-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/30 - 07:29
  • 320
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در لاهور

آیین پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی همزمان با مراسم اختتامیه کلاس‌های آموزش زبان فارسی دوره زمستانه ۱۴۰۲ و افتتاحیه کلاس‌های آموزش زبان فارسی دوره بهاره ۱۴۰۳ با حضور خانم فاطمه فیاض، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لمز و شماری از اساتید و دانشجویان زبان فارسی در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور اظهار کرد: شاهنامه فردوسی نه تنها میراث ماندگار فرهنگ ایرانی، بلکه شاهکاری بی‌بدیل در حوزه ادبیات کلاسیک جهان است.

وی در ادامه، خطاب به فارسی آموزان افزود: یادگیری زبان فارسی کلید دستیابی به گنجینه معارف و علوم مختلف است و زبان فارسی بهترین و امن‌ترین پشتوانه برای زبان اردو محسوب می‌شود.

اصغر مسعودی نیز در سخنان خود گفت: زبان فارسی وسیله دستیابی به مفاهیم والا و حکمت بی‌نظیری است که در میراث فرهنگی این زبان در کتاب‌های علمی، ادبیات، حکمت و اخلاق به صورت شعر و نثر وجود دارد. فردوسی از همان ابتدا به داستان‌های تاریخی علاقه‌مند شد و تصمیم به نوشتن مجموعه‌ای از داستان‌های اساطیری ایرانیان گرفت. شاهنامه حدود ۵۰ هزار بیت دارد و یکی از بزرگترین سروده‌های حماسی جهان است که حاصل بیش از سی سال تلاش فردوسی است.

وی تأکید کرد: فردوسی به زبان فارسی جان بخشید و با شاهنامه زبان فارسی را از نفوذ واژه‌های بیگانه حفظ کرد و پایه‌های زبان فارسی را محکم و غنی کرد و تاریخ را زنده کرد.

خانم فاطمه فیاض اظهار داشت: شاهنامه، حماسه ملی ایران، و فردوسی، شاعر نامدار آن، در طول تاریخ همواره مورد تحسین و ستایش شاعران و ادیبان فارسی‌زبان بوده و در شبه قاره هند نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند. شعرای برجسته شبه قاره از جمله اقبال لاهوری، در آثار خود به جایگاه و منزلت والای شاهنامه و حکیم فردوسی اشاره کرده‌اند.

خانم فیاض اظهار کرد: اقبال لاهوری، شاعر و متفکر مسلمان پاکستانی، در آثار خود بارها از شاهنامه و فردوسی یاد کرده و از آنها به عنوان مظهر حماسه، شجاعت و خرد ستایش کرده است.

همزمان با این همایش مراسم اختتامیه کلاس‌های آموزش زبان فارسی دوره زمستانه ۱۴۰۲ و افتتاحیه کلاس‌های آموزش زبان فارسی دوره بهاره ۱۴۰۳ برگزار شد. در این بخش از مراسم، به دانشجویانی که دوره‌های قبلی آموزش زبان فارسی را با موفقیت به پایان رسانده بودند، گواهینامه‌هایی اعطا شد.

این اقدام با هدف تقدیر از تلاش‌های آنان و تشویق به ادامه یادگیری و تقویت زبان فارسی صورت گرفت. افتتاحیه کلاس‌های جدید نیز با استقبال گرم دانشجویان و علاقه‌مندان به یادگیری زبان فارسی همراه بود.

خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور دوره‌های آموزش زبان فارسی را در سطوح مختلف برگزار می کند. در دوره بهاره ۱۴۰۳ آموزش زبان فارسی امسال که مشتمل بر ۲۲ جلسه کلاسی دو ساعته و ۴ کارگاه است. در این دوره ۱۹ نفر در کلاس های سطح نو آموز و ۱۱ نفر در سطح مقدماتی یک شرکت کردند.

در پایان این مراسم، گواهی‌های قبولی به فارسی‌آموزان دوره‌های گذشته اهدا شد.

انتهای پیام/

 

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved