-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/06 - 11:25
  • 378
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

چاپ مقاله ویژه ایام دهه فجر در روزنامه کثیر الانتشار مومبای اردو نیو

متقارن ایام پیروزی انقلاب اسلامی و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، صیادی مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی مقاله با عنوان والفجر و لیال عشر، دهه فجر مبارک باد به زبان اردو در روزنامه کثیر الانتشار مومبای اردو نیوز انتشار گردید.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، ایشان در ابتدای مقاله ضمن تبریک به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران  آوردند: انقلاب اسلامی ایران در سال 1357  شمسی (1979 میلادی ) در طی 10 روز با ورود سید روح الله خمینی (ره) بعد از یک تبعید 15 ساله به ایران به اوج خود رسید و در 22 بهمن 1357 مطابق با 11/02/1979 سلطنت پهلوی را منقرض نمود و هر ساله در این ایام که به دهه فجر معروف است، مردم ایران جشن می گیرند و روز 22 بهمن (11 فبریه ) که در تقویم رسمی کشور ایران تعطیل رسمی و روز ملی ثبت شده است راهپیمایی عظیمی در همه شهر های ایران برگزار می نمایند. امام خمینی (ره) به عنوان رهبری این انقلاب با اتکاء به خداوند متعال و با پشتوانه مردم که از ظلم و ستم خسته شده بودند راه فرهنگی عمیق و موثری را با تکیه بر آموزه های اسلامی انتخاب نمود که نمونه آنرا فقط در نهضت انبیا می توان مشاهده کرد. امام خمینی (ره) بر همین اساس توانست انقلاب فرهنگی ومعنوی عمیقی در مردم ایجاد کند که به صورت فراگیر و عمومی در صحنه های انقلاب حضور پیدا کنند. به همین جهت عوامل پیروزی انقلاب اسلامی را می توان در مفاهمی چون اعتقادات رهبری اسلامی و وحدت مردم ایران خلاصه کرد. مکتب اسلام تبلور خواسته های ملت ایران بوده است و این ملت با تکیه بر ارزش های والای اسلامی در راه نجات انسان در دل مردم چنان ایمان و شوقی آفرید که حرکت انقلاب  را با همه سختی ها در برابر رژیم شاهنشاهی به پیروزی می رساند. 3 (سه) شعار اصلی مردم در اوج مبارزات عبارت بود از «استقلال» ، «آزادی» ، «جمهوری اسلامی» که هر سه تحقیق یافت. بدون تردید باید حرکت های انقلابی را از زوایای خاص به دو گونه بدانیم، بخشی از این انقلاب ها به دلیل ماهیت ایدئولوژیک محدود خود صرفاً یک حرکت در چهارچوب مرزهای یک کشور بوده، که دیدگاه فرا ملی ندارد و معمولاً انقلاب های هستند که رنگ ملی گرایی دارد و آنها در مبارزه بر ضد دیکتاتوری و در قالب حفظ منافع ملی و قومی دست به انقلاب می زنند و به هیچ وجه حساسیتی روی ملتها و کشورهای دیگر که زیر ظلم و ستم هستند ندارند. انقلاب اسلامی ایران یکی از آن انقلاب هایی بود که معتقد است، اسلام متعلق به ملتی خاص نیست و هدف آن نجات محرومان و مستضعفان از سلطه فکری و اقتصادی مستکبران است، لذا بررسی ارتباط آن با جهان خارج از خودش نه تنها در قالبهای معمولی روابط خارجی هر انقلاب و کشور با کشورهای دیگر بلکه به لحاظ تاکیدش بر بسط اندیشه انقلابی قابل بررسی است.

ایشان  در ادامه افزودند: انقلاب اسلامی ایران پدیده ای بی همتا بود که از پیش تعاملی بر آن وجود نداشت و حتی مبانی و مقدمات شناخت آن از اندیشه های جدید غایب بود، البته کسانی مثل «آرنولد توین بی» که به جایگاه معنویت در حیات و تمدن بشری با قلم خود نیم گاهی انداخته و تهی شدن از معنویت را موجب زوال آن می دانست ،وی معتقد بود تمدن آینده از جایی غیر از غرب باید سر برآورد، اما این مختصر برای انقلاب عظیم مردم ایران با آثار سرشار و جاری بسیارش به هیچ وجه کافی نبود. این انقلاب با بازگشت به حقایق فراموش شده فطری ، دین را در منظر اندیشه بشری پر رنگ و برجسته کرد و در دو سطح ملی و جهانی چاره ای باقی نگذاشت، مگر این که رویکردی نوین به دین ، معنویت ، انسان و جهان پدید آید. انقلاب اسلامی ایران در حقیقت نوعی اندیشه برمبنای معنوی و متفاوت با علم و تکنولوژی رایج بر پایه جهان بینی مادی را از مغرب تاریخ حقیقت و مشرق جغرافیایی گیتی به طلوع کشاند و انسان ، جهان، جامعه و تاریخ را با روی ونمای الهی موضوع دانش و اندیشه قرار داد. لذا انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهمترین پدیده عصر حاضر برای تقویت آرمانها و گسترش و تداوم اهداف و ارزش های خود در صحنه پر آشوب و متلاطم فکری جهان امروز بیش از پیش نیازمند شناخت و اتکا به شالوده محکم و استوار و نظریات فراگیر مبتنی بر اعتقادات و باورهای دینی است. تکیه بر اصول بنیادین می تواند محرکه انقلاب بوده و به تشنگان پر عطش و شیفتگان اسلام از برداشتهای نابجا و ناروای تحمیلی توسط بیگانگان به افکار عمومی جهان جلوگیری نماید و در نتیجه به عمق و گستره پیروان ، شیفتگان و عاشقان انقلاب اسلامی در سراسر دنیا بیفزاید.

https://www.mumbaiurdunews.com/view/606/mumbai-urdu-news/2

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved