-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/05/08 - 08:51
  • 826
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

پاسخ شیعیان روسیه به هتاکان قرآن کریم در غرب

شیعیان روسیه در آیین شام غریبان شهادت امام حسین (ع) با در دست گرفتن قرآن کریم و ادای احترام به این کتاب آسمانی، اقدام هتاکان به مقدسات اسلامی در برخی کشورهای غربی را محکوم کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم سوگواری شام غریبان حسینی، شامگاه جمعه ششم مردادماه در مسجد خاتم الانبیاء(ص) مسکو برگزار شد و عزاداران حسینی از ملیت‌های مختلف با در دست گرفتن قرآن کریم، فریاد «لبیک یا قرآن» سر دادند.

شام غریبان شهیدان کربلا همراه با نوحه سرایی و فضای حزن و اندوه در مظلومیت امام حسین(ع) همراه بود.

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه طی سخنانی، اظهار داشت: قرآن کریم همواره در حال دعوت به تفکر و تعقل است، مخالفت با قرآن، مخالفت با عقلانیت است. قرآن مکررا ناباوران را به تحدی دعوت کرده است و می‌گوید: اگر باور ندارید که این قرآن سخن خدا باشد و گمان می‌برید ساخته و پرداخته دست بشر است، هر آینه آزمایش آن آسان است؛ سخن‌دانان و سخن‌وران خود را وادارید تا نـیـروی خـود را به کار گیرند و سخنی هم چون قرآن، زیبا و شیوا، محکم و استوار ارائه دهند، اگر می‌توانید یک سوره همچون قرآن بیاورید، اگر نمی‌توانید یک آیه همانند آیات قرآن بیاورید. ولـی هـرگز چنین اقدامی را نمی‌توانید انجام دهید، زیرا به خوبی می‌دانید که قرآن همانند سخن بشر نیست.

وی افزود: کشورهای غربی بدانند که نمی‌توانند با این دست از اقدامات ما را وادار به واکنش های غیرعقلانی کنند. درک می‌کنیم آنها قصد دارند با این اقدامات خبیثانه ما را وارد توطئه دیگری کنند که به خوبی از آن آگاهیم. اما رهبری خردمند ما در ایران اسلامی و علمای دین مبین اسلام در کشورهای دیگر کاملا با چشمانی ناظر و دانا شرایط را رصد و هوشمندانه نسبت به اینگونه اعمال و رفتار تصمیم میگیرند. اهانت به قرآن کریم در برخی کشورهای غربی نشان می‌دهد که شعارهای این کشورها در موضوع اخلاق و آزادی،‌ شعارهایی تهی است که برای محبوس کردن جامعه بشری در جهالت مطرح می‌شوند.

جلالی با بیان اینکه قرآن کریم از ابتدای نزول با دشمنانی مواجه بوده یادآور شد: این کتاب آسمانی،‌ همواره افراد را به تعقل و اندیشیدن دعوت کرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد:‌ امروز با دنیایی مواجه هستیم که بر خلاف شعارهای ظاهری، مخالف تفکر است و اینکه جوامع بشری را به مسائل نفسانی مشغول می‌کنند، برای این است که بشر امروز را از تفکر بازدارند.

اساس دین، چیزی جز عقلانیت و تفکر نیست

جلالی ادامه داد:‌ هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای غربی به این دلیل است که آنها با تفکر، ‌تعقل و دعوت به اندیشیدن مخالف هستند و آنچه که به عنوان آزادی بیان مطرح می‌شود دروغی بیش نیست.

وی در آیین شام غریبان شهادت امام حسین (ع)،‌ فلسفه قیام حسینی را بازگشت جامعه اسلامی به اساس و نص دین عنوان کرد و گفت:‌ اساس دین، چیزی جز عقلانیت و تفکر نیست و سخنان حضرت سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا، در راستای دعوت به وجدان، عقلانیت و تفکر به عنوان اصل دین و نیز از بین نبردن سنت‌های پیامبر گرامی اسلام (ص) است.

جلالی تصریح کرد:‌ قرائت‌های تندروانه، افراط‌گری و طائفه‌گرایی را همان کسانی ایجاد کردند که با اساس دین و معنویت مخالف هستند و بانی جنایات زیادی در کشورهای عراق و سوریه شدند.

وی با گرامیداشت یاد سردار شهید سلیمانی ادامه داد:‌ ایران اسلامی به مردم این کشورهای رنجدیده از افراط‌گری و تروریسم کمک کرد اعم از مسلمانان، مسیحیان و حتی به کسانی که به دین خاصی اعتقاد نداشتند؛ این گویای آن است که برای ما، انسانیت از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سفیر ایران در مسکو با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، قرآن کریم را خط قرمز مسلمانان جهان توصیف کرد.

وی با اشاره به موج محکومیت جهانی هتک حرمت قرآن کریم از سوی مسیحیان و پیروان دیگر ادیان الهی، از این مواضع قدردانی کرد و گفت:‌ مسیحیت در روسیه دارای اصالت است و دیدگاه رهبری مسیحیت ارتدوکس در حوزه اخلاق و آینده جامعه بشری و جنایات غرب، انطباق بسیار زیادی با موضع دینی و رویکرد ما دارد.

بنابر اعلام این خبر، شیعیان روسیه در دیگر شهرها از جمله سن‌پترزبورگ، ماخاج قلعه، دربند و...با راهپیمایی ضمن عزاداری و سوگواری در روز عاشورای حسینی، توهین به قرآن کریم را محکوم کردند. همچنین، در شهر دربند داغستان شیعیان با برافراشتن پرچم‌های عزا و ماتم حسینی در خیابان‌های این شهر اهانت به قرآن مجید را محکوم کردند.

شیعیان مقیم سن پترزبورگ نیز ضمن سوگواری در رثای شهادت امام حسین (ع) در حسینیه امام علی (ع) این شهر با در دست گرفتن قرآن کریم، اقدام صورت گرفته در برخی کشورهای غربی در هتک حرمت این کتاب آسمانی را محکوم کرده و حسینیه فاطمه الزهرا (س) در شهر مسکو نیز میزبان آیین سوگواری حسینی در روز عاشورا و اقدام جمعی عزاداران در تکریم قرآن کریم بود.

ماخاچ قلعه پایتخت جمهوری داغستان روسیه نیز صحنه حضور پرشور شیعیان در آیین‌های سوگواری ماه محرم بود. این آیین‌ها با سر دادن تکبیر و ادای احترام به قرآن کریم در اعتراض به بی حرمتی به ساحت این کتاب مقدس در برخی کشورهای اروپایی بود.

عزاداران حسینی در مرکز اسلامی مسکو نیز آیین تکریم قرآن را بجا آوردند. در این مراسم شیعیان عزادار حسینی با سر دادن نداری «الله اکبر» اهانت به کتب آسمانی را تقبیح کردند.

انتهای پیام

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved