-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/23 - 08:02
  • 424
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

افق تعالی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

برای دستیابی به افق تعالی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، نیازمند تحول در رویکردها و کارکردهای زیست بوم سینمای ایران هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مناسبت چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در یادداشتی، نوشت: برگزاری چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در نوع خود یک افتخار بزرگ برای ایران سرافراز است. رویدادی که حداقل در منطقه غرب آسیا، بسیاری از کشورها، فاقد چنین افتخاری هستند. البته مراد فقط جنبه رویدادی آن نیست. بلکه وجه تمایز مهم این جشنواره را باید به غنای معنایی سیمای پس از انقلاب نسبت داد.
از سوی دیگر اما، آیا درخشش جشنواره فیلم فجر با سابقه ۴۲ساله آن تناسب دارد؟ اگرچه هرساله رویش و درخششی را میتوان در جشنواره جستجو کرد. (کما این که جشنواره چهل و دوم را می‌توان به لحاظ رویش‌های موضوعی مثال زد.) اما پاسخ سؤال فوق، قطعاً مثبت نیست‌. یعنی قد و قامت جشنواره بعد از این مدت می‌بایست بلندتر و فرازمندتر از اکنون باشد و طبعاً هم از حیث ظرفیت فنی و محتوایی فعالان سینمای ایران و هم به جهت قدمت جشنواره می‌توان و باید به افق تعالی و درخشش بیشتر جشنواره فکر کرد و آن را تدارک نمود.
سخن اصلی این است که تعالی جشنواره به هدف‌گذاری در افق سال‌های آینده بستگی دارد. به عبارت دیگر، جشنواره ویترین سینمای ایران است و اتفاق اصلی باید در زیست بوم سینمای ایران بیافتد.
از نظر نگارنده، هدف‌گذاری جهشی سینمای کشور، هدف‌گذاری برای *افزایش سهم سینمای ایران از بازار سینمای جهان* است. مرادم را با چند سؤال روشن‌تر می‌کنم؛ 
۱. از حدود یکصد فیلمی که فعلا در سینمای کشور تولید می‌شود، چند فیلم در سبد مصرف فرهنگی سایر کشورها (حتی فعلا با اولویت کشورهای همسایه) قرار می‌گیرد؟
۲. چند فیلم که تولید مشترک ایران با کشور دیگر باشد در جشنواره عرضه می‌شود؟
۳. چند فیلم از فیلم‌های تولیدی کشور به مسائل و موضوعات فراملی و بین‌المللی می‌پردازد؟
این سؤال‌ها و سؤالات مشابه، در واقع معیارهای سنجش بین‌المللی شدن سینمای ایران هستند و شاخص غایی و نهایی هم با سنجش سهم سینمای ایران از بازار سینمای جهان می‌تواند باشد.
دستیابی به این افق متعالی و بسیار مهم، نیازمند تحول در رویکردها و کارکردهای زیست بوم سینمای ایران است.
انتهای پیام/
. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved