-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/09/18 - 07:54
  • 303
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پیگیری دیپلماسی موزه ای در اوگاندا

رایزن فرهنگی کشورمان ضمن عزیمت به منطقه کیتنده (واقع در شهر انتبه)، از موزه و مرکز تحقیقات مسلمانان اوگاندا بازدید به عمل آورد.

بیه گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شیخ جوادو امبوگو؛ مسئول این مرکز ضمن عرض خوشامدگویی و تشکر از حضور رایزن فرهنگی ج.ا.ایران، گزارشی از تاریخچه ی تأسیس و فعالیت های فرهنگی و دینی این مرکز ارائه نمود.

ایشان گفت: " فعالیت موزه و مرکز تحقیقات مسلمانان اوگاندا در سال 2017 آغاز گردید. اینجانب به همراه یکی دیگر از همکاران خود، از سال 2010 اقدام به انجام تحقیقات و جمع آوری اطلاعات لازم کرده تا بتوانیم کلیه اطلاعات مربوط به جامعه مسلمانان اوگاندا را در این مرکز گردآوری نموده و در اختیار علاقمندان و بازدید کنندگان قرار دهیم.

این مرکز با جمع آوری اطلاعات و سوابق مسلمانان اوگاندا آغاز به کار نموده و قصد دارد در آینده نزدیک؛ با حمایت مسلمانان اوگاندا و طی خرید یک قطعه زمین مناسب، موزه ای دائمی در این خصوص راه اندازی نماید. هم اکنون در رایانه این مرکز اطلاعات کامل و جامعی از ورود اسلام به اوگاندا، اماکن اسلامی اوگاندا و نیز شخصیت های مسلمان این کشور از جمله: اساتید دانشگاه، پزشکان، شخصیت های دینی و مذهبی، سیاستمداران، تجار و ... نگهداری می گردد.

همچنین در این مرکز نسخه ای از نخستین قرآن کریم که در سال 1974 توسط آقای شیخ زکریا کیزیتو بولوادا به زبان محلی لوگاندا ترجمه و چاپ گردیده است، نگهداری می گردد."

در ادامه؛ رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات ایشان، گفت: " به طور کلی موزه ها نقش بسیار مهمی در معرفی فرهنگ و سنت های یک جامعه دارند. با مطالعه، گردآوری و محفوظ داشتن تاریخ یک کشور و اشیاء قدیمی متعلق به آن، می توان فرهنگ و باورهای جامعه را به دیگران معرفی نمود و این مفاهیم را به آیندگان و نسل های بعدی منتقل نمود."

وی افزود: " همه شما باید تلاش نمایید تا حد امکان اشیائی را که منسوب به مسلمانان از زمان ورود اسلام به اوگاندا تاکنون می باشند، مانند: نسخ قدیمی و یا خطی قرآن کریم، البسه اسلامی، ظروف و ... و بطور کلی هر آنچه که نمایانگر فرهنگ مسلمانان اوگاندا می باشد را جمع آوری و محافظت نمایید."

رایزن فرهنگی کشورمان در پایان ضمن دعوت از ایشان جهت استفاده از تجارب کشورهای اسلامی دیگر به ویژه جمهوری اسلامی ایران برای تأسیس موزه تاریخ اسلام در اوگاندا، از آمادگی رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران جهت همفکری، همکاری و توسعه موزه تاریخ اسلام در اوگاندا خبر داد.

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved