مهندسی فرهنگی غرب علیه زنان
زن مسلمان مطالبه گر است و جایگاه حقیقی و ذاتی خود را از میان نقش های مهندسی شده و ساختگی غرب برای زنان، مطالبه می نماید و بر ارزشهای فطری و واقعی خود، پافشاری میکند.
فرا رسیدن ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها، فرصتی مغتنم جهت بازخوانی جایگاه فطری، فردی و اجتماعی زنان محسوب می شود. سالهاست که طراحان لیبرالیسم، در صدد هستند با دوگانه سازی میان "اسلام" و "تجدد"، زن مسلمان را نماد تحجر و در مقابل، زن غیر مسلمان را نماد پیشرفت وانمود کنند.
این روایت سازی کاذب در طول سالیان گذشته، از سوی دستگاههای تبلیغاتی و رسانه ای و فراتر از آن، در قالب موضع گیری های هدفمند و فرهنگ سازی های جهت دار غربی پمپاژ شده است. در تشریح مهندسی فرهنگی دشمنان علیه مقام زن ،نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت:
نخست اینکه در رویکرد فرهنگی غرب، "امور ساختگی" بر "معانی حقیقی" غلبه دارند. در این نگاه غیرواقعی، نخست مصداق مدنظر غرب تعیین و سپس، مبانی و مفاهیم با آن مصداق تطبیق داده می شود. یعنی در اینجا، خروجی و تصویر نهایی منبعث از مفاهیم و ارزشها نیست، بلکه مبانی بر اساس آن تصویر، القا و ترویج می شود.
این قاعده در خصوص مقام زن نیز صادق است. دستگاههای فرهنگی غرب،"ارزش ذاتی زنان" را مولود "تصویر زن غربی" می دانند.در این نگاه ، جای "حسن"و" قبح" تغییر می یابد یعنی " ابزار بودن زن "تبدیل به یک " ارزش"و " توانمندی های ذاتی آن" تبدیل به "ضد ارزش"می شود!
دوم اینکه خروجی هادیان فکری این منظومه معکوس، فمینیستها هستند. آنها بجای شناسایی ویافتن نقش و جایگاه رفیع و ذاتی زنان ابتدا بر"ظلم تاریخی نسبت به زنان"تاکید می ورزند.
نکته قابل تامل اینکه بخش اعظمی از این ظلم تاریخی، در جوامع غربی و هم در دوران قرون وسطی و هم در عصر صنعت و مدرنیته رخ داده است. به عبارت بهتر، فمینیستها ابتدا با نوعی "خودزنی تاریخی"، توجه مخاطبان در سرتاسر دنیا را نسبت به خود جلب می کنند، به گونهای که شبهه وتردیدی در نیت واقعی صاحبان این تفکر در "بازتعریف جایگاه زنان" به وجود نیاید.
اما در گام بعدی، آنها "واقعیات تاریخی" را در خدمت "دروغی خطرناک "قرار می دهند! آنها راهکار گذار از "ظلم جوامع غربی به زنان" را "تغییرماهیت زنان" و به رسمیت شناختن نگاه ابزاری نسبت به آنها می دانند.
در چنین شرایطی، ضد ارزشها به راحتی تبدیل به ارزش و ارزشها تبدیل به ضد ارزش می شوند! بدتر آنکه "کشورهای مسلمان" در نگاه عملیاتی دشمنان، تبدیل به "زمین بازی" و بستری برای آزمون و خطا و سنجش انگاره های فمینیستی محسوب می گردد.
نکته پایانی، به راهکارهای مواجهه با"روایت سازی کاذب غرب" از مقام زنان ( چه مقام ذاتی و چه مقام اکتسابی زنان ) بازمی گردد.
در گام نخست می بایست خودباوری وبصیرت را به زن مسلمان باز گرداند و در گام بعدی به تبیین حقایق به گویش ها و روشهای مختلف پرداخت. در اینجا با کلید واژه ای به نام "جهاد تبیین" مواجه هستیم.
این جهاد تببین، دو بعد دارد: نخستین بعد، مربوط به نقد فمینیسم و متعلقات مفهومی و عملیاتی آن می باشد. این نقد، ناظر بر عدم تطبیق مفاهیم و مصادیق نگرش فمینیستی با سوء تفاهمات دامنه دار و عمیق در قبال زنان و مقام والای آنها می باشد.
نگرش کاذبی که به از دست رفتن پشتوانه های دینی و اخلاقی و درنتیجه، بروز انواع آسیبهای جسمی، روحی و اعتقادی زنان و .....منجر می گردد.
دومین بعد جهاد تببین در مواجهه با روایت سازی کاذب غرب از مقام ومنزلت زن، بازتولید اصول و ارزشها بر مبنای نگاه متعالی دین اسلام نسبت به این مقام شامخ است. اصولی که در آن ، "واقعیات تاریخی" درخدمت "دگرگونی فطرت زنان" قرار نگرفته و احیای جایگاه واقعی آنها را هدف اصلی خود می داند.
تاسی بر اندیشه و سیره حضرت زهرا سلام الله عیلها بعنوان الگوی واقعی زن مسلمان، نقشه راه مواجهه با دشمنان قسم خورده مقام و منزلت زنان می باشد. در مکتب حضرت فاطمه سلام الله علیها، زن مسلمان رسالتی اجتماعی برعهده دارد و حضور هدفمند او در اجتماع تجویز و توصیه می شود ولی باعث فراموشی نقش اصیل او در تربیت نسل و آینده جامعه نمی گردد. زن مسلمان مطالبه گر است و جایگاه حقیقی و ذاتی خود را از میان نقش های مهندسی شده و ساختگی غرب برای زنان، مطالبه می نماید و بر ارزشهای فطری و واقعی خود، پافشاری میکند.
در این میان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که ترویج "سبک زندگی اسلامی" و "خانواده ی دین پایه" را از وظایف و ماموریت های اصلی و اصیل خود در خارج از کشور می داند، تلاش خواهد کرد که با بهره گیری از زنان مومن، اندیشمند و انقلابی، به نمایندگی از زنان مسلمان سراسر جهان، در تبیین و معرفی جایگاه حقیقی زن بیش از گذشته کوشا باشد. انشاءالله.
منبع :خبرگزاری تسنیم
نظر خود را بنویسید.