English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
پنج شنبه ١٦ مرداد ١٣٩٩


  چاپ        ارسال به دوست

هاشمی: برگزاری تورهای فرهنگی یکی از راه‌های گسترش دیپلماسی فرهنگی است

معاون علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، گفت: برگزاری تورهای فرهنگی یکی از راه‌های گسترش دیپلماسی فرهنگی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست رونمایی از اقلام تبلیغاتی- فرهنگی برای کشورهای هدف در معاونت گردشگری وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی با حضور مسولین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، وزارت امورخارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از اصحاب رسانه در محل سالن خلیج فارس این وزارتخانه برگزار شد.

برگزاری تورهای گوناگون فرهنگی یکی از راه‌های گسترش دیپلماسی فرهنگی

سید محمدحسین هاشمی، معاون علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست به همراه محمدعلی کیانی مدیرکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان ،ضمن تشکر از همکاری صمیمانه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری و وزارت امورخارجه کشورمان که در سالهای گذشته بویژه درخصوص ارسال اقلام فرهنگی و هنری به کشورهای مختلف دنیا همکاری و هم افزایی مناسبی داشتند، افزود:رایزنان و نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا، نمایندگان رسمی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم هستند.

101 موافقت‌نامه فرهنگی با کشورهای جهان داریم

هاشمی در ادامه تصریح کرد: در 101 موافقت‌نامه فرهنگی که ما با دیگر کشورهای جهان داریم، بخش گردشگری کمتر مورد توجه قرار گرفته است، ولی از مدتی پیش تحولات مثبتی بین این دو نهاد انجام شده که مورد استقبال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی واقع شده است.

معاون علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن اعلام همکاری کامل سازمان متبوع با دستگاههای مختلف فرهنگی بویژه معاونت گردشگری کشورمان در خصوص بسط و گسترش حوزه گردشگری، با بیان اینکه معتقدیم یکی از راه‌های گسترش دیپلماسی فرهنگی، برگزاری تورهای فرهنگی در این خصوص است، تصریح کرد:تاکنون بسیاری از هیات های کشورهای دیگر آمده و در ایران اقامت داشته‌اند که بسیار در کشورهای خود تأثیرگذار بوده‌اند. ما به کار گردشگری و تاثیر مثبت آن در عرصه های مختلف ایمان داریم و آن را بزرگ‌ترین راهبرد در این خصوص می‌دانیم.

هاشمی در ادامه تاکید کرد: اکنون این مجموعه ارزشمند تبلیغاتی و فرهنگی که توسط معاونت گردشگری کشورمان تهیه شده است به30 کشور اولویت‌دار توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارسال می‌شود که امیدواریم تأثیر بسزایی در این خصوص داشته باشد. ازاین‌رو بخشی از فعالیت‌های ما در عرصه بین المللی به گردشگری اختصاص می‌یابد.

ازظرفیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور استفاده می کنیم

در ادامه این دیدار ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری در این نشست گفت:تاکنون نشست‌های متعددی با اصحاب رسانه‌ها داشته‌ایم که در اولین نشست عنوان شد که بزرگ‌ترین چالش اصلی گردشگری ما در ابعاد بین‌المللی، ناشناخته ماندن آن است. حالا بعد دیگری تحت عنوان پروژه ایران‌هراسی هم به آن اضافه شده و دشمنان ما سعی کرده‌اند که درباره شرایط گردشگری ایران سیاه‌نمایی کنند. به همین دلیل جلساتی با ارگان‌های مختلف در این خصوص داشتیم و در این راستا نمی‌توانستیم از ظرفیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور غافل بمانیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری درادامه سخنان خودتصریح کرد:تصمیم گرفتیم با وزارت امورخارجه بسته دیپلماسی فرهنگی را تهیه کنیم و نهایتاً در بهمن‌ماه گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با آن‌ها در جهت تبلیغات بازاریابی و معرفی ایران اسلامی امضا کردیم.

تیموری افزود: موضوعات این تفاهم‌نامه شامل استفاده از ظرفیت دفاتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای معرفی گردشگری ایران و استفاده از ظرفیت برگزاری روزهای گردشگری است. همچنین دسترسی به اطلاعات گردشگری که برای فعالیت‌های بازاریابی به آن احتیاج داریم و بحث تدوین اطلاعات بازاریابی برای تعیین کشورها به‌عنوان بازار هدف بلندمدت و کوتاه‌مدت در آن مورد توجه قرارگرفته است.

وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری با رایزنان فرهنگی ، هم فکری دارد

 وی با بیان اینکه درحال همکاری با حدود 62 دستگاه و نهاد فرهنگی هستیم و بسته فرهنگی در این خصوص در دست تهیه داریم، ادامه داد: هر رایزن فرهنگی که می‌خواهد به کشور مقصد برود و مستقر شود، با معاونت گردشگری هم‌فکری دارد. با هم‌افزایی این سه دستگاه و نیز با کمک صداوسیما و... می‌توانیم فضا را به سمتی ببریم که چالش‌های اصلی درگردشگری کشور را برطرف کنیم.

معاون گردشگری کشور با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال قبل 52/5درصد افزایش گردشگر ورودی داشتیم، اظهار کرد: این موضوع نشانگر آن است که با این‌که از نظر بودجه و اختیارات کمبودهایی وجود داشته است، با همکاری‌هایی که با نهادهای دیگر داشتیم توانسته‌ایم این ضعف‌ها را پوشش دهیم و به‌سمت رونق روزافزون گردشگری در کشور پیش برویم.

تیموری گفت:اکنون بزرگ‌ترین معضل ما همان اطلاع‌رسانی صحیح است تا بتوانیم گردشگر هدف خود را پیدا کنیم. رسانه‌ها در این راه همیشه ما را کمک کرده‌اند و به‌عنوان منعکس‌کننده شرایط گردشگری کشور، همیشه همراه ما بوده‌اند.گردشگری محور توسعه این کشور است و هرچه دیرتر به اجماع ملی در این خصوص برسیم، به همان میزان دیرتر از مزایای آن برخوردار می‌شویم. گردشگری می‌تواند مسائل اجتماعی، اشتغال و مسائل فرهنگی و اقتصادی ما را برطرف کند و درآمد آن به‌صورت مویرگی در کشور توزیع می‌شود. بنابراین ما درهمین راستا این برنامه را درکشوردر قالب برنامه‌های متمرکز و منسجم درکشور اجرا خواهیم کرد.

در ادامه این نشست، سیّدرضا هاشمی، رئیس اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امورخارجه نیز در سخنانی گفت: بر اساس سیاست اقتصاد مقاومتی این دستورالعمل به وزارت امورخارجه داده شد که هرچه بیشتر به حوزه گردشگری بپردازیم تا از این طریق بتوانیم درآمد بیشتری را برای کشور داشته باشیم. گردشگری درکل دنیا باید تبدیل به یک منبع اقتصادی برای کشورمان شود. امیدوارم رتبه گردشگری کشور را که اکنون 45 است بتوانیم به رتبه 10 ارتقا دهیم.

او گفت: برنامه راهبردی را با بخش‌های گردشگری وزارتخانه آماده کرده‌ایم که در راه عملیاتی شدن است. امیدواریم ایران در دنیا یکی از سرآمدهای این حوزه باشد. ما وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را جدا از وزارت امورخارجه نمی‌دانیم.

در پایان این مراسم از اقلام تبلیغاتی و فرهنگی برای کشورهای هدف در سراسر جهان با حضور نمایندگانی از معاونت گردشگری کشورمان، وزارت امورخارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رونمایی و به اصحاب رسانه ها و مطبوعات نیز نمونه هایی اهداء شد.

انتهای پیام/م


١٤:١٠ - 1398/08/29    /    شماره : ٧٣٨٦٠٣    /    تعداد نمایش : ١٦٦٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار مرتبط
خبرهاي مهم
برگزاری اولین دوره‌ آموزش مجازی زبان و ادبیات فارسی درپیشاور
ضرورت بیداری و بصیرت مسلمانان درعصرحاضر/غدیر در منابع اهل سنت
فرهنگ و هنر؛ توسعه‌دهنده روابط تاریخی و ماندگار ایران و ژاپن
«حج از دیدگاه امام خمینی»درسریلانکا منتشر شد
نشست مجازی توسعه روابط فرهنگی ایران و چین برگزار شد
جلد نخست کتاب "سیمرغ: سی مصاحبه با ایران شناسان ایتالیایی"
اعتقاد راسخ ژاپنی‌ها به فرهنگ و تمدن غنی ایران
چهارمین سمینار مجازی «روابط فرهنگی ایران و چین در دوران پسا کرونا»‌
وبینار دومین سلسله نشست‌های «کرونا و تحولات فرهنگی» در لبنان برگزار می‌شود
نمایشگاه نقاشی «هنر معاصر» در ایتالیا گشایش یافت
علاقه‌مندی پاکستانی‌ها به یادگیری زبان فارسی/ خبرگزاری ایبنا
علاقه‌مندی موزه تاریخ بلاروس به همکاری با ایران/ خبرگزاری ایسنا
نمایش گنجینه‌ای از آثار تجسمی اسلامی و دینی در موزه بلاروس/ خبرگزاری ایکنا
برنامه «حج در ادب فارسی» در فضای مجازی اجرا شد
کتاب ایرانشناسی در چین منتشر می‌شود
رونق توليد

 

گزارش تصويري
  • نشست مشترک شورای معاونین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی تقریب
    نشست مشترک شورای معاونین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی (15 تیرماه) با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در حسينيه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.

  • ششمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان
    ششمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان (7 بهمن‌ماه) با همکاری بنیاد سعدی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.

  • امضای تفاهمنامه همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت ترکیه
    تفاهمنامه همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت ترکیه به امضاي ابوذر ابراهیمی‌ترکمان و علی ارباش رسيد.

  • بزرگداشت هفته پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
    مراسم بزرگداشت هفته پژوهش (دوم دی‌ماه) با همکاری مشترک وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار و از پژوهشگران برتر تقدير شد.

  • دور يازدهم گفت‌وگوی ديني ایران و كليسای واتيكان
    یازدهمین دور ‌دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان با عنوان «مسلمانان و مسیحیان با یکدیگر در خدمت انسان» (20 آبان‌ماه) در این سازمان، برگزار شد.