-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/02/29 - 11:16
  • 491
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری دوره تخصصی «زن و خانواده از دیدگاه اسلام» در لبنان

دوره تخصصی «زن و خانواده از دیدگاه اسلام» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در پی دعوت خانم فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران قم توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، به منظور کادرسازی و شبکه‌سازی بانوان نخبه‌ فرهنگی لبنان، یک دوره تخصصی با محوریت مسائل «زن و خانواده از دیدگاه اسلام» به مدت یک هفته برگزار شد.

اولین دوره از مجموعه‌ دوره‌های آموزشی با عنوان «المرأة والأسرة- زن و خانواده» در سالن «المودة - مودت» وابسته به شهرداری منطقه برج‌البراجنه حومه جنوبی بیروت افتتاح شد.

خانم فریبا علاسوند، نویسنده و پژوهشگر متخصص بانوان و خانواده و انجمن بانوان حزب‌الله بخش بیروت و تعدادی زیادی از خانم‌های فعال در عرصه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، حوزه‌ای در این دوره‌ها که با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و با همکاری بخش فرهنگی حزب‌الله برگزار شد، حضور داشتند.

این دوره با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان در مورد اهمیت تبیین به ‌عنوان اولین گام در یک استراتژی بلند مدت از جهاد التبیین که مقام معظم رهبری بر آن تأکید زیادی داشته‌اند، آغاز شد.

وی اظهار داشت: جهاد زن در تبیین و تبلیغ است زیرا جهاد تبیین از مهمترین عرصه‌های جهاد است که اعتبار آن مانند جهاد در میدان‌های جنگ و نبرد برابر خواهد بود.

سپس برنامه‌ جلسه اول این دوره توسط خانم فریبا علاسوند تشریح شد. در این دوره دو موضوع با عنوان «بررسی پژوهش‌های انجام شده در حوزه جنسیت» و «فیلولوژی فمینیستی» مطرح شد.

وی در سخنرانی خود، گفت: لازم است نسل‌های آینده قادر به پیروی از یک خط‌مشی صحیح به دور از دیدگاه‌های غرب نسبت به زن باشند، زیرا ما امروزه شاهد تلاش‌های پی در پی غرب در فضای مجازی جهت بکارگیری دیدگاه‌های خود و مطرح کردن آن در جامعه هستیم لذا می‌توان گفت که عرصه نبردشان با ما فضای مجازی است که کاملاً بدان مسلط هستند و علی‌رغم زحمات زیادی که در زمینه توضیح جایگاه زن در اسلام و پژوهش‌های گوناگونی که در این خصوص ارائه شده ولی تاکنون مسأله زن در کشورهای اسلامی حل نشده و راه‌حل‌های نهایی بدست نیامده است.

دومین روز از این دوره آموزشی با عنوان «خانواده‌ فعال» برگزار شد. در این دوره نیز تعداد 90 نفر از خانم‌های فعال در عرصه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، حوزه‌ای و همچنین هیأت نسائیّ حزب‌الله حاضر و خانم فریبا علاسوند به سخنرانی پرداختند.

سومین روز دوره‌ آموزشی با عنوان «تغییرات در خانواده، زن و عدالت» برگزار شد و خانم علاسوند مباحثی چون تشویق فردگرایی به دور از مرجعیت اصلی خانواده، فضای مجازی، تشویق فرهنگ عشق‌ورزی و تخریب بنیان ازدواج و ... مطرح کرد.

چهارمین روز دوره‌ آموزشی به عنوان «زن در مستندات بین‌المللی» اختصاص یافت. در این زمینه خانم علاسوند به مهمترین مقرراتی که توسط غرب به رشته تحریر در آمده و بر جهان اسلام تحمیل شده بطور مفصل اشاره کرد.

شایان ذکر است، این دوره‌ها دارای خصوصیات مثبت زیادی بود که مهمترین آنها ارائه الگوی موفق در همکاری بین بخش فرهنگی حزب‌الله و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، به ویژه در زمینه گشودن راهکارهای دراز مدت همکاری و تبادل تجربیات در حوزه فرهنگی زنان نشأت گرفته از اسلام ناب‌ محمدی بین لبنان و جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل موضوعات حساس، مانند زن و خانواده که با چالش‌های زیادی روبرو است و از مهمترین عناوین جهاد التبیین به‌حساب می‌رود، بوده است.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved