-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/07/20 - 08:29
  • 450
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در روسیه تأکید شد؛

هم‌افزایی برای دستیابی به الگوی واحد از زن و خانواده طراز در اسلام

هیأت بانوان اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با خانم گوزل موبیناوا؛ معاون مفتی شیخ راویل عین‌الدین، رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه و دو تن از زنان فعال مسلمان در عرصه‌های علمی، اقتصادی و کارآفرینی دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هیأت بانوان اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که جهت شرکت در اجلاس «زن هزاره سوم» به روسیه سفر کرده‌اند در مسجد جامع مسکو با خانم گوزل موبیناوا؛ معاون مفتی شیخ راویل عین‌الدین، رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه و دو تن از زنان فعال مسلمان در عرصه‌های علمی، اقتصادی و کارآفرینی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این جلسه، خانم موبیناوا ضمن برشمردن رئوس فعالیت‌های انجمن زنان و خانواده وابسته به شورای مفتیان روسیه، اظهار داشت: در این انجمن به دنبال رشد و ارتقاء جایگاه زن مسلمان در روسیه هستیم و برای رسیدن به این منظور همواره سعی در استفاده از دانش و تجارب دیگر زنان مسلمان داریم.

وی افزود: ما آماده همکاری و تعامل با شما در حوزه‌های مختلف از جمله در بحث کمک به ارتقاء موقعیت زنان مسلمان همچنین مقابله با رویکرد فمینیستی غربی هستیم و تمایل داریم فعالیت‌های مشترکی را در جهت دفاع از ارزش‌های خانواده فطری به عنوان محور جامعه تعریف و اجرا کنیم.

در ادامه، خانم آلسو نابییوا؛ استاد اقتصاد دانشگاه و رئیس اتحادیه زنان در مجلس تاتارستان از عملکرد این اتحادیه در جمهوری تاتارستان به عنوان یکی از مناطق مسلمان‌نشین روسیه که در حوزه اقتصادی نیز اثرگذار است، توضیحاتی ارائه داد.

خانم المیرا فضلولینا از خیرین مسلمان و یکی از مؤسسین انجمن زنان و خانواده شورای مفتیان روسیه نیز در ادامه جلسه بر حفظ خانواده طبق مفهوم ذاتی و سنتی آن تأکید کرده و رشد و ارتقاء آن را موثر بر رشد جامعه دانست.

خانم رستگارپناه؛ رئیس هیأت اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز ضمن تأیید لزوم ارتقاء وضعیت و موقعیت زن مسلمان در جهان، بر ضرورت ارائه الگویی که اسلام برای حضور اجتماعی و فرهنگی و عاملیت زنان به عنوان افرادی تأثیرگذار در هر حوزه قائل است، تأکید کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه آنچه ما شاهد هستیم گفتمان غرب، الگوی صحیحی از زن و خانواده ارائه نداده و تصویر زن در گفتمان آنان ناقص و رسانه‌زده است. جمهوری اسلامی ایران به دنبال اتحاد مسلمانان جهان در تبیین تصویر گفتمان نبوی از زن مسلمان است و ما درصدد آن هستیم که زن مسلمان را یک بار دیگر روایت کنیم و در این راه اتحاد همه مسلمانان لازم است تا آنچه حضرت رسول(ص) از زن مسلمان نشان داد را با الگویی متناسب زن امروزی به جهان ارائه دهیم.

وی عنوان کرد: متأسفانه تصویر ارائه شده از زن مسلمان موجودی منفعل، اسیر تصمیم‌های مردانه و کسی‌ست که خلاقیت او در سایه آموزه‌های دینی در حال نابودی‌ست و این تصویر باعث می‌شود دختران مسلمان و دیگران متمایل به الگوی فمینسیتی شوند اما اعتقاد ما بر این است که در صورت ارائه الگوی صحیح و رشدیافته اسلامی، الگوی فمینیستی بدون هیچ جدالی موقعیت خود را در جهان از دست خواهد داد.

رستگارپناه در ادامه سخنانش، ابراز کرد: این امر ممکن نخواهد بود مگر با اتحاد ملت‌های مسلمان در کنار هم برای رسیدن به یک مفهوم واحد از زن مسلمان، خانواده ایده‌آل و طراز در اسلام و گردهم آمدن ظرفیت‌ها برای گسترش آن مفهوم در سطح جهان.

در ادامه این نشست؛ خانم علمداری به عنوان بانویی حمایت‌گر و کارآفرین، برخی تجارب مجموعه تحت مدیریت خود «امید نور» را در توانمندسازی زنان و دختران ایرانی با طرف روس به اشتراک گذاشت.

بحث طراحی مد اسلامی در ایران و نحوه تأسیس و توسعه برند «نورا» و پیشنهاد تبادلات اقتصادی در این زمینه بین دو طرف نیز که توسط هنرمند طراح کشورمان؛ خانم تاجگردون مطرح شد، مورد استقبال بانوان میزبان روس قرار گرفت.

در پایان، زهره حمدیه، کارشناس رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه ضمن مفید ارزیابی کردن این گفت‌وگوها در ارتقاء سطح شناخت میان زنان مسلمان ایران و روسیه، بر لزوم گسترش ارتباطات بانوان فعال دو کشور در موضوعات مختلف و تعریف برنامه‌های عملیاتی در جهت توسعه تعاملات فرهنگی به ویژه میان آنان تأکید کرد.

 

 

هیأت سه نفره بانوان به همت رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و اداره روابط فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی متشکل از خانم زینب رستگارپناه؛ متخصص حوزه مطالعات زنان، خانواده و حقوق زن در اسلام، خانم فاطمه علمداری؛ کارآفرین، مؤسس و مدیرعامل گروه صنعتی اجتماعی «امید نور» در 5 واحد صنعتی فولاد، ماشین‌سازی و تولید قطعات خودرو و فعال فرهنگی درحوزه آموزش دختران و زنان، خانم مریم تاجگردون مؤسس و مدیر برند «نورا» در حوزه طراحی مد اسلامی، جهت شرکت در اجلاس «زن هزاره سوم» در روسیه بسر می‌برند.

 

 

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved