-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/01/09 - 11:16
  • 265
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بررسی «نقش زنان در توسعه پایدار پاکستان» در لاهور

کنفرانس بین‌المللی «نقش زنان در توسعه پایدار پاکستان» در لاهور برگزار و بر ضرورت مشارکت زنان در همه زمینه‌های توسعه پایدار از جمله آموزش، بهداشت، علم و فناوری، سیاست و اقتصاد تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کنفرانس بین‌المللی سه روزه «نقش زنان در توسعه پایدار پاکستان» به میزبانی دانشکده‌ی جامعه‌شناسی دانشگاه اقتصاد خانواده با حضور اساتید و دانشجویان، جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور، شاهد منیر، رئیس کمیسیون آموزش عالی پنجاب، فلیحه زهرا کاظمی؛ رئیس دانشگاه اقتصاد خانواده، کنول امین، رئیس سابق دانشگاه، یاسین جویا، کنسول افتخاری سریلانکا در لاهور، سلمان عبید، تحلیلگر سیاسی، خانم سمیرا صمد، معاون اجرایی وزیر توسعه زنان و پروفسور حمیرا اقبال از کینگز کالج لندن و مقامات آموزش عالی پنجاب برگزار شد.

در این کنفرانس سه روزه که با شرکت دانشگاهیان از آمریکا، بریتانیا، کانادا، آلمان، ایران و پاکستان آغاز بکار کرد، بیش از ۹۰ مقاله تحقیقاتی ارائه شد.

همچنین، با توجه به فرا رسیدن نوروز و به منظور آشنایی حاضران در کنفرانس با مشارکت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور، سفره هفت سین در طول برگزاری 3 روزه کنفرانس به نمایش درآمد.

فلیحه زهرا کاظمی؛ رئیس دانشگاه اقتصاد خانواده، نقش حیاتی سیاستگذاری در توانمندسازی زنان برای توسعه پایدار را مورد تاکید قرار داد. وی خواستار فرصت‌های برابر برای زنان در تمام بخش‌ها برای برقراری برابری جنسیتی شد.

روناس؛ مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور بر نقش محوری زنان در پیشرفت جامعه تاکید کرد و گفت: زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان، در هر پیشرفت مادی و معنوی دارای نقش مؤثری هستند؛ استفاده از ظرفیت عظیم زنان از دیرباز مورد توجه جوامع بوده است.

وی عنوان کرد: قدرت تفکر، تصمیم گیری و دقت بانوان ظرفیت عظیمی است که هر کشوری می‌تواند از آن بیشترین بهره را برده و در مسیر پیشرفت گام بردارد؛ واقعیت این است که جایگاه اجتماعی زنان در هر جامعه، میزان پیشرفت جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

روناس افزود: زنان همه جوانب را می‌سنجند و تک بعدی عمل نمی‌کنند. با قدرت و دقت زنانه خود، همسر و فرزندان را مدیریت می‌کنند و در واقع تربیت جامعه را به عهده دارند و این زنان هستند که اگر اراده کنند جامعه‌ای را متحول خواهند کرد. اگر بحث پیشرفت جامعه مطرح است، دیگر زن جنس درجه دو جامعه نیست بلکه یگانه مدیر و مدبری است که می‌تواند جامعه‌ای را رهبری کند.

وی در پایان سخنانش به حضور پاکستان در بین ۱۱ کشور حوزه جشن نوروز به ثبت رسیده در یونیسکو اشاره کرد و عید نوروز را به ملت پاکستان تبریک گفت.

شاهد منیر؛ رئیس کمیسیون آموزش عالی پنجاب، در سخنرانی خود بر تعهد پاکستان به اهداف توسعه پایدار که در سال ۲۰۱۵ تعیین شده است، تأکید کرد و بر اهمیت مشارکت دادن ۱۲۰ میلیون زن این کشور در جریان اصلی توسعه ملی اشاره داشت.

وی با اشاره به اقداماتی مانند اختصاص سهمیه در شوراهای محلی و اجرای قوانین علیه آزار و اذیت، بر اهمیت برابری جنسیتی و توانمندسازی اقتصادی زنان برای پیشرفت پاکستان تأکید کرد.

خانم سمیرا صمد؛ معاون اجرایی وزیر توسعه زنان، به ابتکارات دولت برای توانمندسازی زنان، از جمله ایجاد مراکز توسعه زنان در ۱۸ دانشگاه، کمپین‌های آگاهی‌رسانی و برنامه‌های آموزشی اشاره کرد.

کنفرانس بین‌المللی «نقش زنان در توسعه پایدار» پس از سه روز با حضور رئیس خانه فرهنگ ایران و مقامات و دانشگاهیان برجسته از پاکستان و سایر نقاط جهان به کار خود پایان داد.

خانم کاظمی؛ رئیس دانشگاه اقتصاد خانواده که میزبان این کنفرانس بود طی سخنانش به اهمیت زنان در توسعه پایدار پرداخت.

روناس؛ مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور نیز در این کنفرانس ضمن تبریک عید نوروز به مردم پاکستان، به نقش زنان در توسعه فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

بلیغ الرحمان؛ حکمران ایالت پنجاب نیز در سخنانی، بر اهمیت ریشه‌کن فقر به عنوان رکن اصلی دستیابی به توسعه پایدار تأکید کرد.

رمیش سینگ؛ وزیر امور اقلیتی ایالت پنجاب در سخنانی نیز ضمن قدردانی از نقش دانشگاه در توسعه پایدار، بر تعهد دولت برای مبارزه با خشونت علیه زنان و اجرای توصیه‌های ارائه‌شده توسط جامعه علمی اشاره داشت.

در این مراسم، خانم سائره افضل تارر، وزیر اسبق خدمات بهداشت پاکستان، با اشاره به نقش محوری زنان در توسعه ملی، خواستار همبستگی فرهنگی و ایجاد محیطی مناسب برای صیانت از حقوق آنان شد.

نکته قابل توجه در این کنفرانس، استقبال دانشجویان از مفاهیم سفره هفت سین بود که به مناسبت عید نوروز در دانشگاه اقتصاد خانواده گسترده شده بود.

در این کنفرانس که به مدت سه روز به طول انجامید، 90 مقاله ارائه شد و 5 کارگاه آموزشی برگزار شد.

دانشوران از کشورهای ایران، آلمان، انگلیس، کانادا و آمریکا به صورت حضوری و مجازی در این کنفرانس شرکت کردند.

کنفرانس بین‌المللی «نقش زنان در توسعه پایدار پاکستان» با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. در این بیانیه بر ضرورت مشارکت زنان در همه زمینه‌های توسعه پایدار از جمله آموزش، بهداشت، علم و فناوری، سیاست و اقتصاد تأکید شده است.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved