-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/02/06 - 09:52
  • 822
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

چرخ نمایش «ایران و شاهنامه» از صوفیه به حرکت درآمد

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان، نمایش «ایران و شاهنامه» در سالن اصلی فرهنگسرای ملی صوفیه اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان و با مشارکت وزارت فرهنگ بلغارستان و بنیاد فرهنگی دنگری و با هدف آشنایی هرچه بیشتر مردم با تاریخ و فرهنگ و ادبیات غنی و کهن ایران و تقویت پیوندهای تمدنی، اولین اجرای بزرگ نمایش شاهنامه فردوسی با محوریت ایران و داستان زال در سالن اصلی فرهنگسرای ملی صوفیه با حضور ده‌ها تماشگر مشتاق و علاقه‌مند به انجام رسید.

در این نمایش تاریخی و تمدنی که اولین اجرا از یازده اجرای ملی نمایش شاهنامه در شهرهای بزرگ یبغارستان به شمار می‌رود، بیش از 19 هنرمند تئاتر شناخته شده بلغار به کارگردانی خانم النا پانایوتوا تهیه کننده مطرح این کشور روی صحنه رفتند و در حضور بینندگان علاقه‌مند بلغار اعم از دانشگاهیان و دانشجویان و مردم عادی بیش از دو ساعت به اجرای نمایش پرداختند.

حضور شخصیت‌های فرهنگی و علمی و سفرای برخی کشورها از جمله سفیر کشور هندوستان در این برنامه نشانگر اهمیتی بود که برای تاریخ و فرهنگ ایران قایل شده بودند.

در بخش‌هایی از این نمایش با اشاره به داستان تولد زال در حمایت سیمرغ به روایت‌های منوچهر شاه و نیز داستان سام و شاه کابل و ازدواج رودابه و زال می‌پردازد. خط داستان با روایتگری فردوسی در کنار صحنه نمایش ادامه دارد و نقال اصلی همه روایات‌ها و نقل‌ها، خود فردوسی محسوب می‌شود.

نکته قابل توجه وفاداری نمایش به خط اصلی حماسه و استفاده از متن ترجمه شده علمی شاهنامه به بلغاری است. نویسنده تلاش می‌کند با احترام تمام به اصل روایت و همراه با ترجمه‌ای روان به زبان بلغاری مفاهیم داستانی کهن شاهنامه را برای تماشگران بلغار روایت کند.

شاخصه زنان معرفی شده شاهنامه در این نمایش پوشش و حجاب کامل ایرانی آنها و نیز تأکید بر عفت و حیا و پرهیز از هرگونه معاشرت در فرهنگ کهن ایران زمین است.

تهیه کننده نمایش با اشراف نسبت به فرهنگ ایرانی و ادبیات کهن ایران تلاش می‌کند تا همت خود را بر معرفی چهره‌های مؤثر داستان در پرتو عفت و شخصیت داشته باشد.

سانجی رانا، سفیر کشور هند در پایان این برنامه در نشستی با احمدی، رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان ضمن تقدیر از برگزاری این حرکت فرهنگی، کشورهای ایران و هند را مهد تمدن و فرهنگ در دنیا خواند و تأکید کرد: شاهنامه میراث جهانی قابل افتخار ایران است.

احمدی نیز با تأکید بر مفاهیم قدیمی و ارزشمند فرهنگ هند در آیین‌های هندویی و بودایی و قرابت مفاهیم معرفتی شرق، خواستار همکاری بیشتر بخش‌های فرهنگی دو کشور شد که با استقبال سفیر هند مواجه شد.

شایان ذکر است، دومین اجرای بزرگ شاهنامه در شهر تاریخی کرجالی بلغارستان و پنجشنبه همین هفته همراه با نمایشگاه صنایع دستی ایران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved