-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/29 - 11:11
  • 153
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در بازدید رایزن فرهنگی ایران در ترکیه از مرکز فرهنگی چوخور انبار مطرح شد؛

گسترش ارتباط با هنرمندان ترکیه از طریق مجموعه‌های فرهنگی مردم‌نهاد

سیدقاسم ناظمی با اشاره به جایگاه هنر خوشنویسی و تذهیب در ایران، به نقش بارز این هنرها در حفظ و ارتقای هویت فرهنگی و اسلامی دو کشور و گسترش ارتباط با هنرمندان ترکیه از طریق مجموعه‌های فرهنگی مردم‌نهاد تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سیدقاسم ناظمی، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن حضور در مرکز فرهنگی و هنری چوخوور انبار و شرکت در افتتاحیه نمایشگاه تذهیب و خوشنویسی قرآنی و بازدید از آثار هنرمندان و خوشنویسان قرآنی با خانم هلیا اوسان، رئیس این مرکز فرهنگی و تعدادی از هنرمندان بنام حوزه تذهیب و خوشنویسی ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

ناظمی ضمن تشکر از دعوت به عمل آمده برای حضور در افتتاحیه نمایشگاه قرآنی تذهیب و خوشنویسی، به ظرفیت‌های بسیار گسترده همکاری در حوزه‌های هنری خصوصا در ارتباط با موضوع هنر قرآنی اشاره کرد و گفت: هنرهای دینی و سنتی از مواریث مشترک بین دو ملت ایران و ترکیه است و از سوی دیگر این هنرها برای هر دو ملت جایگاه قدسی و ارزشی دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به جایگاه هنر خوشنویسی و تذهیب در ایران، به نقش بارز این هنرها در حفظ و ارتقای هویت فرهنگی و اسلامی دو کشور تأکید و آمادگی رایزنی فرهنگی کشورمان را برای همکاری‌های دوجانبه در این زمینه اعلام و پیشنهاداتی در این خصوص ارایه کرد.

خانم هلیا اوسان، رئیس مرکز فرهنگی چوکور انبار نیز در سخنانی در خصوص نقش هنر و فرهنگ در ایجاد و تقویت مناسبات بین ترکیه و ایران تأکید کرد و به سفر اخیر خود به شهرهای اصفهان، شیراز و تهران اشاره داشت.

وی ظرفیت‌های موجود در ارتباط با هنرهای ترسیمی ایران را حیرت آور دانست و از مشاهدات خود از میزان و کیفت آثار هنری در ایران، سخن به میان آورد.

در ادامه این دیدار، طرفین برای طراحی برنامه‌های مشترک در جهت ارتباط هنرمندان دو کشور توافق کردند.

تأکید بر هماهنگی جهت حضور برخی هنرمندان قرآنی ترکیه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران، برپایی نمایشگاه بانوان هنرمند کشورمان به میزبانی مرکز فرهنگی چوخور انبار و برعکس، برپایی سمینارها و همایش‌های مشترک در خصوص موضوع نقش زن در تربیت و تقویت بنیان خانواده اسلامی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی خوشنویسی، تذهیب و مینیاتور با حضور اساتید ایرانی در این مرکز از جمله این توافقات بود.

شایان ذکر است، مرکز فرهنگ و هنری چوخور انبار در خردادماه ۱۴۰۰ فعالیت‌های خود را به شکل خصوصی در شهر آنکارا آغاز کرد. آموزش خوشنویسی، تذهیب، ابر و باد، آبرنگ، کاشی کاری، نقاشی با مداد، مینیاتور، نقاشی رنگ روغن، ساز قانون، نی و برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای هنری از فعالیت‌های این مرکز فرهنگی است.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved