-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/01/29 - 13:57
  • 282
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
نشست صمیمی اساتید و اندیشه‌ورزان میزهای سیاست پژوهی با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛

هم‌نشینی اندیشه و عمل برای ارتقای دیپلماسی فرهنگی برگزار شد

با برگزاری نشست صمیمی اعضای میزهای سیاست پژوهی با رئیس دستگاه دیپلماسی کشور و تبادل و هم‌نشینی سیاستگزاران و سیاست پژوهان، مسیر تازه‌ای برای ارتقای دیپلماسی فرهنگی کشور باز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عصر روز گذشته، اعضای میزهای سیاست پژوهی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشستی صمیمی برگزار کردند و با تبادل نظر و بررسی شرایط دیپلماسی فرهنگی، عرصه میدان و اندیشه را نسبت به گذشته، نزدیک تر و واقعی تر کردند.

در این نشست، رؤسای میزهای یازده گانه سیاست پژوهی و برخی از اعضای آن، حضور داشتند و هر یک درباره تجارب پژوهشی حوزه خود، نکاتی را مطرح کردند و در مقابل، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مواردی را گوشزد کرد تا از این طریق، عرصه فرهنگی بین‌المللی کشور، با نیروی تازه‌ای که زاییده اندیشههای نو و پخته بود، به سمت جلو، حرکت کند.

ولی گل‌محمدی، مدیر میز سیاست پژوهی ترکیه گفت: با ترکیه در تعاملات فرهنگی مواجه با طیفی از روابط مشترک یا خواسته یا ناخواسته دچار برخوردهایی هستیم اما مهم، ظرفیت‌هایی است که ایران در ترکیه دارد.

وی اظهار داشت: اجتماع‌های جدیدی در ترکیه در حال قدرت گیری هستند، مسأله شیعیان و ناسیونالیسم ترکیه و ایرانیان مقیم این کشور به عنوان موضوع‌های جدی در تعاملات ما قرار دارند.

سیدحسن محمدی، عضو میز سیاست‌پژوهی ترکیه هم گفت: شخصیت‌های مهم همیشه با آثارشان و جوامع و مکاتب هم با آثار خود شناخته می‌شوند.

وی با تأکید بر ضرورت شناساندن آثار خود در دانشگاه‌های ترکیه ادامه داد: باید تولید محتوا برای سیاستگذاران داخلی و برای بیرون از مرزها داشته باشیم. یک سری کارها شروع و محصولاتی تولید، پژوهش و ویرایش شده اما باید گسترده‌تر از این باشد و لازم است به عنوان دیده‌بان سیاسی، اقتصادی و امنیتی، این مطالعات مختصات دقیق به سیاستگذار بدهد تا تصمیم درستی اتخاذ کند که شاید در طول این سال‌ها این اتفاق نیفتاده است.

محمدی گفت: در هر کشور و منطقه‌ای باید اولا مخاطبان را شناخته و متناسب با آن مطالعات میدانی و کتابخانه و تحقیق داشته باشیم. می‌طلبد که از گروه‌های مختلف نخبگانی در این زمینه و میزهای سیاست‌ورزی استقاده کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. در این شرایط است که می‌توانیم نتیجه مطلوب را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اگر دغدغه توسعه اسلام ناب محمدی نداشته باشیم توسعه ما مطلوب نخواهد بود.

علی‌محمدی، مدیر میز چین هم گفت: چین یک کشور نیست و تنها مسلمانان این کشور به اندازه چند کشور اسلامی جمعیت دارند. چین در عرصه بین‌الملل به سرعت پیش می رود تا نظام بین‌الملل جدید را تعریف کند چون نظام کنونی پاسخگوی تمام ملت‌ها نبوده و چین تلاش دارد با نظام جدید مشکلات جهان را حل کند.

وی افزود: حضور قدرتمند چین در اقتصاد و سیاست مبتنی بر فرهنگ این کشور است و آن را زیربنا قرار دادند. اقدام چین در مواجهه با آمریکا و خاورمیانه نشان دهنده تحول در این کشور است که به دنبال آن دنیا را هم متحول می‌کند.

 محمدتقی کرمی قهی، مدیر میز سیاست‌پژوهی خانواده هم گفت: میز خانواده تقریبا دو دوره داشت و در دور دوم که به آن ملحق شدم از انتهای آذر شروع به فعالیت کرد. در کنار یک میز مدیریتی، تعدادی کارشناس هم به عنوان جایگزین در میز مشارکت دارند.

وی ادامه داد: فعالیت ما در خصوص خانواده است و مسایلی مانند سقط جنین را دنبال می‌کنیم که دنیا از آنها به عنوان جنبه‌های حمایتی از خانواده عنوان می‌کند.

کرمی قهی به چهار نشست تخصصی، یک قرارداد پژوهشی و طراحی یک سمپوزیوم که انتهای اردیبهشت یا خرداد برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: پیش‌نویسی در دست تهیه داریم که در نشست پنجم تدوین و به سازمان فرهنگ  و ارتباطات اسلامی ارائه می‌شود.

همپوشانی تعاملی میان دو حوزه دیپلماسی عمومی و فرهنگی

کامران کرمی، مدیر میز سیاست‌پژوهی خلیج فارس نیز در این مراسم، گفت: باید همپوشانی تعاملی در هم تنیده میان دو حوزه دیپلماسی عمومی و فرهنگی داشته باشیم. برگزاری جلسات و متن‌های سیاستی برای رسیدن به این فهم بوده که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی لازم است از برهم کنش فرهنگ و سیاست خارجی بهره‌مندی داشته باشد.

وی افزود: این مسأله در سیاست‌های فرهنگی به ما کمک می‌کند و این خلا را در میز خلیج فارس پررنگ تر می‌بینیم.

مدیر میز سیاست‌پژوهی خلیج فارس ادامه داد: عرصه تعاملات ما باز است اما خلیج فارس را که از ۵ سال گذشته رصد می‌کنیم لوح سپیدی است که شناخت چندانی از آن نداریم.

سیدمهدی حسینی، مدیر میز سیاست‌پژوهی قفقاز هم اظهار داشت: در میز قفقاز سعی کردیم از بضاعتی که داشتیم استفاده کنیم و تلاش شد تداخلی پیدا نشود.

وی همچنین، با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری عنوان کرد: برخی کشورهای اسلامی که از این رژیم در تمام زمینه‌ها اعم از سوخت حمایت می‌کنند باید این حمایت‌ها را قطع کنند.

حسینی گفت: همه به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید کمک کنند. روزی که بحث هیأت اندیشه‌ورزی شد خیلی امید نداشتم اما از این که مدیریت میز را پذیرفتم، پشیمان نیستم.

پدرام میرزایی، مدیر میز سیاست‌پژوهی زبان و ادبیات فارسی نیز اظهار داشت: ادبیات یکی از مهمترین راه‌های رفع بحران است و می‌توانیم از طریق گسترش و ترویج آن در خارج از کشور رشد و تولید کنیم. امیدوارم بتوانیم طرحی کلی و جامع در این ارتباط و در نهایت ره‌نگاشتی داشته باشیم.

محمود شوری، مدیر میز سیاست‌پژوهی روسیه هم گفت: استفاده از ظرفیت‌های نخبگی در سال‌های گذشته کم رنگ تر شده که ابتکار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در استفاده از این ظرفیت ارزشمند است.

وی افزود: در ارتباط با حوزه روسیه، شاید ۱۰‌ها سازمان در حوزه فرهنگی در این کشور کار می‌کنند اما یک نوع آشفتگی عملیاتی وجود دارد که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید کمک کنند تا این مسأله برطرف شود.

شوری ادامه داد: ما در میز روسیه تاکنون بیش از ۱۰ جلسه را برگزار کردیم. روسیه وضعیت ویژه‌ و ابعاد مختلفی دارد و با توجه به اتفاق‌های اخیر در این کشور اهمیت شناخت روسیه بیش از گذشته شده است.

وی افزود: نوع تلاشی که روسیه در سطح بین‌المللی خصوصا پس از بحران اوکراین داشت یک بعد مسأله است در کنار دیگر ابعاد. در خصوص ابعاد مختلف روسیه خیلی جا دارد که در کشور توجه ویژه‌ای صورت گیرد. در سال‌های آینده با روسیه بیش از این‌ها کار داریم.

امیربهرام عرب احمدی، مدیر میز سیاست‌پژوهی آفریقای جنوبی هم گفت: رویکرد دولت سیزدهم در حوزه آفریقا مثبت بوده و امید است با این روند برنامه‌ریزی ها در حوزه آفریقای جنوبی ادامه یابد.

وی با اشاره به اهمیت آفریقای جنوبی به عنوان عضو بریکس که نقش این کشور در چند ماه اخیر پررنگ تر شده است، اظهار داشت: سعی می‌کنیم به صورت خیلی عملیاتی تولید محتوا کنیم‌. از اسفند تاکنون چهار نشست برگزار و سه گزارش سیاستی تدوین و تحویل مرکز مطالعات شده است.

عرب‌احمدی افزود: در هر نشستی شخصیت‌هایی از آفریقای جنوبی به صورت آنلاین سخنرانی داشتند. مشترکات ایران وآفریقای جنوبی در حوزه بریکس و مواضع در خصوص فلسطین و غزه از مشترکات دو کشور به صورت جدی در مناسبات دو جانبه دنبال می‌شود.

عزیزالله حاتم‌زاده مدیر میز سیاست‌پژوهی ایرانیان خارج از کشور هم گفت: با توجه به اهمیت موضوع، قبل از هر چیزی یک شبکه ای ایجاد و با ایرانیان خارج کشور ارتباط گرفته و جلساتی با این‌ها داشتیم تا نقطه‌نظرات خود را بیان کنند. هم‌اینک در هیات مدیره میز هم دو نفر از این اعضا حضور دارند‌.

وی گفت: علاوه بر این سند مهمی به عنوان لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور در حال تدوین است و ما پیشنهاد خود را در این زمینه ارائه کردیم.

حاتم‌زاده افزود: پیشنهادهایی دادیم برای ایجاد یک اندیشکده در این حوزه و طی هفته‌های آینده جلسات مرتبط در خصوص ایرانیان خارج از کشور خواهیم داشت.

وی گفت: مطالعات تطبیقی در خصوص دیاسپورای موجود در هشت کشور انجام و کتابی نیز در این زمینه منتشر شده است.

سیدضیا هاشمی، عضو میز سیاست‌پژوهی ایرانیان خارج از کشور هم گفت: ایرانیان در خارج از کشور به ویژه اروپا ظرفیت مهم برای توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی هستند. عموم ایرانیان مهاجر و ساکن در این کشورها شوق بازگشت به کشور و دلبستگی به نمادهای فرهنگی کشورشان دارند.

وی افزود: چنانچه عزم و تدبیر لازم برای رفع موانع وجود داشته باشد توسعه فرهنگی وجود دارد که این را در سوئد تجربه کردم.

هاشمی گفت: عزم مهم است وگرنه از نظر تحلیل و دانش بسیار داریم که هر دو باید در کنار هم باشند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی ناهماهنگی میان دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی است. این تفاوت سازمانی، ماهوی و نگرشی و سازمانی حوزه دیپلماسی با آرمان‌های دیپلماسی یک مانع اساسی در تعاملات است. برای تحقق اهداف لازم است این موانع برطرف شود تا امکان نقش‌آفرینی و کارآمدی جدی داشته باشیم. با عزم کافی می‌توان شاهد تحولات اساسی در این بعد داشت.

فریدون وردی‌نژاد، عضو میز سیاست‌پژوهی چین هم گفت: با نگاهی آسیب‌شناسانه به وضعیت فرهنگی کشور در خارج از آن باید در خصوص راهبردها و سیاست‌ها و اجرای عملیات فرهنگی، در هدفگذاری و چشم‌انداز مشکل زیادی نداریم. نقطه نظرات رهبری و سیاست‌های نظام مشخص است و مهم سیاست‌گذاری است که بدانیم نقشه راه را چگونه طی و در اجرای عملیات به دلیل نداشتن وحدت رویه و تضاد منافع در خارج از کشور موانعی داریم.

وی تأکید کرد: باید تمرکز و جمع‌بندی که سازمان برای کشور در خارج از مرزها تهیه می‌کند بر این مشکلات فائق آییم.

وردی‌نژاد در ادامه، اظهار داشت: نصرت و حکمرانی متعالی دینی در بسته مناسب که ایجاد مشکل با سایرین نکند باید مطرح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: توجه به زبان فارسی به عنوان زبان انقلاب اهمیت بسیاری دارد و در بسیاری از مناطق جهان می‌تواند در بربگیرد.

وردی‌نژاد با تأکید بر مدیریت افکار عمومی در خارج از کشور گفت: وظیفه اصلی ما برای کسانی است که در خارج از کشور هستند که از دید من سرمایه نظام در آن سوی مرزها هستند.

وی گفت: تقویت اقتصاد فرهنگی مهم است و صنایع فرهنگی و محصولات را به عنوان یکی از مسیرهای توسعه فرهنگی باید دنبال کنیم.

وردی‌نژاد اظهار داشت: بین اتاق‌های مشترک بازرگانی به جای میزهای سیاست‌پژوهی، هیات‌های اندیشه ورزی را ایجاد کنیم تا کسانی که به ایران و انقلاب علاقمندند به ما کمک کنند. بخش‌هایی هم در میزهای برای شناخت رقبای خود باید ایجاد کنیم. در ارتباط با اسرائیل و صهیونیسم، نوعی دشمن‌شناسی لازم است که می‌تواند در عرصه توسعه فرهنگی به ما کمک کند.

تهیه و تنظیم : سید اصغر نوربخش

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved