-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/06/08 - 08:42
  • 238
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

گرامیداشت روز قهرمانان ملی در فیلیپین

آخرین دوشنبه ماه اوت (آگوست) هر سال تحت عنوان روز قهرمانان ملی در فیلیپین، با یاد و خاطره قیام "پوگاد لاوین" ، مبارز انقلابی که در سال 1896 میلادی علیه استعمار امپراطوری اسپانیا فریاد برآورد، گرامی داشته می شود. اقدام شجاعانه او سرآغاز سلسله مبارزاتی در تاریخ این کشور بود که سرانجام منجر به استقلال فیلیپین شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی گزارش دریافتی از نمایندگی فرهنگی کشورمان در فلیپین  استقلال فیلیپین که پس از قرن ها حکومت استعماری اسپانیا و آمریکا و اشغال این کشور توسط ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم ، با افت و خیز های فراوانی مواجه شده بود، سرانجام در پایان جنگ جهانی دوم به نتیجه نهایی رسید. این پیروزی به درگیری های خونین و ویران کننده میان قدرت های جهانی آن زمان در سرزمینی کوچک مانند فیلیپین پایان داد. مردم فیلیپین که کشورشان در میان جزایر متعدد و آب های درخشان اقیانوس آرام  احاطه شده است، روز قهرمانان ملی را با برگزاری رژه‌ها، جشن ها، آتش بازی ها و دعاها در زیارتگاه‌های محلی گرامی داشته و از قهرمانان شناخته شده مثل " پوگاد لاوین" و شناخته نشده سرزمین خود تجلیل به عمل می آورند.

 

فردیناند ماژلان دریانورد پرتقالی که زیر پرچم اسپانیا مبارزه می کرد، در سفر خویش که در سال  1542 میلادی بوقوع پیوست فیلیپین را به عنوان مایملک امپراطوری آنزمان اسپانیا اعلام کرد. پس از بالغ بر سیصد سال حاکمیت استعماری اسپانیا، مبارزان عضو جنبش انقلابی  " به رهبری " آندرس بونیفاشیو" با الهام از فریاد استقلال طلبانه " پوگاد لاوین" به این نتیجه رسیدند که اسپانیایی ها قصد رها کردن کنترل خود بر این مجمع الجزایر ندارند  لذا دست به قیام مسلحانه زدند و بونیفاشیو و یارانش برگه " سه دولا" ( گواهی صادر شده از سوی حکومت استعماری اسپانیا برای مردم فیلیپین) را در ملاء عام پاره کردند و فریاد "زنده باد فیلیپین" را که شروع جنبش های مسلحانه مردم فیلیپین بر علیه استعمار گران بود، سردادند. اگر چه شورش آنها سرکوب شد اما حرکت آنها الهام بخش جنبش های متعدد در سراسر کشورگردید  و در نهایت پس از جنگ اسپانیا و آمریکا در سال 1899 میلادی، اولین جمهوری فیلیپین شکل گرفت. آمریکایی ها پس از شکست اسپانیا در خلیج مانیل به جای شناسایی استقلال مردم این سرزمین، در راستای تحکیم پایه های قدرت خود متوسل به زور شدند  که در نتیجه طی آن بیش از 40000 نفر جان خوبیش را از دست داده و صد ها هزار نفر مجروح شدند تا این که سرانجام پس از اشغال فیلیپین توسط ارتش امپراطوری ژاپن، استقلال فیلیپین در سال 1946 میلادی رسما توسط آمریکا اعلام شد. مردم این سرزمین در سال 1931 میلادی در حالی که هنوز کشورشان به عنوان سرزمین مشترک المنافع آمریکا محسوب می شد، گرامیداشت روز قهرمانان ملی را  به افتخار قهرمانان شناخته شده و نشده ملی آغاز کردند و این روند در زمان اشغال این خطه از سوی ارتش امپراطوری ژاپن در جنگ دوم جهانی نیز ادامه یافت. بزرگداشت این روز تا به امروز نیز همچنان ادامه داشته و آخرین دوشنبه ماه اوت هر سال به یاد و گرامیداشت قهرمانان ملی فیلیپین تعطیل عمومی اعلام شده و گرامی داشته می شود.

 

        

منبع گزارش: متون و نوشته های تاریخ فیلیپین

 

                      **********************************************************

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved