• 1403/12/12 - 08:19
  • 390
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

هفته فرهنگی و شش پیام

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی، به شش پیام مهم برگزاری هفته فرهنگی ایران در دوحه می‌پردازد.

در این یادداشت که در تابناک منتشر شده، آمده است: رویداد موسوم به هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر به پایان رسید. اخبار، مستندات و شواهد موجود حکایت از استقبال چشمگیر، کم سابقه و گسترده قطری‌ها و ایرانیان ساکن دوحه از این رویداد بوده است.

حضور گسترده هنرمندان چیره دست ایرانی در رشته‌ها و حوزه‌های گوناگون و ارائه مستقیم آثار، توانمندی‌ها و خلاقیت آنها به مخاطبان، تصویری زیبا و گویا از فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی و ایرانی مخابره کرده است.

ضمن تقدیر ویژه از تلاش‌های گسترده دولت دوست و همسایه قطر در برپایی این رویداد بزرگ، ذیلا به شش پیام مهم برگزاری هفته فرهنگی ایران در دوحه اشاره می‌نمایم:

۱_ اهمیت روایتگری مستقیم از فرهنگ اسلامی ایرانی:

روایت فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را صرفا نمی‌توان از راه دور و با واسطه، مخابره کرد. این روایتگری باید به گونه ای صورت گیرد که دیده‌ها، اذهان و قلوب را درگیر خود ساخته و به عبارتی بهتر، به تسخیر خود در آورد. برگزاری رویداد هفته‌های فرهنگی در دوحه، چنین گزاره‌ای را عینا و عملا به اثبات رساند.

۲_ اهمیت جایگاه و توانمندی ایرانیان مقیم:

همکاری و مشارکت تعداد قابل توجهی از ایرانیان مقیم قطر هم در برپایی رویداد فرهنگی گسترده اخیر دردوحه به وضوح نشان می‌دهد که دیاسپورای ایرانی در کشورهای دیگر و زیست بوم های جغرافیایی و فرهنگی گوناگون در دنیا، صرفا یک "هموطن منفعل "نبوده و بلکه در کسوت یک "ظرفیت عظیم "در برپایی هفته‌های فرهنگی و ارائه تصویری شفاف از فرهنگ، تاریخ و تمدن اصیل کشورمان باید مورد شناسایی قرار گیرند. اینکه بارها تأکید شده هر یک از ایرانیان مقیم خارج از کشور به صورت بالقوه، سفیر فرهنگی کشورمان در مناطق اقامت خود محسوب می‌شوند، یک تعارف یا ادعا نیست! 

۳_ جایگاه ویژه صنایع خلاق:

استقبال گسترده قطری‌ها و دیگر مخاطبان از صنایع خلاق ایرانی نشان می دهد که ما در این عرصه نه تنها دارای استعداد، بلکه صاحب سبک هستیم. خلاقیت، توانمندی و اصالت فرهنگ و تمدن ایرانی جملگی مولفه‌هایی هستند که باید با یکدیگر ترکیب شده و خود را در صنایع خلاق نشان دهد.

تمرکز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  بر معرفی دستاوردهای ج. ا. ایران به ویژه  در عرصه صنایع خلاق طی سال‌های اخیر، بر مبنای میزان اثربخشی و قدرت تاثیر این حوزه صورت گرفته است. پایه و اساس صنایع خلاق را دانش، توانایی و  فرهنگ  تشکیل می‌دهد. در این حوزه، باید از فناوری و ابزارهای نوین حداکثر استفاده را برده و در عرصه‌هایی مانند پویانمایی، بازی‌های رایانه‌ای و ... سرمایه گذاری ویژه‌ای نمود. 

۴- مزیت ایران در عرصه صادرات فرهنگی:

صادرات فرهنگی، مفهومی است که متأسفانه هنوز درک جامعی نسبت به آن شکل نگرفته است. صادرات فرهنگی، به معنای نگاه اقتصادی به عرصه فرهنگ و جا به جایی جایگاه زیربنایی فرهنگ و مشتقات آن در عرصه حکمرانی کشور نیست، بلکه به معنای احصاء مزیت‌های فرهنگی کشور و نگاه فرصت محور نسبت به این مزیت‌ها در عرصه اقتصادی و صادراتی است.

برپایی هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر، ازجمله آنچه اخیرا در قطر شاهد آن بودیم به وضوح نشان می‌دهد مزیت‌های هنری و فرهنگی ایران برای مخاطبان خارجی به گونه ای گیرا و جذاب است که حاضر هستند جهت بهره مندی از جلوه‌ها و مصادیق آن، هزینه پرداخت کنند.بی شک یکی از ابزارهای مهم توسعه فرهنگ، اقتصادی کردن آن است  .

۵- گفت‌وگوهای فراملی در بستر فرهنگ:

هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دوحه نیز به مانند دیگر رویدادهایی از این جنس، نقطه مناسبی برای تثبیت ارتباطات مؤثر، صمیمانه و مستمر میان ملت‌هاست.

تجربه نشان داده است دشمنان هر اندازه نیز در عرصه دستکاری افکار عمومی جهان در عرصه اقتصاد و سیاست خبره باشند، زمانی که با قدرت بی همتای تمدنی، گفتمانی و فرهنگی کشور بزرگ و با عظمتی مانند ایران اسلامی مواجه می‌شوند، دستانشان بسته تر است. گفت و گوهای بین مردمی در منطقه و جهان ، زمانی که در مجرا و بطن فرهنگ هدایت شود، قطعا پایدارتر، عمیق تر و اصیل تر خواهد بود. 

۶- اهمیت دیپلماسی فرهنگی:

یکی از اصلی ترین پیام‌های برپایی هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر، اثبات گزاره ایست که بارها بر روی آن تأکید کرده‌ایم: استفاده از ظرفیت‌های عظیم فرهنگی ج. ا. ایران و ارائه تصویری جامع و فراگیر از نظام اسلامی که ابعاد گفتمانی، فرهنگی و فناورانه را توامان به نمایش می‌گذارد، تاثیر عمیقی بر مخاطب می‌گذارد.

دیپلماسی عمومی و فرهنگی در نظام بین‌الملل و در قرن بیست و یکم اشکال و قالب‌های متفاوتی پیدا کرده است. این تفاوت، ناظر بر "مزیت کشورهای در روایتگری از خود" است. نخبگان، هنرمندان، صاحبان صنایع سنتی و خلاق و حتی مخاطبان عرصه هنر و فرهنگ بدون شک بهترین روایتگران عرصه دیپلماسی فرهنگی محسوب می‌شوند.

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 

 

. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.