-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/12/19 - 15:30
  • 297
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
همزمان با روز جهانی زن پیشنهاد شد؛

تشکیل شبکه زنان فرهیخته دانشگاهی ایران و قرقیزستان

عضو هیأت علمی و مشاور امور زنان و خانواده رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در جمع اساتید دانشگاه‌های قرقیزستان پیشنهاد داد: شبکه زنان فرهیخته دانشگاهی دو کشور تشکیل شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن، نشست علمی تخصصی «بررسی حضور و نقش زنان در جامعه قرقیزستان و ایران» با حضور و سخنرانی مهدیه محمدتقی‌زاده، مدیر گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی و چند تن از اساتید دانشگاه‌های قرقیزستان برگزار شد.

در این برنامه که با حضور یادگاری، سفیر ایران در قرقیزستان، ضمیره آقباقیشوا، رئیس کنگره زنان قرقیزستان، توراتبک سیردیبایف، معاون دانشگاه ملی قرقیزستان، جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه و مهمانان دیگر از زنان موفق قرقیزستان برگزار شد، علاوه بر مقالات و سخنرانی‌های ارائه شده، فیلمی در معرفی زنان موفق ایرانی با زیرنویس روسی به نمایش درآمد.

یادگاری در سخنانی، با اشاره به روابط و دوستی دیرین دو کشور ایران و قزقیزستان گفت: خوشحالم که این کنفرانس در داخل دیوارهای دانشگاه برگزار می‌شود، جایی که امکان طرح، بحث و جست‌وجوی راه‌هایی برای حل مسائل مبرم جامعه وجود دارد. امیدوارم نتایج کنفرانس امروز به نزدیک شدن دو ملت کمک کند.

ضمیره آقباقیشوا، رئیس کنگره زنان قرقیزستان، بیان کرد که زنان همیشه جایگاه مهمی را داشته‌اند و نقش مهمی در فرهنگ و تاریخ مردم قرقیزستان ایفا می‌کنند؛ این امر در حماسه ماناس که یکی از میراث فرهنگی اصلی ملت قرقیزستان و همچنین یونسکو است، تأیید شده است.

ابوذر طوقانی، رایزن فرهنگی کشورمان اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران، زنان علاوه بر نقش خود در استحکام خانواده، در کلیه عرصه‌های جامعه دوشادوش مردان و حتی در بسیاری از عرصه‌ها بالاتر از آنان نقش آفرینی کرده‌اند.

وی همچنین، عنوان کرد: امیدوارم که این رویداد اولین گام برای همکاری بین دانشگاه‌ها و جوامع زنان دو کشور باشد و شاهد گسترش همکاری‌های دو طرف در آینده و برگزاری برنامه‌های مشترک بعدی باشیم.

ایجاد بانک اطلاعاتی مشترک در حوزه مطالعات زنان

مهدیه محمدتقی زاده، عضو هیأت علمی و مشاور امور زنان و خانواده رئیس دانشگاه علامه طباطبایی که از سوی اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به قرقیزستان اعزام شده بود، گفت: حقوق زنان در ایران و حمایت از آن در قانون اساسی کشور ذکر شده است. زنان ایرانی امروز جایگاه مهمی در جامعه و دولت دارند. پس از انقلاب اسلامی چنین فرصت‌هایی برای زنان در ایران ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: زنان علاوه بر اینکه نقش مادری و همسری را ایفا می‌کنند، در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی و آموزشی حضور فعال دارند.

محمدتقی زاده پیشنهاد تشکیل شبکه زنان فرهیخته دانشگاهی دو کشور را ارائه داد و تأکید کرد: تشکیل بانک اطلاعاتی مشترک دو کشور در حوزه مطالعات زنان از اهمیت بالایی برخوردار است و از همه بانوان کنشگر قرقیزستان می‌خواهم تا دست در دست همتایان ایرانی خود بر انجام این امر مهم همت گمارند.

سخنران دیگر این مراسم، بیگیم ژالیوا، دانشیار گروه تاریخ کشورهای آسیایی و آفریقایی دانشگاه ملی با موضوع روابط دیپلماتیک دو کشور گفت: روابط دوستانه و گرمی بین قرقیزستان و ایران ایجاد شده است و امروز پویایی جدیدی به دست آورده است. پس از استقلال قرقیزستان، ایران یکی از اولین کشورهایی بود که آن را به رسمیت شناخت و پس از آن دوره جدیدی از روابط دوجانبه بین کشورهای ما آغاز شد.

ارائه بعدی توسط تمیرقول آسانوف، دکترای تاریخ این دانشگاه با موضوع قرقیزستان در منابع تاریخی فارسی بود. سپس خانم بلایما دینارا یکی از روزنامه‌نگاران قرقیزستان، مطالبی در خصوص نقش زنان قرقیزستان در جامعه امروز بیان کردند.

 همچنین، خانم مریم قول آسیپ بایوا، رئیس گروه تاریخ کشوزهای آسیایی و آفریقایی دانشگاه ملی قرقیزستان با موضوع جایگاه زنان در نظام علمی و آموزشی قرقیزستان به ایراد سخنرانی پرداخت.

آخرین سخنران نیز، خانم توتوبوبو شارشنوا از اقتصاددانان مشهور قرقیزستان بود که مطالب خود را با موضوع کمک زنان به اقتصاد قرقیزستان ارائه کرد.

شایان ذکر است این نشست با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، کنگره زنان قرقیزستان و دانشگاه ملی قرقیزستان برگزار شد و علاوه بر اجرای موسیقی توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه ملی قرقیزستان، با اهدای گل به کلیه بانوان حاضر در نشست از سوی رایزنی فرهنگی ایران، ضمن تبریک روز جهانی زن از آنان تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved