-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/12/22 - 11:44
  • 448
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

تعامل و برقراری ارتباط با انجمن بانوان؛ محور سفر هیأت ایرانی به عمان

مشاور رئیس و سرپرست اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در رأس هیأتی به عمان رفته بود، برای توسعه روابط دوجانبه، تعامل و برقراری ارتباط با انجمن بانوان عمان و ایران رایزنی کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مشارکت اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خانم‌ها فاطمه ابراهیمی، مشاور رئیس و سرپرست اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده این سازمان و استاد دانشگاه الزهرا(س)، بتول مشکین فام، استاد و رئیس پژوهشکده مطالعات زن و خانواده دانشگاه الزهرا(س) و مریم سجادی، کارشناس اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده در حوزه کشورهای آفریقا عربی به کشور عمان سفر کردند.

هیأت بانوان کشورمان با هماهنگی رایزنی فرهنگی کشورمان در عمان در آغاز برنامه‌های سفر خود، با موسی فرهنگ‌، سفیر جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند. فرهنگ به بیان کلیاتی از جامعه کشور عمان و وضعیت شناسی زنان در این کشور پرداخت و گفت: برنامه سفر هیأتی بانوان نخبه و علمی ایران و برگزاری نشست مشترک با انجمن بانوان عمان برای اولین بار صورت می‌گیرد که بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: سفارت ایران در عمان هرگونه مساعدتی جهت هرچه بهتر برگزار شدن این نشست و سایر دیدارها و ملاقات‌ها دریغ نخواهد کرد.

بابکی‌نژاد، رایزن فرهنگی کشورمان در عمان به بیان برنامه‌های سفر هیأت اعزامی پرداخت و هدف از سفر را تعامل و برقراری ارتباط با انجمن بانوان عمان و ایران و برگزاری نشست علمی نخبگانی عنوان کرد.

در ادامه، خانم ابراهیمی نیز به بیان اهداف سفر همچون ایجاد ائتلاف خانواده با توجه به کانون مستحکم خانواده در عمان اشاره کرد و عمان را یکی از هم پیمانان جمهوری اسلامی ایران در موضوع زن و خانواده دانست.

خانم مشکین فام در سخنان خود، از منظر علمی دانشگاهی به معرفی دانشگاه‌های کشورمان از جمله دانشگاه الزهرا(س) پرداخت و تفاهم‌نامه‌های میان دانشگاه‌های الزهرا(س) در ایران، کربلا و مسقط و بیان خواهرخواندگی این 3 دانشگاه را حائز اهمیت خواند.

همچنین، نشست گفت‌وگو محور «زن و چالش‌های پیش رو» با حضور خانم مریم الزدجالی، رئیس انجمن بانوان مسقط و برخی از اساتید دانشگاه‌های عمان و شخصیت‌های فرهنگی دینی و بانوان فعال اجتماعی و برخی همسران دیپلماتیک سفارتخانه های مقیم در مسقط برگزار شد.

سخنرانان این نشست، خانم‌ها فاطمه ابراهیمی، مشکین فام از ایران و خانم‌ها عزیزیه بنت راشد البلوشیه، پژوهشگر تربیتی از از وزارت تعلیم و تربیت و انفال بنت ناصر الوهبینه، معاون دانشجویی دانشگاه سلطان قابوس از عمان بودند که مدیریت جلسه توسط خانم میسا الهنایی صورت گرفت.

ایجاد بانک اطلاعاتی زنان نخبه ایران و عمان

در بخشی از این نشست، خانم ابراهیمی به دستاورهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان پس از انقلاب اسلامی، ایجاد ائتلاف صیانت از خانواده، رسانه‌های دو کشور و انعکاس فعالیت‌های زنان ایران و عمان، وضعیت خانواده در جهان و چالش‌های معاصر از جمله خانواده‌های نوظهور، رویکرد سازمان‌های بین‌المللی به موضوع خانواده و انهدام آن و غزه و سکوت رسانه‌ها پرداخت.

خانم مشکین فام نیز به معرفی دانشگاه‌های ایران و برای نمونه دانشگاه الزهرا(س)، ارائه آمار دقیقی از بانوان متخصص و نخبگان علمی ایران، ایجاد بانک اطلاعاتی زنان دو کشور به زبان عربی پرداخت.

تبادل دیدارهای دوجانبه و حضور بانوان انجمن در ایران، تبادل تجربیات در حوزه زنان و خانواده و همکاری در ایجاد ائتلاف صیانت از خانواده و ایجاد بانک اطلاعاتی زنان به زبان عربی از جمله مصوبات این نشست بود که با اعطای گواهینامه و گفت‌وگوهای دوجانبه پایان یافت.

تمایل دانشکده الزهرا(س) مسقط برای توسعه همکاری با ایران

این هیأت اعزامی در ادامه برنامه سفر خود با حسن الصالح، معاون دانشکده غیرانتفاعی الزهرا(س) مسقط دیدار و راه‌های گسترش همکاری‌های دانشگاهی، توسعه آموزش عالی بانوان و تحکیم روابط بین دو کشور را بررسی کردند.

حسن الصالح اظهار داشت: این دانشکده درخواست تعامل و ارتباط با دانشگاه‌های ایران را دارد. همچین در رشته‌های حقوق، زبان انگلیسی، It و امور مالی خواهان اعزام استاد از ایران هستیم.

در این نشست، نمایندگان ایران نیز به معرفی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ظرفیت دانشگاه‌های ایران و اعلام همکاری فی مابین دانشگاه‌های الزهرا(س) در تهران، کربلا و مسقط پرداختند.

همچنین، شیخ هلال اللواتی امام جماعت مسجد جامع الرسول الاعظم(ص) در رابطه با وضعیت زنان و خانواده و نظام مسائل بانوان عمانی، گزارش مبسوطی ارائه داد.

در ادامه برنامه‌های سفر این هیأت ایرانی به عمان، دیداری با خانم طاهره اللواتیه، نماینده سابق پارلمان عمان انجام شد که قرار شد سفری به ایران داشته باشد و گزارشی از وضعیت زنان و خانواده در قالب روایتگری و تجربه نگاری ارائه شود.

خانم فائزه محمد هم در سخنانی، گزارشی از کتاب فی قلب ایران و تجربیات خود از کشورمان بیان کرد و تعامل و ارتباط با اداره زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را خواستار شد.

در بخشی دیگر، مقرر شد وبینارهای علمی بین‌المللی با حضور نخبگان عمانی برگزار شود و نیز گروهی از بانوان فعال عمانی و الصالح در یک سفر گروهی به ایران اعزام شوند.

حسن ختام سفر هیأت بانوان از جمهوری اسلامی ایران، بازدید از مسجد سلطان قابوس و ضیافت شام سفیر کشورمان در عمان بود.

انتهای پیام/

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved