-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/04/19 - 08:54
  • 226
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

کتاب فارابی به زبان ترکی استانبولی منتشر شد

کتاب «فارابی» نوشته عباس جهانگیریان با همکاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول با ترجمه‌ پروفسور نعمت ییلدیریم، استاد زبان و ادبیات فارسی به زبان ترکی استانبولی چاپ و منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتاب «فارابی» نوشته عباس جهانگیریان با همکاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول و با ترجمه‌ پروفسور نعمت ییلدیریم، استاد زبان و ادبیات فارسی به زبان ترکی استانبولی در 101 صفحه توسط انتشارات پنهان چاپ و منتشر شد.

فارابی از سری آثار تاریخی جهانگیریان است که در قالب رمان تاریخی (به تعبیر خودش رمان واره) به معرفی مشاهیر ایران می‌پردازد. در جهان فلسفه و منطق ارسطو را معلم اول و فارابی را معلم دوم می‌نامند. او در معرفی، شرح، تفسیر و آسان ‌کردن مفاهیم فلسفی، نقش اساسی دارد به‌گونه‌ای که ابن‌سینا گفته است فهم آثار ارسطو و افلاطون برایش دشوار بوده و پس از خواندن شرح‌های فارابی بر آثار ارسطو و افلاطونی است که به عمق اندیشه‌های این دو فیلسوف ایرانی پی می‌برد.

از همین رو، ابن‌سینا و ابن‌رشد را از شاگردان فارابی خوانده اند و او را از بنیانگذاران فلسفه‌ی اسلامی می‌شناسند. فارابی در عرصه‌ موسیقی نیز نخستین فردی است که درباره‌ موسیقی پژوهشی جامع انجام داده و کتابی درباره‌ی انواع سازها، الحان و آواها به نام «موسیقی کبیر»را تالیف کرده است.

این کتاب هنوز پس از 1200 سال در مراکز آموزشی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن به عنوان یک مرجع معتبر یاد می‌شود.

بر اساس این خبر، قرار است مرکز پویانمایی صبا فیلم سینمایی طبق این کتاب تولید کند و عباس جهانگیریان مؤلف «فارابی» مشغول نگارش فیلمنامه‌ای با محوریت موضوع این کتاب است.

علاقه‌مندان برای دریافت آنلاین این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتاب فارابی مراجعه کنند.

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved