-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/06 - 11:52
  • 293
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
در کویته پاکستان؛

نقش بانوان در تبیین چگونگی حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی بررسی شد

به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته، نقش بانوان در تبیین چگونگی حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی با الگوگیری از سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت میلاد با سعادت صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا(س)، همایش علمی و تخصصی با عنوان «نقش بانوان در تبیین چگونگی حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی با الگوگیری از سبک زندگی ایرانی اسلامی» در سالن همایش‌های خانه فرهنگ کشورمان در کویته برگزار شد.

در این همایش که به همت خانه فرهنگ ایران و همکاری مؤسسه مردم نهاد «Society for Integrated Development (SID) »  برگزار شد، بیش از 90 نفر از بانوان فعال ایالت بلوچستان در عرصه‌های مختلف ورزشی، آموزشی، کار آفرینی، پزشکی، مدیریت، هنری، رسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حضور یافتند.

خانم شیرین گل کاکر، کارشناس حوزه آموزشی و رئیس دانشکده دولتی دخترانه (Girls College Kuwari Road, Quetta) مهمان ویژه و خانم رقیه سعید هاشمی از وزرای اسبق ایالت بلوچستان و از شخصیت‌های پرنفوذ سیاسی و اجتماعی این ایالت صدر برنامه بودند.

صابره اسلام، معاون اسبق دادستان کل ایالت بلوچستان، وکیل دادگستری و نامزد انتخابات از سوی حزب نشنئال پارتی در مجلس ایالتی، زلیخا کریم، رئیس دانشکده آموزش و تربیت بدنی در بلوچستان، ایمم، طراح و کار آفرین، حسن آرا مگسی استاد گروه روابط بین الملل دانشگاه بلوچستان، رابعه نظر مجری برنامه‌های تلویزیونی، انفلوئنسر و فعال اجتماعی و سحر امین خان، رئیس موسسه توسعه و رشد مهارت (PAFA) از جمله افرادی بودند که در این برنامه سخنرانی کردند.

فاطمه ابراهیمی، استاد دانشگاه الزهرا(س) و کنشگر اجتماعی در حوزه زنان و خانواده (مشاور رئیس و رئیس اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) به صورت ویدئو کنفرانسی از ایران در این برنامه حضور یافت.

خانم عروج خان، مدرس دانشگاه فناوری اطلاعات، مهندسی و علوم مدیریت (بیوتمز) بلوچستان که یک خانم کارآفرین و فعال اجتماعی نیز است در کنار خانم فیروزه قزلباش، از دانش آموختگان جامعه الزهرا (س) و آشنا با سبک زندگی ایرانی اسلامی، اجرای این برنامه را برعهد داشتند.

خانم حسن آراء مگسی، استاد گروه روابط بین‌الملل دانشگاه بلوچستان کویته گفت: بانوان بلوچستان در عرصه‌های اجتماعی نقش فعال دارند و تأثیر فرهنگ و تمدن ایران به علت همسایگی ایالت بلوچستان پاکستان با ایران به وضوح در آن دیده می‌شود.

وی افزود: بانوان بلوچستان در حوزه‌های هنر، مدیریت، تصمیم گیری و اجتماع خدمت می‌کنند و به جهت تلاش‌های همین بانوان، تغیرات تدریجی در جامعه ما به وجود آمده است. بانوان ایران نیز با حفظ حجاب و ارزش‌های اسلامی خود در پیشرفت جامعه شان مشارکت دارند و حقوق آنان را قانون اساسی ایران تضمین کرده و جایگاه رفیعی در جامعه خود دارند.

استاد گروه روابط بین‌الملل دانشگاه بلوچستان کویته بیان کرد: عنوان پایان نامه من در مقطع دکتری «مطالعه تطبیقی وضعیت سیاسی ـ اجتماعی زنان پاکستان و ایران» بود و تحقیقاتی که در این راستا انجام دادم، به این نتیجه رسیدم که زنان در ایران بیشتر از پاکستان از حقوق سیاسی برخوردارند و نسبت به زنان پاکستانی توانمندتر هستند.

خانم صابره اسلام وکیل دادگستری، عضو ارشد حزب نشنئال پارتی، نامزد انتخابات پارلمانی در بلوچستان و معاون اسبق دادستان کل ایالت بلوچستان سخنران بعدی همایش بود که از خانه فرهنگ ایران در کویته برای برگزاری این برنامه باشکوه قدردانی کرد.

خانم پروفسور سحر امین خان، رئیس مؤسسه توسعه و رشد مهارت (PAFA) در شهر کویته تصریح کرد: قشر زن باید در زندگی شان هدف داشته باشند و غیر از اینکه پزشک و مدیر و مهندس و کارآفرین شوند که نیاز یک جامعه است، برای هدف بزرگتری یعنی ایجاد یک نسل آگاه و موفق در دو عالم تلاش کنند.

خانم ایمم، از طراحان، کارآفرینان و تاجران موفق زن در ایالت بلوچستان با بیش از 12 سال سابقه فعالیت به عنوان بازرگان بود و گفت: برخلاف کشورهای غربی، کشورهای آسیایی مثل ایران، افغانستان و پاکستان، فرهنگ اسلامی مشترکی دارند و همین فرهنگ ما را به یکدیگر وصل کرده است.

وی ادامه داد: ایالت بلوچستان تأثیر زیادی را از سبک زندگی ایرانی گرفته است و زبان گفتاری این دو کشور نیز تا حدی مشترک است و فرهنگ آنان نیز شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

در ادامه این مراسم، ابراهیمی، مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابراز کرد: زنان در مقام تشخیص درست و داوری این رفتارهای متعارض دچار حیرت، سرگردانی و بلاتکلیفی می‌شوند. یکی از بسترها برای تعارضات و تناقضات رفتاری، حضور اجتماعی زنان و ضرورت و میزان و چگونگی آن است. در تمدن غربی، زن نه به عنوان یک انسان متعالی بلکه به صورت یک ابزار سیاسی و بازاریابی مورد سوء استفاده قرار گرفت و حضور اجتماعی زنان با سوق دادن آنها به سمت بی بند و باری و ابتذال همراه شد که موجب تنزل آنان از مقام انسانیت می‌شود اما خوشبختانه در تمدن اسلامی، جایگاه حتمی زنان والاتر از غربی‌ها ترسیم شده است.

وی ادامه داد: زنان ایرانی به جهان نشان داده‌اند که می‌توانند در عرصه خانواده رکن اصلی و محور اساسی در کانون خانه باشند و هم با حفظ حریم و حدود در جامعه به ایفای نقش حداکثری بپردازند. میزان این حضور و مشارکت اجتماعی زنان مدیون رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.

ابراهیمی افزود: امام خمینی(ره) مشارکت در مقدرات اساسی کشور را حق و مسئولیت زنها می‌دانستند و همواره بر نقش اثرگذار زنان در امورات اساسی کشور و فعالیت های و اجتماعی تأکید می‌کردند. بعد از ایشان مقام معظم رهبری نیز همواره در بیانات مختلف خودشان، ضمن تبیین نظر اسلام در خصوص حضور اجتماعی زن بر این مسئله مهم، هم به عنوان حق زنان و هم به عنوان مسئولیت زنان تأکید فراوان کرده‌اند. البته حضور اجتماعی زنان نباید با کرامت و ارزش معنوی و انسانی زن منافات داشته باشد.

خانم زلیخا کریم، رئیس دانشکده دولتی آموزش و تربیت بدنی در بلوچستان گفت: از آنجا که زنان ایران در حوزه ورزشی مشارکت فوق العاده‌ای دارند، ما می‌توانیم از تجربیات ایران برای تحقق این رویا در ایالت بلوچستان نیز با حفظ ارزش‌های سنتی و اسلامی استفاده کنیم.

در ادامه این همایش، خانم رابعه نظر، خبرنگار آزاد، بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی، انفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی، مجری برنامه‌های تلویزیونی، رئیس شرکت زنان محوری به نام «چهار دختر» و از اعضای جامعه روشنفکری ایالت بلوچستان گفت: وقتی به تنوع فرهنگی ایالت بلوچستان نگاهی می اندازیم، تاثیر سبک زندگی ایرانی اسلامی را در آن به صورت آشکار حس می‌کنیم که مدافع و مروج مشارکت، نقش دهی و توانمندسازی زنان در جامعه خود است.

وی تأکید کرد: سبک زندگی اسلامی ایران به عنوان یک الگو، تأثیر عمیقی به زندگی بانوان ایالت بلوچستان گذاشته است و این سبک زندگی، زنان را در برابر توسعه جامعه‌شان مسئول و مشارکت شان را اجتناب ناپذیر دانسته است.

سخنران بعدی و مهمان ویژه همایش، خانم شیرین گل کاکر، کارشناس مسائل آموزشی و رئیس دانشکده دولتی «Girls College Kuwari Road Quetta» بود که بیان کرد: جایگاه حقیقی زن را یک جامعه و یا یک مرد نمی‌تواند بیان کند بلکه این خداوند است که اصل جایگاه را برای ما زنان اختصاص داده و درک این جایگاه برای انسان‌های عادی امکان پذیر نیست. خداوند در طول تاریخ افتخارات بزرگی را بدست زن رقم زده است.

در این بخش از برنامه، کلیپ تصویری از فعالیت‌های بانوان ایرانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات تهیه شده بود، برای مهمانان پخش شد و مورد استقبال و تشویق حاضران در سالن قرار گرفت.

خانم رقیه سعید هاشمی، رئیس موسسه  «Society for Integrated Developement»، وزیر اسبق دارایی در حکومت بلوچستان و از چهره‌های سیاسی و اجتماعی معروف این ایالت، صدر این جلسه بود که از خانه فرهنگ ایران برای حمایت و همکاری در برگزاری این همایش باشکوه قدردانی کرد.

وی افزود: هدف ما از برگزاری این همایش این نیست که زنان ایران و پاکستان را مقایسه کنیم بلکه با این هدف برنامه را تدارک دیده‌ایم تا راهکاری را برای حضور و مشارکت بانوان بلوچستان در آینده ی این ایالت دریافت کنیم و اگر کشوری می‌تواند ما را در این هدف یاری کند، ایران است که سبک زندگی آن بهترین الگو برای بانوان ایالت بلوچستان است.

سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ  ایران در کویته سخنران اختتامیه این همایش بود که بیان کرد: زنان در ایران در همه عرصه‌ها به مانند مردان حضور اجتماعی پر رنگی دارند. قبل از انقلاب اسلامی ایران، رسانه‌ها سئوالاتی از حضرت امام خمینی(ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران داشتند که بعد از انقلاب اسلامی وضعیت زنان چگونه خواهد شد؟ امام خمینی(ره) پاسخ داد که زنان با مردان مساوی هستند و در همه عرصه‌های اجتماعی می توانند حضور پیدا کنند. امروز زنان در هر حوزه‌ای حضور دارند و در رده‌های بالای حکومتی و در سطح وزیر و دیپلمات خدمت می‌کنند.

وی افزود: ما در خانه فرهنگ باید این استعدادها و بانوان توانمند را به زنان ایران معرفی کنیم و ظرفیت‌ها و تجربه‌های موفق ایران در حوزه زنان و الگوهای موفق از زنان ایرانی به خصوص در همین استان همجوار سیستان و بلوچستان را به زنان ایالت بلوچستان معرفی کنیم.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved