-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/05/08 - 13:41
  • 298
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

چرا سوزاندن متون مقدس مانند قرآن به اسلام هراسی دامن می زند؟

حوادث اخیر در هتک حرمت به متون مقدس، به ویژه قرآن کریم، موجی از شوک را در جوامع سراسر جهان وارد کرده است. در حالی که افزایش هشدار دهنده اسلام هراسی همچنان بر هماهنگی مذهبی سایه افکنده است، رهبران و شهروندان با پیشینه‌های مختلف در یک فراخوان واحد برای احترام به همه متون مقدس، مکان‌ها و شخصیت‌ها گرد هم می‌آیند.

 قرآن کریم که کتاب مقدس اسلام تلقی می شود، برای بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان دارای اهمیت معنوی بسیار زیادی است. هتک حرمت و تخریب نسخه‌های قرآن در مکان‌های مختلف، نه تنها جامعه مسلمانان را به شدت آزار می‌دهد، بلکه نگرانی‌هایی را در مورد بدتر شدن فضای مدارا و پذیرش نیز ایجاد کرده است.

در کشورهایی مانند سوئد، هتک حرمت اخیر به قرآن کریم نیاز مبرم به مقابله و مقابله با اسلام هراسی را مطرح کرده است. این اعمال نفرت انگیز نه تنها پیروان اسلام را آزار می دهد، بلکه جوهر جوامعی را که به تنوع و فراگیری خود می بالند، به چالش می کشد.

حوادث فزاینده عدم مدارا مذهبی محدود به یک مذهب یا جامعه نیست. آنها تهدیدی گسترده تر برای اصل آزادی مذهبی و احترام متقابل هستند. به این ترتیب، رهبران سنت‌های مذهبی مختلف و سازمان‌های حقوق بشر دست به دست هم داده‌اند تا در برابر تداوم نفرت و تبعیض در همبستگی بایستند.

کشیش سوفیا لیندکویست به نمایندگی از کلیسای سوئد بر اهمیت احترام به تمام متون مذهبی تاکید کرد. وی تصریح کرد: ما باید به خاطر داشته باشیم که هر متن مقدس برای پیروان خود دارای اهمیت معنوی عمیقی است. حمله به هر کتاب مقدس حمله به اصول آزادی مذهبی و همزیستی است.

فراخوان ها برای اتحاد و تفاهم در میان رهبران مذاهب طنین انداز شده است. خاخام ها، کشیشان، راهبان و علما از زمینه های مختلف مذهبی حمایت صریح خود را از جامعه مسلمانان و قداست قرآن کریم اعلام کرده اند. آنها بر مسئولیت مشترک حفاظت از متون مذهبی، مکان های عبادت و احترام به شخصیت های مذهبی تأکید می کنند که در مجموع به ایجاد یک جامعه هماهنگ تر کمک می کند.

در پاسخ به رویدادهای ناراحت کننده، افراد و سازمان ها کمپین هایی را برای ترویج احترام و همدلی متقابل آغاز کرده اند. هشتگ ( RespectAllHolyTexts# )(# به تمام متون مقدس احترام بگذارید ) در پلتفرم های رسانه های اجتماعی شتاب بیشتری به دست آورده است و به عنوان یادآوری تلخ نیاز به همبستگی جهانی در مواجهه با تعصب مذهبی است.

رهبران جامعه مسلمانان ضمن ابراز نگرانی از هتک حرمت به قرآن کریم، از پیروان خود نیز خواسته اند که با لطف و شکیبایی پاسخ دهند. شیخ احمد رحمان، یک محقق برجسته اسلامی، جامعه را تشویق کرد که به گفتگو و آموزش بپردازند تا تصورات نادرست درباره اسلام را از بین ببرند و با دیگر مذاهب ارتباط برقرار کنند. وی خاطرنشان کرد: « ایمان ما به ما می آموزد که به جهل با علم، به نفرت با عشق و تعصب با صبر پاسخ دهیم.»

در حالی که جهان با بلای نابردباری مذهبی دست و پنجه نرم می کند، فراخوانی جمعی از دولت ها، سیاست گذاران و مؤسسات آموزشی وجود دارد که نقش فعال تری در پرورش فرهنگ پذیرش و احترام ایفا کنند. با تأکید بر اهمیت گفت‌وگوی ادیان و آموزش درباره نظام‌های اعتقادی مختلف، این تلاش‌ها می‌تواند راه را برای جامعه‌ای هماهنگ‌تر و درک‌تر هموار کند.

هتک حرمت اخیر به متون مقدس باید به عنوان زنگ خطری برای همه شهروندان باشد تا در برابر تعصب بایستند و محیط همزیستی را ترویج کنند. ما با هم می توانیم فضایی را ایجاد کنیم که در آن تنوع جشن گرفته شود و غنای سنت های معنوی مختلف پذیرفته شود.

بنابراین، هتک حرمت قرآن کریم، شعله گفت و گوی بسیار مورد نیاز در زمینه تساهل دینی و احترام به همه متون مقدس، مکان ها و شخصیت ها شده است. برای جوامع در سراسر جهان ضروری است که در برابر همه اشکال تبعیض متحد بایستند و ارزش‌های همدلی، شفقت و پذیرش را بپذیرند. با انجام این کار، ما می توانیم به طور جمعی آینده ای بسازیم که در آن مقدسات اعتقادات هر فرد گرامی داشته شود و صلح و هماهنگی حاکم شود.

نویسنده: عثمان فارسی

نایروبی، کنیا

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved