-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/21 - 10:47
  • 531
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
دبیر انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین:

سیاه‌نمایی رسانه‌های غربی علیه ایران/ می‌خواهیم در خصوص وضعیت واقعی زنان ایرانی روشنگری کنیم

خانم زینب هاویر با بیان اینکه رسانه‌های غربی علیه ایران سیاه‌نمایی می‌کنند، گفت: پیشرفتی که ایران در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف به دست آورده، شگفتی آور است و تا از نزدیک شاهد این دستاوردها خاصه در حوزه زنان نباشید، باورپذیر نیست.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت روز 8 مارس روز جهانی زن، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل با همکاری کمیسیون امور زنان دولت فیلیپین و انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین، نشستی تحت عنوان «زنان، پیشگامان صلح و پیشرفت» برگزار کرد.

در این نشست که در محل رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد، جمع قابل توجهی از فرهیختگان از اساتید و شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی و فعالین مدنی حضور یافتند.

مرتضی صبوری،  رایزن فرهنگی کشورمان در فیلیپین در سخنانی، گفت: عنوان این نشست درباره نقش و جایگاه زنان در صلح و پیشرفت در جوامع است. کسی نمی‌تواند نقش برجسته زن در خانواده و جامعه را نادیده بگیرد.

وی افزود: تلاش این نشست تأکید بر این نکته است که تأمین صلح و پیشرفت اجتماعی و برخورداری کامل از حقوق و آزادی بشر مستلزم مشارکت فعال زنان است.

صبوری اظهار داشت: ما باید آشکارا و با صدای بلند اعلام کنیم که زنان می‌توانند به دستیابی به صلح پایدار و ارتقای توسعه کمک کنند و از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای اتحاد و بسیج نیروهای اجتماعی برای ایجاد تغییرات معنادار استفاده کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان تاکید کرد: همکاری بیشتر دولت‌ها و سازمان‌های اجتماعی و سازمان‌های بین‌المللی در زمینه ارتقای برنامه توانمندسازی و آموزش زنان و رفع تبعیضات و خشونت علیه زنان بسیار حائز اهمیت است و البته برای دستیابی به این اهداف، حفظ کرامت زن به عنوان یک انسان و مادر نباید فراموش شود.

صبوری افزود: همه باید بدانیم که بیشتر مواقع آنچه غرب در مورد حقوق زنان بیان می‌کند نوعی خدعه و ترفند است تا سیاستمداران از موقعیت زنان برای رسیدن به منافع سیاسی و اجتماعی خود سوء استفاده کنند.

وی ابراز کرد: بنابراین در تبیین حقوق زنان و توانمندسازی زنان باید همواره اخلاق و اصول انسانی را در نظر گرفت و بر این نکته تأکید کرد که زن به عنوان یک انسان با مردان برابر است اما در جهت حفظ کرامت وی، باید از حقوق ویژهای در خانواده و جامعه برخوردار باشد.

رایزن فرهنگی کشورمان اظهار داشت: خداوند زن و مرد را به عنوان موجود انسانی برابر آفریده است، اما به دلیل وجود برخی تفاوت‌های جسمی و روحی بین زن و مرد، باید این تفاوت ها را برای حمایت از حقوق واقعی زن از جنبه فردی و اجتماعی در نظر بگیریم و رعایت این تفاوتها با اعمال تبعیض فرق می کند.

صبوری ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین جلساتی به تبیین هر چه بهتر جایگاه زنان در خانواده و جامعه و همکاری بین زنان در کشورها کمک کند.

افتخارآفرینی حضور ایثارگرانه زنان در دوران کرونا

خانم مونتانو، سرپرست کمیسیون امور زنان دولت فیلیپین در سخنان کوتاهی، گفت: رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مانیل همکار ارزشمندی برای کمیسیون امور زنان است و تاکنون برنامه‌های بسیاری را با مشارکت رایزن فرهنگی ایران برگزار کرده ایم و ما به عنوان اعضای کمیسیون امور زنان فیلیپین این همکاری‌ها را برای تعامل و تبادل تجربه بین زنان ایران و فیلیپین بسیار مهم و سازنده می‌دانیم.

خانم رهیا لیبادیس، رئیس سازمان بین‌المللی فرهنگ و صلح جهانی در سخنانی،  اظهار داشت: برای قضاوت در باب زنان و فعالیت‌های آنان باید به تفاوت‌های فرهنگی در بین جوامع توجه کرد. دوره سخت کرونا جایگاه و نقش زنان را برجسته تر کرد و همه اذعان کردند بدون حضور ایثارگرایانه زنان امکان غلبه بر کرونا نبود و جوامع بسیاری از بین می‌رفتند.

وی افزود: از منظر بین‌المللی برخی چارچوب‌ها و قواعد در خصوص زنان یکسان است و همه باید مقید به رعایت آنها باشند ولی برخی نیز تابع شرایط فرهنگی،اجتماعی کشورها است که نقش آداب و سنن و دین در آن پررنگ است.

لیبادیس تاکید کرد: باید نقش زنان در حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری تقویت شود.

وی افزود: برنامه و سیاست آموزش و مهارت آموزی به زنان اهمیت بسزایی در ارتقای جایگاه زنان در خانواده و جامعه دارد و باید توجه کرد که آموزش زنان یعنی پرورش نسل خوب برای آینده و این نکته کلیدی برای توجه بیشتر به آموزش زنان است.

لیبادیس یادآور شد: همکاری زنان فیلیپین و ایران در این عرصه‌ها بسیار برای دو ملت مبارک است و نتایج ارزشمندی برای دو طرف در برخواهد داشت.

رشد جامعه بدون حضور زنان امکان پذیر نیست

خانم اصیله لیمبونا، معاون فرهنگی کمیسیون امور زنان فیلیپین به سفر اخیر خود به ایران برای شرکت در اجلاس بین‌المللی زنان تأثیرگذار اشاره کرد و افزود: هجمه تبلیغاتی غرب علیه ایران آنچنان سنگین است که تا شما خودتان از ایران دیدن نکنید پی به ارزش و جایگاه این کشور و مردمانش نخواهید برد. بنده از نزدیک شاهد زیبایی‌ها و آرامش شهر تهران و مردمان خوب و خونگرمش شدم.

وی بیان کرد: نمایشگاه دستاوردهای زنان که در جنب اجلاس برپا شده بود گواه توانمندی زنان ایرانی در عرصه‌های گوناگون بود. 

جوزف لورنیتو بینیزا، رئیس یس آکادمی علوم اکلارو با اشاره به نقش زنان در ایجاد تغییرات شگرف جامعه افزود: امروز اگر خواهان تغییرات سازنده برای دستیابی به صلح پایدار و رشد و پیشرفت در جامعه هستیم باید سراغ زنان رفت و از ظرفیت ارزشمند و کلیدی آنها بهره برد.

وی عنوان کرد: در این زمینه هرچه دولت‌ها و سازمان‌ها برای آموزش و توانمندسازی زنان سرمایه گذاری کنند نتایج بهتری خواهند گرفت و یکی از مراکز مهم برای پرورش زنان قوی و مبتکر و توانمند، دانشگاه‌ها هستند و جای خوشحالی است که اینک در فیلیپین تعداد قابل توجهی از دختران در مراکز علمی _ دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند و حضور این دختران نوید دهنده آینده درخشان برای فیلیپین است.

در ادامه این نشست، فیلمی از دستاوردهای زنان در ایران به نمایش گذاشته شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. 

خانم نورالعین بناسینگ، مدرس و مدیر اجرایی سازمان پیشاهنگی دختران در سخنان خود به لزوم توجه به دختران اشاره کرد و گفت: آموزش و آشنا ساختن دختران از سنین پائین با فعالیت‌های اجتماعی، باعث رشد فکری و انگیزشی دختران برای حضور قوی‌تر در جامعه در آینده خواهد شد و سازمان‌های پیشاهنگی فیلیپین در این زمینه نقش خوبی را ایفا می‌کنند.

لزوم ارتقای تعامل بین زنان ایران و فیلیپین

خانم زینب هاویر، دبیر انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین در سخنرانی خویش به نقش حقوق بین‌الملل در ضمانت حقوق زنان در جهان اشاره و از سفر خاطره انگیز خود به ایران به نیکی یاد کرد.

وی گفت: پیشرفتی که ایران در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف بدست آورده بسیار شگفتی آور است و تا شما از نزدیک شاهد این دستاوردها خاصه در حوزه زنان نباشید، باورپذیر نیست.

هاویر مطرح کرد: متاسفانه رسانه‌های غربی اجازه نمی‌دهد این حقایق و واقعیت‌ها به دست ملت‌ها برسد و آنچه منتشر می‌کند، سیاهنمایی و ایران هراسی است.

وی تاکید کرد که در انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین درصدد هستیم تا به سهم خودمان در خصوص وضعیت واقعی ایران و مردمانش خاصه زنان ایرانی روشنگری کنیم و زمینه‌های تعامل بین زنان دو کشور را ارتقا ببخشیم و در این زمینه از همکاری و مساعدت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل صمیمانه سپاسگزاریم که همیشه یاور و پشتیبان انجمن دوستی بوده و هست.

خانم گلوریا دومیا، همسر سفیر اسبق فیلیپین در تهران اظهار داشت: در کمتر جای دنیا خواهید دید که اینگونه مهمانواز و مهربان مثل ملت ایران باشند و بدون اینکه شما را بشناسند به شما محبت و مهربانی کنند.

وی افزود: ما باید پیوند خود را با ایران و مردم ایران تقویت کنیم و از رهگذر تحکیم روابط دوجانبه شاهد رونق دیپلماسی عمومی و فرهنگی بین دو کشور باشیم.

انتهای پیام/ 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved