-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/01/17 - 11:03
  • 1045
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سید ابوالحسن میری:

گوشه ایران در کویته راه‌اندازی شود

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کویته در دیدار دبیرکل انجمن پارسیان پاکستان پیشنهاد کرد که گوشه ایران در دارالایتام کویته راه‌اندازی شود تا کودکان و نوجوانان با فرهنگ و تمدن ایران و پیشرفت‌های ایران آشنا شوند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خانم روشن خورشید بروچا، دبیرکل انجمن پارسیان پاکستان، وزیر سابق فدرال در امور حقوق بشر، امور کشمیر و گیلگیت - بلتستان، ایالت‌ها و مناطق مرزی، راه آهن و خدمات پستی (سال 2018 ) برای تبریک عید باستانی نوروز و دیدار با سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کویته در محل نمایندگی فرهنگی کشورمان حضور یافت.

خانم بروچا با بیان خاطراتی از دوران نوجوانی خود و شرکت در برنامه‌های خانه فرهنگ ایران در کویته، گفت: 55 سال قبل در ایام نوجوانی خود در کلاس‌های آموزش زبان فارسی خانه فرهنگ شرکت می‌کردیم و مقامات بزرگ امروز جامعه پاکستان که در دولت پاکستان خدمت می‌کنند، مراودات خوبی با خانه فرهنگ ایران داشتند.

وی افزود: زمانی که در دولت وزیر بودم، سفر رسمی به ایران داشتم و از اماکن تاریخی ایران از جمله آتشکده زرتشتی‌ها در یزد بازدید کردم.

دبیرکل انجمن پارسیان پاکستان گفت: پارسی‌ها (زرتشتیان) در شهر کویته خدمات فراموش نشدنی دارند و در حال حاضر دارالایتامی را با نام  SOS  villageدر شهر کویته بنیان نهاده‌ام و ریاست این دارالایتام به عهده خودم است و امکانات آموزشی، فرهنگی و رفاهی برای کودکان این دارالایتام فراهم است.

میری در سخنانی، سال نوی شمسی و عید نوروز باستانی را به خانم روشن خورشید بروچا و جامعه پارسیان شهر کویته تبریک گفت و اظهار داشت: زرتشتیان در هر جای دنیا که زندگی کنند، ایران میهن زرتشتیان است. در ایران هم‌وطنان زرتشتی ما مانند دیگر اقلیت‌های دینی با هموطنان مسلمان خود زندگی مسالمت آمیزی دارند.

وابسته فرهنگی کشورمان در کویته افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است. در این قانون اساسی دین زرتشتی به رسمیت شناخته شده است و زرتشتیان دارای یک نماینده مستقل در مجلس شورای اسلامی شده‌اند.

وی بیان کرد: در یکی دیگر از اصول قانون اساسی به زرتشتیان برای انجام آیین‌ها و امور احوال شخصیه بر اساس دین‌شان آزادی داده شده است و در چهل و چهار سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زرتشتیان همواره در برگزاری جشن‌ها، آیین‌ها، گردهمایی‌ها و امور دینی خود آزاد بوده و در نیایشگاه‌ها و زیارتگاه‌های خود، آزادانه به عبادت پرداخته‌اند.

میری اظهار داشت: این باعث خرسندی است که پارسی‌های کویته که ریشه ایرانی دارند، این قدر برای آبادانی شهر کویته خدمت کرده‌اند و با توجه به اهمیت و ریشه تاریخی زبان فارسی در ایالت بلوچستان، مناسب است که کلاس‌های زبان فارسی، نقاشی و خطاطی و ایرانشناسی در محیط آموزشی و فرهنگی مرتبط با انجمن پارسیان دایر شود.

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کویته پیشنهاد کرد که گوشه ایران در دارالایتام  SOS  villageراه‌اندازی شود تا کودکان و نوجوانان با فرهنگ و تمدن ایران و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران آشنا شوند.

در ادامه این دیدار، خانم روشن خورشید بروچا از کتابخانه اقبال لاهوری، نمایشگاه صنایع دستی و ایرانشناسی، سالن همایش خانه فرهنگ کشورمان و همچنین، سفره هفت سین که به مناسبت نوروز در این سالن آماده شده بود، بازدید کرد.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved