-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/01/08 - 07:57
  • 231
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در روسیه تأکید شد؛

گسترش همکاری‌های سینمایی میان اعضای بریکس

مراسم افتتاحیه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «روح آتش» پنجم فروردین با سخنرانی مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر خانتی مانسیسک روسیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با توجه به ریاست روسیه بر بریکس در سال ٢٠٢۴ نشست‌های مرتبط با همکاری‌های سینمایی میان اعضای این گروه یکی از برنامه‌های اصلی جشنواره از جمله مراسم افتتاحیه را تشکیل می‌دهد.

در این نشست که با عنوان «پل‌های اتصال؛ گفت‌وگوی بین‌فرهنگی و مشارکت‌های جدید بریکس» و با حضور استاندار خانتی مانسیسک و نمایندگان کشورهای عضو بریکس برگزار شد، احمدوند گفت: هرچند که رویکرد اصلی بریکس بر اساس اقتصاد و سیاست بنیاد گذاشته شد و ایده اصلی آن شنیده شدن صداهای جدید و دیده شدن قدرت‌های نوظهور است اما بعد فرهنگی آن نیز در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه افزود: آن چیزی که می‌تواند به این ایده کمک کند و حتی زیربنای آن را استوار کند، تغییر در ذهنیت و نوع نگاه به ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جهان است.

وی بر این نکته تأکید کرد که تغییر موردنظر از مسیر فرهنگ شکل خواهد گرفت و فرهنگ است که می‌تواند با ایجاد پرسش‌های تازه و پاسخ‌های جدید، نوع نگاه به مناسبات فعلی در سپهر بین‌الملل را تغییر دهد.

رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه اظهار داشت: مدلی خاص از جهان‌بینی برگرفته از لیبرالیسم غربی سعی دارد ارزش‌های فرهنگی خود را به همه کشورها تحمیل کند. بریکس می‌تواند بستری برای گشودن پنجره‌های تازه در مسیر احترام به فرهنگ‌های مختلف و هویت‌ ملی هر کشور باشد و سینما به عنوان هنری جذاب و پرمخاطب نقشی موثر در این زمینه ایفا می‌کند.

در این نشست، ناتالیا کوماروا، استاندار منطقه خودمختار خانتی مانسیسک و دیمیتری داویدنکو، رئیس دپارتمان سینما و توسعه دیجیتال وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه سخنانی را پیرامون برنامه‌های همکاری در حوزه‌های مختلف عرصه فرهنگ و هنر به ویژه سینما میان کشورهای عضو بریکس در سال جاری میلادی ارائه دادند.

 روابط ایران و روسیه به سرعت در حال توسعه است

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در یک سخنرانی آنلاین ضمن تأکید بر ضرورت‌ تعاملات فرهنگی و هنری میان کشورهای عضو بریکس اظهار داشت: روابط ایران و روسیه به سرعت در حال توسعه است و در همه جهات شاهد رشد هستیم و یکی از این حوزه‌ها سینماست. کارگردانان و فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره فیلم مسکو حضور فعال دارند و همچنین وزارت فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه تفاهم‌نامه همکاری در زمینه سینما با همکاری روسکینو و مسفیلم امضاء کردند.

وی افزود: طی یک سال گذشته تبادل هیأت‌ها و برگزاری هفته سینمای ایران را در روسیه و هفته سینمای روسیه در ایران را با موفقیت برگزار کردیم.

در ادامه، نمایندگان کشورهای اتیوپی، امارات متحده عربی، هند و سنگال همچنین اعضاء برخی استودیوهای تهیه فیلم روسیه سخنرانی کردند.

شایان ذکر است، سال 2024 فدراسیون روسیه ریاست بریکس را بر عهده گرفته است و بخش مهمی از برنامه فرهنگی از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم «روح آتش» با موضوع «زبان ویژه سینمای ملی کشورهای بریکس» در حال اجراست و هدف بر یافتن نقاط رشد جدید و مشارکت‌های بین‌المللی در زمینه سینمای ملی کشورهای بریکس، گفتگوها برای توسعه صنایع فیلم مشترک، آموزش فیلم و تبادل فرهنگی اختصاص دارد.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved