-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/13 - 10:59
  • 311
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

وبینار امام خمینی (ره) و احیای ارزشهای اسلامی (تأثیر در آفریقا)

ایشان رهبر تمام جنبش های آزادی خواه در کل جهان بودند

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روز پنج شنبه 11 خرداد، نمایندگی فرهنگی کشورمان در تانزانیا به مناسبت سی و چهارمین  سالگرد رحلت جانگداز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره)، اقدام به برگزار وبینار «امام خمینی (ره) و احیای ارزش های اسلامی (تأثیر در آفریقا)» بر روی پلت فرم گوگل میت و به صورت زنده در کانال یوتیوب رایزنی فرهنگی نمود. این وبینار با حضور پروفسور ایجینالد میهانجو، رئیس دپارتمان تاریخ دانشگاه سنت آگوستین تانزانیا، دکتر بلال ماتولا، دکتر مرتضوی، شیخ مولبا صالح، دکتر قاسم حسن و خانم خدیجه کایاندا برگزار گردید.

فیلم کامل این وبینار در آدرس زیر قابل مشاهده می باشد.

https://www.youtube.com/watch?v=tjiDfUO-GA4

 

در این مراسم پس از خوش آمدگویی به میهمانان این برنامه، آقای دکتر مرتضوی به عنوان اولین سخنران ابتدا از ابتکار عمل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این وبینار تشکر و قدردانی کرد. وی در ادامه  نقش امام خمینی (ره) درپیروزی انقلاب اسلامی و تحول در این حرکت به سوی کمال را تشریح کرد.

وی گفت امام خودش کسی بود که همه آن موانع و همه آن راه‌های رسیدن به آن انقلاب را تجربه کرده بود، بنابراین من معتقدم که این انقلاب باید از درون خود شخص شروع شود، بنابراین امکان ندارد فردی که برای جامعه ای انقلاب می کند، خودش در برخی از اصول گیر کرده باشد به همین دلیل است که می دانید عنوان سخنرانی من امام خمینی یک رهرو بود، است. پس او ابتدا در درون خودش انقلاب کرده است و بعد جلو رفته است تا آن انقلاب را به این جامعه بیاورد و شما را با جامعه ای آشنا کند که می دانید. انقلاب مثل درس خواندن یا تدریس نیست. برای شروع از خودش باید به حدی برسد تا بتواند آن تغییر را در جامعه نیز ایجاد کند.

و نکته ای که باید در مورد انقلاب در نظر گرفته شود، این است که می‌دانید اگر کسی بخواهد هر تغییر کوچکی در جامعه ایجاد کند که این تغییر باعث ایجاد انقلاب در جامعه شود، مانند تکان دادن اقیانوس است. زیرا در جامعه انواع مختلفی از افراد با ذهنیت و طرز فکر متفاوت زندگی می کنند. برای ایجاد هر تغییری باید نه فقط جلوی چشمانشان نگاه کنند آنها باید عمیقاً به آینده خود نگاه کنند تا بتوانند خواسته های نسل‌ها و فرزندانشان را بر اساس آن خواسته ها تغییر دهند.

وی افزود: یک فرد مذهبی نباید فقط در محدوده مسجد و در داخل عبادتگاه محدود شود. دین ما اسلام است کامل ترین دین است، بنابراین قدرت آن را دارد که حتی برای ایجاد تغییرات در جامعه فعال شود. به همین دلیل برخی از علما معتقدند که قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از شریعت‌ها در جامعه قابلیت اجرا نداشتند و امام خمینی(ره) تلاش کردند تا این تحولات را در جامعه به وجود آورند، همه دست به دست هم دادند تا این انقلاب اسلامی به وقوع بپیوندد.

پس از ایشان آقای دکتر بلال ماتولا، سخنران دوم این وبینار بود، وی در سخنانی با موضوع تحول جهانی امام خمینی (ره) نظام اسلام سیاسی را در قبل از انقلاب و پس از انقلاب تشریح کرد. وی در ادامه ایدئولوژی های غربی و شرقی و بحث ولایت فقیه در مقابل سرمایه داری و سوسیالیسم را تبیین نمود.

وی روز قدس و هفته وحدت را از مهم ترین یادگاران امام راحل دانست. وی همچنین نظریات امام در کارآمدی دین در همه ابعاد زندگی بشری را ستود.

وی همچنین ایستادگی امام در برابر تهاجم فرهنگی و مقابله با تحریم ها و تهاجم نظامی و دفاع از ارزش های دینی و اسلامی را بسیار ارزشمند خواند.

سخنران بعدی آقای شیخ مولبا صالح بود، وی در سخنانش گفت: در واقع امروز وقتی از سیاست الهی صحبت می کنیم بسیار عجیب به نظر می رسد، به ویژه زمانی که در قرن بیستم هستیم، در واقع ما در دنیایی زندگی می کنیم که گروهی از افراد شیطان پرست برای رسیدن به دینی عجیب و غریب مبارزه می کنند آنها در دنیایی غرق شده در ماتریالیسم که در اقیانوس سکولاریسم حرکت می کند. برای آنها تصور جامعه ای که توسط سیاست الهی رهبری شود، کاملاً غیرممکن است.

اما در منظر طبیعی، آفریدگار تنها کسی است که بشریت را به سوی کمال هدایت می کند، لذا امام خمینی عرفان عارف را با علم الهی مشروط کرد و ضرورت تحقق آرزوی هر مسلمانی را با استقرار نظام الهی در اسلام درک کرد.

خداوند در قرآن به صراحت می گوید که برای هر امت و ملتی ما پیامبرانی فرستادیم و این پیامبران مأموریت دوگانه دارند: اول عبادت فقط خدا و دوم رد هر قدرتی که غیر از آن باشد. پیامبران وظیفه داشتند بشر را در همه ابعاد زندگی بشری به سوی کمال و سعادت هدایت کنند، پس سیاست الهی، سیاست راستین است که با در نظر گرفتن همه جوانب انسانی جامعه را اداره می کند. جامعه و کوشش به توسعه آنها به نفع جامعه و مردم نه به نفع حاکم این نوع سیاست مخصوص پیامبران و برگزیدگان است. برخی می گویند در سیاست دخالت نکنید و آن را به ما بسپارید. پس امام پاسخ می دهد، سیاستی که شما آرزوی آن را دارید یک سیاست حیوانی است، بدون شک سیاست افراد فاسد شیطانی است. سیاستی که فقط به ابعاد مادی و حیوانی انسان اهمیت می دهد، بنابراین می توان سیاست را در دو نوع سیاست الهی و سیاست حیوانی دید.

وقتی به سیاست های پیامبر (ص) در امور داخلی و خارجی نگاه می کنیم نشان می دهد که یکی از وظایف آن حضرت فعالیت سیاسی بوده است، بنابراین در زمان پیامبر اکرم(ص) رهبری سیاسی و معنوی از هم جدا نبوده است، اما بعدها رهبری سیاسی و معنوی از یکدیگر جدا شده است.

 

پس از شیخ مولبا خانم خدیجه کایوندا، در سخنانی جایگاه زن از دیدگاه امام خمینی (ره) را تشریح کرد. وی گفت همانطور که امام خمینی را الهام‌بخش مبارزه با آپارتاید می‌دانیم، نلسون ماندلا رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی پس از آزادی از زندان در ستایش امام خمینی (ره)، او را نه تنها رهبر انقلاب اسلامی توصیف کرد بلکه وی را رهبر تمام جنبش های آزادی خواه در کل جهان معرفی کرد.

ارتقای نقش زنان در ایران با الگوبرداری از حضرت فاطمه زهرا (س) و نیز نقش زن در خانواده از ویژگی های انقلاب اسلام است. امام بیانیه و فتوای زیادی در مورد زنان توانمند دولت اسلامی، حفاظت از موقعیت آنان داد. ما شاهد هستیم که چگونه از سال 1979 به بعد در ایران نقش زنان در حکومت اسلامی تغییر می یابد. آنها در اداره کشور سهیم می شوند و همچنین می توانند رأی بدهند. امام می گفت زن در جامعه اسلامی آزاد است و تحت هیچ شرایطی از ورود به دانشگاه، ادارات و مجلس محروم نخواهد بود.

مشخصات زنان سیاستمدار، فعال - زنان در مجلس همانطور که می بینیم تعداد آنها بین سال های 1980 و 2020 در نوسان بوده است و همچنین نحوه عملکرد حقوق بشر امام و زنان، توصیه ایشان به حفظ حجاب بود. امام معتقد بود که پوشش زن باید به گونه ای باشد که باعث فساد در جامعه نشود. امام نقش مادر را بسیار تعیین کننده می دانست و به تربیت فرزندان اهمیت زیادی می داد.

وی در انتها از سفارت و رایزنی ایران درخواست کرد که برای توانمندسازی زنان مسلمان تانزانیا در بخش های مختلف در تانزانیا حمایت کند.

در ادامه آقای قاسم حسن مطالب خود را با موضوع امام خمینی (ره) و دیپلماسی دینی ارائه نمود وی گفت: امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بود که منجر به سرنگونی رژیم رضاشاه و استقرار جمهوری اسلامی ایران در سال 1357 شد. او پس از درگذشتش در سال 1989 میراث خود را به جا گذاشت و امروز مردم سراسر جهان او را به دنبال کمک او به فوریت دیپلماسی دینی در جهان فراموش نخواهند کرد.

وی در ادامه با تشریح مبحث دیپلماسی دینی گفت، سهم امام خمینی (ره) در ایجاد دیپلماسی دینی در جهان ستود.

امام جوانان و مردان و زنان را به مهربانی و عدم تسلیم در برابر رهبران ظلم دعوت کرد. وی همچنین شش ماه پس از انقلاب 1979 از مردم خواست تا در هر کجا که هستند در کنار مظلومان فلسطین بایستند و با این کار روز قدس را به صورت رسمی اعلام کردند.

او جنگید تا از فرهنگ کشور خود دفاع کند و اجازه نداد فرهنگ غرب به هر نحوی نفوذ کند.

وی افزود همه ما به یاد داریم که سلمان رشدی یکی از نویسندگانی بود که کتابی تحت عنوان آیات شیطانی نوشت. او مورد حمایت قدرت های غربی بود. این امام خمینی (ره) بود که شجاعانه ایستاد و دستور بازداشت سلمان رشدی را در هر کجا که گرفتار شد، اعلام کرد.

بالاخره میراث امام خمینی (ره) فراموش شدنی نیست. با اینکه از مرحوم شده اند ولی با ما زندگی می کند.

در انتهای این وبینار پروفسور میهانجو مطالب خود را با موضوع «انقلاب ایران ابزاری راهبردی برای تانزانیا» ارائه نمود. وی در سخنان خود ابتدا از رایزنی فرهنگی برای برگزاری این وبینار تشکر کرد و سپس وی به رابطه خونی و برادرانه بین مردم ایران و تانزانیا پرداخت. وی گفت من دوست دارم یک بار دیگر روابط تاریخی بین ایران و تانزانیا به ویژه با جامعه شیرازی و بلوچی برقرار شود. وی افزود یادگار امام برای تانزانیا می تواند یک مهندسی مجدد انقلابی در تانزانیا باشد.

وی گفت مدل ایرانی در معماری رقابتی جهانی مقاومت نشان داده است، کشور تانزانیا باید از این الگو یاد بگیرد و از تعصبات و اطلاعات نادرست اجتناب کند.

اکنون روابط بین دو کشور باید به عنوان یک فرصت بازسازی شوند، امروز عصر سقوط جهان تک قطبی امپریالیست، کاپیتالیست و تغییر به سمت چند قطبی است. این فرصتی برای مردم آفریقا برای متحد شدن و شریک شدن با کشورهای دیگر برای دستیابی به رهایی اقتصادی - جنوب جنوب - و تبدیل شدن به ابرقدرت اقتصادی است.

وی گفت کشورهای غربی تلاش می کنند تا با ایجاد تفرقه در زمینه های دینی، ایدئولوژی، تاریخی و غیره جلوی مشارکت کشورهای جنوب را بگیرند.

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved