار جهانی آمریکاست. باید توجه کنیم که مبارزه ذاتا ارزشی ندارد بلکه هدفی که برای آن انتخاب می‌شود، مهم است. اگر هدف صرفا کسب قدرت باشد که بسیاری از جنبش‌ها و انقلابات اینگونه بوده‌اند، دارای ارزش نیست. مبارزه‌ای ارزشمند است که برای خدا و برای نجات انسان‌ها باشد.

رایزن فرهنگی کشورمان در اسپانیا به مبارزه امام خمینی(ره) در هر سه قسم از ظلم اشاره کرد و گفت: امام راحل با هر سه ظلم مبارزه کرد. از نظر اعتقادی مبارزه‌اش بر اساس توحید بود و محور حرکتش خداوند بود و تقید به فرامین الهی داشت.

احمدی عنوان کرد: امام(ره) ماهیت ستمگرانه آمریکا و اسرائیل را شناخت و آن را به همه مردم آزاده جهان نیز شناساند. همچنین تأکید امام خمینی(ره) بر حضور مردم در صحنه انتخابات نیز از همین جنس است که امروز نیز بر همین اساس مقام معظم رهبری بر حضور و مشارکت مردم در صحنه انتخابات تأکید دارند.

سخنران دوم این مراسم، عبدالغنی المعمار، رییس مرکز اهل البیت مادرید بود. وی تأکید کرد: سخن گفتن درباره ابعاد گوناگون شخصیت امام(ره) امری ضروری است چرا که او مردی بود که تاریخ قرن بیستم را عوض کرد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) با اندیشه و تفکرش، همه جهان را تغییر داد. وقتی امام(ره) پس از سال‌ها تبعید، در آن هواپیمای مشهور به ایران رسید حرکتی آغاز شد که تأثیر آن را در نقاط مختلف جهان از آفریقا تا آمریکای لاتین و در خاور میانه به ویژه در فلسطین می‌بینیم.

رییس جمعیت اهل البیت مادرید سپس به دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: شعار امام(ره) نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بود و او بر اساس همین شعار ملت ایران را از نفوذ غرب و شرق بیرون آورد و شعار حمایت از ملت‌های مظلوم را سر داد. آن هم در شرایطی که مسلمانان و کشورهای اسلامی راه حلی برای مقاومت در برابر قدرت‌های جهانی نداشتند.

عبدالغنی در بخش دیگری از سخنانش به مبارزه سنگین و طولانی امام راحل با قدرت‌های جهانی اشاره کرد و گفت: دلیل اینکه آمریکا و انگلیس صدام را تحریک کردند تا به ایران انقلابی حمله کند از بین بردن این صدای تازه و این حرکت مردمی بود. رمز موفقیت امام خمینی(ره) در این نبرد، این بود که او قدرت خود را از مساجد و حسینیه‌ها و محله‌ها می‌گرفت نه از کانون‌های ثروت. امام(ره) توانست مردم را در مقابل استکبار متحد کند و اسلام را به خیابان بیاورد و باعث شود مردم بدانند چه می‌خواهند: یک حکومت دینی بر اساس قوانین اسلامی.

عبدالغنی همچنین به جایگاه زن در تفکر امام خمینی(ره) پرداخت و مطرح کرد: ایشان جایگاه بزرگی برای زنان جامعه اسلامی در نظر گرفت که نمونه آن را در هیچکدام از کشورهای اسلامی دیگر نمی‌بینیم. یکی دیگر از مهمترین اقدامات امام خمینی(ره) نوشتن نامه به رهبر شوروی به عنوان ابرقدرت شرق جهان بود که هنوز هم کاری بسیار شجاعانه و بی نظیر به شمار می‌رود.

سومین سخنران مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)، یوسف فرناندز، تحلیلگر و فعال اسپانیایی بود. وی یادآور شد: برخورد قدرت‌های غربی با این انقلاب درخشان و کشف ظرفیت‌های اسلام چه بود؟ حمایت از ایدئولوژی وهابیت برای مقابله با این موج تازه انقلابی. تفاوت نگاه بسته و ارتجاعی وهابیت با نگاه جدید و انقلابی امام خمینی(ره) بسیار روشن است. یک مثال آن را می‌توان در نگاه به زنان جستجو کرد.

حسن قشقاوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در باره موضوع ظلم ستیزی امام خمینی(ره) گفت: در فلسفه اسلامی «شر» وجود ندارد. در واقع شر یعنی عدم وجود خیر. اصالت با خیر است و وقتی که خیر نیست می‌گوییم شر. با همین استدلال اصالت در این نگاه با عدالت است و وقتی که با غیاب عدالت مواجه هستیم می‌گوییم، ظلم واقع شده است. به عبارت دیگر ظلم یعنی بی عدالتی.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) نیز تداوم بخش همین مسیر انبیاء بوده است تا عدل را در جهان محقق کند. امام راحل در تحلیل خود از جهان مشاهده کرد که بخش‌هایی از جهان هست که خوب پیش می‌رود و در مسیر درستی از نظر عدالت حرکت می‌کند. علم و دانش، نظم، قانون، حکومت خوب و ... چیزهایی بودند که از نظر ایشان دارای ارزش است. اما در برخی جاها وضعیت می‌تواند و لازم است عادلانه تر، منصفانه تر و بهتر شود. اما در پنج حوزه این توسعه و رشد نقشی در برقراری عدالت نداشته است.

قشقاوی در توضیح این پنج حوزه گفت: اولین بی عدالتی، بی عدالتی در اخلاق است. اخلاق چه در ساحت فردی و چه اجتماعی به عبارتی در جهان امروز قانون جای اخلاق را گرفته است و نهادهای قانونی بر جای نهاد اخلاق نشسته اند. کسی نمی تواند بگوید امروز در جهان اخلاق حاکم است. حوزه دوم، بی عدالتی در خانواده است. احترام به زن، به فرزند، به پدر و مادر و ... نقض شده و جهان امروز به سمت شکاف بین افراد خانواده حرکت کرده است. امروز به خانواده دارد ظلم می شود و نسل های گذشته از این نظر وضعیت بهتری داشته اند. این در همه جای جهان است. در ایران هم همین وضع است، در اسپانیا هم همین است. یک مساله جهانی است. در این زمینه باید به نگاه امام و احترام ایشان به حقوق زنان اشاره کرد. امام در هر مراسمی که می آمدند مقید بودندکه غذا را با همراهی همسرشان صرف کنند.

وی به بی عدالتی در حوزه آرامش و صلح جهانی به عنوان سومین مسأله اشاره کرد و افزود: امام(ره) از کودکی شاهد جنگ بود. چه جنگ‌هایی در ایران، چه در منطقه و چه جنگ در جهان. در فتواهای فقهی ایشان این تم جنگ را به خوبی می‌بینیم. در اسلام فقهی داریم به اسم فقه جهاد که در کتاب تحریر الوسیله امام(ره) نگاه خود را به این گونه از فقه بیان کرده است.

سفیر ایران در اسپانیا مطرح کرد: ما معتقدیم تا زمانی که این انواع ظلم یا در واقع بی عدالتی وجود دارد، جهان به رهبرانی مثل امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله العالی) نیازمند است.

انتهای پیام/ص


٠٧:٠٤ - 1400/03/17    /    شماره : ٧٦٩٩٩٩    /    تعداد نمایش : ٤٦٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار مرتبط
رونق توليد

 

گزارش تصويري
  • برگزاری «محفل شعر امام رضا(ع)» در راولپندی پاکستان
    رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد به مناسبت دهه کرامت، همایشی با عنوان «محفل شعر امام رضا(ع)» در خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی پاکستان برگزار کرد.

  • بازدید رایزن فرهنگی کشورمان از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد
    حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد بازدید کرد.

  • تکاپوی مسلمانان جهان در روزهای پایانی رمضان + عکس
    تصاویر منتشر شده از روزهای ماه رمضان و تکاپوی مردم روزه‌دار نشان می‌دهد که شور و حال روزه‌داران سراسر جهان با روزهای اول ماه رمضان چندان تفاوتی نکرده است.

  • عکس ماه رمضان در جهان از قاب دوربین + گزارش تصویری
    با وجود اینکه کرونا باعث شده که بسیاری از رفتارهای اجتماعی انسان‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد اما مسلمانان جهان به مانند سال گذشته و البته با استفاده از تجربه روزه‌داری در شرایط کرونا، اعمال و مناسک ماه رمضان را انجام می‌دهند.

  • رونمايي از فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در لبنان
    از سوي رايزني فرهنگي ايران در لبنان، فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در «باغ زيتون» رونمايي شد.