-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/07/26 - 14:09
  • 592
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

همایش بین المللی شاهنامه در فرهنگ وهنر ملل در استانبول برگزار شد

همایش بین المللی شاهنامه در فرهنگ وهنر ملل با مشارکت دانشگاه فاتح سلطان محمد ، دانشگاه اصفهان ودانشگاه استانبول ، وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی یران در استانبول و انجمن فرهنگستان هنر ترکیه برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مراسم افتتاحیه همایش شاهنامه  با حضور دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان وادبیات فارسی ، رئیس دانشگاه فاتح سلطان محمد، معاون دانشگاه استانبول ، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول ، رایزن فرهنگی کشورمان در ترکیه ، وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول ،  شاهنامه پژوهان ازدانشگاه های کشورمان  ، دانشگاه های ترکیه  وسایر کشور ها ،  دراستانبول برگزاری شد .

در این همایش سه روزه چهل نفر از اساتید وشاهنامه پژوهان در باره شاهنامه حکیم توس، که گنجینه خرد و دانایی ست سخنرانی خواهندکرد .

در مراسم افتتاحیه دکتر غلامحسین حداد عادل درباره تاریخ هزار ساله  شاهنامه و تاثیر آن در فرهنگ ایران وسایر فرهنگ هاگفتند : شاهنامه خوانی را می‌توان نوعی آیین خنیاگری دانست که از دیرباز به سه صورت در فرهنگ ایران رواج داشته است. نقّالی یا شاهنامه خوانی قهوه خانه‌ای که نقّالان و شاهنامه خوان ها در قهوه خانه‌ها و محل‌های اجتماع مردم به این شیوه شاهنامه‌ را برای مردم می‌خواندند؛ و شاهنامه خوانی مجلسی که بیشتر در روستاها و ایلات و شهرهای کوچک رواج داشت و در شب نشینی‌ها و محافل انس اجرا می شد. آنچه در شیوه های مختلف شاهنامه خوانی و فرهنگ ناقلان شاهنامه اهمیت دارد توجه زایدالوصف به آیین فتوّت و جوانمردی بود.

وی درادامه در باره تاثیر شاهنامه در سایر ملل گفتند : سلطان محمد فاتح وقتی استانبول را فتح کردند یک بیت از اشعار شاهنامه را خواند :

بوم نوبت می زند بر طارم افراسیاب
پرده داری می کند در قصر قیصر، عنکبوت

در دربار پادشاهان عثمانی شاهنامه خوانی مرسوم بوده است . سومین ترجمه شاهنامه ، ترجمه به زبان عثمانی است . اشعار وداستان های زیادی به تقلید از شاهنامه سروده شده است .

 وی گفتند : شاهنامه حکیم توس، گنجینه خرد و دانایی است و سراسر آن، درس انسانیت ،  اخلاق و فضیلت است. آزادگی و گردن فرازی و تسلیم نشدن در برابر ناحق، اصول ثابت انسانی ـ اخلاقی تمامی پهلوانان شاهنامه است. 

 

در این مراسم خانم دکتر ماریانا سیمپسون از موسسه نسخ خطی شوئنبرک در باره شاهنامه مصور : گذشته ، حال وآینده سخنرانی کردند .

در حاشیه همایش بین المللی شاهنامه در فرهنگ وهنر ملل  نمایشگاه آثار هنرمندان کشورمان  (مینیاتور ) ، و آثار هنرمندان جمهوری ترکیه  وسایر کشور در باره داستان های شاهنامه نیز افتتاح شد . در این نمایشگاه جهل اثر از هنرمندان کشورمان وترکیه وسایر کشورها به نمایش گذاشته شده است .

. .

. .

تصاویر

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved