-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/24 - 07:29
  • 631
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا:

زن در دین اسلام شأن و جایگاه والایی دارد

عباسی در نشست علمی با عنوان «زنان در دنیای امروز؛ از منظر دین» تأکید کرد: دین اسلام شأن و جایگاه والایی برای زنان قائل شده است. بر این اساس یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به زنان است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا و به مناسبت روز جهانی زن، نشست علمی با عنوان «زنان در دنیای امروز؛ از منظر دین» با حضور عبداله عباسی، رایزن فرهنگی کشورمان، خانم حاجت مینسا کاباندا، وزیر کامپالا و امور کلانشهرها، خانم ویولا کباسندی، نماینده پارلمان اوگاندا و تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های معتبر اوگاندا در سالن همایش دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط شیخ محمد موکاسا آغاز و پس از آن سرود ملی دو کشور پخش شد.

خانم بشری بدرالدین نانتگه، دانشجوی دانشگاه اسلامی اوگاندا (IUIU) در خصوص برابری جنسیتی در بهره مندی از منابع و فرصت‌ها سخن گفت و با اشاره به موضوع برابری جنسیتی در سوره حجرات قرآن کریم افزود: مطابق حدیث شریف نبوی(ص) تحصیل علم و دانش بر هر مرد و زنی فریضه و واجب است.

خانم بریجت ناکلانزی، دانشجوی دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) طی سخنان کوتاهی، گفت: تربیت زن به منزله تربیت همه آحاد ملت است. توانمندسازی زنان وظیفه همگانی است، چرا که موجب سرزنده شدن و شادابی جامعه می‌شود.

در ادامه این نشست، خانم ویولا کباسندی، نماینده پارلمان اوگاندا به ضرورت حجاب و پوشش مناسب بانوان در جامعه اشاره کرد و گفت: زنان در دنیای امروز باید امنیت و ایمنی خود را از راه حجاب، پوشش مناسب و رفتارهای اجتماعی پسندیده تضمین کنند.

مدینه کیامباده، استاد دانشگاه اسلامی اوگاندا (IUIU) در خصوص فلسفه وجودی خشونت علیه زنان سخن گفت. وی افزود: زنان برای اجتناب از خشونت باید ضمن تمسک به آموزه‌های قرآن کریم، دارای نگرش مثبت، شخصیت نجیب، صبر و تواضع باشند.

خانم فاطمه یوسف، استاد دانشکده بازرگانی دانشگاه ماکرره از دیگر سخنرانان این نشست، گفت: یقیناً خشونت علیه زنان بر روح و جسم و عواطف زنان تأثیر منفی می‌گذارد. داشتن نجابت می‌تواند بخشی از موضوع خشونت علیه زنان در دنیای امروز را مرتفع کند.

سپس، خانم زهرا سامیه، دانشجوی دانشگاه ماکرره بر ضرورت حساس شدن افکار عمومی در قبال موضوع خشونت مبتنی بر جنسیت در جامعه تأکید کرد.

خانم مریم ناکیگوده، استاد دانشگاه ماکرره، خانم حلیمه نبیسوبی، استاد دانشگاه و خانم شفاه کانجی، دانشجوی دانشگاه بین‌المللی متروپولیتن از دیگر سخنرانان این نشست بودند که به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص حقوق و مسئولیت‌های زنان پرداختند.

عباسی، رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا به جایگاه ویژه زنان در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: دین اسلام شأن و جایگاه والایی برای زنان قائل شده است. بر این اساس یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به زنان است که نیمی از جمعیت کشور ایران را تشکیل می‌دهند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان خوش‌فکر مسلمان ایرانی توانستند در جامعه رشد و نمو یابند.

وی افزود: در 44 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر خلاف غرب که زن را جلوه و مظهر هیجانات جنسی قرار می‌دهد، تلاش شده تا حد امکان از استعداد فکری و توانمندی عظیم زن برای تعالی او و جامعه استفاده شود و این امر در درجه اول در جهت تحکیم بنیان خانواده به عنوان اصل اساسی تعالی جامعه مدنظر قرار گرفته است؛ یعنی بعد از انقلاب اسلامی، زن مسلمان ایرانی جایگاه اصلی خود را نخست در نهاد خانواده و سپس در عرصه اجتماع بازیافت.

عباسی اظهار داشت: نگاهی گذرا به انتشارات و کتاب‌های متعدد در کشور اعم از علمی، پژوهشی، تاریخی، ادبی، سیاسی و هنری که با نام زنان در کشورمان نشر می‌یابد حکایت از جایگاه والای علمی و مدارج عالی زنان دارد. این پیشرفت‌ها در تمامی حوزه‌ها نمود دارد.

آخرین سخنران نشست خانم حاجت مینسا کاباندا، وزیر کامپالا و امور کلانشهرها بود. وی بیان کرد که دیدگاه من به ایران بسیار نزدیک است و با این کشور در حوزه‌های مختلفی همکاری مشترک داشته و دارم.

وزیر کامپالا افزود: زنان باید همیشه نقش خود در جامعه را به خوبی شناخته و برای آن ارزش قائل باشند. ما به عنوان یک مادر، یک همسر و نیز یک زن، وظیفه سنگینی در قبال خانواده و جامعه خود داریم و باید آنها را در مسیر درست هدایت و راهبری کنیم.

در ادامه، کلیپ‌های کوتاهی از دستاوردهای بانوان ایرانی در عرصه‌های مختلف آموزشی، علمی، درمانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی از طریق ویدئو پرژکتور در سالن همایش به نمایش درآمد.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved