-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/09 - 12:14
  • 650
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
استاد دانشگاه نایروبی:

سبک زندگی حضرت محمد(ص) بهترین الگو برای مسلمانان است

حسن کینیوا با بررسی موضوع «اسلام و حقوق زنان» در وبینار «جایگاه حقوقی زن در خانواده و اجتماع از دیدگاه قرآن و ادیان دیگر» کنیا گفت: سبک زندگی حضرت محمد(ص) بهترین الگو برای مسلمانان است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نایروبی با همکاری گروه فلسفه و مطالعات دینی دانشگاه نایروبی، وبیناری را با عنوان «جایگاه حقوقی زن در خانواده و اجتماع از دیدگاه قرآن و ادیان دیگر» برگزار کرد.

این وبینار مشترک با استفاده از پلتفرم کنفرانس اسکای روم برگزار و سخنرانان از دانشگاه‌های ایران و نایروبی به بیان مقالات خود در موضوعات مختلف مربوط به نقش‌ها و حقوق زنان پرداختند.

محمدرضا خطیبی‌والا، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نایروبی در سخنرانی خود، اظهار داشت: امروز گردهم آمدیم تا به تعالیم عمیق ادیان مختلف با تاکید ویژه بر قرآن کریم در مورد نقش و جایگاه زن بپردازیم. از طریق این وبینار قصد داریم متونی را بررسی کنیم.

وی افزود: تفاسیر و سنت‌های ادیان مختلف، دیدگاه‌های آنان را در مورد زنان و کمک‌های ارزشمند آن‌ها که دید جامعه روشن می‌کند.

خطیبی‌والا بر اهمیت اذعان به تغییرات بالقوه در تفسیر متون دینی و همچنین، تأثیر هنجارهای فرهنگی و اجتماعی بر ادراک نقش زنان تأکید کرد.

سرپرست رایزن فرهنگی کشورمان خاطرنشان کرد: این وبینار فرصتی بی نظیر برای بررسی جایگاه زنان در قرآن کریم و سایر ادیان است. با مطالعه متون مقدس، روایات و تفاسیر، هدف پرورش درک عمیق‌تر از اصولی است که رفتار و توانمندسازی زنان را در چارچوب‌های مذهبی هدایت می‌کند.

فرشته روح افزا با اشاره به موضوع «زنان برگزیده در قرآن کریم»، با استناد به سوره نحل آیه 97 گفت: آیه شریفه به وضوح عزت زن و مرد در آیات مبارکه قرآن کریم برجسته می‌کند. خداوند تبارک و تعالی به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند بدون توجه به جنسیتشان پاداش می‌دهد.

وی تأکید کرد که آیات متعددی در قرآن به صراحت از زن و مرد یاد شده است و بدین ترتیب برابری هر دو جنس در نزد خداوند یکسان هستند.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: زنان در خانواده و جوامع خود جایگاه مهمی دارند و به آنها امکان می‌دهد مدافعان تأثیرگذاری صلح، مهربانی و شفقت باشند.

حسن کینیوا،  استاد دانشگاه نایروبی با مدرک دکترای مطالعات دینی به بررسی موضوع «اسلام و حقوق زنان» پرداخت و گفت: اسلام با وقف یک سوره کامل به نام سوره نساء در قرآن کریم برای تکریم آنها، به زنان احترام می‌گذارد و برای آنها ارزش قائل است.

وی تأکید کرد: حقوق زنان در اسلام به خوبی رعایت شده است. حضرت محمد(ص) بهترین شخصیت را تجسم می‌بخشد و الگویی برای همه مسلمانان است. رفتار مثال زدنی و سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) با خانواده سنتی است که مسلمانان می‌کوشند از آن الگوبرداری کنند.

فانسی چرونو از دیگر اساتید دانشگاه نایروبی به موضوع «سلامت باروری جنسی و حقوق: مشارکت زنان در مشارکت اجتماعی-اقتصادی در حوزه عمومی» اشاره کرد و افزود: وقتی به طور مؤثر به سلامت و حقوق باروری جنسی توجه شود، رفاه کلی زنان تضمین می‌شود. جوامع می‌توانند با تقویت یک رویکرد فراگیر، زنان را توانمند کرده و مشارکت اقتصادی آنها را ارتقا دهند و مشارکت فعال آنها را در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تسهیل کنند.

تلیسیا موسیلی هم در سخنانی، به بررسی مشارکت زنان در عرصه اجتماعی پرداخت و گفت:  برابری جنسیتی نه تنها یک حقوق اساسی بشری است، بلکه برای کاهش فقر و دستیابی به اهداف مختلف توسعه از جمله بهداشت، آموزش و رشد اقتصادی نیز حیاتی است.

زهرا سلامی، از اندیشمندان ایرانی موضوع «نیک رفتاری با زنان با محوریت آیه شریفه وعاشروهن بالمعروف» را مورد بررسی قرار داد و گفت: در اسلام دستور صریح برای مردان وجود دارد که مهربانی کنند و با همسران خود با نهایت احترام رفتار کنند. این دستور بر اساس تعالیم ایمانی است که حضرت حق تعالی در قرآن می فرماید: اصل اخلاقی معاشرت به معروف، در آیه شریفه «عاشروهن بالمعروف» (نساء:19)، به صراحت بیان شده است.

وی تأکید کرد: در چارچوب‌های نظری و عملی اسلامی، خانواده به عنوان عرصه‌ای برای شکل گیری و ابراز عاطفه از اهمیت بالایی برخوردار است. اصل راهنما در حوزه پویایی خانواده، همان گونه که در تفسیر قرآن کریم بر آن تأکید شده است، ایجاد رابطه گرم و صمیمانه است.

وی افزود: آموزه‌های اسلامی تأکید می‌کند که رابطه زن و شوهر باید بر اساس احترام و محبت متقابل بنا شود و از این طریق پیوند بین آنها را تقویت کند.

در پایان این وبینار، ادیت کایلی نیز مقاله خود را با موضوع «دین، جنسیت و تغییرات اقلیمی» ارایه داد و بر نیاز به رویکردهای شامل جنسیت برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی تأکید کرد.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved