-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/09/06 - 12:24
  • 682
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

بررسی چالش‌ها و آسیب‌های آموزش زبان فارسی در ارمنستان

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان، چالش و آسیب‌های آموزش زبان فارسی در مدارس ارمنستان با هدف تشکیل کارگروه و مشخص کردن نقشه کار برای رفع این چالش‌ها بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به منظور بررسی چالش و آسیب‌های آموزش زبان فارسی در مدارس ارمنستان و با هدف تشکیل کار گروه و مشخص کردن نقشه کار برای رفع این چالش‌ها، محمد اسدی موحد، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در وزارت آموزش و پرورش، علم، فرهنگ و ورزش جمهوری ارمنستان حضور یافت و با مسئولین آن وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

آرکادی پاپویان، رئیس اداره روابط خارجی و دیاسپورا بر اهمیت و جایگاه ویژه روابط فرهنگی ایران و ارمنستان و بر اولویت توسعه سطح آموزش زبان فارسی در مدارس ارمنستان برای آن وزارتخانه تاکید کرد.

وی برای اثبات جایگاه و اولویت آموزش زبان فارسی در ارمنستان، به تسهیل روند تایید کتاب گام اول به عنوان کتاب درسی اصلی و واحد برای کلاس پنجم، ششم و سطح مقدماتی آموزش زبان فارسی مدارس ارمنستان و ارسال آن خارج از نوبت برای کرسی ایران شناسی دانشگاه دولتی ایروان جهت دریافت تایید تخصصی، اشاره کرد.

پاپویان بر اهمیت داشتن دو محور اصلی همکاری عملی، محتوایی و تکنیکی در راستای برطرف کردن چالش‌های موجود در حوزه آموزش زبان فارسی اشاره کرد و چالش‌های محتوایی را برشمرد.

وی از موضوعاتی اعم از نیاز به بررسی و تکمیل فهرست مدارس زبان فارسی ارمنستان، تسهیل روند تایید کتاب‌های درسی، بومی‌سازی این کتاب‌ها با استانداردهای آموزشی ارمنستان به عنوان محورهای تکنیکی همکاری نام برد.

اسدی موحد افزود: ارمنستان از معدود کشورهایی است که ترویج و گسترش آموزش زبان فارسی به صورت اجباری در مدارس ارمنستان و از مهمترین اولویت‌های رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان محسوب می‌شود.

رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان خاطر نشان کرد: اگرچه زبان فارسی سال‌هاست در مدارس ارمنستان تدریس می‌شود، اما خلأهای زیادی وجود دارد که باید با تلاش مشترک برطرف شود.

وی از مرحله نهایی تعمیرات اتاق‌های زبان فارسی مدارس 35 و 188 ایروان با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان به درخواست مدارس مذکور خبر داد و یادآور شد که جهت رسیدگی بهتر به نیازهای مدارس در اسرع وقت باید فهرست تجهیزات و نیازهای دیگر مدارس مشخص شود و جهت برطرف کردن آن ها گام های حمایتی مشترکی برداریم.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به نداشتن کتاب درسی واحد و تهیه شده با روش‌های تدریس نوین، بر اهمیت تسهیل روند تایید کتاب‌های درسی و حمایت از چاپ و معرفی آن به مدارس زبان فارسی ارمنستان توسط وزارت مذکور  تأکید کرد.

وی به معرفی فعالیت بنیاد سعدی در راستای ترویج و گسترش زبان فارسی در خارج از ایران پرداخت و کتاب "گام اول" زبان فارسی را کتابی مورد تایید و محصول تلاش‌ها و تجربه تدریس موفق متخصصان آموزش زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان آن بنیاد عنوان کرد.

آرتاشس توروسیان؛ رئیس مرکز ملی توسعه و نوآوری آموزش مذکور بر اهمیت فراهم شدن فرصت ادامه تحصیل در دانشگاه های مختلف ایران تأکید کرد.

وی بر اهمیت برگزاری رایزنی‌های مستمر حضوری و آنلاین متخصصاً آموزش زبان فارسی جهت همسان¬سازی کتاب‌های آموزش زبان فارسی با استانداردها و انتظارت آموزش زبان خارجی سوم ارمنستان در سطوح مختلف تاکید کرد.

خانم تامارا سارگیسیان؛ رئیس اداره کل آموزش و پرورش  جمهوری ارمنستان آمادگی خود را جهت برگزاری نشست‌های متخصصاً بخش مربوطه با متخصصان ایرانی برای برطرف کردن چالش‌های موجود اعلام کرد.

پاپویان افزود: با توجه به اهمیت دوجانبه تقویت و گسترش روابط آموزشی و فرهنگی دو کشور، طرح ایجاد مرکز زبان و فرهنگ با همکاری رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی ایران قابل اجرا است و بیانگر توجه ویژه و اهمیت تقویت روابط فرهنگی  دو کشور  محسوب می‌شود. هر چند ارمنستان تجربه تاسیس چنین مرکزی با هیچ کشور ندارند اما روابط ایران و ارمنستان خود منحصر به فرد و ظرفیت تاسیس چنین مرکزی را دارد.

وی در پایان سخنانش، پیشنهاد داد که جهت راه‌اندازی آموزش زبان ارمنی در مدارس ایران نیز تلاش‌های مشترکی آغاز شود.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved