تهران - مسکو؛ از دریچه فرهنگ
سرپرست اداره کل همکاریها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی نوشت: تقویت همکاریهای فرهنگی میان تهران و مسکو در تثبیت مؤلفههای پنداری و ذهنی مخاطبان دو کشور نسبت به یکدیگر و در نتیجه همافزایی این دو در برابر توطئههای مشترک بازیگرانی مانند آمریکا در بزنگاههای حساس، نقش اساسی و مهمی ایفا خواهد کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عبدالرضا سیفی، مدیرکل همکاریها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی که در اختیار روزنامه «صبح نو» قرار داده است، نوشت: برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی در مسکو ( از 13 تا 18 تیرماه) مورد توجه بسیاری از فعالان عرصه دیپلماسی فرهنگی کشورمان و روسیه قرار گرفته است. در یک نگاه جامعنگرانه و واقعبینانه در حوزه سیاست خارجی، دیپلماسی و روابط فرهنگی بین کشورها بهمنظور رونمایی و معرفی ظرفیتهای فرهنگی و هنری هر کشور به کشور دیگر است.
با توجه به اینکه با تبلیغات گسترده نظام سلطه و غرب علیه جمهوری اسلامی ایران روبهرو هستیم و غرب تلاش میکند چهره دروغین را از فرهنگ، مردم، تمدن و تاریخ ایران به جهان ارائه کند، لذا به دنبال این هستیم با حضور درخشان و مستمر در عرصه بینالملل و به نمایش گذاشتن و عرضه فرهنگ، تاریخ و هنر مردم ایران، چهره واقعی و صلحطلب ایران اسلامی را به مردم جهان معرفی کنیم. برگزاری هفتههای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آن سوی مرزها نیز ناظر بر همین موضوع صورت میگیرد.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بهعنوان قرارگاه دیپلماسی فرهنگی کشورمان نقش بهسزایی در شکلدهی و پیشبرد این معادله ایفا میکند.
بنابراین برگزاری هفتههای فرهنگی، فرصت مناسب و ظرفیت خوبی است تا بدون واسطه و با حضور هنرمندان داخلی، فرهنگ و هنر ایرانزمین را به خارج از کشور معرفی کنیم. این قاعده در خصوص دو کشور ایران و روسیه نیز صادق است. بدیهی است که تقویت همکاریهای فرهنگی میان تهران و مسکو در تثبیت مؤلفههای پنداری و ذهنی مخاطبان هر دو کشور نسبت به یکدیگر و در نتیجه همافزایی این دو در برابر توطئههای مشترک بازیگرانی مانند آمریکا در بزنگاههای حساس، نقش اساسی و مهمی ایفا خواهد کرد.
نکته دیگری که در برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از ظرفیت صادرات فرهنگی در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی کشور است. با توجه به رویکردی که در زمینه توسعه صادرات فرهنگی وجود دارد، لازم است بستر صادرات این نوع محصولات، از جمله صنایع دستی و محصولات خلاق به خارج از کشور فراهم شود.
تبلور این نگاه، در برگزاری رویداد هفته فرهنگی ایران در روسیه نیز قابلتوجه است. غرفههای ویژهای برای صنایع خلاق نظیر مد و لباس، بازیهای رایانهای و حتی انیمیشن در این رویداد حضور دارند تا بتوان با استفاده از ظرفیت به وجود آمده، ارتباط میان فعالان فرهنگی ایران و روسیه و متعاقبا دو ملت را توسعه داد.
https://sobhe-no.ir/newspaper/1670/5/63190
انتهای پیام/
نظر خود را بنویسید.