-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/02/24 - 09:28
  • 276
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

گرامیداشت روز جهانی کتاب و هفته مطالعه و کتابخوانی در کابل

مراسم گرامیداشت روز جهانی کتاب و هفته مطالعه و کتابخوانی با حضور سیدخلیل جوادی، معاون رایزنی فرهنگی در کابل و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و علمی افغانستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،  به مناسبت روز جهانی کتاب و هفته مطالعه و کتابخوانی، مراسم گرامیداشتی توسط معاونت فرهنگی و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت سرپرستی امارت اسلامی با حضور سیدخلیل جوادی، معاون رایزنی فرهنگی به نمایندگی از سفارت کشورمان در کابل، گوندوم، مسئول بخش فرهنگی سفارت ترکیه در کابل و مقامات بلند پایه امارت اسلامی در باغ بابر برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط حافظ محمد حسن قاری قرآن کریم آغاز شد و در ادامه، مولوی عتیق الله عزیزی (معاون فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ)، مولوی عبیدالله حنیف (رئیس کتابخانه¬های عمومی افغانستان)، مولوی سعدالله (معاون مالی وزارت اطلاعات و فرهنگ)، استاد محمد اسماعیل یون (صاحب امتیاز تلویزون ژوندون)، استاد محمد اسحاق آخندزاده (رئیس فرهنگ و اجتماعی اداره امور)، استادمحمد داوود ناظم (رئیس انستیتو خبرنگاری آکادمی علوم)، استاد سید محرالدین هاشمی، فتح¬الله وافی (رئیس کتابخانه ملی) به ایراد سخن پرداختند.

مولوی عتیق الله عزیز، معاون فرهنگی و هنری وزارت اطلاعات و فرهنگ از اهمیت و ضروت رشد مطالعه در بین دانشجویان و سایر اقشار مردم سخن گفت و افزود: این وزرات تلاش دارد تا کتابخان‌ها را در سطح شهر کابل و سایر ولایت‌ها گسترش دهد.

دومین سخنران این مراسم، مولوی عبیدالله حنیف، رئیس کتابخانه‌های عامه وزارت اطلاعات و فرهنگ بود. حنیف گفت: این اداره تلاش دارد تا کتابخانه عمومی را در تمامی نقاط کشور گسترش و به صورت مدرن در خدمت هموطنان قرار دهد.

محمد اسماعیل یون، صاحب امتیاز تلویزیون ژوندو و وکیل مردم کابل در پارلمان دوره جمهوریت بود گفت: در بین کشورهای اسلامی بیشترین سرانه چاپ کتاب را جمهوری اسلامی ایران دارد و در جایگاه نخست است، دوم کشور ترکیه و سوم کشور مصر است و افغانستان پایین ترین نرخ چاپ کتاب را دارد.

فتح‌الله وافی، رئیس کتابخانه ملی کابل گفت: اولین کتابخانه در افغانستان در دوره شاه امان‌الله خان غازی در سال 1299 پایه گذاری شد که تا به امروز در سراسر کشور 95 کتابخانه عمومی دولتی برای ارائه خدمات ساخته شده و با گذشت زمان هر روز تعداد این کتابخانه‌ها نیز بیشتر می‌شود.

در بخش دیگر این برنامه گروه سرود و گروه تئاتر با اجرای خود زینت بخش این مراسم بودند.

این مراسم با اهدای تندیس و تقدیرنامه به معاون رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل (در تندیس عنوان شیرزادمقدم، رایزن فرهنگی درج شده بود)، گوندوم، مسئول بخش فرهنگی سفارت ترکیه در کابل و مقامات دولتی امارت اسلامی و مسئولین انتشاراتی به پایان رسید.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved