-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/09/27 - 18:02
  • 238
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

نشست تناقضات حقوق بشری نظام بین ‎الملل در فاجعه نسل‎کشی مردم غزه بر گزار شد

نشست تناقضات حقوق بشری نظام بین الملل در فاجعه نسل کشی مردم غزه با نگاهی به وضعیت زنان و کودکان در محل حوزه ریاست این سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به همت اداره ارتباطات فرهنگی بین المللی زنان بعدازظهر امروز بیست و هفتم آذر ماه، نشست تناقضات حقوق بشری نظام بین الملل در فاجعه نسل کشی مردم غزه با نگاهی به وضعیت زنان و کودکان در محل حوزه ریاست این سازمان برگزار شد.
 
نیلوفرمقدمی؛ استاد دانشگاه و معاون زنان و خانواده اندیشکده حقوق بشر و شهروندی در این نشست بیان کرد :در حقوق بین‌الملل، مجموعه قوانینی موسوم به قواعد حقوق بشردوستانه بین¬المللی وجود دارد که هدف از آن تبیین استانداردهای رفتار انسانی، شیوه¬ها و ابزارهای جنگی به منظور محدود کردن یا کاهش رنج¬های انسانی در زمان مخاصمات مسلحانه است. اهمیت این قواعد تا جائی است که بسیاری از قواعد آن در زمره قواعد آمره وی اظهار کرد :بین¬المللی یا قواعد عام¬الشمول قرار گرفته که تخلف از آن¬ها موجبات مسئولیت بین¬المللی تابعان متخلف بین¬المللی را به همراه دارد. 
این پژوهشگر گفت :کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹ و پروتکل‌های اول و دوم الحاقی ۱۹۷۷ مهمترین اسناد مورد اجماع حقوق بشردوستانه بین‌المللی می¬باشند که بخش قابل توجهی از آن¬ها در زمره قواعد عرفی بین¬المللی، قواعد عام الشمول و گاه آمره به رسمیت شناخته شده¬اند. بدیهی است نقض این قواعد مسئولیت بین¬المللی را به همراه دارد. یکی از حوزه¬های جغرافیایی مهم تحت حمایت در نظام حقوق بشردوستانه بین¬المللی، رعایت اصول و قواعد رفتار انسانی و پایبندی به تعهدات حقوق بین¬الملل در مناطق تحت اشغال، به ویژه رعایت احترام و تضمین حقوق ساکنان سرزمین¬های اشغالی است. از جمله حقوق تحت حفاظت مردم ساکن سرزمین¬های اشغالی می¬توان به احترام به حق حیات و سلامت، حیثیت، اموال، حریم خصوصی و خانوادگی، مراسمات مذهبی و آداب و رسوم و فرهنگ سنتی اشاره نمود. . اما در میان انواع حقوق، مهم¬ترین آن¬ها احترام به حق تعیین سرنوشت است که برای ملل تحت اشغال حائز اهمیت فراوان است. بنابراین هرگونه اقدام ناقض حق تعیین سرنوشت از جمله تنبیه دسته-جمعی، گروگان¬گیری، ناپدیدسازی اجباری، دستگیری و مجازات غیرقانونی، اعمال تبعیض بر اساس نژاد، قومیت، مذهب و گرایشات سیاسی و همچنین انتقال و کوچ دادن اجباری و در اختیار گرفتن کنترل مواد غذایی و دارویی به نحوی که در جهت خلاف احتیاجات عادی مردم باشد، ممنوع است. انتقال اتباع غیرنظامی قدرت اشغالگر به مناطق اشغالی نیز عملی غیرقانونی است.

نیلوفر مقدمی بیان داشت:  در خصوص مجموعه ظرفیت های اقدام حقوقی در خصوص ظرفیت های  محکومیت رژیم صهیونیستی می توان به  مجمع عمومی سازمان ملل، دیوان بین المللی کیفری، برگزاری رویداد بین المللی حقوق زنان و همچنین تشکیل محاکم داخلی و دیوان بین المللی دادگستری اشاره کرد.

 

صدیقه حجازی مدیر کارگروه زنان و کودکان دبیرخانه کنفرانس بین المللی فلسطین در مجلس شورای اسلامی گفت :امروز چشم های نگران میلیاردها انسان هر صبحگاه با این اضطراب بود گشوده می شود که کدامین رسانه خبر از کدام کشتار جدید و  بی رحمانه را مخابره کرده است؟ امروز قرار است شاهد کدامین تصویر درد ناک از ناله های پدران و مادران و کودکان در کنار پیکر بی جان عزیزانشان باشیم؟ امروز قرار است تماشاگر کدامین فریادهای مظلومانه کمک خواهی مردان و زنان غیرنظامی و غیرمسلح و تحت تاثیر دشمن بی رحمشان  باشیم ؟ وی اظهار کرد : بیش از هفتاد روز است که چشم های نگران جهان در تب و تاب یافتن راهی برای پایان دادن به این همه جنایت غیرقابل باور و غیر قابل توصیف می باشد وی در ادامه گفت سازمان های مردم نهاد نیز به عنوان پیشران کنش ها یک عدالتخوانه و خیرخواهانه و انسان دوستانه در کنار آحاد مردم جهان در حال فعالیت هستند تا به وظیفه بزرگ خود در این دغدغه مهم جهانی عمل کرده باشند.

وی ادامه داد :یقینا در شرایطی که بسیاری از ممالک به وظیفه خود عمل نمی کنند مردم می توانند از طریق تشکر پول ها و سازمان های مردم نهاد به صورت مالی و معنوی به کمک مردم مظلوم فلسطین بشتابد کاملا روشن است که سازمان های مردم نهاد نقش بسزایی در جوامع داشته باشند این سازمان ها بدون قید و شرط پاسخگو به برنامه های خاص نیستند و در بسیاری از موارد می توانند مستقل عمل کنند.

الهام کدخدائی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در سخنرانی خود با عنوان فعالیت های تبلیغاتی حامیان و مخالفان اسرائیل: شکست هاسبارا گفت :هاسبارا، به عنوان نوع اسرائیلی پروپوگاندا است که در دیپلماسی عمومی این کشور کاربرد دارد .

وی ادامه داد،فعالیت های حامیان اسرائیل به شکل چندجانبه و چندوجهی است، که یک وجه دیگر آن، سرکوب و ساکت کردن است. این کار با استفاده از ابزارهای متعدد از جمله رسانه ها، فضاهای علمی و سازوکارهای حقوقی/سیاسی انجام می شود.

وی با اشاره به افسانه سازی صهیونیستی گفت :یهود ستیزی (یهود ستیزی نوین)، هولوکاست، تروریسم، داعش، سربریده شدن نوزادان..برخی نمونه های این مفهوم سازی یا افسانه سازی هستند. 

 

 

. .

. .

تصاویر

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved