-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/26 - 10:11
  • 451
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پاسداشت آیین باستانی نوروز در قزاقستان

پاسداشت آیین باستانی نوروز در سالن ایرانشناسی دانشگاه فارابی قزاقستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پاسداشت آیین باستانی نوروز با حضور خانم یم رییس دانشکده شرق شناسی، فغانی، سرکنسول و حسین آقازاده، وابسته فرهنگی کشورمان در  آلماتی، رؤسای گروه‌های زبان‌های خارجی، اساتید زبان فارسی، ایرانشناسان و دانشجویان قزاقی در سالن ایرانشناسی دانشگاه فارابی برگزار شد.

خانم یم، رئیس دانشکده شرق شناسی در سخنان خود، گفت: دانشگاه ملی فارابی قزاقستان نه تنها در قزاقستان پیشرو است، بلکه دارای موقعیت خوبی در عرصه بین‌المللی است. دانشگاه فارابی باسابقه‌‌ترین دانشگاه قزاقستان است که سنت جشن نوروز را در میان جامعه شرقی حفظ می‌کند.

وی اظهار داشت: امروز ما اولین رویداد نوروز را که عید مردم ایران نیز است، نه تنها در دانشگاه خود، بلکه به طور کلی در قزاقستان جشن می‌گیریم. اکنون این برنامه را افتتاح می‌کنیم و از همه شما بسیار سپاسگزارم.

خانم یم مطرح کرد: امیدوارم بتوانیم تمام سنت‌ها را به شکلی بسیار زیباتر برای مردم خود به نمایش بگذاریم تا در تعامل با فرهنگ ایرانی، بتوانیم دو کشور را در روند دوستی و تفاهم، متحد کنیم.

فغانی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آلماتی در سخنرانی خود، با قدردانی از برگزاری این برنامه توسط مسئولان دانشگاه فارابی، از عید نوروز به عنوان نماد صلح و دوستی ملت‌های حوزه فرهنگی نوروز یاد کرد.

وی با بیان اینکه نوروز خاصیت همگانی و جهانی شدن را دارد، عنوان کرد: نوروز به دلیل آموزه‌هایی مثل محبت، احترام به بزرگترها و خانواده، منابع طبیعی و خدادادی از سوی اسلام مورد قبول واقع شد و در قزاقستان تقریباً ماه مارس ماه نوروز است و کشورهای مختلفی نوروز را جشن می‌گیرند و روز 21 مارس به عنوان روز جهانی نوروز در سازمان ملل در سال 2010 به ثبت رسید.

آقازاده، نماینده فرهنگی کشورمان در آلماتی با تشریح معانی نمادهای سفره هفت سین، آیین نوروز را به عنوان میثاق مشترک برای همبستگی و همکاری دانست و تصریح کرد: فرهنگ در دوره‌هایی از تاریخ مرز نداشت و تبادلات فرهنگی در گستره فراخ در جریان بود و در دوران اخیر با وجود دولت‌ها و کشورها می‌توان جریان تعاملات و تبادلات علمی و فرهنگی را فراتر از مرزهای جغرافیای سیاسی گستراند و فرهنگ‌ها را غنا بخشید.

وی ادامه داد: آیین نوروز به عنوان میراث گذشتگان و نیاکان، ویژگی‌های بی‌همتایی دارد و نیاکان با برپا داشتن آیین نوروز در گذشته، نشان دادند که در جریان حفظ محیط زیست هزاران سال پیش رو بودند.

بولات، از شخصیت‌های شناخته شده قزاقی خصیصه‌های جشن نوروز را تشریح کرد و ارزش‌هایی مثل به دید و بازدید، عیدی گرفتن و ... را یادآور شد.

در ادامه، دانشجویان قزاقی رشته زبان فارسی اشعار و قطعه‌های ادبی خود را خواندند و یکی از دانشجویان مؤلفه‌های جشن نوروز را در قالب یک پاورپوینت ارائه کرد.

شایان ذکر است، با برپایی سفره تزیین شده هفت سین نوروز نیز در جریان این آیین باستانی، جزییات و معانی نمادهای آن به زبان قزاقی توضیح داده شده بود.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved