-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/03/27 - 15:46
  • 282
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند:

وحدت رمز پیروزی در برابر دشمنان اسلام است

زارع‌بی‌عیب در جمع اندیشمندان و رهبران مسلمان و بودایی تایلند با قرائت پیام مقام معظم رهبری به حجاج بیت‌الله‌الحرام، اظهار داشت: وحدت اسلامی، رمز پیروزی در برابر دشمنان است. مسلمانان با همدلی یکدیگر می‌توانند توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده و به عزت و سربلندی خود دست یابند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست «حج در قرآن و نقش وحدت اسلامی در حمایت از فلسطین» با حضور مهدی زارع‌بی‌عیب، رایزن فرهنگی کشورمان، جمعی از اندیشمندان و رهبران مسلمان و بودایی تایلند در مؤسسه و مسجد الهدی در منطقه تلیگشان بانکوک برگزار شد.

زارع‌بی‌عیب، رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند به اهمیت حج به عنوان یکی از ارکان اسلام و فرصتی برای وحدت مسلمانان اشاره کرد و گفت: حج مسلمانان را از سراسر جهان گردهم می‌آورد و به آنها فرصتی برای تجدید ایمان و تقویت برادری می‌دهد و یکی از مهمترین پیام‌های آن، وحدت و همدلی است.

وی افزود: در این سفر معنوی، مسلمانان از تمام نقاط جهان با یکدیگر متحد شده و با یک صدا ندای توحید و بندگی سر می‌دهند. قرآن کریم در آیه 103 سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید: "واعْتصموا بحبْل اللّه جمیعًا ولا تفرّقوا""و همگی به ریسمان الهی (قرآن و اسلام) چنگ زنید و تفرقه‌ها را کنار بگذارید.

رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند با قرائت پیام مقام معظم رهبری به حجاج بیت‌الله‌الحرام، اظهار داشت: وحدت اسلامی، رمز پیروزی و عزت مسلمانان در برابر دشمنان است. دشمنان اسلام همواره تلاش می‌کنند تا میان مسلمانان تفرقه ایجاد کنند و آنها را از یکدیگر دور نگه دارند. اما مسلمانان با وحدت و همدلی می‌توانند توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده و به عزت و سربلندی خود دست یابند.

وی در ادامه سخنانش، مطرح کرد: یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام است. مردم مظلوم فلسطین است  که سال‌هاست تحت اشغال قرار دارند و از حقوق اولیه خود محروم شده‌اند. قرآن کریم در آیات متعددی به ظلم و ستمی که بر مردم فلسطین روا می‌شود، اشاره کرده است. در آیه 7 سوره اسراء می‌خوانیم: "وأخْرجْنا الّذین ظلموا أهْلها منْ دیارهمْ بغیْر حقٍّ إلّا أنْ یعْبدوا اللّه" و کسانی که به اهل آن (سرزمین) ستم کرده بودند از خانه‌هایشان بیرون راندند بخاطر اینکه فقط خدا را می‌پرستیدند.

زارع‌بی‌عیب تصریح کرد: وظیفه همه مسلمانان در قبال مردم مظلوم فلسطین، حمایت از آنها و تلاش برای رهایی آنها از چنگال ظلم و ستم است.

وی وظیفه مسلمانان را حمایت از این مردم مظلوم دانست و گفت: ما باید با تمام توان خود از حقوق آنها دفاع کنیم و به آنها در احقاق حقوقشان یاری برسانیم. راه‌های مختلفی برای حمایت از مردم فلسطین وجود دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند عنوان کرد: باید با روشنگری و تبیین حقایق، افکار عمومی را نسبت به ظلم و ستمی که بر مردم فلسطین روا می‌شود، آگاه کنیم.

ویسروت لاویتی، معاون رییس شورای اسلامی شهر بانکوک نیز در این مراسم، به نقش حج در ترویج صلح و عدالت در جهان پرداخت و گفت: اتحاد و برادری مهمترین مسئله در تعالیم اسلام است که مسلمانان باید همیشه بدان توجه داشته باشند وگرنه کسانی که فاقد این صفات هستند، قطعاً کرامت مسلمانی خود را از دست خواهند داد.

وی با اشاره به فلسفه حج در تجلی بنده واقعی در مقابل خداوند گفت: وحدت بین مسلمانان، اساس و ارکان دین است، وحدت یعنی همکاری و کمک به یکدیگر هر چند که هر کدام از ما در یک فرقه مختلف پیروی کنیم اما می‌توانیم با احترام گذاشتن به یکدیگر زندگی کنیم زیرا بین مذاهب اشتراکاتی وجود دارد همان که ما یک خدا، یک کتاب و با هم یک پیامبر داریم .

سید محمود شاه حسینی به اسرار سیاسی حج از منظر امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: گفتن لبیک الله فقط با زبان فایده‌ای ندارد. صرف گفتن این مطلب در حج، رسالت خود را که کمک به برادران و خواهران مسلمان ما است، انجام نمی‌دهد.

وی با تأکید بر وحدت اسلامی در کمک به مسئله فلسطین گفت: تنها موضوعی که می‌تواند به برادران و خواهران ما در فلسطین کمک کند اتحاد بین مسلمانان است. این مهم می‌تواند به مسلمانان کمک بسزایی داشته باشد.

سراووت آری، مدیر مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه چولالونگکاورن در سخنرانی خود به وضعیت فلسطین در غزه اشاره کرد و گفت: با اشاره به حوادثی که در حال حاضر در فلسطین رخ می دهد، اسرائیل اکنون به نقطه پایانی سفر خود رسیده است.

پایسال، نویسنده و تحلیگر سیاسی اظهار داشت: به نظر من، حج تنها مناسکی نیست که مسلمانان باید آن را انجام دهند بلکه حج هم یک سبک زندگی می‌تواند باشد و سبک زندگی حج این است که انسان از همه تعلقات دنیوی صرف نظر کند تا تنها به دنبال خدا برود و این نیز بالاترین تعلیم بودا است. بودا نیز اینگونه آموزش داد و انسان می‌تواند به سعادت واقعی برسد باید از سبک زندگی حج در زندگی خود پیاده کند.

وی خاطرنشان کرد: تنها با مذاکره با کشورهای مسلمان دوست می‌توان به وحدت رسید و آنچه باید به طور همزمان انجام شود، قطع رابطه با کشورهای مسلمانی است که ابزار ابرقدرت‌ها نیز هستند این موضوع را باید جدی گرفت و با آنها نباید همراهی کرد.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved