-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/30 - 09:17
  • 161
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

وکلای پاکستانی جنایات رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌الملل را بررسی کردند

نشست «بررسی حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌الملل» که به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد، وکلای برجسته پاکستانی در جنایات رژیم صهیونیستی را از منظر حقوقی و ارتباط با موضوع حقوق بشر و قوانین بین‌المللی مورد بحث قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست که به منظور بررسی و تحلیل وضعیت حقوقی و جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین برگزار شد، حضور میهمانان مهمی از جمله مهران موحدفر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور؛ اسد منظور بات، رئیس کانون وکلای دادگاه عالی لاهور؛ منیر حسین بهتی، رئیس اتحادیه وکلای لاهور و وکلای برجسته پاکستانی از جمله احمد اویس، اظهر صدیق، نصیر الدین نیر، محمد اسلم زار، ملک سلمان اسلم، علی زین نقوی، خانم عنبرین قریشی و خانم سیده عظمی گیلانی افتخار آور بود.

مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم با سخنرانی جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور، آغاز شد. وی در این مراسم به ابتکار جمهوری اسلامی در نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به روز قدس اشاره کرد و گفت: مقامات صهیونیستی از تاکتیک مظلوم‌نمایی برای جلب حمایت افکار عمومی جهانی بهره گرفتند ولی پس از طوفان الاقصی دیر نپایید و چهره واقعی رژیم اشغالگر قدس آشکار شد: چهره جنایتکارانه و عاری از هر گونه انسانیت. رژیم صهیونیستی روزانه غزه را هدف بمباران قرار داد. بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، اردوگاه‌های آوارگان، منازل مسکونی، مدارس و حتی کارکنان سازمان ملل متحد نیز از خشونت «نامحدود» صهیونیست‌ها در امان نماندند.

سپس میهمانان از محل نشست، ضمن ابراز تأسف نسبت به شهادت سردار محمدرضا زاهدی و همراهانش در حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه با بیان اندیشه‌ها و نظرات خود، به تبیین موضوعاتی از قبیل ارائه قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل بر علیه رژیم صهیونیستی توسط پاکستان، ضرورت حمایت همه انسان‌ها از فلسطین، تأثیرات نسل کشی فرهنگی و مردمی توسط رژیم صهیونیستی و وضع تحریم‌های اقتصادی علیه رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی پرداختند.

موحدفر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور اظهار داشت: تداوم نسل کشی در غزه و ادامه جایات رژیم قانون شکن صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین زنگ خطر وقوع بی سابقه ترین فاجعه قرن را به صدا درآورده است.

وی افزود: این رژیم با ممانعت از ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به دنبال کشتار دسته جمعی و تدریجی و دردناک باقی مانده ساکنان غزه است و مقامات این رژیم اعلام کرده‌اند که به دنبال نابودی مردم فلسطین هستند. تخریب گسترده نوار غزه، اعدام خیابانی و دسته جمعی خانواده ها در باریکه غزه، تخریب بیمارستانها، کوچ اجباری و نقض حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین داستان تلخ غزه و فلسطین است و تلخ تر از آن بی کیفر مانی رفتار رژیم اسرائیل است. متاسفانه یکجانبه نگری غرب در حمایت چشم بسته از این رژیم تمامی دستاوردهای بشر در حوزه چند جانبه گرایی و حقوق بین المللی را به عقب برده است.

موحدفر تأکید کرد: دیوان بین‌المللی کیفری لازم است به پرونده اقدامات نظام آپارتاید رژیم صهیونیستی به دلیل جنایت علیه بشریت در اثر گرسنگی دادن سیستماتیک و گسترده جمعیت غیرنظامی به ویژه زنان و کودکان و ایجاد تألمات عمدی شدید روحی و روانی در مادران بواسته مرگ تدریجی فرزندانشان و بی توجهی این رژیم به قوانین و هنجارهای حقوق بین‌الملل، از جمله حقوق بین‌الملل بشر دوستانه و حقوق بشر ورود کند.

موحدفر در ادامه سخنانش، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که تنها راه حل بحران فلسطین پایان بخشیدن به اشغال، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین اصلی خود و برگزاری همه پرسی ملی با مشارکت همه فلسطینیان اصیل اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تعیین سرنوشت و نوع نظام سیاسی می باشد.

وی افزود: روز قدس روز تکرار و پررنگ تر کردن این خواست مردم جهان یعنی به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت مردم مظلوم فلسطین است.

اسد منظور بات؛ رئیس کانون وکلای دادگاه عالی لاهور اظهار داشت: نقض کنوانسیون ژنو و ناکامی سازمان ملل در برقراری صلح موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

منیر حسین بهتی؛ رئیس اتحادیه وکلای لاهور گفت: همه انسان‌ها باید به هر نحوی که می‌توانند، در حمایت از حقوق مردم فلسطین شرکت کنند. این یک وظیفه بشری است که باید توسط همه ما به انجام برسد.

نصیر الدین نیر با اشاره به اینکه در جهان قوانین و قطعنامه‌های بسیاری برای مقابله با رژیم‌های اشغالگر و کشورهای مورد اشغال وجود دارد، تأکید کرد که پلتفرم‌هایی همچون دیوان بین‌المللی کیفری و قضایی برای مراجعه در صورت نقض این قوانین و قطعنامه‌ها فراهم است.

وی بیان کرد که رژیم صهیونیستی به بهانه حملات موشکی حماس، به گونه‌ای بی‌تفاوت و بدون تمایز اماکن نظامی و غیرنظامی، حملات گسترده‌ای را علیه غزه آغاز کرده است که به حدی جنایت جنگی محسوب می‌شود و باید پرونده‌ای از این جنایت جنگی در دیوان کیفری بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد.

احمد اویس با تأکید بر اهمیت وضعیت فعلی، اظهار داشت: در این شرایط، باید یک گام بزرگ و تصمیم‌گیری شجاعانه انجام شود. تمامی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی موظفند سازمان ملل را به لغو عضویت تهدید کنند؛ در صورتی که سازمان ملل اقدامات مؤثری برای حل مسائل ما انجام ندهد، ما لغو عضویت خود را اعلام خواهیم کرد و برای این منظور، در جلسه اضطراری سازمان همکاری اسلامی، قطعنامه‌ای به این موضوع ارائه خواهیم داد.

وی افزود: دولت‌های پاکستان و ایران می‌توانند این قطعنامه را تقدیم کنند. مطمئناً سازمان ملل مجبور خواهد شد تا به تمامی شرایطی که کشورهای اسلامی مطرح کرده‌اند، پاسخ دهد. با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هم‌اکنون زمان مناسبی برای اقدامات این گونه است.

اظهر صدیق تصریح کرد: بدترین بحران انسانی در منطقه خاورمیانه همچنان ادامه دارد. اگرچه در مجامع بین‌المللی همچون مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت، شورای حقوق بشر و دیوان بین‌المللی کیفری سازمان همکاری اسلامی، بسیاری از قطعنامه‌ها به تصویب رسیده‌اند، اما هنوز به دنبال راه‌حلی جامع برای این بحران می‌گردیم. کشتارهای جمعی در منطقه غزه ادامه دارد و ما همچنان در جستجوی راه‌حل بهینه هستیم.

وی ابراز کرد: در واقع، راه‌حل‌های متعددی برای حل این بحران مطرح شده است، اما مشکل اصلی در عدم اجرای قطعنامه‌های تصویب‌شده است که دلیل آن عدم اتحاد و همبستگی میان کشورهای اسلامی است. بدون اتحاد و همبستگی این کشورها، امکان پایان دادن به بحران انسانی در منطقه غزه وجود ندارد. متأسفانه، سازمان همکاری اسلامی نیز در ایجاد این همبستگی موفقیت‌آمیز نبوده است. امروز در نشست جاری، راه‌حل‌های بسیاری مطرح شده است، اما تا زمانی که کشورهای اسلامی دست به دست هم ندهند، اجرای این راه‌حل‌ها ممکن نخواهد بود. از دولت پاکستان خواسته می‌شود که در این زمینه گامی مؤثر بردارد و با کشور ایران همکاری نماید، همچنین دیگر کشورهای اسلامی را برای مذاکرات در این خصوص دعوت کرده و نمایندگان و فعالان حقوق بشر بین‌المللی را نیز به این مذاکرات دعوت نماید

ملک سلمان اسلم اظهار کرد: رژیم صهیونیستی به نقض ۲۸ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متهم شده است و به سراسری قوانین بین‌المللی اهمیتی نمی‌دهد، همه این قوانین را نادیده می‌گیرد. برای مقابله با این رژیم، ما به یک برنامه دیپلماتیک مؤثر نیاز داریم.

در حال حاضر، دو پرونده علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی کیفری مطرح شده است. یک پرونده توسط کشور آفریقای جنوبی در مورد کشتار جمعی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی است، که حکم آن به تازگی صادر شده و اجرای آن حداقل یک سال طول خواهد کشید. پرونده دیگر توسط کشور آلمان به منظور ممنوعیت تهیه سلاح و حمایت مالی از رژیم صهیونیستی توسط برخی کشورها ایجاد شده است. ایران باید مذاکرات دیپلماتیک با کشورهای دوست به منظور صدور سریعتر حکم دادخواست آلمان و اجرای آن حکم را آغاز کند.

وی افزود: نکته مهم دیگر که باید به آن توجه کنیم، وجود نسل‌کشی فرهنگی در فلسطین در کنار کشتار جمعی مردم غزه است. رژیم صهیونیستی با حملات به مساجد، کلیساها و اماکن فرهنگی و میراث باستانی فلسطین، به هدف از بین بردن فرهنگ فلسطین پرداخته است.

سلمان اسلم عنوان کرد: اقدام مؤثر دیگری که برای مقابله با رژیم صهیونیستی باید انجام گیرد، وضع تحریم‌های اقتصادی علیه این رژیم است. انجام این کار تنها توسط یک یا دو کشور، نتیجه‌بخش نخواهد بود و همانطور که ایران می‌داند برنامه دیپلماسی به معنای مذاکره بین دو یا سه کشور نیست، بلکه به معنای قانع کردن بیشترین تعداد کشورهای ممکن است.

شایان ذکر است این نشست با بیانیه‌ای مشترک از طرف میهمانان به پایان رسید، که در آن تقدیر و تشکر از ایران بابت ایستادگی در کنار مردم مظلوم فلسطین بیان شد. این رویداد به عنوان یکی از تلاش‌های مشترک برای رسیدن به عدالت بین‌المللی و حفظ حقوق بشر در منطقه و جهان مورد تاکید قرار گرفت.

انتهای پیام

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved