-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/07 - 15:07
  • 236
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

همکاری‌های علمی ایران و قزاقستان در حوزه فنی مهندسی

محسن فغانی سرکنسول و حسین آقازاده وابسته فرهنگی سرکنسولگری کشورمان با میرام بگنتایف رییس دانشگاه ملی فنی قزاقستان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار رییس دانشگاه ساتبایف ضمن خوشامدگویی و ابراز خوشحالی از این دیدار، افزود دانشگاه ساتبایف امسال 90 سالگرد تاسیس و 125 سال یادنامه ساتبایف را برگزار می کند و این دانشگاه ملی فنی قزاقستان است و بر اساس سیاست و رویکرد باز قزاقستان آماده همکاری هستیم و خوشحال می‌شویم ملت‌های قزاقستان و ایران همکاری خوبی داشته باشند.

سرکنسول کشورمان در سخنان خود گفت خوشحال هستم که برای اولین بار با دانشگاه ساتبایف آشنا می‌شویم. محسن فغانی افزود فرصت‌های همکاری در زمینه علمی وجود دارد و دانشگاه‌های فنی همانند دانشگاه شریف، امیرکبیر، علم و صنعت ظرفیت‌های زیادی برای آموزش دارند و فارغ‌التحصیلان آن‌ها در ایران و سایر کشورها فعالیت می‌کنند و هم‌اکنون از جمعیت سه میلیون و چهار صد هزار دانشجو در ایران 90 هزار خارجی هستند و تحصیل دانشجویان قزاق در ایران به تبادل علم کمک خواهد کرد. قزاق‌ها با توجه به هزینه‌های پایین تحصیل و زندگی در ایران و تبادل بورسیه‌ها می‌توانند در ایران تحصیل کنند. سرکنسول کشورمان تاکید کرد امکان برگزاری همایش ها، دوره‌های مشترک، دوره‌های مهارت‌آموزی کوتاه‌مدت و اطلاع‌رسانی از پیشرفت‌های علمی و فناوری وجود دارد و آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم خارجی در دانشگاه ساتبایف به روند دسترسی به منابع علمی ایرانی کمک خواهد کرد و حسین آقازاده وابسته علمی و فرهنگی سرکنسولگری مسوول برقراری ارتباط و اجرای برنامه‌های مشترک است و پیشنهاد می‌نمایم یک هیات از دانشگاه برای بازدید از مراکز علمی و فنی ایران اعزام شوند.

در پایان رییس دانشگاه ملی فنی ساتبایف گفت از پیشنهادها برای همکاری علمی و آموزش زبان فارسی تشکر می‌کنم و آماده همکاری هستیم و علم مرز ندارد و برای آموزش دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آمادگی داریم و می‌توانیم مدرک مشترک در برنامه‌های آموزشی بدهیم و با آشنایی با برنامه‌های آموزشی ایران همکاری‌ها شکل می‌دهیم.

در انتها، هیات ایرانی از بخش‌های مختلف دانشگاه ملی فنی ساتبایف  ازجمله نمایشگاه انواع سنگ‌های معدنی، امکانات آموزش عملی و تفریحات بازدید به عمل آورند.

یادآوراست دانشگاه ملی فنی ساتبایف 12000 دانشجو دارد و 1500 دانشجوی خارجی جذب کرده است و در رده بندی جهانی در رتبه 481 در سال 2024 قرار دارد و دانشگاه ملی و اصلی قزاقستان در حوزه فنی مهندسی است.

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved