بازدید رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مشهد از نمایشگاه «قلههای افتخار»
حجتالاسلام والمسلمین علی باقری از نمایشگاه «قلههای افتخار» اداره کل اطلاعات خراسان رضوی بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با نیمه شعبان و در حاشیه جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) در مشهد، حجتالاسلام والمسلمین علی باقری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مشهد مقدس بنا به دعوت اداره کل اطلاعات خراسان رضوی از نمایشگاه «قلههای افتخار» سربازان گمنام امام زمان (عج) در محل اردوگاه باغ خاتون مشهد مقدس بازدید کرد.
آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) در دبیرستان معارف اسلامی امام رضا(ع) مشهد مقدس برگزار شد. حجتالاسلام والمسلمین علی باقری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مشهد به همراه کارشناسان این مرکز بنابه دعوت رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این مراسم شرکت کردند.
رجوعی، رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، ابتکار این جشنواره را برگرفته از سیاستهای ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی عنوان و اضافه کرد: این جشنواره دو هدف اصلی را دنبال میکند؛ هدف اول توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر مبتنی بر فرهنگ رضوی و هدف دوم جریان سازی و امتداد اجتماعی زیارت و اصلاح سبد مصرف فرهنگی خانوادهها است.
وی در خصوص آثار مورد داوری قرار گرفته نیز گفت: آثاری که به جشنواره رسید در مرحله اول بالغ بر 800 اثر بود که 400 اثر از این مرحله عبور کردند. بعد از داوری تخصصی 60 اثر از 400 اثر برگزیده شدند که در نمایشگاه مربوط به آثار برگزیده در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت و از این بین 8 اثر نیز حائز رتبه های برتر شدند و دو اثر نیز در بخش دانش آموزی شایسته تقدیر شدند.
زمینه سازی و اعتلای گفتمان زیارت
محمد جواد استادی، دبیر بخش هنری این جشنواره نیز در گزارشی با تقدیر از نقش آستان قدس رضوی در زمینه سازی و اعتلای گفتمان زیارت، گفت: شاید برخی، خدمات آستان قدس رضوی را تنها به ارائه خدمات فیزیکی به زائران تقلیل دهند در صورتی که آستان قدس رضوی این ماموریت را دارد که گوهر بی نظیر زیارت را در جنبه های مختلف معرفتی، اجتماعی و فرهنگی برای هر کسی که بتواند از این مفهوم استفاده کند عرضه کند. هیچ زبانی بهتر از هنر برای عرضه این مفاهیم برای گروه های مختلف مردم وجود ندارد.
وی ابراز کرد: گنجینه عظیم هنری حرم مطهر رضوی، تنها موزه نیست، بلکه یک مکتب معرفتی است و هر شخصی با هر مذهب و گرایشی در سپهر حرم مطهر قرار می گیرد تحت تأثیر معنویت آن واقع می شود، چون هنرمندان در 800 سال گذشته تلاش کردهاند تا این مفاهیم را فرآوری کرده و آنها را تبدیل به فرمهای تاثیرگذار کنند.
استادی ادامه داد: پیوند سه حوزه مهم هنر، دانش و نوآوری میتواند زمینه ساز تولید محصولات، ایدهها و خدمات بزرگی باشد و بخشهای مختلف در برگزاری این جشنواره تلاش کردند تا در همکاری با یکدیگراین حوزهها را متبلور کنند .
وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم محصولات تولید شده توسط این هنرمندان جشنواره را به تولید انبوه رساند و به دست مصرف کنندگان برسانیم. پس از امروز باید کار خود را آغاز کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) اظهار داشت: یکی از مباحث خیلی مهم که امروزه در صنایع خلاق فرهنگی مطرح است، این است که صنایع خلاق فرهنگی چه معنایی دارد، معنای صنایع خلاق فرهنگی معمولاً با مصادیقش بیان میشود.
وی افزود: طی دستهبندی که برای این عنوان ذکر شده است، صنایع خلاق فرهنگی در حوزه فرهنگ و هنر، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و صنایع دستی را شامل شده و حوزههایی مثل طراحی را هم در این عنوان گنجاندهاند، همچنین نرمافزار، تبلیغات، معماری، طراحی صنعتی، مد و طراحی لباس و حتی رسانه، انتشارات و رسانه دیجیتال و ... در این عنوان جای میگیرد، زیرا عنوان بسیار وسیعی است.
خسروپناه تصریح کرد: در حوزه معارف اسلامی که این جشنواره به دنبال آن است صنایع خلاق فرهنگی نیازمند الزاماتی است که برخی از آنها ضروریتر است. یکی از این الزامات حکمیسازی صنایع است، یعنی این صنایع خلاق باید با حکمت پیوند داشته باشد. معنای حکمت هم، همان معنایی است که خداوند در آیه ۲۶۹ سوره بقره بیان کرده است: یؤْتی الْحکْمة منْ یشاء ۚ ومنْ یؤْت الْحکْمة فقدْ أوتی خیْرًا کثیرًا ۗ وما یذّکّر إلّا أولو الْألْباب؛ حکمت را به هر کس بخواهد میدهد و آنکه به او حکمت داده شود، بیتردید او را خیر فراوانی داده اند و جز صاحبان خرد، کسی متذکر نمیشود.
وی ادامه داد: دومین الزامی که برای صنایع خلاق فرهنگی مطرح است همان تقویت دانشبنیان است و سومین الزام مالکیت معنوی است که در حوزه صنعت فراموش شده است، البته گروهی مشغول نگارش سند مالکیت معنوی و فکری هستند، زیرا در مالکیت معنوی نه تنها اثر به نام خالقش ثبت میشود، بلکه اثر بدون اجازه مالک خود قابلیت تولید و وارد کردن آن به داخل کشور را ندارد، چهارمین الزام تقویت حمایت در تجاریسازی و پنجمین الزام هم تقویت محتوا است. محتوا و معارف اهل بیت(ع) باید در صنایع خلاق تجلی یابد تا به اهداف والای صنایع خلاق فرهنگی دست یابیم.
حسن بلخاری، نویسنده، پژوهشگر و عضو فرهنگستان هنر نیز در سخنان خود گفت: اگر بخواهیم تعریفی فلسفی در خصوص صنایع خلاق مطرح کنیم، باید به ارسطو رجوع کنیم جایی که بر خلاف استاد خود افلاطون که انسان را فقط در ساحت عملی و نظری تعریف می کرد، به قوه دیگری در جان و نهاد انسان با عنوان ابداع اشاره کرد که هستی شناسی هنر با این کار او آغاز شد. او گفت انسان تنها محصور در نظر و عمل نیست بلکه وجه سوم ابداع را نیز دارا است. این نکته بسیار مهمی در فلسفه هنر محسوب می شود.
بلخاری ادامه داد: عقبه نظری ابداع تخیل است که این هم نقطه تعالی و قدرت انسان است و هم می تواند باعث سقوط و حضیض او باشد. این بستگی دارد که انسان پنجره تخیل خود را به سمت عالم بالا و ملکوت یا به قلمروی ذلت باز کند. در هیچ تمدنی مانند تمدن اسلامی به اهمیت قوه تخیل انسان اشاره نشده است و باید از این زیربنا به خوبی استفاده کرد.»
در پایان این مراسم، برگزیدگان جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) تقدیر شدند.
انتهای پیام/