-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/01/17 - 11:20
  • 503
  • زمان مطالعه : 1 ساعت و 44 دقیقه

هم‌صدایی آزادی‌خواهان جهان با ملت مقاوم فلسطین در روز قدس

ملت‌های آزادی‌خواه جهان به ویژه مسلمانان کشورهای مختلف، در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با برگزاری مراسم و حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس بار دیگر همبستگی خود را با ملت فلسطین به نمایش گذاشتند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم‌ها با همکاری رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ذیل برگزار شد:

روسیه

آیین روز جهانی قدس، روز جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با حضور سفرای کشورهای اسلامی، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، مذهبی و شمار زیادی از  مسلمانان در مسجد جامع مسکو برگزار شد.

در این مراسم که مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی و روسای نمایندگی‌های سایر نهادهای فرهنگی دینی ایرانی فعال در روسیه نیز حضور داشتند، شیخ راویل عین‌الدین، رییس اداره دینی مسلمانان و شورای مفتیان روسیه و سفیران جمهوری اسلامی ایران، فلسطین و اردن در مسکو در این مراسم سخنرانی کرده و بر لزوم توقف کشتار مردم غزه و دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی فلسطین تاکید کردند.

رییس اداره دینی مسلمانان روسیه با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از سوی امام خمینی (ره) به عنوان روز جهانی قدس گفت: امروز چشمان ما از ظلمی که بر مردم فلسطین صورت می‌گیرد، اشک‌بار است. وی با اشاره به سبعیت و وحشیگری رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بیگناه غزه، افزود:: این رژیم همواره کشورهای همسایه را نیز تهدید می‌کند و ما به عنوان مسلمانان روسیه همواره اقدامات این رژیم را محکوم کرده‌ و خواهیم کرد.

در ادامه، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه ضمن محکومیت تداوم حرکت ماشین کشتار رژیم صهیونیستی گفت:‌ حدود دو میلیون نفر در منطقه کوچکی چندین سال است که محاصره هستند و در ۶ ماه گذشته نیز در محاصره توپ و تانک و در معرض بمباران صهیونیست‌ها بوده و بیش از ۴۲ هزار نفر به شهادت رسیده‌اند.

جلالی اضافه کرد: در اثر حملات رژیم صهیونیستی،‌ زنان و کودکان بسیاری جان باخته‌اند و مکان‌های مذهبی از جمله کلیساها و مساجد بسیاری تخریب شده است.

وی با انتقاد از سکوت مجامع بین المللی و مدعیان حقوق بشر در قبال جنایات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اگر امروز قلب‌ها، ذهن‌ها و توجه‌ها به جریان مقاومت است، به سبب استانداردهای دوگانه غرب است؛ غرب در وقایع اخیر، ایران را متهم می‌کند و حال آنکه این رفتارهای غرب است که همه را متوجه مقاومت کرده است.

جلالی نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس را گواهی بر درک صحیح امام خمینی (رحمت‌الله علیه) از شرایط دنیا دانست و خطاب به شرکت‌کنندگان در آیین روز جهانی قدس در مسجد جامع مسکو گفت:‌ درود بر شما مردم مسلمان که با گردهمایی خود اعلام کردید که کنار مردم فلسطین هستید؛ قطعا پیروزی پیروزی از آن فلسطین است.

سخنان سفیر ایران در مسجد جامع مسکو بارها با فریاد تکبیر «الله اکبر» نمازگزاران و روزه‌داران این مراسم در مسجد و جمعیت نمازگزار در خیابان‌های اطراف تایید شد.

در ادامه این آیین،‌ سفیران فلسطین و اردن نیز در سخنانی بر لزوم پایان دادن فوری به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و تلاش مجامع بین‌المللی برای احقاق حقوق مردم فلسطین تاکید کرده و پیروزی فلسطینیان را نزدیک و حتمی دانستند.

ترکمنستان

مصادف با شب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مراسم روز جهانی قدس با حضور سفیر ایران، کارکنان سفارت و خانواده‌های آنها و ایرانیان مقیم در مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س) سفارت ایران در عشق آباد برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب الدین دارایی به شرایط کنونی غزه و جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در آن اشاره کرد و گفت: با توجه به این جنایات، در روز قدس امسال شاهد اعتراضات در کشورهای غیراسلامی نیز علیه جنایات رژیم صهیونیستی هستیم که نشان از انزوای بیشتر این رژیم غاصب دارد.

وی به تاریخچه اشغال فلسطین از سوی رژیم غاصب صهیونیستی اشاره داشت و افزود: قدمت سرزمین فلسطین به سه هزار سال قبل باز می گردد. این سرزمین هر از گاهی در طول تاریخ اشغال می‌شد اما چون ساکنان آن عرب بودند هیچ گاه هویت عربی خود را از دست نداد. با ورود اسلام به آن سرزمین، اداره حاکمیت فلسطینی‌ها را مسلمانان به عهده گرفتند.

وی با آرزوی آزادی فلسطین اشغالی، اظهار داشت: در واقع رژیم غاصب صهیونیستی از همان اول با اعمال خشونت توانست سیاست های توسعه طلبانه خود را در منطقه اعمال کند و حاکمیت خود را تثبیت کند. مقاومت‌های زیادی از سوی کشورهای عربی صورت گرفت ولی هیچ کدام ره به جایی نبرد و سبعیت بیشتر اسرائیلی ها را فراهم کرد.

شایان ذکر است؛ مراسم یادشده با خواندن دکلمه و اشعاری با موضوع قدس و فلسطین توسط دانش‌آموزان مجتمع آموزشی عمر خیام سفارت ایران در عشق آباد به پایان رسید.

پاکستان (اسلام‌آباد)

همزمان با فرا رسیدن روز جهانی قدس، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد پاکستان نمایشگاه عکس فلسطین و غزه در هتل ماریوت این شهر برگزار شد.

این نمایشگاه عکس که جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را در جریان حمله به غزه به نمایش می‌گذاشت، مورد توجه و استقبال شرکت کنندگان در کنفرانس بزرگداشت روز جهانی قدس قرار گرفت.

در کنفرانس بزرگداشت روز جهانی قدس که به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد و با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد، شخصیت‌های برجسته‌ای سیاسی، مذهبی به همراه رهبران جریان‌های فکری و اجتماعی پاکستان حضور داشتند.

مقامات برجسته این همایش طی سخنرانی‌هایی اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرده و با ملت مظلوم فلسطین و اهالی غزه ابراز همدردی کردند.

در این مراسم، خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان، ریاض حسین پیرزاده نماینده حزب حاکم در مجلس، سناتور راجا ظفر الحق از حزب مسلم لیگ نواز، سناتور ناصر عباس جعفری رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین، خالد قدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، ریاض حسین پیرزاده نماینده حزب حاکم پاکستان، حافظ طاهر اشرفی رئیس شورای علمای پاکستان نیز با تأکید بر حمایت‌های مستمر دولت و مردم این کشور از مساله فلسطین حمله تروریستی اسرائیل به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق را بخشی از توطئه اسرائیل و حامیانش برای تخریب صلح و امنیت منطقه دانستند.

هند (بمبئی)

نماز جمعه الوداع شهر بمبئی با حضور داوود اسکندری، سرکنسول و محمدرضا فاضل، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و چمعی از مسلمانان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین روحی ظفر، امام جمعه خوجه مسجد (یکی از مساجد بزرگ شهر بمبئی) در بخشی از خطبه های خود، گفت: امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، جمعه الوداع را روز جهانی قدس نامیدند و از مسلمانان عالم خواستند که در این روز عزیز برای حمایت از مردم مظلوم و مستضعف فلسطین راهپیمایی کنند.

امام جمعه خوجه مسجد افزود که جهان اسلام نباید در برابر جنایات رژیم صهیونیستی ساکت باشد بلکه باید از همه توان خود برای حمایت از مردم فلسطین استفاده کند.

پس از برگزاری نماز، همچون سنوات گذشته راهپیمایی باشکوهی با حضور مسلمانان، علما، اندیشمندان، اعضای نهادها و ارگان های وابسته به جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل غاصب، استکبار جهانی و دشمنان اسلام برگزار شد.

تظاهرکنندگان مسیر خوجه مسجد تا قیصر باغ را راهپیمایی کردند و با فریاد تکبیر و شعارهای خود بر ضد رژیم صهیونیستی، انزجار خود را از آن رژیم نشان داده و حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند.

اسکندری، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی نیز در سخنرانی پیش از نماز جمعه، ضمن تبریک ایام پر فیض و برکت ماه مبارک رمضان، ابتکار عمل مهم و دوراندیشیانه حضرت امام خمینی(ره)، در نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام "روز جهانی قدس"، را تدبیری الهام بخش و وحدت آفرین در امت اسلامی در جهت حمایت از مردم مظلوم فلسطین و زنده نگه داشتن آرمان آزادی مسجدالاقصی، اولین قبله مسلمین دانست.

وی گفت: مساله فلسطین زخمی 75 ساله است که نه تنها التیام نیافته بلکه روز به روز بدتر نیز شده، دل همه آزادیخواهان جهان را به درد آورده و به معیاری برای آرمان عدالت طلبی و انسان دوستی تبدیل شده است. اما امسال با آنچه که بر مردم مظلوم غزه گذشته و می گذرد، اهمیت روز قدس و حمایت از آرمان فلسطین دو چندان شده است.

سرکنسول کشورمان اظهار داشت: گزارش ها و تصاویر هولناک این فجایع و بی حرمتی به زنان و اسرای فلسطینی، نه تنها نوار غزه بلکه کل سرزمین فلسطین را به زندانی بدون سقف برای چند میلیون شهروند فلسطینی و به کشتارگاه انسانیت و قبرستان وجدان بشریت تبدیل کرده است. این اقدامات جنایتکارانه، واهی بودن تمام ادعاهای مظلوم نمایی این رژیم سفاک و کودک کش را نمایان کرده و به همه جهانیان نشان داد که اسرائیل یک موجودیت تروریستی، متجاوز، نژادپرست، ناقض قوانین بین المللی و دروغگو است.

وی ادامه داد: در روز جهانی قدس امسال بیش از هر زمان دیگری میلیون انسان عدالت طلب و آزادیخواه در سراسر جهان، رهایی فلسطین از ظلم و اشغالگری و نسل کشی را نه تنها به عنوان مسئله اول جهان اسلام بلکه به عنوان مساله جهان بشری و بارزترین مصداق نقض فاحش حقوق بشر و قوانین بین المللی مطالبه می کنند.

سرکنسول کشورمان عنوان کرد: اگرچه، جمهوری اسلامی ایران از مقاومت حمایت، تمجید و تا قدر ممکن پشتیبانی می کند اما معتقدیم که گروه های مقاومت نه تنها در فلسطین بلکه در سایر کشورهای منطقه، به حدی از بلوغ و بیداری رسیده اند که در دفاع از مظلوم در مقابل ظالم و حامیان آنها، با عزم و اراده ای راسخ، خودشان مستقلانه تصمیم می گیرند و اقدام می کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با افتخار در کنار ملت فلسطین ایستاده است و به فرموده شهید سلیمانی، سردار رشیدی که همه عمرش را در راه تقویت گروههای مقاومت و مقابله با استکبار و گروههای تروریستی و تکفیری گذاشت، "دفاع از فلسطین برای ما شرف و عزت است و ما این را با هیچ مقامی در دنیا معامله نمی کنیم".

اسکندری یادآور شد: همانطور که رهبر معظم انقلاب ایران فرموده اند، معتقدیم که "تنها راه حل نجات فلسطین، پایبندی به مقاومت و حمایت از مقاومت و مبارزات ملت فلسطین است.". ما پیروزی نهایی ملت فلسطین در این مبارزه و شکست این رژیم غاصب را وعده الهی می‌دانیم.

برگزاری راهپیمایی روز قدس در منطقه دونگری بمبئی (منطقه اصلی بمبئی) پس از نماز جمعه در خوجه مسجد، راهپیمایی روز قدس پس از نماز جمعه در برخی از دیگر مناطق بمبئی و شهرهای جنوب و غرب هند، پانزدهمین سال برگزاری راهپیمایی روز قدس در خیابان یاری، اندهری وست، بمبئی توسط انجمن خادم الحسین علیه السلام، زیب پلس، بزرگداشت روز قدس در ناوی مومبای، حیدرآباد و بنگلور نیز از دیگر برنامه‌های این ایام بود.

چین

همزمان با روز جهانی قدس، مراسم هم اندیشی دفاع از فلسطین مظلوم با حضور شخصیت‌های علمی، دانشگاهی  و فرهنگی - اجتماعی و تعدادی از مسلمانان در تالار اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن بر گزار شد.

در این مراسم، محسن بختیار، سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت چین به عنوان یک کشور بزرگ و تاثیرگذار و عضو شورای امنیت سازمان ملل از همان ابتدای شروع تجاوزات اخیر علیه مردم فلسطین، نسبت به حقوق مردم فلسطین بی تفاوت نبوده و طی ماه های گذشته، تلاش ها و ابتکارات متنوعی را برای کمک به پایان خشونت ها و دفاع از مردم بی پناه فلسطین به کار گرفته است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز همانند همیشه، در کنار کشورهای همسو و مدافع حقوق ملت فلسطین، تمام توان و ظرفیت خود برای تحقق آرمان ملت فلسطین را به کار گرفته و از هیچ تلاشی برای مقابله با دسیسه های رژیم صهیونیستی فروگذار نکرده است.

پروفسور جی کی یون، رئیس مرکز ایران شناسی دانشگاه جنوب غربی، گفت: گر چه مردم صلح جوی در سراسر جهان با فلسطینی ها همدردی می کنند و هر چند جهان عرب و جهان اسلام از لحاظ اخلاقی و رسانه ها  با فلسطینی های غزه ابلاغ همدردی می کنند ؛ اما با ایجاد مانع  سیاسی قدرتها و تحت تهدید آتش توپ وحشیانه اسرائیل ، این  امداد های انسان دوستی خیلی ناچیز و ضعیف هستند و نسبت به این رنج ومصیبت هیچ فایده ندارند .

وو فو گوی، رئیس مرکز بین المللی تبادلات چین و عرب عنوان کرد: در این دور از درگیری فلسطین و اسرائیل بیش از 100 هزار مردم غیر نظامی مجروح و کشته شده اند که این یک تراژدی برای بشر و شرم برای تمدن است . هیچ دلیلی نمی تواند ادامه درگیری را توجیه کند و هیچ بهانه ای نمی تواند کشتار غیر نظامیان را توجیه کند.

پرفسور وانگ زه جوان، استاد دانشگاه زبان و فرهنگ پکن، ضمن ستایش ابتکار حضرت امام خمینی (ره) در نامیدن روز قدس و ابراز همدردی با مردم فلسطین و در خواست از عدالتخواهان برای برقراری صلح، گفت: امیدوارم که دولت چین در چارچوب سازمان ملل نقش مهمی در حل درگیری فلسطین و اسرائیل ایفا کند و مفهوم صلح آمیز دیپلماسی چین را به واقعیت صلح در خاورمیانه تبدیل کند.

ای جه، هنرمند مسلمان و مدیر و کارگردان استودیو فیلم مرکز رسانه دیجتالی و مرکز تولید هنر فیلم و تلویزیون معاصر چین با سخنان پرشور و احساسی، مسلمانان را برای رهایی فلسطین فراخواند و گفت: آزادی قدس هدفی است که جهان اسلام و همه بشر دنبال می کنند ، ما باید متحد شویم و به جهان اعلام کنیم که برای عدالت و انصاف ، آزادی و صلح ، ضد نسل کشی ، ضد استبداد ، ما باید قاطعانه اسرائیل را ریشه کن کنیم و از حماس در ترویج صلح ، نجات جان مستضعفان و حفظ یکپارچگی سرزمین فلسطین و حقوق ملی فلسطین ، حمایت کنیم.

خانم وانگ ین شیا، مدیر سابق مهم کودک اداری- ملی پکن و فعال اجتماعی، قدس را آرمان مشترک جهان اسلام نامید و تلاش برای آزاد کردن آن را وظیفه هر مسلمانی در جهان دانست و افزود: مسلمانان چینی مردمانی صلح جوی ، عدالتجوی ، مخالف با تجاوز و مدافع حقوق بشر هستند ، ما باید همیشه محکم در کنار مردم فلسطین بایستیم، هر چند راه سخت و طولانی باشد ، باید قاطعانه از آرمان آزادبخش ملت فلسطین حمایت کنیم .

رایزن فرهنگی کشورمان در چین افزود: همدردی شما مسلمانان و اندیشمندان با ملت مقاوم فلسطین در روز جهانی قدس و همراهی و عدالت خواهی و صلح دوستی شما به نمایندگی از مسلمانان چین، گواه صادقی بر ضرورت زنده نگه داشتن مقاومت و یاد و نام فلسطین  و محکومیت رژیم متجاوز اسرائیل است که به هیچ عهد و پیمان بین المللی و حقوقی و انسانی پایبند نبوده و نخواهد بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به فرموده مقام معظم رهبری  با افتخار، هر چه در توان داشته باشد در راه  دفاع از فلسطین انجام خواهد داد. به امید آزادی قدس شریف از چنگال شر مطلق  جهان که همانا رژیم ددمنش اسرائیل غاصب است.

نیجریه

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نیجریه با هدف آشنایی آحاد مردم نیجریه نسبت به حوادث اتفاق افتاده پیرامون قدس شریف در طول تاریخ و همچنین وظایف مردم نسبت به آن و ایجاد انسجام بیشتر در اجرای برنامه‌های روز جهانی قدس، برنامه ریزی های مختلفی را انجام داده است.

در همین راستا با حضور علماء و شخصیت‌های علمی و دانشگاهی و با همکاری مراکز و نهادهای مردمی و مذهبی، نشست تخصصی با عنوان "روز قدس روز همبستگی با مردم فلسطین و غزه "را در کشور نیجریه برگزار کرد .

آئین افتتاحیه این نشست تخصصی با سخنرانی مجید کامرانی، رایزن فرهنگی کشورمان آغاز شد. وی از روز قدس به عنوان روز جهان اسلام نام برد و وظیفه جهان و بشریت را در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و آزادی قدس شریف و در وضعیت فعلی در حمایت از مردم مظلوم و بی پناه غزه بسیار سنگین دانست.

کامرانی افزود:  همه باید برای تحقق این مهم قیام کنیم و از هر طریق ممکن پیام مظلومیت فلسطین را به گوش جهانیان برسانیم. قلم، زبان، فکر و مال خود را بدون در نظر گرفتن اینکه در چه مکان و جغرافیایی هستیم و در چه جایگاه و زمان  قرار داریم برای تحقق این مهم به خدمت بگیریم.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه به جنایت‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه نیز اشاره کرد و این رژیم را نقض کننده همه قوانین بین المللی و حقوق بشر دانست.

این نشست که به صورت سراسری در کشور نیجریه در بستر فضای مجازی برگزار می‌شد با حضور اندیشمندان، بزرگان دین، علماء و به ویژه با مشارکت و حضور 18 مرکز دینی و مذهبی برگزار شد و 11 نفر به ایراد سخن پرداختند .

 خانم میمونه بنت الحسن، استاد یار و جامعه شناس دانشگاه بایرو از ایالت کانو پیرامون فاجعه غزه و فلسطین که چهره حقیقی سازمان ملل، دوگانگی، فریبکاری و نفاق بین الملل را برملا کرد و ابراهیم حسن، دبیر کل موسسه آینده روشن در نیجریه با موضوع  تعهد انسانی جمهوری اسلامی ایران به ملت مسلمان و مظلوم فلسطین علیرغم تحریم های شدید و حمله های تروریستی سخنرانی کردند.

در ادامه، شیخ یعقوب نینگی رئیس موسسه التقریب بین مذاهب اسلامی ایالت بائوچی در خصوص جنایت های رژیم صهیونیستی در نوار غزه و فاطمه اسماعیل استاد دانشگاه احمد بلو زاریا و رئیس جامعه بانوان الزهرا نیجریه با عنوان غزه و رنج یک ملت و باباگنا احمد رئیس شعبه موسسه رسول الاعظم در منطقه شمال شرق نیجریه پیرامون دور اندیشی و تاثیر امام خمینی (ره) در اهمیت دادن به مسئله فلسطین و نتایج آن در شرق تا غرب جهان سخنرانی داشتند.

بخش دیگر این مراسم به سخنرانی محمد باقر الحاج گنا رئیس موسسه اهل بیت(ع) در ایالت بورنو در خصوص جایگاه مقاومت در نصوص مختلف دینی و سلیمان عبد اللطیف مدیر مسئول مرکز پژوهش‌های اسلامی آفریقا از لاگوس پیرامون وظیفه افراد، گروهها، تشکلها و کشورها در مقابل حمله های وحشیانه صهیونیستها در غزه، سوریه و لبنان و فاطمه یوسف استاد علوم سیاسی دانشگاه احمد بلو زاریا و از فعالان جامعه بانوان الزهرا(س) نیجریه به وظیفه مسلمانان جهت مقابله با صهیونیسم جهانی اختصاص یافت.

معلم ابراهیم عقیل مدیر عامل شبکه صدا و سیمای اینترنتی اهل البیت(ع) در نیجریه در خصوص مقاومت و تاثیر اندیشه امام خمینی(ره) در خاورمیانه و آفریقا و شیخ ابراهیم موذن از موسسه نور مبین کانو پیرامون بهره مندی مسلمانان از همه موقعیت خود در جهان برای مقابله با حملات ددمنشانه رژیم غاصب صهیونیستی صحبت کردند.

مالزی

بسیاری از نهادها و سازمان‌های مردم نهاد مالزی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، اطلاعیه ی مشترکی را مبنی بر شرکت در راهپیمایی روز قدس صادر کردند. در این اطلاعیه با عنوان "روز جهانی قدس، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان" از تمام مردم مالزی خواسته شده است که با توجه به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی خصوصا در سال جاری نسبت به غزه و مردم بی پناه آن، در مراسم راهپیمایی روز قدس پر شورتر از گذشته شرکت کرده و مراتب انزجار خویش نسبت به این رژیم غاصب را اعلام دارند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است که امام خمینی (ره) روز قدس را پایه گذاری کرد و از مردم جهان خواست تا از مردم مظلوم فلسطین همه ساله دفاع کنند اما امروز روز قدس نه تنها به منظور اعلام حمایت از مردم مظلوم رانده شده از سرزمین و خانه خود، بلکه به عنوان نمادی در برابر استکبار صهیونیستی و حفظ کرامت انسانی برای دفاع از حق انکارناپذیر کشور فلسطین تبدیل شده است.

در این اطلاعیه، به کشتار و نسل کشی مداوم در نوار غزه که از 7 اکتبر 2023 تاکنون اشاره شده است. بیش از 33000 فلسطینی را قربانی کرده است و صهیونیست‌ها خانه‌ها، مساجد و بیمارستان‌ها را تخریب کردند، بسیاری از کشورهای جهان برای محکوم کردن بی‌رحمی‌ها برخاسته‌اند.

به دعوت بسیاری از سمن‌ها و نهادهای مردم نهاد مالزی، مردم مسلمان و برخی از غیر مسلمانان مالزیایی چینی تبار و هندی تبار و همیشه در صحنه مالزی، پس از نماز جمعه در مقابل سفارت آمریکا در مالزی کوالالامپور، حضور پیدا کرده و با لبیک گویی به امام راحل (ره) عظیم الشان ایران اسلامی شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

در این اجتماع چند هزار نفری که از ملیت‌های مختلف حضور داشتند، پس از سخنرانی چند نفر از از مقامات رسمی روسای سمن‌ها، با ابتکار بسیار جالبی که صورت پذیرفت و خیابانی که مقابل خیابانی که سفارت آمریکا در آن قرار دارد، به نام "طریق الاقصی" نامگذاری شد.

بوسنی و هرزگوین

مراسم بزرگداشت روز قدس شامگاه شانزدهم فروردین ماه با حضور رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین، مقامات وزارت امور خارجه این کشور و دیپلمات‌های بلندپایه سفارت خانه‌های کشورهای اسلامی به میزبانی سفارت کشورمان برگزار شد.

ابراهیمی ترکمان، سفیر ایران در بوسنی‌ و هرزگوین گفت: روز جهانی قدس، روزی است که همه مسلمانان یک‌صدا در حمایت از مردم فلسطین فریاد می‌زنند.

وی ابراز امیدواری کرد جهان با جدیت، اراده لازم را در حمایت از مردم بی‌گناه فلسطین نشان دهد و از عادی شدن ظلم و ستم ضد فلسطینیان جلوگیری کند.

سفیر ایران در بوسنی‌ و هرزگوین اقدام سفیران کشورهای مختلف را در محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق ستود.

همچنین، مراسم گرامی‌داشت روز جهانی قدس به میزبانی کالج فارسی بوسنیایی و با حضور مسئولین و مقامات محلی، فارغ‌التحصیلان، اولیا و مربیان و دانش آموزان کالج، شخصیت ها و فعالان رسانه ای برگزار شد.

در این مراسم، نمایش ها و دکلمه هایی در چند بخش با موضوع مظلومیت ملت فلسطین و در نکوهش جنایات رژیم صهیونیستی توسط دانش آموزان کالج اجرا شد و مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

مسلمانان روزه دار بوسنیایی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هم صدا با سایر آزادی‌خواهان جهان با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس بار دیگر همبستگی خود را با مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند. این راهپیمایی پس از اقامه نماز جمعه از مسجد غازی خسرو بیگ تا میدان کودکان سارایوو برگزار شد.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی با در دست داشتن پرچم بزرگ فلسطین و پلاکارد‌هایی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، خواستار توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و فلسطین اشغالی شدند.

روز جهانی قدس امسال مصادف با سالگرد محاصره سارایوو در جنگ دهه 90 میلادی و کشتار حدود ۱۲۰۰۰ انسان بی گناه در این شهر بود. کفش‌های چیده شده در مسیر راهپیمایی نماد نسل کشی در این کشور بوده و به نوعی تداعی کننده جنایات رژیم صهیونیستی در غزه برای مردم سارایوو بود.

همچنین فراخوانی برای تجمع در حمایت از ملت مظلوم فلسطین برای روز یکشنبه در مقابل ساختمان تالار شهر سارایوو منتشر شده است.

بیانیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مناسبت روز جهانی قدس به زبان بوسنیائی ترجمه و در سایت نمایندگی واسپاری شد.

همچنین نماهنگ تهیه شده با عنوان «غزه» توسط اداره کل همکاری های رسانه ای و فضای مجازی در صفحات مجازی نمایندگی منتشر شد و سایر محتواهای تهیه شده در صفحات بومی توزیع شد.

در ادامه تجمعات و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی در بوسنی و هرزگوین، جمع زیادی از مردم آزادی‌خواه در پایتخت این کشور در مقابل تالار بزرگ شهر تجمع کردند.

در این اجتماع که به دعوت تشکل‌های مدنی و انجمن‌های مردم‌نهاد و با حضور سفیر فلسطین برگزار شد، شرکت کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهای ضد صهیونیستی و پرچم های فلسطین انزجار خود از جنایات رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشتند.

مردم مسلمان بوسنی یک بار دیگر جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم و بر حمایت و همبستگی خود با مردم فلسطین تاکید کردند.

سایت خبری پرمخاطب کلیکس در خصوص این تجمع نوشت: جهان حتی پس از 35000 کشته در غزه خواب است.

همچنین، تظاهرات دیگری در حمایت از فلسطین و غزه در مقابل ساختمان شهرداری سارایوو برگزار شد. این تظاهرات به منظور ابراز همبستگی با ساکنان غزه که با شرایط سخت و نقض حقوق بشر مواجه هستند، برگزار شد.

سازمان دهندگان تاکید کردند که فلسطینی‌ها تروریست نیستند، بلکه افرادی هستند که برای حقوق اولیه انسانی خود - برای آزادی، کرامت و عدالت مبارزه می کنند.

تایلند

با همکاری مراکز مردم نهاد و رایزنی فرهنگی کشورمان در تایلند، راهپیمایی روز قدس  در شهرهای مختلف تایلند برگزار شد . جمعی از مسلمانان و دیگر مردم تایلند روز جمعه همزمان با روز جهانی قدس با تجمع در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در بانکوک با سردادن شعارهایی علیه این صهیونیست‌ها پرچم این رژیم این را به آتش کشیدند.

تجمع کنندگان در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در بانکوک ضمن سر دادن شعارهای ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی حمایت قاطع خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند.

در این تجمع با شکوه علاوه بر حضور گسترده مسلمانان و غیرمسلمانان تایلند جمعی از علماء، اساتید دانشگاه، روشنفکران، نویسندگان، و اصحاب رسانه نیز حضور داشتند.

در این مراسم شرکت کردن گسترده جوانان تایلندی در آن نقطه قوت این مراسم بود که این نشان آن است که پیام مدبرانه امام خمینی (ره) که تبلور آن در جمعه آخر ماه رمضان هر ساله به عنوان عدم مشروعیت رژیم صهیونیسیتی است، دیده می شود.

حضور جوانان تایلندی و بودایی های حاضر در این مراسم نشان داد که اندیشه های والای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران ضمن مورد مورد تایید قرار گرفتن از سوی آزادیخواهان جهان، به نسل های بعدی نیز رسیده است.

علاوه بر بانکوک، مراسم روز قدس در برخی دیگر از شهرهای تایلند نطیر پاتالونگ، پاتانی، یالا، سونگکلا، ناخون سیتامارات و دیگر شهرهای این کشور و با حضور جمع کثیری از مسلمانان اعم از شیعه و سنی برگزار شد. در این مراسم ها میزگردهای مختلفی در ارتباط با اهمیت روز قدس و نیز تداوم این حرکت مردمی برگزار شد.

در عصر روز قدس، سمینارهای دانشگاهی با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در تایلند نیز در مکان‌های مختلف برگزار شد.

سمینار «بحران غزه، نقطه عطفی در چشم انداز استراتژیک و سیاسی جهانی» توسط پروفسور چاران ملولیم، ساراووت آری، شیخ مجاهد کیاتارایی، شیخ میگداد ونگسناری، بحث توسط پروفسور کارون کویا یی در مسجد امام علی (منطقه) ساموت پراکان انجام شد.

در این مراسم مهمترین مسئله جهان اسلام را فلسطین بیان شد و در آن، جرال مالولیم رئیس داشگاه اسلامی بانکوک در این مراسم گفت:  امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، یعنی روز جهانی قدس را به نمادی از همبستگی، وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و سمبل ظلم ستیزی و قیام ملت مظلوم فلسطین علیه جنایات، قتل عام ها، آوارگی ها و جنایات علیه بشریت و شکنجه های اشغالگران قدس تبدیل کرد.

سراووت آری رئیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه جولا در این سمینار گفت : اکنون با گذشت سالها از ابتکار آینده نگرانه امام خمینی (ره) و ادامه این راه در سایه رهبری مدبرانه مقام معظم رهبری حضرت آیت آلله خامنه ای، رویای صهیونیست ها در تسلط از نیل تا فرات و تحقق خاورمیانه بزرگ باطل و به شکست انجامیده است.

شیخ مجاهد کیتاری استاد دانشگاه سیل پا کورن در این همایش علمی گفت:  باعث تاسف است که برخی از دولت های اسلامی عامدانه و آگاهانه تلاش دارند افکار عمومی جهان اسلام را از مشکلات اصلی جهان اسلام منحرف ساخته و با توسل به تزویر و نیرنگ و صرف مبالغ هنگفت، بدنبال انحراف افکار عمومی جهان اسلام و معرفی ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی به عنوان مشکل جهان اسلام کرده و تمامی توان مالی، نظامی و معنوی خود را صرف مقابله با سایر برادران مسلمان خود نموده و دست دوستی پنهان و آشکار به سوی رژیم صهیونیستی و حامیانش دراز کنند.

شیخ مقداد وانگسیناآری استاد دانشگاه در این مراسم گفت:  جمهوری اسلامی ایران بر اساس تکالیف شرعی و انسانی و با اعتقاد به آیات قرآنی و احادیث و روایات معتبر، به حمایت خود از مردم فلسطین تا رفع کامل اشغال و اعطای حق تعیین سرنوشت به ملت فلسطین ادامه خواهد داد و کوچکترین تردیدی در این جهت به خود راه نخواهد داد؛ هرچند در این مسیر تنها باشد.

در ادامه این مراسم، علاوه بر سخنرانی برخی از دانشجویان شیعه تایلندی در مورد اهمیت روز قدس، میزگردی با حضور برخی از شخصیت های سیاسی و دانشگاهی در خصوص تبیین روز قدس و اهمیت آن در این شرایط حساس کنونی برگزار شد.

این سمینار جنایت اخیر اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد.

همینطور، سمیناری در مسجد کودی لوانگ توسط فدراسیون قدس با موضوع «چرا فلسطین را آزاد کنیم؟» برگزار شد. شیخ غلام علی امام جماعت مسجد الهدی بانکوک گفت: همه انسان‌های عدالتخواه و حقیقت جو باید روز قدس را گرامی بدارند.

وی افزود: وظیفه داریم اذهان را نسبت به درد و رنج فلسطینی‌ها بیدار کنیم.

کنیا

در آستانه روز جهانی قدس و در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، مردم کنیا با خبرهای ناگوار و تلخ از غزه روزهای خود را سپری کرده و به یاد مردم مظلوم غزه بودند.

در شهر نایروبی برخی از گروه‌های کنیائی و طرفدار فلسطین با اجتماع در سالن سر علی و برگزاری سمیناری در این خصوص به بیان دیدگاه‌های خود در مورد جنایات رژیم اشغالگر پرداختند و آن را به شدت محکوم کردند.

شیخ محمد موئیگا مدیر تلویزیون شیعی المهدی ، حسن کینیوا عمری استاد دانشگاه نایروبی ، وکیل  و نویسنده ، شیخ محمدخان رئیس شورای امامان و مبلغین کنیا ، شیخ عبدالحنین ابوبکر مبلغ و دین شناس ، اونیسموس گیچورو رئیس انجمن صلح افریقا ، نائومی بارازا رئیس گروه همبستگی با آرمانهای فلسطین و آقای جمال الدین رئیس مرکز اهل البیت کبیرا از سخنرانان این محفل روز قدس بودند.

سخنرانان همایش بزرگ قدس در نایروبی از منظر تاریخی ، حقوقی ، حقوق بشری و سیاسی موضوع فلسطین و ظلم آشکار بر مردم این سرزمین را مورد بررسی قرار دادند و سکوت کشورها در مورد کشتار بی رحمانه و نسل کشی در سرزمین فلسطین را زیر سوال بردند .

سخنرانان مراسم روز قدس در نابروبی از کشتار زنان و کودکان در فلسطین اشغالی اعلام انزجار نمودند و اعلام داشتند که صهیونیسم جهانی با تکیه بر قدرت و حمایتهای خبیثانه ایالات متحده آمریکا دست به نسل کشی زده است که وجدانهای بشری را در بین همه ملتها و پیروان ادیان و حتی افراد بی دین را جریحه دار کرده است.

آنها تاکید کردند که مساله غزه یک آزمایش الهی برای افراد دیندار و یک محک برای وجدانهای بشری است که خود را در برابر این نسل کشی مسئول بدانند و متاسفانه اکثر دولتها و ملتها در برابر این آزمایش و محک الهی سربلند بیرون نیامده اند و معلوم می شود که سازمانهای بین المللی هم بر محور قدرت دنیوی می چرخد و انسانیت زیر سوال رفته است .

برگزاری مراسم راهپیمایی در شهر مومباسا و بزرگداشت روز جهانی قدس در شهر ناکورو نیز از دیگر اقدامات این روز بود.

به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در نایروبی مراسمی با حضور سفرا و دیپلماتهای کشورهای اسلامی در کنیا به همراه برخی از شخصیتهای سیاسی و دینی از جمله مدیرکل خاورمیانه و نیز مشاور رئیس جمهور برگزار شد و سفیر کشورمان در نایروبی در مورد اهمیت روز جهانی قدس و اتفاقات تلخ غزه سخنرانی کرد.

برنامه افطار سفرای کشورهای مسلمان و مقامات و شخصیت های مسلمان کنیایی به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا به مناسبت روز جهانی قدس برگزار شد. در این مراسم خانم أمینه محمد وزیر پیشین امور خارجه کنیا، مشاور رییس جمهور کنیا، نمایندگان مجلس، فرماندار استان مارسابیت، سفرا و دیپلمات های کشورهای مسلمان مقیم، مدیر کل خاورمیانه وزارت خارجه، رهبران شیعیان کنیا و سایر شخصیت های فرهنگی کنیا حضور داشتند.

علی غلام پور، سفیر کشورمان در کنیا ضمن بر شمردن جنایت های رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی گناه، زنان و کودکان، اقدامات تروریستی و ناقض حقوق بین الملل و ضد حقوق بشری از سوی این رژیم منحوس را محکوم و بر لزوم وحدت و همدلی کشورهای مسلمان تاکید کرد.

وی با اشاره به حمله فاجعه بار و ضد انسانی رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه را بشدت محکوم و تاکید داشت که این اقدام سبوعانه بصورت مناسب و شایسته پاسخ داده خواهد شد.

سفیر فلسطین نیز در سخنان خود ضمن تشکر و قدردانی از مواضع دولت و ملت ایران در حمایت از مردم فلسطین ، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم و بر اجرای قطعانه های سازمان ملل و توقف حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه و فلسطین تاکید ورزید.

در اقدامی دیگر، رایزنی فرهنگی ایران در کنیا در حوزه رسانه و فضای مجازی فعالیت های متعددی انجام داد.

نیجریه

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نیجریه با هدف آشنایی آحاد مردم نیجریه نسبت به حوادث اتفاق افتاده پیرامون قدس شریف در طول تاریخ و همچنین وظایف مردم نسبت به آن و ایجاد انسجام بیشتر در اجرای برنامه های مناسب در این روز، برنامه ریزی های مختلفی را انجام داده است.

در همین راستا با حضور و مشارکت علماء و شخصیت های علمی و دانشگاهی و مراکز و نهادهای مردمی و مذهبی و آحاد مردم، همایش روز جهانی قدس در ابوجا را با همکاری و مشارکت سفارت کشورمان و مؤسسه فرهنگی و آموزشی الهدی برگزار کرد.

آیین افتتاحیه این همایش با سخنرانی میریوسفی، سرپرست موقت سفارت کشورمان در نیجریه آغاز شد. وی با اشاره به سالگرد ابتکار تاریخی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) برای نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان "روز بین‌المللی قدس"، که اکنون به نمادی از وحدت کل بشریت از هر نژادی تبدیل شده است، به اشغال، سرکوب، قتل و جنایت علیه مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و همچنین به جنایات و نسل کشی شش ماهه اخیر صهیونیست ها علیه نوار غزه را نیز مورد اشاره قرار داد.

میریوسفی خواستار محکومیت این رژیم از سوی آحاد مردم، دولت ها و موسسات بین المللی شد و عدم تبعیت پذیری رژیم سفاک صهیونیستی از قوانین بین المللی را برای حضار نیز گوشزد کرد و حمله تروریستی شنیع و نفرت انگیز به محل دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه و شهادت حداقل 7 نفر را نمونه بارز دیگر از اقدامات ددمنشانه این رژیم برشمرد .

کامرانی، رایزن فرهنگی کشورمان گفت: این همایش با هدف همبستگی با مردم فلسطین و همدری و همراهی با مردم بیگناه غزه در روز جهانی قدس و روشنگری و تبیین جنایت های ادامه دار این رژیم در افکار عمومی مردم جهان با بهره مندی از توان فکری نهاد ها و مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی و همفکری و همراهی با اساتید، علما و شخصیت های بزرگ دینی برگزار می‌شود.

شیخ محمد نور خالد از علمای سنی شهر ابوجا با موضوع وحدت جهانی علیه این رژیم و بلو محمد از اساتید دانشگاه‌های نیجریه پیرامون بیداری وجدان های بشری و تلاش برای عدالت جهانی و کشیش میتسولا اندوما با موضوع مسیحیان و مسلمانان باید برای دفاع از فلسطین قیام کنند و شیخ علی عباس از فعالان شیعه در ابوجا پیرامون القصی به عنوان مرکز مبارزات بین المللی برای رهایی فلسطین از رنج ها و مشقت‌های زیاد به ایراد سخن پرداختند.

رئیس موسسه فرهنگی و آموزشی الهدی در ابوجا نیز پیرامون نقش نهاد های فرهنگی و آموزشی برای تحقق این مهم سخنرانی کرد.

شایان ذکر است؛ این برنامه با همکاری سفارت کشورمان در نیجریه و موسسه علمی و فرهنگی الهدی در ابوجا و رایزنی فرهنگی کشورمان در ابوجا همزمان با روز جهانی قدس در شهر ابوجا برگزار شد.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نیجریه اقدام به برگزاری نشست مشترک با عنوان «روز جهانی قدس و دفاع از مردم مظلوم غزه» در ایالت بورنو برگزار شد. این نشست در ایالت بورنو شهر مایدوگوری پایتخت این ایالت با همکاری جمعیت اهل البیت(ع) در بورونو و موسسه جعفریه بورون و همچنین بنیاد رسول اعظم (ص) در شمال شرق نیجریه برگزار شد.

تعدادی از علمای برجسته این شهر در این همایش پیرامون مظلومیت فلسطین و جنایت ها و نسل کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی به ایراد سخن پرداختند.

همچنین، با همفکری و هم اندیشی رایزنی فرهنگی کشورمان در نیجریه و بخش امور علمی و فرهنگی جنبش اسلامی و شاخه موسسه تقلین در ایالت کووارا و برخی دیگر از تشکل‌های مذهبی، مردم مسلمان نیجریه به ویژه دوستداران اهل بیت (ع) در شهرهای کانو، کادونا، بائوچی، یوبه، کاتسینا، سوکوتو، ابوجا، ناساراوا و ایلورین به خیابان ها آمدند و ابراز  انزجار خودشان را نسبت به جنایت های رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی را اعلام کردند و پ رچم امرایکا و اسرائیل را نیز به آتش کشیدند .

این کلیپ در آستانه روز جهانی قدس توسط رایزنی فرهنگی کشورمان تهیه و در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های مرتبط بطور گسترده منتشر شد.

پاکستان (پیشاور)

به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور به مناسبت روز جهانی قدس کنفرانس «غزه حماسه مظلومیت و مقاوت» با حضور علی بنفشه خواه، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور، حسین چاقمی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور، قاری فیاض علوی، عضو اسبق پارلمان، رئیس حوزه جامعه دارالقرآن و امام جمعه مسجد نمک مندی پیشاور، علامه عابد حسین شاکری، معاون حوزه علمیه شهید سید عارف حسین الحسینی، مفتی جمیل منصوری، رئیس حوزه علمیه عایشه البنات شهر پیشاور، سید جمیل حسن شیرازی، حوزه علمیه شهید سید عارف حسین الحسینی، علامه نذیر حسین مطهری، امام جمعه مسجد جعفریه حیات آباد پیشاور، مقصود احمد سلفی، رئیس اسبق اهل حدیث ایالت خیبرپختونخوا، علامه سید مرتضی عابدی، امام جمعه و جماعت مسجد مرکزی کلایه اورکزئی و مدیر حوزه علمیه اهل بیت انوار الولایه کلایه اورکزئی، مولانا محمد شعیب، رییس شورای بین المللی علما و مشایخ پاکستان، نصیرختک، رئیس اسبق دانشکده دولتی پیشاور، علامه سید تقی زیدی، محمد حسین مدنی، مفتی قاری آفتاب اعوان، علامه بشیر احمد جمرانی، رییس حوزه علمیه کچئی، سید اظهر علی شاه نقوی، رئیس شورای امامیه برای اتحاد بین المسلمین، شخصیت های علمی و دانشگاهی، علمای شیعه و سنی از سراسر شهرهای ایالت در سالن امام خمینی(ره) خانه فرهنگ برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط مفتی قاری آفتاب اعوان آغاز شد.

علامه عابد حسین شاکری، معاون حوزه علمیه شهید سید عارف حسین الحسینی در خصوص مظلومیت مردم غزه اظهار داشت: تماشا کردن مظلومیت و استقامت مردم غزه در برابر ظلم استکبار جهانی و صهیونیسم از سوی جهان اسلام و سرپیچی از وظیفه خود، دشمنان را جسور کرده است.

معاون حوزه علمیه شهید سید عارف حسین الحسینی گفت: تمام مسلمانان در برابر این سکوت پاسخگو خواهند بود، به ویژه سران کشور های اسلامی که با داشتن قدرت به داد و فریاد مسلمانان غزه رسیدگی نه کرده و چشم خود را بسته اند.

علامه عابدحسین افزود: کوچک ترین وظیفه عموم مسلمانان در برابر این جنایات، تحریم رژیم صهیونیستی، کالا های این غاصب و بیداری مسلمانان در برابر توطئه های دشمنانه این رژیم اشغالگر می باشد. مسلمانان جهان در برابر بیداری علیه رژیم صهیونیستی و زنده نگهداشتن روزه قدس مدیون امام خمینی(ره) بوده و امروز نیز در تمام کشورهای اسلامی تنها ایران در برابر استکبار جهانی ایستاده و این جرات را به مردم ایران، حضرت امام خمینی و انقلاب اسلامی بخشیده است.

علامه نذیر حسین مطهری، امام جمعه مسجد جعفریه حیات آباد پیشاور در سخنان خود با بیان اینکه این کنفرانس به مناسبت روز قدس و برای حمایت از مظلومین مردم غزه برگزار می‌شود و با ایام شهادت حضرت امیرالمومنین علیه السلام خورده، بایستی در سخنرانی ها و منبر های خود در کنار مظلومیت حضرت امام علی علیه اسلام، مظلومیت یتیمان و کودکان غزه نیز بیان شود، زیرا بزرگترین حامی یتیمان و مستضعفان در تاریخ بشریت خود امیرالمومنین (ع) بوده اند.

امام جمعه مسجد جعفریه حیات آباد پیشاور اظهار داشت: صبر و استقامت کودکان مظلوم غزه ثابت نمودند که راه کربلا را در پیش گرفته اند و درس خود را از کودکان امام حسین علیه السلام آموخته و مثل آنها با تمام معصومیت خود در برابر ظلم و خشونت رژیم صهیونیستی مقاومت نموده اند. امام علی(ع) در وصیت خود بیان داشت کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا لذا حمایت از فلسطین امروزه مصداق این وصیت مولای متقیان است.

نذیر حسین مطهری، امام جمعه مسجد جعفریه حیات آباد پیشاور گفت: با تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی می توان نفرت و بیزاری از اشغالگر صهیونیستی و حمایت خود را از مظلومین غزه به جهانیان اعلام کرد.

علی بنفشه خواه، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور اظهار داشت: تحمل بیش از هفت دهه ظلم و ستم رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی توسط مردم بی دفاع فلسطین، عملیات طوفان الاقصی را به عنوان تنها راه رهایی از چنگال ظالم ترین رژیم در تاریخ بشریت ارائه داد.

وی ادامه داد: نسل کشی و جنایت جنگی در غزه و کرانه باختری از یک سو و ممانعت صهیونیست ها از ارسال کمک های انسانی و مواد غذایی به نوار غزه زنگ خطر قحطی و در نتیجه نسل کشی و نابودی زنان و کودکان بعنوان بی سابقه ترین فاجعه انسانی قرن حاضر را به صدا در آورده است.

بنفشه خواه افزود: وحدت گروههای فلسطینی حمایت گروههای محور مقاومت در منطقه از مردم فلسطین، قابل توجه بوده است. حماس و جهاد اسلامی فلسطین، باعث وضعیت مطلوب میدانی جبهه مقاومت رشادت رزمندگان مقاومت و عملیات و آمادگی برای مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی شده و وضعیت بحرانی و شکننده ای برای رژیم پوشالی صهیونیستی رقم خورده است.

وی عنوان کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم ستمدیده فلسطین یک سیاست کوتاه مدت و تاکتیکی نیست بلکه این امر نه تنها ریشه در اعتقادات دینی دارد بلکه از همه مهمتر وظیفه ای انسانی است که بنیان آن به فطرت و ذات هر انسان آزاده از هر دین و نژاد باز می گردد.

مولانا قاری فیاض علوی، عضو اسبق پارلمان، رئیس حوزه جامعه دارالقرآن و امام جمعه مسجد نمک مندی پیشاور اظهار داشت: امروز شاهد همان روز ها هستیم، مسلمانان غرق در دنیا و بیشترین ترس شان از جهاد در راه خدا می باشند. اگر مسلمانان خواستار عزت و وقار خود و دین اسلام هستند بایستی علیه این جنایات و ظلم پاسخ عملی به استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی داده شود.

در میان سخنرانی های مهمانان، کلیپ ویدیویی از مقام رهبری در خصوص جنگ غزه با زیر نویس انگلیسی برای شرکت کنندگان به نمایش گذاشته شد و در کنار کنفرانس، نمایشگاه عکس جنگ غزه و فلسطین روز قدس نیز برگزار شد.

قزاقستان (آستانه)

همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به مناسبت روز جهانی قدس، مراسمی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در محل رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان برگزار شد.

این مراسم با برگزاری دعای روح بخش کمیل آغاز شد، سپس سیدمحمد عبادی، مبلغ اعزامی از سوی اداره کل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جمع ایرانیان مقیم شهر آستانه پس از قرائت دعای کمیل به مساله مهم فلسطین و ملت مظلوم غزه پرداخت.

وی بیان داشت: غزه امروز قطعه‌ای از مواجهه بزرگ حق و باطل است. تمام مخالفت آمریکا با ملت ایران برای جلوگیری از شکوفایی این ملت و قرار نگرفتن در معرض رشد تمدنی و فرهنگی و نابود کردن هویت این ملت است. به فرموده مقام معظم رهبری این حادثه از دو جنبه بی‌نظیر است؛ هم از سمت رژیم صهیونیستی، چراکه هرگز اینگونه سفّاکی، جنایتگری، خونخواری، کودک‌کشی، خباثت، بی‌رحمی و انداختن بمب سنگرشکن بر روی سر بیماران و بیمارستانها دیده نشده است او چهره واقعی خود را بیش از پیش به جهانیان نشان داد و هم از طرف مردم و مبارزان فلسطینی، چون اینگونه صبر، مقاومت و دشمن را دیوانه کردن، بی‌سابقه است.

عبادی ضمن آرزوی نابودی رژیم غاصب صهیونیستی و نجات مردم غزه از مردم مسلمان خواست که در روز جهانی قدس همگی یکصدا و یکپارچه از ملت مظلوم غزه حمایت کنند.

وی پایان سخنرانی خود را به مرثیه‌سرایی و توسل به حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مزین کرد.

صربستان

همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مراسم روز جهانی قدس از سوی جامعه اسلامی صربستان و باهمکاری رایزنی فرهنگی در محل مسجد بایراکلی بلگراد برگزار شد.

در این مراسم، رشید حسن پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنان پیش از خطبه‌های نماز با گرامیداشت روز جهانی قدس و تاریخچه آن گفت: روز قدس به ابتکار حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال 1979 تعیین شد و با گذشت زمان هر روز اهمیت و درستی این ابتکار بر همه روشن می شود.

وی ابراز کرد: روز قدس روز حمایت از آرمان فلسطین است و صرفا جنبه مذهبی ندارد بلکه جنبه انسانی آن نیز اهمیت دارد و به همین دلیل است که در سراسر جهان شاهد حضور همه اقشار چه مذهبی و چه غیر مذهبی هستیم.

حسن پور با اشاره به اینکه شش ماه از حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی و کشتار چهل هزار کودک و زن و بیمار می‌گذرد گفت: حمایت و همبستگی در سراسر جهان از فلسطین حامیان ارژیم صهیونیستی بخصوص آمریکا را مجبور کرد در تصویب آخرین قطعنامه شورای امنیت همکاری کند.

وی با اشاره به  مقاومت مردم فلسطین، آن را در تاریخ بی نظیر دانست.

محمد یوسفسپاهیچ، رئیس جامعه اسلامی صربستان نیز در خطبه‌های نماز جمعه بلگراد گفت: بیت المقدس هم اکنون تحت اشغال است و دزدیه شده است همانگونه که کعبه زمانی در اشغال بت‌ها و بت پرستان بود. همه ما در برابر این وضعیت مسئولیم و این جنایات رژیم صهیونیستی شرم آور است.

در ادامه برنامه های روز قدس در مسجد بایراکلی، نشستی قبل از افطار نشستی با حضور اعضای جامعه اسلامی صربستان و جمعی از مسلمانان برای همبستگی با مردم فلسطین برگزار شد.

امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی، گفت: در مواجهه با جنایتی که علیه مردم فلسطین در برابر چشمان تمام جهانیان در حال وقوع است، سخت است کلماتی برای توصیف صحنه های کشتار پیدا کرد و ناتوان از یافتن کلماتی برای توصیف عمق رنج انسانی یک ملت.

وی افزود: باید با صدای بلند و روشن گفت این یک نسل کشی بمراتب وحشتناک تر از تمام جنایات تاریخی مانند هولوکاست است ما از گزارش ها و صحنه های بمباران وحشیانه و هیولایی اسرائیل به اردوگاه ها، بیمارستان ها، مدارس و پناهجویان وحشت زده ایم. اما ایمان راسخ و امید به زنده ماندن فلسطینی ها، مبارزه و در نهایت پیروز شدن به تنهایی یا با کمک دیگران داریم. این چیزی است که آزادی و عدالت حکم می کند.

پورپزشک تأکید کرد: همانگونه که رهبر جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند فلسطین یک کشور اسلامى بوده است که صهیونیست‌هاى غاصب، به کمک قدرت‌هاى جهانى، سال‌هاى متمادى است آن‌جا را اشغال کرده اند و مردم فلسطین مشغول مبارزه‌اند تا آن‌جا را باز پس بگیرند. مسئله‌ى فلسطین، مسئله‌ى اوّل دنیاى اسلام است. حمایت آمریکا از رژیم تروریست صهیونیستی در کشور غصب شده فلسطین، بزرگترین حمایت از تروریسم است. شهر مقدّس بیت‌المقدّس پایتخت فلسطین و قبله‌ی اوّل مسلمانها برای مسلمانها باقی خواهد ماند.

وی عنوان کرد: کشتار مردم غزه و نسل‌کشی هر انسان صاحب وجدانی را متاثر می‌کند، جمهوری اسلامی ایران در موضوع حمایت از قضیه فلسطین و مردم مظلوم و مقاوم غزه هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد.

تایلند

مراسم قرائت دعای کمیل هفتگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند پس از اقامه نماز مغرب و عشا در حسینیه ولایت رایزنی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مورد فضائل ماه رمضان و ارتباط بنده و خداوند و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی سخنرانی کرد.

وی تحکیم و حفظ ارتباط با خدواند را برای بندگان اصلی ترین سرمایه دنیوی و اخروی قلمداد کرد و با توجه به فرارسیدن روز قدس به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی اشاره داشت و گفت: روز قدس امسال با توجه به جنایاتی که همه جهانیان شاهد آن هستند بسیار پرشور تر از سالهای گذشته انجام خواهد شد.

حجت الاسلام نواب به حادثه اخیر حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق اشاره کرد و این موضوع را نقض اشکار قوانین توسط رژیم جنایکتار دانست و گفت: این رژیم به هیچ قانون و معاهده بین المللی پایبند نبوده و این اقدامات نشان دهنده باطن کثیف و جنایتکار آنها است.

گفتنی است، این کلیپ در فضای مجازی به صورت گسترده انتشار و در برنامه های نشست‌های مختلف روز قدس مورد استفاده قرار گرفت.

ارمنستان

پیش از فرارسیدن روز جهانی قدس و به منظور نمایش جنایات رژیم صهیونیستی و مظلومیت ملت مسلمان فلسطین و کشتار مردم بی‌دفاع غزه، نمایشگاه عکسی برگرفته از عکاسان جبهه مقاومت در مسجد جامع کبود ایروان برپا شد.

همزمان با این رویداد فرهنگی نیز، نماز جمعه مسلمانان مقیم ایروان با حضور گسترده نمازگزاران برگزار شد.

امام جمعه مسجد جامع کبود ایروان در خطبه دوم نماز که به زبان‌های انگلیسی و فارسی ایراد شد به مظلومیت مردم فلسطین و غزه پرداخت و گفت: مبارزات و مقاومت مردم مسلمان غزه به الگویی برای تمام مظلومین جهان تبدیل شده و دورویی و نفاق کشورها و دولت‌های غربی را بیش از پیش آشکار کرده است.

پایان بخش خطبه‌های نماز جمعه، دعا برای پیروزی محور مقاومت و مسلمانان جهان بر کفر جهانی بود.

نمازگزاران علاوه بر ایرانیان مقیم، کارکنان نهادها و ادارات مختلف ایران در ایروان، از مسلمانان ملیت‌های مختلف مقیم ارمنستان بودند و در پایان مراسم از نمایشگاه عکس غزه و فلسطین مظلوم و مقاوم بازدید کردند.

شایان ذکر است، این نمایشگاه 9 فروردین به مدت ۱۰ روز همه روزه تا پایان روز جهانی قدس در مسجد جامع کبود ایروان برای بازدید عموم دایر بود و مورد بازدید گردشگران از کشورهای مختلف قرار گرفت.

همچنین، همگام با ملت مسلمان ایران و آزادیخواهان دیگر کشورها، مراسم باشکوهی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان برگزار شد.

در این مراسم که سفرای کشورهای چین، روسیه، برزیل، سوریه، امارات متحده عربی و رایزن سفارت عراق و مقاماتی از وزارت خارجه ارمنستان و کلیسای اچمیادزین و تعداد قابل توجهی از کارشناسان مراکز مطالعاتی، دانشگاهی و تحلیل‌گران ارشد سیاسی ارمنستان از طیف‌ها مختلف حضور داشتند، مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان طی سخنانی با اشاره به مسأله فلسطین و توصیف آن به عنوان زخمی عمیق بر پیکره وجدان جامعه جهانی، آن را نمادی از مجاهدت و مقاومت مستمر یک ملت و دلیلی در اثبات ناکارآمد بودن سازمان‌های بین‌المللی و شرمساری مدعیان حقوق بشر عنوان کرد.

سفیر کشورمان افزود: 75 سال تداوم غصب سرزمین‌های مردم مظلوم فلسطین و تلاش‌های هدفمند رژیم صهیونیستی با حمایت سلطه‌گران غربی برای تغییر هویت تاریخی و تمدنی این سرزمین به تدریج نتایج ویرانگری برای صلح و امنیت جهانی و بشریت به بار آورد. سیاست‌های دوگانه غرب و جامعه جهانی در قبال اشغالگری، تجاوز، غصب و کشتار و ظلم آشکار بر ملت فلسطین راهی جز مقاومت در برابر آنان قرار نداده است. این فجایع هنوز هم به بدترین شکل ممکن ادامه دارد و امروز ما در برابر چشم جهانیان شاهد کشتار مردم بی دفاع در غزه هستیم.

سبحانی با ارائه آماری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی طی شش ماه جنگ در غزه، تاکید کرد: امروز فلسطین محک و ملاک شرافت انسانی است. آنچه امروز توسط رژیم اسرائیل در  غزه انجام می‌شود مصداق روشن جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.

سفیر کشورمان با اشاره به نقش  رژیم صهیونیستی در ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در خاورمیانه، عنوان کرد: نقش مخرب و نا امن ساز رژیم جعلی اسرائیل فقط مختص خاورمیانه نیست بلکه امروز در قفقاز نیز ما شاهد این نقش مخرب هستیم. اگر بخواهیم عوامل بی ثباتی در قفقاز جنوبی را بررسی کنیم حتما یکی از عوامل اصلی آن رژیم صهیونیستی است. این رژیم با ارسال سلاح به این منطقه نظامی‌گری و جنگ را در قفقاز جنوبی تحریک و تشویق کرده است چرا که جنگ و نا امنی در این منطقه تامین‌کننده منافع نامشروع این رژیم است و این موضوع دیگر بر کسی پوشیده نیست.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای فلسطینی، بار دیگر بر موضع صریح جمهوری اسلامی ایران بر حمایت از آرمان فلسطین و قدس شریف و حمایت از حقوق مشروع ملت‌ها و تمامیت ارضی کشورها از جمله ارمنستان تاکید کرد.

در ادامه این نشست، سفیر سوریه، اسقف ناتان از کلیسای اچمیادزین و تنی چند از کارشناسان ارشد سیاسی و تحلیل گران مراکز مطالعاتی در مورد ابعاد مختلف مساله فلسطین و جنایت‌های رژیم صهیونیستی سخنانی ایراد کردند.

پخش کلیپ‌هایی از  مظلومیت مردم فلسطین و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین و غزه و بازدید از نمایشگاه عکس غزه پایان بخش این مراسم بود.

مراسم روز جهانی قدس همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، باشکوه و پرشور در مسجد جامع کبود ایروان برگزار شد.مسلمانان، روزه‌داران و نمازگزاران ضمن محکوم نمودن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی و همچنین در محکومیت حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، شعار مرگ بر اسراییل سر دادند و برای آزادی قدس شریف دعا کردند.

در این مراسم، نماهنگ‌هایی درباره طوفان‌الاقصی و جنایات رژیم صهیونیستی به زبان انگلیسی و عربی پخش شد.

محمد اسدی موحد، رایزن فرهنگی کشورمان نیز ضمن محکوم کردن جنایات رژیم کودک‌کش اسراییل در غزه، به تاریخچه و فلسفه نام‌گذاری روز قدس توسط بنیان‌گذار کبیر انقلاب پرداخت و بیان کرد: امام خمینی(ره) روز قدس را روز اسلام دانستند و تاکید کردند که در این روز مسلمانان باید برای وحدت و مبارزه با ظلم و استکبار و سرنگونی رژیم صهیونیستی به میدان بیایند.

رایزن فرهنگی کشورمان به سیاست‌های دوگانه غرب در قبال فلسطین اشاره کرد و گفت: حقوق بشر تنها بهانه‌ای در دست قدرت‌های استکباری برای محکوم کردن و تضعیف ملت‌های مظلوم و آزادی‌خواه است و تنها برای استفاده ابزاری در راستای اهداف استکباری است.

وی در این‌باره، ادامه داد: مبارزات مردم مظلوم غزه چهره واقعی قدرت‌های استکباری و کشورهای غربی را به نمایش گذاشت.

حجت‌الاسلام نظری، امام جمعه مسجد کبود نیز در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به موضوع قدس شریف و نقش علمای دین و رهبران ادیان الهی در تنویر افکار عمومی گفت: وظیفه علمای دین است که در موضوع نسل‌کشی مردم فلسطین اطلاع‌رسانی کنند و مقابل کشتار این مردم مظلوم بایستند.

گفتنی است در این مراسم دعای وحدت قرائت شد و در پایان حاضران از نمایشگاه عکسی که به مناسبت روز قدس در مسجد کبود برپا شده بود، بازدید کردند.

اندونزی

در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، برخی از شهرهای اندونزی شاهد راهپیمایی مردم اندونزی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین بوده است.

راهپیمایان در تجمعات ضد صهیونیستی بعد از نماز جمعه با دردست داشتن پلاکاردها و پرچم‌های فلسطین، اقدامات رژیم کودککش صهیونیستی را محکوم کردند. تظاهر گنندگان با سر دادان شعار الموت آمریکا و الموت اسراییل خواستار محاکمه رژیم صهیونیستی در مجامع بین‌المللی شدند.

جوانان اندونزی نیز در تجمات ضد صهیونیستی، نقش فعالی داشته‌اند. مردم شهرهای جاکارتا، باندونک، سورابایا، سمارانگ، پمالانگ، پالوپو، سیتوبوندو و شهر پونتیاناک با حضور در خیابان‌ها، روز قدس و همبستگی با مردم مظلوم فلسطین را گرامی داشتند.

در شهرهای جاکارتا و سورابایا هم مردم اندونزی با تجمع مقابل سفارت و کنسولگری آمریکا، همدستی و حمایت‌های آمریکا را از رژیم صهیونیستی محکوم کردند. تظاهر گنندگان که حتی شرایط آب وهوایی و بارش باران هم موجب نشد از جمعیت آنان کاسته شود با حمل پلارک‌ها و بنرهای که روی آنها شعارهای در حمایت از فلسطین و محکومیت اسراییل نوشته بود، خشم و انزجار خود را نسبت به کودک کشی صهیونیست ها ابراز داشته‌اند.

 شایان ذکر است، حضور مردم اندونزی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین درشهرهای جاکارتا، باندونک، سورابایا، سمارانگ و پالوپو چشمگیر بوده است.

پاکستان (کویته)

در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مسلمانان اعم از شیعیان و اهل تسنن در سرتاسر ایالت بلوچستان پس از اقامه نماز جمعه به ندای امام راحل (ره) لبیک گفتند و با بزرگداشت روز جهانی قدس و همبستگی با مردم مظلوم فلسطین، به خیابان‌ها آمدند و راهپیمایی‌های کوچک و بزرگ در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه برپا داشتند.

شیعیان شهر کویته، بعد از اقامه نماز جمعه در مسجد جامع کلان در مرکز این شهر، در حمایت از مردم فلسطین راهپیمایی کردند و پرچم فلسطین را برافراشتند و پلاکاردهای در دفاع از آرمان فلسطین برداشتند و شعارهای ضدصهیونیستی و آمریکایی سر دادند. این راهپیمایی با شرکت تعدادی از اهل تسنن این منطقه نیز همراه شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جمعه اسدی، حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم موسوی، حجت الاسلام والمسلمین سید ظفر عباس شمسی، شیخ ولایت حسین جعفری و حجت الاسلام والمسلمین مقصود علی دومکی، رئیس بنیاد فلسطین در این راهپیمایی درباره اهمیت روز جهانی قدس و ضرورت بزرگداشت این روز به خصوص امسال تأکید کردند.

آنان همچنین از سکوت خائنانه کشورهای اسلامی، سازمان های حقوق بشری و سازمان همکاری های اسلامی در خصوص جنایات صهیونیستها در غزه انتقاد کردند و از دولت پاکستان خواستند که زیر بار فشارهای آمریکا و عربستان سعودی قرار نگیرد و در قبال مسئله فلسطین موضع روشنی بیان کند.

سخنرانان با اشاره به عجز و ناتوانی کشورهای عربی گفتند که اگر همة کشورهای عربی همانند ایران با اسراییل برخورد کنند و حداقل نگذارند کالاهای اسراییل از سرزمین‌های‌شان رد شود، اسراییل ظرف چند روز سقوط خواهد کرد ولی هیچ یک حاضر نیستند مسئله فلسطین را به منافع ملی خود اولویت دهند.

در پایان این راهپیمایی، پرچم های آمریکا و اسراییل از سوی تظاهرکنندگان به آتش کشیده شد.

شایان ذکر است که در خطبه های نماز جمعه نیز، مسئله فلسطین و حمایت ایران از فلسطین، توسط امام جمعه کویته به طور برجسته تبیین شد.

راهپیمایی دیگری در روز قدس به همت تحریک بیداری امت مصطفی(ص)، در خیابان علمدار شهر کویته راه‌اندازی شد و ده ها تن از علمای شیعی و برخی روحانیون اهل سنت در کنار صدها نفر دیگر در این راهپیمایی شرکت کردند. این راهپیمایی از مسجد خاتم الانبیاء(ص) شروع شد و با پیمودن نزدیک به 2 کیلومتر، در مقابل مسجد و حسینیه قندهاری به پایان رسید.

در پایان این راهپیمایی نیز پرچم های رژیم صهیونیستی و آمریکا به آتش کشیده شد و از وجود رژیم اشغالگر و جنایتکار صهیونیستی اعلام انزجار شد.

از مهمترین برنامه‌های امسال در روز جهانی قدس در ایالت بلوچستان، برپایی راهپیمایی و تجمع مشترک احزاب سیاسی، مذهبی و اجتماعی این ایالت بود که در مقابل باشگاه خبرنگاران کویته برگزار شد. این تظاهرات با حضور سران احزاب سیاسی از جمله جماعت اسلامی بلوچستان، حزب ملی مردمی پشتونخواه، تحریک انصاف، مجلس وحدت المسلمین، جمعیت علمای اسلام (نظریاتی)، جمعیت غربای اهل حدیت و برخی جنبش‌های اجتماعی راه‌اندازی شد.

سران احزاب سیاسی در این تظاهرات از دولت پاکستان خواستند که اقدامات عملی در دفاع از مردم فلسطین بردارد و زیر بار فشارهای خارجی نرود و فکر به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را در سر نداشته باشد، زیرا مردم پاکستان به قیمت خون شان هم اجازه نخواهند داد که اسراییل جنایتکار در نزد دولت این کشور رسمیت پیدا کند.

آنان در سخنان خود از بی تفاوتی سران عرب و سازمان همکاری های اسلامی انتقاد کردند و گزینه جهاد و مقاومت را تنها راه برای غلبه با رژیم صهیونیستی عنوان نمودند.

سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته نیز در این تجمع حضور پیدا کرد.

دیگر شهرستان‌های ایالت بلوچستان نیز شاهد راهپیمایی‌های بزرگ و کوچک به مناسبت روز جهانی قدس بودند. این راهپیمایی ها در شهرهای نصیرآباد، گنداواه، دیره الله یار، بهاگ و حب از سوی بنیاد فلسطین، حزب مجلس وحدت مسلمین و شورای علمای شیعه، بعد از نماز جمعه سازماندهی شد و صدای لبیک ای اقصی و مرگ بر اسرائیل و آمریکا بر فراز شهر طنین انداز شد.

عمان

مصادف با بیست و سوم ماه مبارک رمضان، مراسم بزرگداشت روز قدس با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و ادبی عمان در سالن باشگاه دیپلماتیک شهر مسقط برگزار شد.

موسی فرهنگ، سفیر کشورمان در سخنرانی خود ضمن بیان خصوصیات ماه مبارک رمضان و دعوت خداوند به تقوا و پرهیزگاری در این ماه عزیز، گفت:  بر اساس روایات وارد شده شیطان در این ماه در غل و زنجیر است اما نفس انسان در تلاش برای کشاندن بشریت به بدی و تاریکی ها همواره کوشش می کند و متاسفانه در ماه مبارک رمضان امسال شاهد وحشی گری بی سابقه شیطان مجسم درکالبد انسان یعنی صهیونیست های غاصب هستیم.

وی موضوع طوفان الاقصی را واکنش طبیعی فلسطینیان در مقابل 70 سال وحشی گری و تجاوز صهیونیست‌ها عنوان کرد و افزود: اگر دنیا در قبال اقدامات و رفتارهای این رژیم نژادپرست ساکت نمی‌ماند امروز شاهد این حجم از جنایات علیه ملت مظلوم فلسطین ومردم بی دفاع غزه نبودیم.

فرهنگ اقدام رژیم تروریستی اسرائیل در هدف قرار دادن ساختمان دیپلماتیک ج.ا.ایران در سوریه را که منجر به شهادت جمعی از عزیزان ایرانی شد را شدیدا محکوم کرد و بر این نکته تاکید داشت که چنین اقداماتی مانع از حمایت قاطع جمهوری اسلامی از جریان مقاومت در مسیر حمایت از غزه و فلسطین نشده و ما این کار را تکلیف دینی خود دانسته و هرگز اجازه نخواهیم داد تاریخ ما را جزء ساکتان در برابر غصب صهیونی حقوق مردم فلسطین ثبت کند.

وی از موضع اصولی و انسانی دولت و ملت سلطنت عمان در دفاع از مردم غزه تشکر کرد و افزود: آیندگان، احرار و شرافتمندان را فراموش نخواهندکرد.

در ادامه، برخی از شعرای عمانی با سرودن قصائد خود به بیان مظلومیت مردم فلسطین و غزه پرداختند.

زیمبابوه

مردم زیمبابوه در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از اعمال وحشیانه و فجیع رژیم صهیونیستی، که از حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا برخوردار است، اعلام انزجار کردند و برای آزادی مردم قهرمان، مبارز و رنجدیده فلسطین فریاد زدند.

در این مراسم با شکوه که با همکاری دولت زیمبابوه در مقر حزب سیاسی حاکم (ZANU PF) در مرکز حراره برگزار شد، سخنرانان با ابراز همدردی و به اشتراک گذاشتن رنج مردم فلسطین در روز قدس، انزجار خود را از اسرائیل و خشم خود را از استانداردهای دوگانه ای که کشورهای غربی اعمال می کنند، ابراز کردند.

آنها خاطرنشان کردند که علیرغم اینکه جنگ در فلسطین به عنوان نسل کشی اعلام شده است، اسرائیل همچنان به بمباران مردم رنج دیده فلسطین بدون محدودیت ادامه می دهد.

در این مراسم، همه یکصدا و متحد اعلام کردند که نسل کشی در فلسطین باید متوقف شود.

سفیر فلسطین در زیمبابوه در گفت‌وگو با رسانه ها با محکوم کردم اقدامات سبعانه اسرائیل نسبت به مردم مظلوم فلسطین گفت: موضوع فلسطین دیگر یک موضوع سیاسی و مذهبی نیست، بلکه اکنون یک فاجعه کاملاً حقوق بشری است که به وضوح اسرائیل را به عنوان یک رژیم وحشی و شیطانی تعریف می‌کند.

وی افزود: اسرائیل چهره واقعی خود را در این جنگ به همه جهانیان نشان داد و به وضوح همه دانستند که این رژیم به هیچ یک از قوانین بین المللی پایبند نیست. ایالات متحده و کشورهایی که از اسرائیل حمایت می کنند در جنایات این رژیم سهیم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ تبار عزیزی نیز در سخنرانی خود به تحلیل تجاوزات تاریخی استعماری اروپا در آفریقا و آسیا پرداخت و گفت: قاره آفریقا با مبارزات خود علیه استعمار و آپارتاید در نهایت آزادی خود را بدست آورد و این نکته بسیار مهم است که برای آزادی باید هزینه داد و مقاومت کرد.

وی افزود این حق مشروع مردم فلسطین است که خود را از قید و بندهای رژیم آپارتاید و کودک کش اسرائیل رها کند و حقوق و جایگاه خود را بازپس گیرد.

شیخ ابراهیم مپاچه از بنیاد مقاومت گفت: اینکه اسرائیل همچنان مسلمانان را در ماه مبارک رمضان هدف قرار می‌دهد، بسیار سخیف است. فلسطینیان با کمبود شدید آب، دارو و غذا مواجه هستند. فلسطین آزادی خود را پس خواهد گرفت، همانطور که در مبارزات تاریخی سایر کشورها علیه استعمار نشان داده شده است.

شیخ هنری بالاکازی از نهاد دوستان فلسطین، ضمن ابراز همدردی با مردم فلسطین، از رهبری سیاسی زیمبابوه برای اعطای آزادی عبادت به مردم زیمبابوه تشکر کرد و گفت: مسلمانان زیمبابوه همگام با همه مسلمانان دنیا در کنار مردم فلسطین هستند و حملات رژیم اسرائیل را محکوم می کنند.

خانم رحمه نماینده زنان مسلمان زیمبابوه نیز در سخنانی خاطرنشان کرد که مسلمانان زیمبابوه به طور کامل از تلاش فلسطین برای آزادی و تعیین سرنوشت حمایت می کنند.

نماینده هیئت دانشجویان مسلمان زیمبابوه نیز در این مراسم ضمن محکومیت حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی، گفت که مردم زیمبابوه به همان اندازه مردم فلسطین درد آنها را احساس می کند.

همچنین، نشست روز قدس در شهر موتاره برگزار شد و شیخ مصطفی چینداندری و شیخ خالد سخنرانی کردند و با یادآوری ابتکار مهم امام خمینی(ره) در نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، از حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین ابراز انزجار کردند.

برگزاری مراسم روز جهانی قدس در حسینیه امام رضا (ع) شهر چاوونا، مرکز امام خمینی (ره) شهر کادوما، کالج فاطمةالزهرا (س) و انتشار مقالات فرهنگی با موضوع «قدس» در مهمترین روزنامه زیمبابوه (هرالد) از دیگر اقدامات این ایام است.

لبنان

سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی کشورمان در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان و رو جهانی قدس ضمن حضور در شهر صیدا (از شهرهای با اکثریت سنی نشین لبنان) در نماز جمعه مسجد قدس این شهر که به امامت شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علماء مقاومت برگزار شد، شرکت کرد.

پس از نماز جمعه، رایزن فرهنگی کشورمان همراه با نمازگزاران، اهالی منطقه و برخی از علماء و فعالان سیاسی فرهنگی در راهپیمایی عظیمی که برای زنده نگه داشتن روز قدس برگزار شده بود، حضور یافتند.

مردم این کشور در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از اعمال وحشیانه رژیم صهیونیستی اعلام انزجار کردند و برای آزادی مردم قهرمان، مبارز و رنجدیده فلسطین فریاد زدند.

به مناسبت روز جهانی قدس، سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با حضور در برنامه مهم و پر بیننده‌ی «پانوراما الیوم» شبکه‌ی تلویزیونی المنار، به سؤالات خانم منار صباغ مجری مشهور این شبکه پاسخ گفت.

باقرزاده در بخش اول این گفتگوی یک‌ساعته با اشاره به حکمت و دوراندیشی امام خمینی (ره) در اعلام جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، تفاوت عمده‌ی روز قدس امسال با همه‌ی سال‌های گذشته را در هرچه جهانی‌تر شدن آن دانست و گفت: جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در شش ماه گذشته سبب شده است که همه آزادگان جهان و نه فقط مسلمانان، با مردم فلسطین ابراز همدردی کنند و لذا امسال شاهد روز قدس پرشکوه‌تری هستم.

وی با اشاره به دستاوردهای راهبردی و فرهنگی طوفان الاقصی، به تشریح اقدامات و برنامه‌های رایزنی فرهنگی کشورمان در لبنان در طول شش ماه گذشته پرداخت.

 

مراسم گرامیداشت روز جهانی قدس همراه با نشستی به میزبانی مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان ، اعضای سفارت و رایزنی فرهنگی و دیگر نهادهای جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار شد.

در این نشست: خلیل حمدان عضو هیئت رییسه جنبش امل به نمایندگی از طرف رئیس مجلس لبنان نبیه بری، مصطفی بیرم وزیر کار به نمایندگی از طرف نخست وزیر لبنان نجیب میقاتی، علی حمیه وزیر راه و شهرسازی، محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ، جورج بوشیکیان وزیر صنعت و نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی، اجتماعی، دیپلماتیک، و همچنین جمعی از علمای روحانی و خانواده‌های شهدا حضور داشتند.

این نشست با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و همچنین سرود کشورهای: ایران، لبنان و فلسطین آغاز شد.

اولین سخنران این نشست، خلیل حمدان، عضو هیئت ریاست جنبش امل بود که در سخنان خود اظهار داشت: انتخاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس از طرف حضرت امام خمینی(ره) گام بسیار ارزشمندی در دمیدن خون تازه در رگ آن قضیه‌ی مقدس که همواره همگان شاهد در حاشیه قرار دادن آن بودیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم امین السید، رئیس مجلس سیاسی حزب‌الله گفت: نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس ابتکار نورانی حضرت امام خمینی(ره) بوده که با دید الهی به آینده این قضیه‌ی مقدس می‌نگریستند و ما هم‌اکنون با اندیشه‌ای عمیق‌تر و گام‌‌هایی استوارتر به احیای این روز پرداخته و با فداکاری و صبر به عزت و کرامت انسانی دست خواهیم یافت.

جهاد طه، سخنگوی جنبش حماس اظهار داشت: روز جهانی قدس که از سوی امام خمینی(ره) در سال 1979 پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیه ظلم و طاغوت نامگذاری شد، همه‌ی ما را گرد هم آورده تا یک بار دیگر تاکید کنیم که هویت قدس عربی و اسلامی است و خواهد ماند و توطئه‌های دشمن در راستای یهودی‌سازی قدس شریف بیهوده و هرگز به نتیجه نخواهد رسید و مسجد الاقصی همواره نماد مقابله با صهیونیزم خواهد بود.

خضر الرشیدی معاون دبیر کل جنبش «الجماعه الاسلامیه» در سخنان خود اظهار کرد که جماعت اسلامی در چنین روزی و در چنین شرایطی نمی‌تواند خود را بی‌طرف معرفی کند، زیرا قدس شریف در چهارچوب مقدسات اسلامی محسوب و مقابله با یورش صهیونیست‌های جنایتکار واجب اسلامی و همه ملزم به دفاع از آن می‌باشیم.

عمار حمزه از سوی جنبش انصار الله بیان کرد: یمن همچنان در این جنگ استوار و در حمایت از ملت مظلوم و ستم‌دیده فلسطین از هیچ اقدامی دریغ ندارد.

علا حسن از سوی مقاومت عراق گفت: امروز فلسطین نیروهای نظامی منطقه را به دو محور تقسیم کرده است، محوری که از اشغالگران حمایت و جنایت‌های او را پوشش می‌دهد و محور دیگری که همواره در کنار ملت مظلوم فلسطین بوده و کلیه‌ی توانائی‌های خود را در راستای دفاع و پشتیبانی در خدمت این قضیه‌‌ی مقدس گذاشته است.

علی فیصل از سوی سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز در سخنانی، مراتب تسلیت به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی بدست رژیم غاصب و منفور صهیونیست، ابراز و افزود که آنان شهیدان راه قدس هستند.

شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت آخرین سخنران این نشست بود که اظهار داشت: امام خمینی(ره) در این نامگذاری گویا مستقیماً از قرآن مجید استنباط و بدور از اختلافات فرقه‌ای این یادگار ارزشمند و حکیمانه را از خود به جا گذاشته و روز قدس را گرامی دانست و هر ساله روز جهانی قدس روح جدیدی در نسل‌ها می‌تپد تا بتوان با سختی‌ها و چالش‌های گوناگون و دشوار کنار آمده و با استواری بیش از پیش به جنگ دشمن بتازند.

 

همزمان با روز جهانی قدس رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان طی مراسمی، میزبان جمعی از مهم‌ترین نخبگان فرهنگی فلسطینی ساکن لبنان بود.

در این مراسم ویژه که حدود ۶۰ تن از جوانان فلسطینی شامل هنرمندان، مسؤولان مراکز فرهنگی و فعالان شبکه‌های اجتماعی از طیف‌ها و گروه‌های متنوع فلسطینی ساکن لبنان و از اردوگاه‌های مختلف فلسطینیان حضور داشتند، حاضران به بحث و گفتگو درباره وضعیت نبرد طوفان الاقصی در بعد فرهنگی پرداخته و ضمن تأکید بر اهمیت بعد رسانه‌ای و فرهنگی در مواجهه با دشمن صهیونیستی، بر لزوم هم‌افزایی هر چه بیشتر در این حوزه تأکید کردند.

در این نشست، کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان ضمن ابراز خرسندی از اجتماع نیروهای جوان فلسطینی دور یک میز، تشکیل «جبهه‌ی فرهنگی» را لازمه‌ی ضروری پیروزی در نبرد فرهنگی دانست و با تبیین مفهوم جبهه‌سازی و کار جبهه‌ای، از جوانان فلسطینی خواست که با شناخت صحیح فرصت‌های ایجاد شده پس از طوفان الاقصی، برای ایجاد یک جبهه‌ی جهانی فرهنگی در سطح محور مقاومت پیشگام شوند.

وی با تشریح سیاست‌های تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان فلسطین، از آمادگی کشورمان برای پشتیبانی جبهه فرهنگی نظیر جبهه نظامی خبر داد و گفت: ایران آماده است همه‌ی تجارب خود را در زمینه نبرد فرهنگی و نیز تشکیل جبهه‌ی فرهنگی مردمی در اختیار جوانان محور مقاومت بگذارد و همانگونه که در جبهه‌ی نظامی نیازهای رزمندگان مقاومت را تأمین می‌کند، در جبهه‌ی فرهنگی نیز پاسخگوی نیازهای نبرد فرهنگی باشد.

جوانان فلسطینی شرکت‌کننده در این نشست نیز ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی کشورمان بابت ترتیب دادن این مراسم، بر ایده‌ی تشکیل جبهه فرهنگی تأکید کرده و خواستار توسعه‌ی همکاری‌های فرهنگی میان جوانان ایران و لبنان و فلسطین شدند.

آنها پیشنهاد کردند تهران میزبان یک همایش بزرگ بین‌المللی با حضور جمعی از جوانان نخبه‌ی فعال فرهنگی از سراسر محور مقاومت شود تا در پایان این همایش، «جبهه‌ی فرهنگی مردمی مقاومت» رسماً تشکیل شود.

در پایان، رایزنی فرهنگی ایران در لبنان از جایزه هنری «مثلث قرمز» رونمایی کرد. این جایزه که توسط رایزنی کشورمان با موضوع طوفان الاقصی طراحی شده است، در چهار رشته نقاشی (شامل همه تخصص‌های گرافیک، کاریکاتور، نقاشی کلاسیک و...)، موسیقی و سرود، فیلم کوتاه و داستان کوتاه برگزار می‌شود و صرفاً هنرمندان فلسطینی ساکن لبنان امکان شرکت در آن را دارند و جوایز ارزنده‌ای برای برگزیدگان آن پیش‌بینی شده است.

قطر

مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس 1403 و گرامیداشت شهدای غزه تحت عنوان «غزه؛ فریاد انسانیت و گرامیداشت یاد شهدای فلسطینی» با حضور علی صالح آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه و جمعی از ایرانیان مقیم قطر در مرکز فرهنگی ایران در دوحه برگزار شد.

علی بختیاری، رایزن فرهنگی کشورمان در آغاز این نشست، به استانداردهای دوگانه غرب و مجامع جهانی مدعی حقوق بشر پرداخت و تأکید کرد که سکوت چنین مجامعی باعث شد تا ما در غزه شاهد فجیع ترین جنایت‌ها و تعرض‌ها باشیم تا آنجا که این سؤال در اذهان ایجاد می‌شود که یک انسان به چه حدی از رذالت و جنایت می‌تواند برسد که چنین رفتارهایی از وی سر بزند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، رسوایی و بی‌آبرویی رژیم صهیونیستی و حامیانش را دستاورد مهم طوفان الاقصی دانست که توانست توجه جهانیان را به موضوع فلسطین جلب کند و مظلومیت مردم فلسطین را نشان دهد.

در بخش دوم برنامه، طی ارتباط تصویری با حرم مطهر امام رضا(ع) پس از قرائت زیارت خاصه امام رضا (ع)، حجت الاسلام والمسلمین روشن‌‌‌ضمیر، معاون پژوهش و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به بیان مطالبی درباره روند مقاومت فلسطینی طی ده‌ها سال پس از اشغال توسط صهیونیست‌ها پرداخت.

وی با اشاره به اینکه روند تاریخی مبارزات گروه‌های مختلف فلسطینی سرانجام به وضعیت کنونی مقاومت بر مبنای آموزه های اسلامی رسیده است، گفت: تجربه نشان داده است که علی رغم عملکرد گروه‌های مختلف فلسطینی با رویکردهای حتی سازشکارانه در تعامل با صهیونیست‌‌ها، اما این مسیر مقاومت است که آرمان ملت فلسطین و رهایی از دست اشغالگران را تحقق خواهد بخشید.

در بخش دیگری از مراسم، سروده‌ها و ابیاتی درباره مظلومیت ملت فلسطین و وضعیت ناگوار زنان و کودکان غزه و ددمنشی اشغالگران صهیونیست توسط ایرانیان مقیم قطر قرائت شد.

 

اوگاندا 

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا، مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس با هدف تبیین جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی و اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین در مجموعه ورزشی دانشگاه اسلامی اوگاندا (IUIU) وابسته به سازمان همکاری اسلامی (OIC) برگزار شد.

در این مراسم، احمد کیسوله؛ دستیار رئیس جمهور اوگاندا در امور خاورمیانه (به عنوان مهمان ویژه و سخنران اصلی)، توماس مایرر؛ نماینده صندوق کودکان ملل متحد (UNICEF)، مظفر سنیونگا؛ نماینده سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مصطفی طموح؛ کنسول افتخاری سوریه در اوگاندا، خانم اسماء گوکچی ارچیکتی؛ معاون سفیر ترکیه، مجید صفار؛ سفیر ایران در اوگاندا، حجت الاسلام والمسلمین روح الله دهقانی؛ رئیس دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) و جمعی از اساتید و دانشجویان حضور داشتند.   

مراسم مذکور با تلاوت قرآن کریم توسط رایزن فرهنگی کشورمان و پخش سرود ملی دو کشور ایران و اوگاندا آغاز شد و پس از آن، عیسی لوییمبازی کاتونگولو؛ کارشناس رایزنی فرهنگی و سفیر جوانان آفریقا، توضیح مختصری در خصوص اهمیت بزرگداشت روز جهانی قدس ارائه کرد.

خانم مدینه نابوکیرا سبیالا؛ رئیس واحد خواهران دانشگاه اسلامی اوگاندا (IUIU) با اشاره به نامگذاری روز قدس از سوی امام خمینی(ره) گفت: این یک وظیفه و مسئولیت اساسی برای همه مردم آزاده جهان است که با مردم و ملت های ستمدیده در سراسر جهان به ویژه مردم مظلوم فلسطین اعلام همبستگی کنند.    

آدم سبیالا؛ استاد دانشگاه اسلامی المصطفی و رئیس جامعه مسلمانان شیعه اثنی عشری اوگاندا، ضمن تبیین پیشینه مختصری از وقایع فلسطین، به موضوع دروغین هولوکاست پرداخت.

وی دفاع از آرمان فلسطین را وظیفه همه مسلمانان و مردم آزاده جهان دانست و جنایات رژیم صهیونیستی در آن منطقه را وحشیانه خوانده و به شدت محکوم کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این مراسم، ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس را فرصت مناسبی برای اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی خواند.

وی به برخی از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی و عبور از خطوط قرمز بین المللی همچون نسل کشی و کشتار زنان و کودکان، تخریب بیمارستان ها و مدارس، کشتار خبرنگاران و کارمندان سازمان ملل متحد و حمله به اماکن دیپلماتیک اشاره کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان وحدت و برادری میان مسلمانان، شناخت دشمن و مقابله با نقشه‌های او را راهکاری اساسی در حل مشکلات مسلمانان و در صدر آنها مردم مظلوم فلسطین برشمرد و مقابله با ظالم و دفاع از مظلوم را جزء وظایف ذاتی هر مسلمان خواند.

مصطفی طموح؛ کنسول افتخاری سوریه در اوگاندا در سخنانی، حادثه تلخ حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت کشورمان در سوریه و شهادت هفت نفر از مستشاران نظامی ایران را به ملت ایران و سفیر کشورمان تسلیت گفته و با خانواده های این شهیدان ابراز همدردی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین روح الله دهقانی؛ رئیس دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) در سخنان کوتاهی به ریشه رفتارهای صهیونیست ها در تاریخ دینی آنها و نیز ظلم هایی که در حق انبیای الهی روا داشتند، پرداخت.

مجید صفار؛ سفیر ایران در اوگاندا به تببین ظلم تاریخی صهیونیست ها به مردم فلسطین و ریشه های مقاومت پرداخت و گفت: جامعه بین المللی باید در خصوص موضوع فلسطین گوش شنوا داشته و در قبال جنایات غیرانسانی رژیم صهیونیستی اقدام فوری کند. همچنین اسامی مرتکبین و حامیان این جنایات باید در تاریخ ثبت شود. همچنین جامعه جهانی باید از حاکمیت مردم مظلوم فلسطین بر سرزمین خود حمایت کند.

آخرین سخنران مراسم احمد کیسوله؛ دستیار رئیس جمهور اوگاندا در امور خاورمیانه بود. وی افزود: معنویت امام خمینی(ره) و نامگذاری روز جهانی قدس نشان می دهد که ایشان به آیات قرآن کریم همانگونه که خداوند در آن فرموده است، اشراف کامل و آگاهی داشته و بدان عمل کرده است.

وی بیان کرد: قدس به عنوان یکی از اماکن اسلامی از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به هیچ عنوان قابل مذاکره و معامله نیست. لذا همه مسلمانان جهان باید دغدغه های مردم فلسطین را شناخته و در جهت مرتفع نمودن آنها اقدام کنند.

پس از پایان مراسم؛ سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان و برخی از دیپلمات های خارجی شرکت کننده در مراسم با حضور در دفتر خانم مدینه نابوکرا سبیالا؛ رئیس واحد خواهران دانشگاه اسلامی اوگاندا (IUIU) با ایشان دیدار و ضمن امضاء دفتر یادبود دانشگاه، در خصوص مسائل مربوط به فلسطین و جنایات اخیر رژیم کودک کش صهیونیستی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

گرجستان

مراسم روز جهانی قدس با توجه به حوادث غزه و شهادت جمعی از سرداران سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در سوریه بسیار پرشورتر از سال گذشته در دو شهر گرجستان برگزار شد.

ادیب، سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، مهری اردستانی، رایزن فرهنگی کشورمان و برخی از کارگزاران نظام در نماز جمعه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس در جمع روزه داران و نمازگزاران مسجد امام علی(ع) شهر مارنئولی شرکت کردند.

حاجی حاجی اف، امام جماعت مسجد امام علی(ع) در خطبه‌های نماز جمعه ضمن اشاره به نامگذاری این روز توسط حضرت امام خمینی (ره)، جنایت رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم کرد.

پس از پایان نماز، روزداران با در دست گرفتن پلاکاردهایی در بیرون از مسجد تجمع کردند و سه تن از روحانیون سرشناس منطقه در مظلومیت مردم غزه و محکومیت و جنایت های رژیم کودک کش صهیونیستی برای حضار سخنرانی داشتند.

همچنین، مراسم دیگری همزمان با برگزاری نماز جمعه در مسجد اهل بیت(ع) تفلیس برگزار شد.

حاج راحید کریم اف، امام جماعت مسجد در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به آیات قرآن، ضمن محکومیت رژیم غاصب و جنایت وحشیانه انجام شده در غزه، مطالبی در خصوص مردم مظلوم فلسطین بیان کرد.

پس از پایان نماز، روزه داران از نمایشگاه عکس جنایات رژیم جنایتکار صهیونیستی که در حیاط مسجد برپا شده بود بازدید کردند و ضمن ارائه توضیحاتی از سوی امام جماعت مسجد نمازگزاران در محکومیت رژیم  صهیونیستی شعارهایی را سر دادند.

افغانستان (هرات)

خانه فرهنگ ایران در هرات با توجه به جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی علیه کودکان و زنان غزه،  برنامه‌های فرهنگی و قرآنی با محوریت آینده مشترک امت اسلامی با تکیه بر فراگیر سازی مولفه‌های هویت، اعتبار و سرنوشت مشترک، ناظر بر اجتماعی سازی گفتمان امت اسلامی را در دستور کار خود قرار داده است.

از این رو، محافل قرآنی دانش آموزی به یادبود شهدای دانش آموزان غزه توسط برخی محافل قرآنی شهر هرات همچون کانون بزرگ فرهنگی قرآن و عترت شهرک خاتم الانبیاء شهر هرات، برگزاری برنامه قرآنی توسط گروه دانش آموزان مدرسه عالی قرآن صادقیه هرات و بخش دانش آموزی دارالقرآن ویژه خواهران مجتمع فرهنگی فاطمیه(س) در منطقه بکرآباد برگزار شد. در این رویداد قرآنی به حمایت از شهدای دانش آموز غزه پرداخته شد.

به مناسبت روز جهانی قدس و ضرورت اجرای برنامه‌های گسترده و فراگیر به ویژه در فضای مجازی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل را بر آن داشت تا با برنامه ریزی و اتخاذ رویکرد و راهبرد جدید با اهتمام بیشتری، به اجرای برنامه‌های فرهنگی اقدام کند.

تهیه پوستر و کلیپ به مناسبت روز جهانی قدس جهت انتشار در سکوهای مجازی رایزنی‌فرهنگی،برگزاری روز جهانی قدس توسط نهادهای مردمی و مراکز فرهنگی در کابل،برگزاری روز جهانی قدس توسط نهادی مردمی و مراکز فرهنگی در سایر استانها،برگزاری مراسم تجلیل از روز جهانی قدس توسط نهاد دولتی از جمله این اقدامات بود.

همچنین، سخنرانی در خطبه دوم نماز جمعه غرب کابل به مناسبت روز جهانی قدس توسط خطیب جمعه حجت السلام عبدالقدیر عالمی با حضور هزاران نفر نمازگزاران، برگزاری مراسم ختم قرآن کریم به مناسبت شهدا مظلوم فلسطین، برگزاری دوره خوانی قرآن‌کریم مجتمع فرهنگی و آموزشی رأفت و تقدیم آن به شهدای کودکان غزه، برگزاری وبینار قدس قلب زخمی جهان اسلام، تجلیل از روز جهانی قدس در دارالقرآن کوثر، برگزاری مسابقه نقاشی و ورزشی میان کودکان و نوجوانان افغانستان و ... انجام شد.

تقدیر از برگزیدگان مسابقه «در سایه سار قرآن»در روز جهانی قدس و حمایت از فلسطین، مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس با عنوان «قدس سنگر آزاد‌گان» با همکاری وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر مزار شریف، نشست «جایگاه قدس در قرآن‌کریم» در مزارشریف، تجلیل از روز جهانی قدس در مسجد جامع رسوالله(ص) مزارشریف، همایش «زنان یاوران قدس» در مزارشریف، ختم قرآن کریم توسط دارالقرآن ابوذرغفاری مزارشریف و ... از دیگر برنامه‌های این ایام بود.

ترکیه (آنکارا)

دومین همایش «وحدت در سایه قدس»، با استناد به  رویکرد تحول محور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای ارتقای گفتمان مقاومت در ابعاد فرامرزی و  با  استقبال گسترده و  با حضور نمایندگان مجلس، روسای احزاب، استادان دانشگاه، سازمانهای مردم نهاد، فعالان سیاسی و فرهنگی و دیپلمات های خارجی مقیم ترکیه در سالن اجتماعات هتل دیوان آنکارا برگزار شد.

در این نشست که به همت راینی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برگزار شد، علاوه بر سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، سفیر آفریقای جنوبی، پروفسور محمود ارول کلیچ مدیرکل موسسه فرهنگی و هنری سازمان کشورهای اسلامی و تمل کارا ملا اوغلو دبیرکل حزب سعادت ترکیه سخنرانی کردند. حضور پررنگ خبرنگاران و اصحاب  رسانه های ترکیه ای و بین المللی، از نقاط برجسته این نشست بود.

محمد حسن حبیب الله زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه به عنوان اولین سخنران این نشست با اشاره به اهمیت نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس از سوی امام خمینی (ره) اظهار داشت: برگزاری نشست ها در حمایت از مردم تحت ستم فلسطین حائز اهمیت و درخور تشکر است. 

حبیب الله زاده،  آزادی قدس را از دغدغه های مرحوم امام قدس سره دانست و افزود: آزادی فلسطین و قدس شریف از محوری ترین دغدغه آن رهبر حکیم بود. در حالی که بسیاری تلاش می کردند تا موضوع فلسطین را به دعوای مردم تحت ستم در یک بخش از فلسطین با یک دولت اشغالگر و مستبد منحصر کنند، اقدام امام خمینی (رحمه الله علیه) در نامگذاری روز جمعه آخر رمضان به عنوان روز جهانی قدس باعث شد تا مسئله اشغال سرزمین فلسطین و قدس شریف به یک مسئله جهانی تبدیل کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا  وضعیت امروز فلسطین را یک موضوع و دستور کار بین المللی دانست و افزود: طغیان فلسطینی ها، ناشی از خشم این مردم در برابر بیش از هفت دهه اشغالگری، نقض حق تعیین سرنوشت، محاصره غزه، احداث دیوار حائل، کوچ اجباری، ترور مجاهدین فلسطینی، نابودی اراضی کشاورزی، توسعه غیرقانونی شهرک نشینی، تغییر بافت جمعیتی قدس شریف، لغو مجوز اقامت دائم فلسطینی ها در قدس، محاکمه فلسطینیها در دادگاههای نظامی و غیره است. در تمام این سال ها رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی اقدامات جنون آمیز را نه علیه مردم فلسطین بلکه علیه انسانیت انجام داد.

دومین سخنران این مراسم خانم دیپو لتساتسی دوبا سفیر آفریقای جنونی در ترکیه بود که با تقدیر از برگزاری نشست وحدت در سایه قدس توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، اظهار داشت: معتقدم اکثر ما در این اتاق احساس همدلی مشترکی برای انسانیت داریم که ما را در همان مسیر نوری که به صلح در دنیای ما می‌انجامد گرد هم می‌آورد.

وی افزود: به عنوان افرادی که امتیاز تأثیرگذاری بر سیاست ها را داریم، مسئولیت داریم که رفاه برادران و خواهران خود را صرف نظر از منطقه جغرافیایی آنها مورد توجه قرار دهیم.

سفیر آفریقای جنوبی در ترکیه با اشاره به مبارزات مردم آفریقا علیه آپارتاید و نژادپرستی و حمایت جمهوری اسلامی ایران از این مبارزات، گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان دوست ارزشمند و برادر قابل اعتماد آفریقای جنوبی است و آفریقای جنوبی ایران را به عنوان یک شریک مهم در ارتقای اقتصادهای جهانی و رسیدگی به بی عدالتی های جهانی، به ویژه در خاورمیانه می داند.

وی با اشاره به جنگ و خونریزی در منطقه غرب آسیا  و فلسطین گفت: "آزادی ما تا زمانی که مردم فلسطین آزاد نشوند کامل نمی شودآفریقای جنوبی بر این عقیده است که هیچ انسانی شایسته محو شدن از روی زمین نیست. هر انسانی حق دارد زندگی کند و با او باید با احترام، کرامت و برابری رفتار شود. در این زمینه، ما صلح را برای مردم فلسطین و بازگرداندن سرزمین هایشان به آنها در درون مرزهای 1967، متصور هستیم."

سفیر آفریقای جنوبی در ترکیه با اشاره به دعاوی مطرح شده دیوان بین المللی دادگستری اظهار داشت: علاوه بر بیانیه های جاری در مجامع چندجانبه، در بیست و دومین نشست مجمع کشورهای عضو اساسنامه رم دادگاه کیفری بین المللی و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت اعلام کردیم که اقدامات اسرائیل می تواند به نسل کشی تبدیل شود و براین اساس یادداشتی را در 9 نوامبر 2023 به سفیر اسرائیل دادیم با این مضمون که اسرائیل کنوانسیون اجتناب از نسل کشی را نقض کرده است. اما اسرائیل اتهام ما را رد کرد. پس از آن، پارلمان آفریقای جنوبی تصمیم گرفت تا روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را تا زمانی که اسرائیل آتش‌بس در غزه را در  بپذیرد، متوقف کند.

وی افزود: در 8 دسامبر 2023، کابینه آفریقای جنوبی توصیه کرد که آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری مطابق با کنوانسیون 1948 در مورد پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی ("کنوانسیون نسل کشی") در رابطه با رفتار اسرائیل در این زمینه اقدام کند. درخواست آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری در 29 دسامبر 2023 بر این اساس انجام شد که هم آفریقای جنوبی و هم اسرائیل طرف‌های کنوانسیون نسل‌کشی هستند، که مقرراتی را برای اختلافات بین طرفین در مورد تفسیر، اعمال یا اجرای کنوانسیون تعیین می‌کند.

سفیر آفریقای جنوبی در ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سایر اقدامات آفریقای جنوبی در حمایت از مردم فلسطین گفت: دفاع مستمر آفریقای جنوبی از مردم فلسطین بازتاب فریاد نسل های گذشته، حال و آینده است.

سومین سخنران این همایش پروفسور محمود ارول کلیچ مدیرکل موسسه فرهنگی و هنری سازمان کشورهای اسلامی (ارسیکا) بود که با تشریح وضعیت سرزمینهای فلسطینی در دوره عثمانی اظهار داشت: تمام اسناد و مدارک مالکیت فلسطینیها بر این سرزمین موجود است و این منطقه براساس اسناد حقوقی متعلق به مردم فسطین است و فلسطین با توطئه و شیطنت انگلیسیها برای غارت این سرزمین حاصلخیز توسط آنان اشغال شد و در این مدت با فجیع ترین شکل ممکن ظلم، قتل و غارت عیله مردم فسطین تداوم دارد.

مدیر کل موسسه ارسیکا افزود: "آنچه امروز باید کوچه به کوچه، خانه به خانه و شهر به شهر فریاد بزنیم، دفاع از مردم مظلوم فلسطین است. ملت فلسطین امروز از حقوق حقه خود سخن می گویند و در راستای تحقق این حقوق انسانی و طبیعی، باید درکنار آنها بود. وجدانهای بشری و انسانها در سرتاسر جهان، امروز عمق فاجعه و جنایاتی که ( در غزه ) رخ می دهد را مشاهده می کنند. "

پروفسور کلیچ در پایان تصریح کرد:"ارزش ذاتی قدس و مسجد الاقصی بر هیچ کس پوشیده نیست. پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله) از مسجد الاقصی به معراج رفت و چه بسا آثار ادبی و مذهبی که در این خصوص در طول تاریخ اسلام نگاشته شده است. پس نباید نسبت به از بین رفتن حریم و حرکت قدس شریف و مسجد الاقصی توسط اشغالگران بی تفاوت ماند."

سخنران بعدی این همایش تمل کارا ملا اوغلو رئیس حزب سعادت ترکیه بود که با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس از سوی امام خمینی(ره) ، کشورهای اسلامی را به حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین دعوت کرد و اظهار داشت :امرروز اگر به یاری مردم فلسطین نشتابیم ،چه زمانی می خواهیم چنین اقدامی را صورت دهیم؟جنگ غزه و جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه کودکان و زنان، نقطه ای است که در قبال آن سکوت ودرنگ جایز نیست."

وی در بخش دیگری از سخنان خود برای مجروحان حمله رژیم تروریستی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران آرزوی شفای عاجل کرد و به ملت برادر تسلیت گفت و تصریح کرد:"این همایش، با هدف دفاع از مردم مظلوم فلسطین، قبله اول مسلمانان و مسجد الاقصی، برگزار شده است. زیرا قدس شریف از دیروز تا امروز نقطه پیوند ما بوده است. لذا این موضوع باید بتواند ما مسلمانان را گرد هم آورد .با توجه به وحشیگری که امروز در غزه اتفاق می افتد باید به خود بیاییم و اگر امروز نتوانیم به خود بیاییم چه زمانی خواهیم توانست. امروز نسل کشی در غزه جلوی چشمان همه بشریت صورت می گیرد  و این برای دنیا یک لکه  ننگ محسوب می شود.

رهبر  حزب سعادت ترکیه با اشاره به بهانه قرار دادن 7 اکتبر برای قتل عام مردم فلسطین توسط رژیم قاتل صهیونیستی  و کشتار بی رحمانه مردم بیگناه اعم از کودکان، زنان، سالمندان و معلولان در برابر دیدگان مردم جهان تاکید کرد:"سکوت مجامع بین المللی در برابر این وحشیگری را که حتی بیمارستان ها، آمبولانس ها، عبادتگاه ها و مدارس را هدف قرار می دهد، ننگ بزرگی است. همه نهادها و سازمان های بین المللی مردود شدگان این امتحان بزرگ بوده و هستند..  متأسفانه کشورهای اسلامی  نیز در این آزمون  مردود شده اند و برخی در مقابل این حجم اسفبار از  ظلم و ستم، به  فکر دغدغه اقتصادی و تجارت خود هستند!"

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در حالی که مردم وظیفه شناس در سراسر دنیا صدای خود را علیه ظلم و ستم بلند می کنند، صاحبان قدرت شریک این ظلم شده اند و همدستی خود را به نمایش گذاشته اما ملت مظلوم فلسطین در برابر گرسنگی، تشنگی و هزاران تن بمب قهرمانانه مقاومت می کند! زن و مرد، پیر و جوان در حال مقاومت هستند. خداوند از ایشان راضی باشد.

تمل کارا ملا اوغلو با اشاره به مسئولیت سایر مسلمانان در برابر این ظلم آشکار، گفت: وقایع امروز جهان به ویژه کشتار مردم فلسطین، به وضوح نشان می دهد که نظم کنونی جهان ورشکسته است و لذا اساسی ترین وظیفه ما تلاش برای غلبه حق بر باطل و برقراری نظم عادلانه در جهان است. ما باید به عنوان جهان اسلام باهم وحدت داشته باشیم و از خود محافظت کنیم و با قدرت گرفتن از ارزش های خود، جنبش احیای جدیدی را بنا بگذاریم.

رهبر حزب سعادت ترکیه در پایان سخنرانی خود  به شکل گیری هسته اولیه کشورهای دی - 8 توسط مرحوم اربکان، تلاش برای احیای این جنبش را وظیفه کشورهای اسلامی اشاره و تصریح کرد:" دی - 8 تقریباً فراموش شد و تنها روی کاغذ باقی مانده است. اگر این جنبش ادامه می یافت، امروز با تصویر بسیار متفاوتی روبرو می شدیم. شاید فلسطین به این شکل رها نبود و اسرائیل قادر به ارتکاب جنایت علیه بشریت نبود."

در پایان این نشست ، میهمانان در مراسم افطار که از سوی رایزنی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا و در همان محل هتل تدارک دیده شده بود، حضور یافتند .این مراسم، حدود ساعت 8شب به وقت آنکارا به پایان برسید. 

اوگاندا

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و توسط انجمن مسلمانان شیعه اثنی عشری اوگاندا (USHIAMCO)، مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در مناطق ناموتومبا، تیرینی و امباله (واقع در شرق اوگاندا و نزدیک مرز کنیا) برگزار شد. در این مراسم ساکنین منطقه ناموتومبا حضور یافتند تا ضمن اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین، از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی ابراز انزجار کنند.

شیخ سلیم ابورمضان؛ از اعضای انجمن مسلمانان شیعه اثنی عشری اوگاندا طی سخنانی همدلی و همبستگی مسلمانان جهان در برابر تجاوز و وحشی گری رژیم صهیونیستی را ضروری دانست.

وی افزود: ما در کنار خانواده های فلسطینی هستیم و به آنها به جهت از دست دادن اعضای خانواده و نیز خانه و کاشانه خود تسلیت گفته و ابراز همدردی می کنیم.

دیگر سخنرانان این مراسم، شیخ بدرو آیسو؛ امام منطقه، شیخ اسماعیل احمد کادویو، شیخ بلال عبدالفهد و شیخ شمیل بالینین بودند.

در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در منطقه تیرینی، مردم این منطقه با مردم مظلوم فلسطین ابراز همدردی کردند. شیخ شعبان موجوک؛ امام مسجد منطقه آمریکا را مسئول ادامه خشونت ها در غزه دانست و گفت: غزه زیر بار بمباران هوایی وحشیانه و بی رحمانه رژیم صهیونیستی قرار دارد و آمریکا با دیدن تصاویر هزاران زن و کودک که جان خود را از دست داده اند، سکوت کرده و همچنان به حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه می دهد.

شیخ سلیمان دانگو؛ بزرگ مسلمانان منطقه طی سخنانی ضمن بیان این موضوع که ما به برابری همه انسان ها اعتقاد راسخ داریم، گفت: کلمات در بیان آنچه که در غزه می گذرد، ناتوان است. ما عمیقاً با مردم غزه ابراز همدردی کرده و همچون آنها سوگوار می باشیم. ما شاهد اقدامات و معیارهای دوگانه غرب درخصوص موضوع فلسطین بوده و از این بابت بسیار متأسفیم.

در ادامه، شیخ جمعه انسی الدین گفت: متأسفانه نگرش غرب نسبت به موضوع فلسطین دوگانه‌ای بسیار رنج آور است؛ آنها بی شرمانه با صهیونیست ها رفتار انسانی دارند ولی در برابر فلسطینی ها کاملاً غیرانسانی رفتار می‌کنند. وجود این نگرش و نیز بی تفاوتی نسبت به شهادت خانم شیرین ابوعاقله؛ خبرنگار شبکه الجزیره در سال 2022 ، منجر به وقیح تر شدن صهیونیست ها شده است، به طوری که ما اکنون باید شاهد نسل کشی در غزه و کشتار بیش از 33000 نفر از مردم این شهر باشیم.

در مراسمی دیگر که در منطقه امباله برگزار شد، شیخ اسماعیل مبیرو به تبیین جنایات شش ماه گذشته رژیم صهیونیستی در غزه پرداخت و آن را به شدت محکوم کرد.

شیخ شمیل بالینین؛ دبیر انجمن مسلمانان شیعه اثنی عشری اوگاندا طی سخنانی گفت: از همه مردم درخواست می نمایم تا نسبت به موضوع فلسطین بی تفاوت نباشند و برای آنها دعا کنند. ان شاء الله فلسطین به زودی پیروز خواهد شد.

دیگر سخنرانان این مراسم، شیخ یونس گیبیزی؛ نماینده منطقه بوگیسو، شیخ علی مدنده؛ امام حسینیه بی بی فاطمه زهرا (س) و شیخ برهان عدنان بودند.

به مناسبت روز جهانی قدس، سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در نماز جمعه مسجد ملی اوگاندا شرکت کرده و پس از آن ضمن حضور در دفتر مفتی اوگاندا، با وی دیدار و در خصوص روز جهانی قدس و لزوم حمایت از مردم مظلوم فلسطین به گفت‌وگو پرداختند.

در مراسم نماز جمعه مسجد ملی اوگاندا که به امامت شیخ شیوویا برگزار شد، بخشی از خطبه اول به موضوع روز جهانی قدس و فلسطین اختصاص یافت.

خطیب جمعه ضمن اعلام همدردی با مردم مظلوم غزه، جنایات رژیم صهیونیستی و کشتار زنان و کودکان را محکوم کرد.

مجید صفار؛ سفیر ایران به همراه رایزن فرهنگی کشورمان در دفتر شیخ شعبان رمضان موباجه؛ مفتی اوگاندا حضور یافته و پیرامون روز جهانی قدس و موضوع فلسطین به گفتگو پرداختند.

در ابتدای این دیدار سفیر ایران، ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات مسلمانان اوگاندا، توضیح مختصری پیرامون علت نامگذاری روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) و ضرورت حمایت مسلمانان و آزادگان جهان از آرمان های فلسطین ارائه داد.

شیخ شعبان رمضان موباجه؛ مفتی اوگاندا نیز ضمن حمایت و همدردی با مردم مظلوم غزه، جنایات رژیم صهیونیستی در چند ماه گذشته را محکوم کرد و موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین را محکم خواند و آن را ستود.

قرقیزستان (بیشکک)

همزمان با روز جهانی قدس، به همت مرکز تحلیلی «دین، حقوق و سیاست» و بنیاد اسلامی «امت» میزگردی در بیشکک با موضوع «فلسطین، درد همه بشریت» برگزار شد. در این مراسم، نمایندگان ادیان، دیاسپورا و ملیت های مختلف ساکن قرقیزستان و سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حضور داشته و علیه نسل کشی اسرائیل علیه فلسطین سخنرانی کردند.

تجمع کنندگان به اتفاق آرا حملات تروریستی اسرائیل علیه مردم فلسطین را محکوم کردند و سخنان خود را حمایت و اتحاد با مردم فلسطین اعلام داشتند.

سمیع الدین آتابایف، معاون اول مفتی قرقیزستان گفت: آنچه امروز در فلسطین اتفاق می‌افتد، همه مسلمانان را ناراحت می‌کند و دعا می‌کنیم که خداوند متعال به برادران مسلمان در فلسطین صبر عطا کند و جهان را از جنگ نجات دهد.

قدیر مالکوف، مدیر مرکز مستقل تحلیلی «دین، حقوق و سیاست» اظهار داشت: کل جامعه جهانی با درد نظارگر بحران انسانی در نوار غزه است. نسل کشی آشکار مردم در نوار غزه وجود دارد. جهان هر روز شاهد تخریب روشمند غزه است. مردم عادی در کشورهای مختلف چشمشان به جنایات رژیم اسرائیل باز شده است.

وی افزود: رویدادهای نوار غزه مردم را در سراسر جهان، صرف نظر از مذهب، فارغ از هر کشور، جنسیت، تشویق می‌کند تا از مردم عادی فلسطین حمایت کنند. پرسش امروز درباره رحمت و انسانیت فارغ از دین، ملت و جنسیت است.

غلام حسین یادگاری، سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار ایران در جمهوری قرقیزستان نیز درباره اهمیت روزه و کنترل امیال و هوس‌های انسان سخنرانی کرد. وی افزود: در تمام ماه رمضان، کودکان فلسطینی از ترس و بمباران رژیم صهیونیستی نمی‌توانند آرام بخوابند. خداوند متعال از ما خواهد پرسید که در روز قیامت برای حمایت از مظلومان چه کردیم؟

وی ادامه داد: نقض قوانین و مقررات بین المللی، گسترش سرزمین های اشغالی همه اینها اقدامات رژیم اسرائیل است. می بینیم که جنایتکاران صهیونیست بیش از 33 هزار نفر از جمله زنان و کودکان بی گناه را کشتند. هر ساله تعدادی از کشورها و سازمان های غربی کمک و بودجه نظامی را به اسرائیل منتقل می کنند و از این طریق مرتکب جنایت می شوند.

به گفته وی، کمک‌های اصلی به فلسطین را کشورهای مستقل و کشورهای مسلمان می توانند انجام دهند. آنها پتانسیل بسیار بالایی از جمله ارسال غذا و حمایت مالی دارند. تلاش سازمان همکاری اسلامی و کشورهای مسلمان امیدی برای حل مشکل فلسطین است.

سفیر ایران در پایان سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که برگزاری همه پرسی با کمک سازمان ملل می تواند از راه های دموکراتیک به بحران در کشور فلسطین پایان دهد.

کشیش الکسی، یکی از نمایندگان کلیسای ارتدکس روسیه گفت که در پایان روزه داری، در آستانه تعطیلات اصلی مسیحیان عید پاک در روز شنبه مقدس پس از عبادت، کشیش ها برای صلح در اورشلیم دعا می کنند. صلح در اورشلیم فرصتی است برای مردم برای زندگی و حضور در آنجا، برای حفظ این اماکن مقدس. زیرا خود سرزمین مقدس فلسطین در جهان مسیحیت انجیل پنجم نامیده می شود.

صالح سیزیکو، مشاور سفیر جمهوری ترکیه در امور مذهبی با آرزوی اینکه ماه مبارک رمضان آزادسازی سرزمین های اشغالی فلسطین باشد، از همگان خواست تا به دوستان فلسطینی خود نزدیک شوند.

وی ادامه داد: ترکیه همیشه در دفاع از آسیب دیدگان و شهدایی که در نبرد برای عدالت و برای سرزمین خود کشته شده اند، ایستاده و خواهد ایستاد.

جلال الدین نوربایف، نماینده مجلس قرقیزستان گفت که جوگورکو کنش قرقیزستان نسبت به وقایع فلسطین بی تفاوت نیست و یادآوری کرد که از روز اول برای مردم در این خصوص سخنرانی کرده است.

وی با اشاره به بمباران مردم و تخریب بیمارستان ها در غزه، ابراز اطمینان کرد که صلح همچنان در فلسطین به دعای همه مسلمانان برقرار خواهد شد و اظهار داشت که هیچ مردمی در جمهوری قرقیزستان وجود ندارد که به تخریب غزه بی تفاوت نگاه کند.

نماینده مردم اقدامات قدیر مالکوف و همسرش، سردبیر مجله امت خانم مریم ستارووا را "اقدامی بسیار شجاعانه" برای کمک به فلسطین خواند.

نماینده فلسطین، محمد، از شرکت کنندگان میزگرد برای کمک به فلسطین تشکر کرد و دو طرح را پیشنهاد کرد: نخست طرح دعوای دسته جمعی در دادگاه بین المللی برای جنایات اسرائیل از طرف قرقیزستان و پیوستن به تلاش های وکلا و وکلای بین المللی. دوم پایان دادن به روابط دیپلماتیک و تجاری با اسرائیل.

وی همچنین بر این واقعیت تأکید کرد که جمهوری قرقیزستان یک کشور مستقل است و تنها دولت جمهوری قرقیزستان باید تصمیم بگیرد که آیا این طرح ها را اجرا کند یا خیر . محمد تاکید کرد که حتی یک اقدام کوچک که علیه اسرائیل انجام شود نتیجه خود را خواهد داشت.

الیانا ساتارووا ، سردبیر مجله مسلمان «امت» در مورد کمک های بشردوستانه به مردم غزه صحبت کرد. وی در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که در ماه رمضان است که مشکلات بزرگی برای برادران مسلمان غزه آغاز می شود. ما می بینیم که چگونه مردم صلح طلب از سرما و گرسنگی، از بمب های صهیونیستی می میرند و در محاصره کامل قرار دارند.

ساتارووا تاکید کرد: نکته اصلی این است که این افراد نمی توانند آن منطقه را ترک کنند و در دام افتاده اند. وی گفت: بنیاد خیریه امت در سطح بین المللی در حال جمع آوری و ارائه کمک به نوار غزه است .

وی اظهار داشت: وقایع پایان سال گذشته نشان داد که فلسطین جایگاه ویژه‌ای در قلب ما دارد و ملت‌های مختلف باید متحد شوند و کمک‌های بشردوستانه و غیره را به این کشور ارائه کنند تا از نسل‌کشی جلوگیری شود.

پس از آن، افطار دوستی برگزار شد که در آن نمایندگان بسیاری از مذاهب مذهبی غذاهای تهیه شده توسط نمایندگان ملیت های مختلف را چشیدند و در مورد اقدامات بیشتر برای کمک به فلسطین گفتگو کردند.

برگزارکنندگان این مراسم در پایان با اقامه نماز برای برادران مسلمان غزه، نقاشی های یک هنرمند مشهور فلسطینی را به مردم و سازمان هایی که بیشترین حمایت را از نوار غزه انجام داده اند، اهدا کردند. یکی از این آثار نیز به جهت حمایت های همیشگی جمهوری اسلامی ایران از مردم فلسطین به ابوذر طوقانیریال رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی اهدا شد.

چین

مراسم هم اندیشی دفاع از فلسطین مظلوم در روز جهانی قدس با حضور شخصیت‌های علمی ـ دانشگاهی  و فرهنگی ـ اجتماعی و تعدادی از مسلمانان در تالار اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.

در این  مراسم، محسن بختیار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: دولت چین به عنوان یک کشور بزرگ و تاثیرگذار و عضو شورای امنیت سازمان ملل از همان ابتدای شروع تجاوزات اخیر علیه مردم فلسطین، نسبت به حقوق مردم فلسطین بی تفاوت نبوده و طی ماه‌های گذشته، تلاش‌ها و ابتکارات متنوعی را برای کمک به پایان خشونت ها و دفاع از مردم بی پناه فلسطین به کار گرفته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز همانند همیشه، در کنار کشورهای همسو و مدافع حقوق ملت فلسطین، تمام توان و ظرفیت خود برای تحقق آرمان ملت فلسطین را به کار گرفته و از هیچ تلاشی برای مقابله با دسیسه های رژیم صهیونیستی فروگذار نکرده است.

پروفسور جی کی یون، رئیس مرکز ایران شناسی دانشگاه جنوب غربی، غزه را تنها بزرگترین زندان رو باز جهان دانست و افزود: هر روز که در غزه می‌گذرد، روز رنج، فاجعه و خطر است. هر روز، روز اشک، خونریزی، مرگ و گریه است، اینجا  به بدترین جای بحران و فاجعه انسانی پس از جنگ جهانی دوم تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: گر چه مردم صلح جوی در سراسر جهان با فلسطینی ها همدردی می کنند و هر چند جهان عرب و جهان اسلام از لحاظ اخلاقی و رسانه ها با فلسطینی های غزه ابلاغ همدردی می کنند ؛ اما با ایجاد مانع  سیاسی قدرتها و تحت تهدید آتش توپ وحشیانه اسرائیل، این  امداد های انسان دوستی خیلی ناچیز و ضعیف هستند و نسبت به این رنج ومصیبت  هیچ فایده ندارند .

وو فو گوی، رئیس مرکز بین المللی تبادلات چین و عرب اشاره کرد: در این دور از درگیری فلسطین و اسرائیل بیش از 100 هزار مردم غیر نظامی مجروح و کشته شده اند که این یک تراژدی برای بشر و شرم برای تمدن است . هیچ دلیلی نمی تواند ادامه درگیری را توجیه کند و هیچ بهانه ای نمی تواند کشتار غیر نظامیان را توجیه کند.

پرفسور وانگ زه جوان، استاد دانشگاه زبان و فرهنگ پکن، ضمن ستایش ابتکار حضرت امام خمینی(ره) در نامیدن روز قدس و ابراز همدردی با مردم سملمان فلسطین و در خواست از عدالتخواهان برای برقراری صلح، گفت: چین نقش فعالی در ایجاد صلح در خاورمیانه ایفا کرده است که شاهد آن بهبود روابط ایران و عربستان سعودی است.

وی تأکید کرد: امیدوارم که دولت چین در چارچوب سازمان ملل نقش مهمی در حل درگیری فلسطین و اسرائیل ایفا کند و مفهوم صلح آمیز دیپلماسی چین را به واقعیت صلح در خاورمیانه تبدیل کند.

ای جه، هنرمند مسلمان و مدیر و کارگردان استودیو فیلم مرکز رسانه دیجیتالی و مرکز تولید هنر فیلم و تلویزیون معاصر چین با سخنان پرشور و احساسی، مسلمانان را برای رهایی فلسطین فراخواند و گفت: آزادی قدس هدفی است که جهان اسلام و همه بشر دنبال می‌کنند، ما باید متحد شویم و به جهان اعلام کنیم که برای عدالت و انصاف، آزادی و صلح، ضد نسل کشی، ضد استبداد، ما باید قاطعانه اسرائیل را ریشه کن کنیم و از حماس در ترویج صلح، نجات جان مستضعفان و حفظ یکپارچگی سرزمین فلسطین و حقوق ملی فلسطین حمایت کنیم.

خانم وانگ ین شیا، مدیر سابق مهم کودک اداری - ملی پکن و فعال اجتماعی، قدس را آرمان مشترک جهان اسلام نامید و تلاش برای آزاد کردن آن را وظیفه هر مسلمانی در جهان دانست.

وی افزود: مسلمانان چینی مردمانی صلح جوی ، عدالت جوی، مخالف با تجاوز و مدافع حقوق بشر هستند، ما باید همیشه محکم در کنار مردم فلسطین بایستیم، هر چند راه سخت و طولانی باشد باید قاطعانه از آرمان آزادبخش ملت فلسطین حمایت کنیم .

ایران زاده، رایزن فرهنگی کشورمان به جمع بندی دیدگاه های اندیشمندان و سخنرانان پرداخت و افزود: همدردی شما مسلمانان و اندیشمندان با ملت مقاوم فلسطین در روز جهانی قدس و همراهی و عدالت خواهی و صلح دوستی شما به نمایندگی از مسلمانان چین، گواه صادقی بر ضرورت زنده نگه داشتن مقاومت و یاد و نام فلسطین  و محکومیت رژیم متجاوز اسرائیل است که به هیچ عهد و پیمان بین المللی و حقوقی و انسانی پایبند نبوده و نخواهد بود.

وی ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران به فرموده مقام معظم رهبری با افتخار، هر چه در توان داشته باشد در راه دفاع از فلسطین انجام خواهد داد. به امید آزادی قدس شریف از چنگال شر مطلق جهان که همانا رژیم ددمنش اسرائیل غاصب است.

سوریه

وابسته فرهنگی کشورمان در لاذقیه با مشارکت در راهپیمایی نمادین در یایی گروه‌های فلسطینی مقیم لاذقیه با رسانه‌های ملی و بین المللی، «سانا»، «العالم»، «المیادین» و «اسپوتنیک روسیه» مصاحبه کرد. این برنامه همزمان با سایر کشورهای عضو مقاومت قبل از روز جهانی قدس اجرا شد.

ساخت کلیپ معرفی روز جهانی قدس و انتشار در شبکه‌های مجازی، تهیه و انتشار نمایشگاه مجازی پوستر و کاریکاتور بدین مناسبت در شبکه‌های مجازی، تهیه فیلم از سروده های جدید دو شاعر معروف لاذقیایی، «زاهر القط» و «حسین محمد» به این مناسبت و انتشار در شبکه‌های مجازی و حمایت از انتشار مقاله «خلدون القسام» استاد دانشگاه تشرین در روزنامه الوحده، تنها رسانه رسمی استان لاذقیه نیز از جمله اقدامات این ایام بود.

همزمان با روز جهانی قدس، مراسم گرامیداشتی با حضور شخصیت‌های فرهنگی سوریه توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دمشق برگزار شد.

مشارکت فعال حمیدرضا مختص آبادی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه در جلسات ستاد تصمیم گیری کمیته فرهنگی روز جهانی قدس در محل سفارت کشورمان در دمشق، فعالیت گسترده در فضای مجازی، تهیه، طراحی و انتشار دهها مورد اینفوگرافیک، عکس و .... با موضوع روز جهانی قدس، برگزاری نمایشگاه و مسابقات فرهنگی، مصاحبه خبری رایزن فرهنگی با شبکه تلویزیونی السوریه و العالم و خبرگزاری رسمی سوریه سانا و نشست‌های تخصصی صورت گرفت.

مختص آبادی در نشستی به همین مناسبت، دستاوردهای مقاومت مردم غزه در برابر رژیم صهیونیستی و ابعاد مختلف آن برای مسلمانان جهان را تشریح کرد و گفت: صبر و ایستادگی مردم غزه و نیروهای مقاومت در مقابل وحشیگیری‌ها و جنایات علیه بشریت رژیم صهیونیستی حقیقتاً بی نظیر است چرا که از ایمان راسخ آنان سرچشمه گرفته است.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه سخنانش، مساله فلسطین را قضیه محوری اصول جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز بارها بر حمایت خود از مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین تا آزادی سرزمین شان تاکید کرده است.

در هم اندیشی «اهمیت قدس به عنوان نمادی از آرمان فلسطین» که توسط دانشگاه دمشق و با همکاری رایزنی علمی جمهوری اسلامی ایران در سوریه در دانشگاه دمشق برگزار شد، نقش محور مقاومت در حمایت از مردم فلسطین و مقابله با جنگ نسل کشی که رژیم صهیونیستی با حمایت قدرت‌های غربی علیه آنها به راه انداخته بود، مورد بررسی قرار گرفت.

کابل

سمینار سه روزه «اهمیت قبله مسلمین و بیت المقدس» از سوی مرکز فرهنگی حوزه علمیه خاتم الانبیاء (ص) و با همکاری وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف و همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل در محل تالار همایش‌های فرهنگی این حوزه برگزار شد. در این سمینار، در باره اهمیت قبله مسلمین و بیت المقدس بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

هدف از راه اندازی این سمینار اگاهی بخشی به جوانان؛ پیرامون وضعیت حاکم بر مردم مظلوم فلسطین، اهمیت روز قدس از منظر حضرت امام راحل (ره) و دیدگاه مقام معظم رهبری (حفظه الله) در مورد مظلوم و ظالم، شناسایی چهره واقعی و مسلمان ستیز رژیم خونخوار و ظالم صهیونیستی اسرائیل، تبیین فرهنگ اسلامی و اسلام پروری و دشمن شناسی بود.

در آخرین روز این سمینار برای کسانی که بهترین مقاله را در مورد موضوع ترتیب و ارائه کرده بودند جوایزی نقدی اهدا شد.

همچنین، مسابقه کتابخوانی در مورد عظمت و جایگاه مسجدالاقصی به عنوان یکی از شعائرالله و فلسطین سرزمین انبیاء الهی و اهمیت روز جهانی قدس برای مسلمانان و پیوند فلسطین با افغانستان از سوی نهضت اسلامی افغانستان و شورای فرهنگی حامیان قدس شریف در شهر کابل در بین دانش آموزان مکاتب خصوصی با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار شد.

برگزاری برنامه ویژه پرده خوانی برای دانش آموزان کلاس 7 تا 12 و صحبت در مورد ظلم و جنایت اسرائیل در روز جهانی قدس و توضیحات موضوع پیرامون تاریخچه تشکیل رژیم صهیونیستی و غفلت مسلمانان از دشمن صهیونیستی بود که با هدف بیدار باش و ایجاد بصیرت برای جوانان و نوجوانان صورت پذیرفت.

مجتمع فرهنگی و آموزشی رأفت برنامه دوره خوانی قرآن کریم را با حضور خواهران برگزار کرد. جزء ۲۸ و ۲۹ بصورت متفرقه خوانده شد، جزء ۲۸ به روح بلند و ملکوتی  شهیده میارطارق عزالدین و جزء ۲۹ به روح شهید علی طارق عزالدین  هدیه شد که این خواهر و برادر  هردو فرزندان یکی از فرماندهان جهاد اسلامی بودند که به دست رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیدند.

در آخرین روز ماه مبارک، جزء سی ام را به صورت دوره خوانی قرائت کردند.نشست روز جهانی قدس با حضور جمعی از خواهران در دارالقرآن چهارده معصوم (ع) و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار شد.

این برنامه با سخنرانی احسانی و روایتی از رسول اکرم (ص) که فرموده اند: " اگر مسلمانی صبح خود را به شب برساند و به فکر امور مسلمانان نباشد از ما نیست" آغاز شد.

وی گفت: روز قدس را مرجع عالیقدر تشیع امام خمینی (ره) نام گذاری کردند و این نام‌گذاری برای یک صدا شدن جامعه اسلامی در حمایت از مظلومین است.

احسانی در ادامه گفت: با توجه به این روایت نمی توان در قبال مسائل مسلمانان بی اهمیت باشیم. ما نباید خود را از دیگر مسلمانان جدا بدانیم این روایت نشان می دهد که ما مسلمانان یک امت واحده هستیم و بیت المقدس یک نماد مقدس برای مسلمانان می باشد و این حق جامعه اسلامی است که برای آن مبارزه کند. علاوه بر اینکه این رژیم سرزمین مسلمانان را غصب کرده و کشتارهای وسیعی را در این سالها نیز به راه انداخته است.

محفل ختم قرآن کریم از سوی وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر مزار شریف در محل "دارالقرآن ابوذر غفاری" با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در کابل برگزار شد. یک برنامه به پاسداشت عملیات طوفان الاقصی و به نیت پیروزی رزمندگان مقاومت و شهادت کودکان شهید شده توسط رژیم خونخوار صهیونیستی اسرائیل در نوار غزه توسط خواهران و برادران قرآنی استان مزارشریف در بلخ اجرا شد.

مرکز فرهنگی و اجتماعی " دنیای نوین افغانستان" با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل، مراسم تجلیل از روز جهانی قدس را با حضور اساتید و دانش‌آموزان این مرکز برگزار کرد. در این مراسم که جمعی از جوانان و نوجوانان خواهر در آن شرکت کرده بودند پس از اجرای برنامه های مختلف پیرامون فلسطین و شهادت مسلمانان مظلوم فلسطین، با دو خاطره شهدای کودک فلسطین که بالغ به 14 هزار شهید طی 6 ماه گذشته می باشد گرامی داشته شد.

کودکان افغانستانی در مزارشریف به مناسبت روز جهانی قدس، دلنوشته‌ هایی را در حمایت از کودکان مظلوم فلسطین-غزه آماده کردند.

بنیاد علمی-فرهنگی نورمبین به مناسبت روز جهانی قدس مسابقه نقاشی ها و دلنوشته هایی در حمایت از کودکان مظلوم غزه را با حضور دا‌نش‌آموزان در محل این مرکز برگزار کرد. کودکان افغانستان با ترسیم مشکلات و مصیبت های کودکان مظلوم فلسطین- غزه و به پاسداشت حریم مسجد الاقصی، نقاشی های ماندگار را در این روز ها به تصویر کشیدند.

با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل و نیز سرپرست وابستگی فرهنگی در مزارشریف و با هماهنگی مجموعه های مرتبط کانون علمی فرهنگی شهید استاد عبدالقادر «تونا» به مناسبت روز جهانی قدس، هفته نامه «فجر» را تدوین و چاپ شد.

 

ادامه دارد

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved