logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/11/10 - 13:00
  • 402
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
مدیر بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره فجر مطرح کرد:

هنرمندان استانی گوی سبقت را از تئاتر خیابانی تهران ربودند

نصیری گفت: از ۳۱ اثر انتخاب شده برای اجرا در بخش خیابانی فجر، ۲۹ کار شهرستانی و ۲ اثر برای تهران بودند که همین نشان از توجه به تئاتر خیابانی در اقصی نقاط ایران دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به نقل از ایران تئاتر و آنا، اجرا‌های خیابانی و محیطی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال در پهنه رودکی مورد اقبال عموم قرار گرفت. هرچند که این اجرا‌ها امسال با ریزش مخاطب جدی نسبت به اطراف تئاتر شهر و خانه هنرمندان همراه شد، اما باز هم تا روز‌های پایانی مخاطبش را پیدا کرد.

داریوش نصیری، مدیر بخش نمایش‌های خیابانی و محیطی جشنواره فجر امسال در گفت‌وگویی گفت: «ما در برنامه ریزی برای اجرا‌های خیابانی فجر تابع فراخوان بودیم. سعی کردیم کار‌ها را به درستی انجام دهیم. بازبینی‌ها در مرحله اول براساس فیلم و سپس حضوری صورت گرفت. پس از بازبینی حضوری در طی دو هفته ما به بیست و یک اثر رسیدیم که این کار‌ها به بخش پایانی و اجرای فجر راه پیدا کرد.»

۳۱ اثر از ۲۵ شهر

او در ادامه افزود: «نکته دیگر ما هشت اثر داریم که منتخب جشنواره‌های مختلف هستند و وارد جشنواره فجر شدند و دو اثر هم در بخش میهمان بودند؛ در مجموع ۳۱ اثر که در جدول اجرا‌های خیابانی قرار گرفتند.»

نصیری با تأکید بر اینکه از ۳۱ اثر، ۲۹ کار برای اجرا‌های شهرستانی و ۲ اثر برای تهران بود، توضیح داد: «از مجموع این آثار از ۲۵ شهر ما جدول کار‌ها را تشکیل دادیم. همچنان که کوروش زارعی دبیر جشنواره نیز گفت واقعا امسال کار‌ها از اقصی نقاط ایران عزیزمان تولید شده و ما در این چند روز اجرا از شهر‌های مختلف میزبانشان در تهران هستیم.»

علت انتقال اجرا‌های خیابانی به پهنه رودکی

او با اشاره به اینکه مکان اجرا‌های خیابانی پهنه رودکی بوده، گفت: «بهرحال ما به لحاظ تماشاچی قدری دچار مشکل در این پهنه بودیم، اما به تدریج به تعداد تماشاگران ما اضافه شد با وجود هوای سرد، ما تلاش کردیم اجرا‌ها از ساعت ۱۴ آغاز و تا تاریک شدن هوا به اتمام برسند.»

نصیری در پاسخ به این سوال که علت انتقال اجرا‌های خیابانی به پهنه رودکی چه بود، گفت: «امسال این اتفاق استثنا افتاده و سال‌های دیگر ممکن است دوباره محل اجرا تغییر کند، اما امسال تصمیم گرفتیم به خاطر سلامت هنرمندان و مخاطبان عزیزمان به پهنه رودکی کار‌ها را منتقل کنیم و این تصمیم کاملا آگاهانه صورت گرفت؛ چرا که نمی‌خواستیم برای کسی مشکلی ایجاد شود.»

اجرا‌های خیابانی نیمه دوم جشنواره متنوع‌تر بود

او درباره بخش دوم اجرا‌های خیابانی که از ششم بهمن ماه آغاز شد، توضیح داد: «اکثر کار‌هایی که در نیمه دوم اجرا‌ها اضافه شدند و در پهنه رودکی اجرا شدند، آثاری هستند که هم به جهت تعدد نفرات و هم تکنیک اجرایی و تنوع بسیار متنوع‌تر از بخش اول هستند، علتش هم تعطیلاتی است که اتفاق افتاد و ناخواسته دانشجویان و دانش آموزان عزیز برنامه‌هایشان بهم خورد.»

نصیری اظهار داشت: «ما تلاش کردیم چند باری جدول را با دوستان هماهنگ کنیم؛ ناخواسته برخی گروه‌ها مجبور شدند که وارد بخش دوم و نیمه دوم اجرایی شوند به همین دلیل نیمه دوم اجرا‌ها متنوع‌تر شد.»

این کارگردان و نویسنده تئاتر درباره استقبال از کار‌های خیابانی گفت: «همین نشان می‌دهد که تئاتر در تمام ایران علاوه بر اینکه دوستداران زیادی دارد، در شهرستان‌ها هنوز هم پایه و اساس خود را حفظ کرده است. مردم واقعا تئاتر را دوست دارند و حتی در همین سرمای سوزناک که داوران با بخاری نشسته‌اند و باز هم سردشان می‌شود، همه گرداگرد اجرا‌ها میآیند و تماشاگر هستند، پیر و جوان روی صندلی‌ها می‌نشینند یا اینکه ایستاده کار‌ها را تماشا می‌کنند.»

او افزود: «خوشبختانه تنوع ژانری هم در اجرا‌های خیابانی رعایت شد یعنی هم کار کمدی و اسطوره‌ای داشتیم و هم سوگ‌نامه، اجتماعی، ارزش‌های اسلامی و ایرانی که همه ذائقه‌های مخاطب را حفظ کرد.»

نصیری درباره ایجاد حریم اطراف تئاتر شهر نیز گفت: «متأسفانه الان اطراف تئاتر شهر فضای مناسبی برای یک کار فرهنگی مثل تئاتر خیابانی نیست، اما اگر یک فضایی ایجاد شود مثل اطراف تالار وحدت، واقعا فضا جذاب و مناسب خانواده‌ها می‌شود و دیگر کسانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند به راحتی به تماشای نمایش‌های خیابانی بیایند و گروه‌ها نیز رغبت بیشتری به کار پیدا می‌کنند.»

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved