-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/11 - 11:18
  • 180
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

گسترش همکاری‌های ایران و اندونزی در زمینه ترجمه و نشر

رئیس انجمن ناشران اندونزی و رایزن فرهنگی کشورمان، راه‌های گسترش همکاری‌های فرهنگی دو کشور در زمینه ترجمه و نشر را بررسی کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آریس حلمان نوگروهو، رئیس انجمن ناشران اندونزی (ایکاپی) و محمدرضا ابراهیمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی دیدار و گفت‌وگو کردند.

ابراهیمی گفت: همکاری در حوزه نشر و ترجمه میان دو کشور وارد مرحله جدیدی شده است و در ماه‌های گذشته مقامات جمهوری اسلامی ایران با حضور در اندونزی این نوع همکاری‌ها رو بررسی کردند.

رایزن فرهنگی کشورمان در اندونزی افزود: براساس آمار موضوعی کتاب‌های ثبت ‌شده در بانک اطلاعاتی خانه ‌کتاب و ادبیات ایران در بهمن‌ماه سال گذشته،‌ ۱۱هزار و ۹۵۵ عنوان کتاب از سوی هزار و ۵۶۲ ناشر منتشر شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته با ۹ هزار و ۸۳۲ عنوان کتاب، ۲۲ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده هم در حوزه کودک و نوجوان طی سال گذشته (بهمن ۱۴۰۲) از سایر موضوعات پیشی گرفته است و با انتشار ۲ هزار و ۷۵۶ نسخه در صدر فهرست قرار دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان در اندونزی به علاقه‌مندی عناوین و حوزه کتاب‌ها در دو کشور اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد نشر کتاب در حوزه کودک و نوجوان در دو کشور ایران و اندونزی بیشتر مورد توجه علاقه‌مندان و مخاطبان قرار گرفته است.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بزرگترین رویداد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» اردیبهشت‌ماه با حضور ناشرین داخلی و خارجی در تهران برگزار خواهد شد.

حلمان، رئیس اتحادیه ناشران اندونزی نیز در این دیدار به وضعیت انتشارات در اندونزی اشاره کرد و افزود: از نظر آماری تعداد اعضای انجمن ناشران اندونزی پس از کرونا رو به افزایش بوده و قبل از کرونا 1800 عضو بود، اما اکنون به 2500 ناشر رسیده است.

وی اضافه کرد: با اینکه بسیاری از ناشران در زمان همه گیری ویروس کرونا ورشکست شدند، ولی از طرف دیگر، پیدایش ناشران جدید در این چهار سال اخیر مورد توجه بوده است.

وی افزود: براساس آخرین نظر سنجی‌ها کتب مورد علاقه مردم اندونزی عبارتند از کتاب‌های کودک، دینی و کتب داستانی یا رمان بوده که بیشترین توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.

شایان ذکر است، رئیس اتحادیه ناشران اندونزی قرار است به زودی با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان و خانه کتاب ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا کند.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved